Speling op stuur.

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Speling op stuur.

Bericht door mymustang »

Hallo,
Lekker weertje om te rijden dezer dagen!
Ik heb een vraag om de speling op te vangen van mijn stuurhuis van de 65'er.
Er zit geen bekrachtiging op en toch even zeggen dat hij goed uitgelijnd is en de gehele ophanging vervangen is.
Ik kan het stuur behoorlijk draaien voor de wielen draaien en misschien is dit wat op te vangen met een afstelling?
Ook als ik schud aan het stuur hoor je precies de stuurstang wat rammelen en tijdens het rijden hoor ik ook een gerammel bij het draaien. Misschien hoort het zo te zijn nu het allemaal wat warmer is buiten.
Verder draait hij wel soepel, maar toch ff informeren...
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Speling op stuur.

Bericht door Big_fun_58 »

Heb je wel een gecontroleerd of je stuurhuis goed en vast op je carrosserie gebout zit? 2 of drie bouten die je achter de linker voorwiel kan zien zitten tegen de binnenkant. Laat anders iemand eens aan de stuurwiel draaien als je kijkt of daar wat beweegt.
Op die plek kan het namelijk ook goed rotten....
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Speling op stuur.

Bericht door peer »

Er zijn meerdere punten die speling kunnen geven. Je zou eigenlijk eerst moeten weten welk onderdeel speling heeft.

Bij een 65 maak je een grote kans dat het stuurhuis speling heeft. Dit is enigsinds bij te stellen maar niet zonder risico. Ik heb verhalen gelezen over gebroken tanden in het stuurhuis na bijstellen.
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: Speling op stuur.

Bericht door JaCo »

Let op, je hebt in de middenstand de minste speling, NB; de middenstand van het stuurhuis dus, als je stuurstangen veel naar één kant zijn gesteld is de rechtuitstand niet de middenstand van je stuurhuis,
Ga niet zonder kennis van zaken wat bijstellen,

meer info http://www.stangerssite.com/HowItWorksSteeringBox.html

Groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Speling op stuur.

Bericht door mymustang »

Ik heb geen referentie met andere Mustangs, dus ik weet niet of de speling normaal is. Het gerammel zijn de tanden die ik hoor. Als ik een tijd aan het rijden ben dan begint het vet vloeibaar te worden en dan hoor je een gerammel bij het draaien. Het stuurhuis zit ook vlak tegen het spruitstuk aan. Nu bij deze temperaturen verklaart dat al veel. Deze morgen was het weg en net een stuk gaan rijden en het kwam terug. Had er nochtans vet bijgevoegd deze morgen. Misschien is de viscositeit van het vet te dun? Is gewoon bruin vet dat op een koppelschotel van een vrachtwagen gebruikt wordt.
Welk vet moet er eigenlijk in?
Alles zit goed vast en geen rotte plekken, om nog terug te komen of de stuurinrichting wel oké was qua bevestiging.
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: Speling op stuur.

Bericht door JaCo »

Als de vetviscositeit rammelen voorkomt en het kraakt/rammelt in het stuurhuis is er iets goed mis,
demonteren en kijken wat er aan de hand is dus, is het gewoon vervuiling, dan evt lagers vernieuwen en afstellen in je werkbank, liefst alleen geolied nog voordat je hem vol duwt met vet.
Mocht het dramatisch uitzien qua vertanding, ik heb nog een stuurhuis liggen.

Succes en Groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Speling op stuur.

Bericht door mymustang »

Deze morgen was alles weer normaal. Lijkt wel of het vet bij dit warme weer in combinatie met de uitlaat die er vlak langsloopt, te vloeibaar wordt.
Het is niet echt een gerammel maar eerder voel je precies de tanden die in mekaar pakken. Alsof hij droog staat zo lijkt het. In stilstand hoor je dat dan in de stuurkolom.
Moet daar normaal een dik soort vet in of welk type vet kan er best in dan?
Stuurhuis demonteren is het laatste wat ik wil doen! Heb geen brug en pitmanarm zat al vast toen ik hem ooit eens heb willen losmaken.
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: Speling op stuur.

Bericht door JaCo »

gewoon dik multipurpose vet,

Grts,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Speling op stuur.

Bericht door mymustang »

Ik ga op zoek naar een dikker vet en probeer via het topdeksel het oude vet er uit te halen en dan dikker vet erin. Als dat niks verhelpt moet het stuurhuis eruit.
Thx voor de info.
Dat stuurhuis van jack zal ik in gedacht houden ingeval...
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”