Olie leiding C4

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Olie leiding C4

Bericht door mymustang »

Weet er iemand de juiste aansluiting van de leidingen om de ATF olie te koelen?
Misschien maakt het niet veel uit, maar die van mij zijn als volgt aangesloten.
De leiding die vooraan aan motorzijde vertrekt is aan linkerzijde van de radiator aangesloten en de andere natuurlijk rechts.
Aangezien ze beide onderkant radiator binnenkomen is het misschien van geen belang?
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Olie leiding C4

Bericht door peer »

Ze zitten goed, vanuit gaande dat je bedoeld vanuit de auto gezien 😉

Voorste leiding links, achterste rechts.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Olie leiding C4

Bericht door mymustang »

Zo zitten ze. Maakt dat überhaupt verschil of ze omgekeerd zouden zitten dan?
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Olie leiding C4

Bericht door edgar »

Het zal absoluut schelen.

Om warmteoverdracht te maximaliseren moeten beide vloeistofstromen tegengesteld zijn, zodat er altijd een maximaal temperatuur verschil is.

Ga in gedachte maar eens na wat er gebeurt als je twee buizen met vloeistof langs elkaar laat lopen over een voldoende lange lengte. De ene heeft water van 80 graden, de andere van 20 graden. Is de stroomrichting gelijk, dan treedt er een evenwicht op bij 50 graden, dan is de ene buis 30 graden afgekoeld door de warmte af te geven aan de koude kant. Daar is de temperatuuur 30 graden omhoog gegaan. Doordat er geen temperatuurverschil meer is, is er geen overdracht meer.

Is de vloeistofstroom tegengesteld, dan zal de eindtemperatuur in de ene buis gelijk zijn aan de begintemperatuur van de andere buis, en omgekeerd. Dus 80 gaat naar 20 en die van 20 gaat uiteindelijk naar 80.

De stroming van het koelwater in de onderste bak is naar de afvoerslang toe. Dan is de overdracht dus beter als de bakolie vanaf de aansluiting dichtst bij de afvoerslang naar de aansluiting het verst van de afvoerslang loopt.

Dit is het theoretische antwoord als je voor maximale koeling gaat. Ik weet even niet of Ford dit uitgangpunt had
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Olie leiding C4

Bericht door Big_fun_58 »

Tja, theoretisch.....
Waar gaat het over.... :roll:
It's the M@DM@N.......... #>B-)
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Olie leiding C4

Bericht door edgar »

Het was ook een theoretische verhandeling he

De vraag was of het verschil maakt. Maakt her veel voor je auto uit? Ik denk het niet.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Olie leiding C4

Bericht door mymustang »

Tot zover de theorie. Dus mijn leiding die vertrekt aan de zijde van het bellhouse gaat naar de linkerzijde van de radiator en die aan staartstuk zijde gaat naar rechts waar de rubber tube van de radiator binnengaat. Dus nu heb ik dan de optimale koeling zoals Peer al aangaf, ze zitten juist dan?
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Olie leiding C4

Bericht door Big_fun_58 »

Wat voor een antwoord wil je horen? :wink:
It's the M@DM@N.......... #>B-)
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Olie leiding C4

Bericht door edgar »

mymustang schreef: do 27 aug, 2020 17:32 Dus nu heb ik dan de optimale koeling zoals Peer al aangaf, ze zitten juist dan?
Hij heeft gezegd dat ze goed zitten. Hij heeft het niet over optimale koeling gehad.

Aanvulling: Het aansluitpunt direct achter de bellhousing komt van de pomp af (is de aanvoer naar je radiator) en het aansluitpunt aan de achterkant is de retour vanaf de de radiator terug je C4 in.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Olie leiding C4

Bericht door Cobretti »

edgar schreef: do 27 aug, 2020 20:51 Aanvulling: Het aansluitpunt direct achter de bellhousing komt van de pomp af (is de aanvoer naar je radiator) en het aansluitpunt aan de achterkant is de retour vanaf de de radiator terug je C4 in.
Akkoord,
Zo heb ik het bij mijn C4 destijds opgetekend.
Daarmee is de flowrichting vastgelegd en staat die niet meer ter discussie :p

Mijn oliekoelertje is custom op mijn Cobra en gewoon een luchtkoeler.
Hoe het bij een originele Mustang is weet ik niet, ik dacht geïntegreerd in de radiator, vandaar wellicht de aansluitvraag.
Of dat dan een "counter current" of "cocurrent" heatexchanger type is weet ik niet.
Als je maar koeling genoeg hebt uiteraard :)

Voor wie nog wat zin heeft in theorie
-> https://www.quora.com/Why-is-a-counter- ... -exchanger
of google.

Greets,
C. 8)
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Olie leiding C4

Bericht door mymustang »

Optimale koeling ga je natuurlijk bereiken als ik er een externe koeler ga bijplaatsen. Maar zoals het nu is zal het natuurlijk iets minder zijn.
Om het topic te beëindigen; ik weet en heb alles correct aangesloten en dat moest ik uiteindelijk weten.
Bedankt voor alle info.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”