Rekbouten
Moderator: Shelby GT-H
Rekbouten
Hallo allen,
In een ander topic weten sommige van julie dat mijn blok eruit is.
Nu een vraag over welke bouten je mag herbruiken en welke niet.
Door een slechte revisie is het blok er terug uit gemoeten. Destijds heb ik voor de krukas, drijfstang, waterpomp en distributie cover allemaal al nieuwe bouten geplaatst.
Mogen deze samen met de rest terug gebruikt worden of zijn er echt bouten die je maar één keer kan gebruiken?
In een ander topic weten sommige van julie dat mijn blok eruit is.
Nu een vraag over welke bouten je mag herbruiken en welke niet.
Door een slechte revisie is het blok er terug uit gemoeten. Destijds heb ik voor de krukas, drijfstang, waterpomp en distributie cover allemaal al nieuwe bouten geplaatst.
Mogen deze samen met de rest terug gebruikt worden of zijn er echt bouten die je maar één keer kan gebruiken?
- 1957MustangHans
- Berichten: 36
- Lid geworden op: za 01 aug, 2020 14:04
- Locatie: op de kop van de groene Veluwe
Re: Rekbouten
krukas en drijfstang zeker niet voor een 2e maal gebruiken maar ook cilinderkopbouten niet voor een 2e maal gebruiken. een geharde stalen bout die op een moment aangedraaid moet worden rekken dan uit. dat hoort ook zo om de interne stevigheid te waarborgen, maar bij een 2e gebruik worden ze te ver uitgetrokken wat op barsten en zelfs op breken kan uitlopen. waterpomp etc daarvan zijn de bouten meerdere malen te gebruiken maar niet aan te raden, de kosten zijn laag daarvan dus ik zou er gewoon nieuwe indraaien.
Re: Rekbouten
Dat is weer een hele kost bij!
Die bouten steken er amper 500km in van bij de vorige revisie! Dat gaat me dus weer enkele honderden euro's aan bouten kosten.
Die bouten steken er amper 500km in van bij de vorige revisie! Dat gaat me dus weer enkele honderden euro's aan bouten kosten.
- 1957MustangHans
- Berichten: 36
- Lid geworden op: za 01 aug, 2020 14:04
- Locatie: op de kop van de groene Veluwe
Re: Rekbouten
het gaat je nog meer kosten als je ze niet vervangt
Re: Rekbouten
Nog nooit gehoord dat bij een 289/302 rekbouten voor de koppen gebruikt worden .
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: Rekbouten
Ik heb ondertussen toch wel enkele 289/302 blokken herbouwd en duizenden km's erop zitten maar nog nooit nieuwe kopbouten gebruikt. De orginele bouten zijn ook geen rekbouten.
Laatst gewijzigd door peer op vr 16 okt, 2020 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- Big_fun_58
- Berichten: 1807
- Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
- Locatie: Mierlo
Re: Rekbouten
Kan ik ook beamen. 289 bouten kan je gewoon opnieuw gebruiken. De rekbouten waar me op doelt zijn de kopbouten op moderne autos die veel dunner zijn, een veel fijnere draad hebben en die op een speciale manier vastgezet moeten worden ( naar de rekgrens). Std Ford 289 bouten met hun grovere draad worden niet tot aan de rekgrens belast. Verre van dat.
Krukas en drijfstangen niet meer een 2e keer gebruiken slaat helemaal nergens op. Als er geen overmatige belasting op is geweest (axiaal of radiaal) dan kan je ná een goede controle (!) dit soort delen gewoon weer gebruiken.
Drijfstangbouten daar zou ik wel een nieuw setje voor nemen. Dat zijn de kosten niet. Die zijn al niet te sterk en daar kan wél vlug wat mee misgaan.
Succes.
Krukas en drijfstangen niet meer een 2e keer gebruiken slaat helemaal nergens op. Als er geen overmatige belasting op is geweest (axiaal of radiaal) dan kan je ná een goede controle (!) dit soort delen gewoon weer gebruiken.
Drijfstangbouten daar zou ik wel een nieuw setje voor nemen. Dat zijn de kosten niet. Die zijn al niet te sterk en daar kan wél vlug wat mee misgaan.
Succes.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 11:55
Re: Rekbouten
Hier dezelfde ervaring met de 351W motor; zelfs de drijfstangbouten opnieuw gebruikt, draait minder toeren dan de kleinere blokken. Misschien dat dat iets uitmaakt?
- Big_fun_58
- Berichten: 1807
- Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
- Locatie: Mierlo
Re: Rekbouten
351W drijfstangbouten zijn dikker en sterker vergelijkbaar met de 3/8" HiPo drijfstang bouten. Die zijn sterk genoeg voor het gewone werk...blackmercury schreef: ↑vr 16 okt, 2020 17:22 Hier dezelfde ervaring met de 351W motor; zelfs de drijfstangbouten opnieuw gebruikt, draait minder toeren dan de kleinere blokken. Misschien dat dat iets uitmaakt?
It's the M@DM@N.......... #>B-)
- 1957MustangHans
- Berichten: 36
- Lid geworden op: za 01 aug, 2020 14:04
- Locatie: op de kop van de groene Veluwe
Re: Rekbouten
helaas ben ik dan wel heel erg voorzichtig geweest met mijn gedachte dat er ook al in de oudere motoren rekbouten gebruikt werden. SORRY voor op het verkeerde been brengen.
Re: Rekbouten
Als ik enkel de drijfstang bouten moet vervangen dan valt het inderdaad wel mee. De bouten zijn eigenlijk allemaal nog nieuw. Ik heb ze zelfs destijds in 3 stappen aangetrokken op de minimale koppelwaarde om de bouten niet direct ten volle te belasten.
Volgende week kijken om het blok te demonteren en alles in balans te brengen en algemene controle van de overige draaiende delen en vooral de koppen laten nakijken.
Volgende week kijken om het blok te demonteren en alles in balans te brengen en algemene controle van de overige draaiende delen en vooral de koppen laten nakijken.
- richard66coupe
- Berichten: 471
- Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
- Locatie: Drenthe
Re: Rekbouten
Wat betreft de kopbouten is het maar net de vraag wat voor kopbouten er gebruikt zijn door het revisiebedrijf en hoe vaak ze al opnieuw gebruikt zijn.
In mijn gereviseerde EPS blok zaten kopbouten met schouder/geïntegreerde shim. Dit bleken rekbouten te zijn! De bouten met alleen zeskant zouden geen rekbouten zijn. Kijk hiervoor maar eens bij de Felpro koppakking instructies.
De late 302’s in de jaren 90 hadden af fabriek rekbouten. Toen ik pas bij Rockauto keek hadden ze ook alleen maar de rekbouten op voorraad(TTY). Dus ik zou dat wel even nakijken.
In mijn gereviseerde EPS blok zaten kopbouten met schouder/geïntegreerde shim. Dit bleken rekbouten te zijn! De bouten met alleen zeskant zouden geen rekbouten zijn. Kijk hiervoor maar eens bij de Felpro koppakking instructies.
De late 302’s in de jaren 90 hadden af fabriek rekbouten. Toen ik pas bij Rockauto keek hadden ze ook alleen maar de rekbouten op voorraad(TTY). Dus ik zou dat wel even nakijken.
Re: Rekbouten
De kopbouten zijn nog de originele zeskant.
De motor was voordien nog nooit gereviseerd en de kopbouten zijn opnieuw gebruikt.
Voor de krukas en drijfstangen heb ik wel nieuwe bouten gekocht bij de revisie en daarom dat ik me afvroeg of deze bouten opnieuw mogen gebruikt worden.
Ze zitten er nog geen 1000km in en dus ook niet veel belast.
De motor was voordien nog nooit gereviseerd en de kopbouten zijn opnieuw gebruikt.
Voor de krukas en drijfstangen heb ik wel nieuwe bouten gekocht bij de revisie en daarom dat ik me afvroeg of deze bouten opnieuw mogen gebruikt worden.
Ze zitten er nog geen 1000km in en dus ook niet veel belast.
Re: Rekbouten
Richtlijnen volgens ARP.
Ik heb via de website van ARP de technisch richtlijnen gelezen en volgens hun mag je ARP bouten terug gebruiken omdat deze sterker zijn dan voorzien.
Enkel een visuele controle en opmeting van de bout.
Ik heb via de website van ARP de technisch richtlijnen gelezen en volgens hun mag je ARP bouten terug gebruiken omdat deze sterker zijn dan voorzien.
Enkel een visuele controle en opmeting van de bout.