Bougie kleur

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Bougie kleur

Bericht door mymustang »

Afbeelding
Mijn blok gedemonteerd en dit zijn de bougies die verschillende kleuren hebben.
Zoals ik al eerder in een ander topic vermeld heb, was ik niet tevreden over de revisie van de motor. Je ziet dus het resultaat!
Gaande van te rijk naar te arm.
Ben geen motorenbouwer, maar dit lijkt me dan toch een probleem met de kleppen of kleplift omwille van een nokkenas probleem.
Kan iemand dit beamen?
Kan je aan lifters of nokkenas zien of deze inloopschade hebben of hoe kan ik zien of het patroon normaal is?
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Bougie kleur

Bericht door peer »

Kwam dit uit een gereviseerd blok?
Ik zie verschillende merken en volgensmij gewoon 4 oude en 4 nieuwe?

Dit ziet er niet lekker uit. Een beschadigde Nokkenas zie je vrij snel, lifters ook als je ze langs elkaar legt en vergelijkt.

Ik zie verschillende dingen, te rijk, te arm en ik denk olie verbranding.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Bougie kleur

Bericht door mymustang »

Bougies zijn allemaal nieuw. Het waren gewoon 4 zwarten en 4 zilveren. Eén is van een ander merk omdat er per abuis een bougie gevallen was.
Olieverbranding moet dan toch op zuigerveren of klepseals wijzen? Allemaal nieuw, nieuw, nieuw...
Ik laat het blok opnieuw nakijken en vooral nokkenas en koppen want daar gaat het probleem toch zitten denk ik.
WoutCougar
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 09 sep, 2020 11:27

Re: Bougie kleur

Bericht door WoutCougar »

Liggen ze op volgorde, dus 1 t/m 4 ene kant blok, 5 t/m 8 andere kant?
Intake dat (intern) niet goed gesealed is kan ook voor olieverbruik zorgen.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Bougie kleur

Bericht door peer »

Ik zou van 3,4,6 & 7 in de volgorde van de foto niet zeggen dat deze 'nieuw' zijn. Die lijken echt veel ouder of veel te heet geworden.

Had je ook een compressie test gedaan voordat je het blok uit elkaar gehaald had? Het verhaal wat je bougies vertellen gaat verder dan een slechte afstelling of een probleem met de nokkenas/lifters.
Er zit geen enkele bougie tussen waarvan ik zeg, dat is een mooie verbranding (misschien nummer 4 en 5 maar dan houd het op)
1,2,3,6 = olie verbranding
4,5 = twijfelachtig
7,8 = te heet of te arm.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Bougie kleur

Bericht door mymustang »

De bougies liggen niet op volgorde en ze waren wel echt nieuw. Heb ze zelf vervangen. Het blok is wel een keer overhit geraakt onlangs omdat er een vriesstop uitgevlogen was onderweg. (zie ander topic)
Het was echt niet dat één kant allemaal zwart was, het was gevarieerd en daarmee dacht ik aan kleplift probleem. Olieverbruik zou toch ook wel blauwe rook geven en dat is bij mij niet het geval.
In elk geval moet de machinebouwer alles nakijken en nameten en dan terug monteren. En weer de klepspeling afstellen waar ik ook al verschillende verhalen van hoe het moet en niet moet heb. Ondertussen liggen hier al 3 sets stoterstangen om de juiste klepspeling te verkrijgen.
Nou nou, ik had beter gewoon een ruilblokje gekocht destijds... minder geld en tijd kwijt en al meer genoten van de mustang die nu weer op blokken staat...
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Bougie kleur

Bericht door mymustang »

Afbeelding
Afbeelding
Zo zien de kamers van de koppen eruit!
Lijkt mij toch op klep of kleplift probleem of heeft iemand er een betere technische mening over?
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Bougie kleur

Bericht door peer »

Ik denk niet dat dit door afstelling of een slechte Nokkenas komt. Ik kan je ook zo vertellen welke bougie uit welke plek komt. Je boegies en koppen vertellen hetzelfde verhaal:
2 te heet/ te arm
2 redelijk goed
4 olie verbranding.

Hoe zien de zuigers en cilinderwanden eruit?

En zie ik het goed of is het de foto, heb je nu ook verschillende kleppen in 1 kop? (met name de inlet)
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Bougie kleur

Bericht door mymustang »

Cilinder wanden hebben volledig aan de onderzijde lichte krassen verticaal net zoals de zuigers. Maar dat is misschien normaal? De zuigers zijn wat aan de roet kant.
Het gehele blok gaat morgen naar de machinebouwer.
Er zijn enkele lifters die een cirkel afdruk hebben in het midden en bij andere zie ik niets.
Kleppen zijn allemaal nieuw en van hetzelfde type. Foto zal beetje gezichtsbedrog zijn.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Bougie kleur

Bericht door mymustang »

Als er dan geen afstel en nokkenas probleem is, dan is het een zuiger/compressiering probleem of koppakking probleem of wat schiet er nog over?
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Bougie kleur

Bericht door mymustang »

Dit zijn de lifters die uit het blok gekomen zijn. Gaande van 1 en 2de lifter eerste cilinder... sommige hebben een cirkel spoor.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Bougie kleur

Bericht door Big_fun_58 »

mymustang schreef: zo 25 okt, 2020 20:37 Afbeelding
Afbeelding
Zo zien de kamers van de koppen eruit!
Lijkt mij toch op klep of kleplift probleem of heeft iemand er een betere technische mening over?
Bij de ene kop zijn de buitenste cilinders te zwart geworden ( de binnenste 2 cilinders daar is de uitlaatklep wèl schoon gebrand) maar bij de andere kop precies andersom!!
Als je een dual plane manifold gebruikt dan lijkt het mij dat er wel eens iets verkeerd in de carburateur kan zitten. Dat bijvoorbeeld de bestuurderskant venturi rijker staat als die van de passagiers zijde ( of visa versa!). Kapot? Slecht afgesteld?
Dus:
Wat voor een manifold zit erop?
Wat voor een carburateur (staat, 2v-4v, gereviseerd, etc).
It's the M@DM@N.......... #>B-)
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Bougie kleur

Bericht door mymustang »

Er zit een standaard iron cast 2V intake op en ik heb er een gereviseerde 2V autolite carburator met electric choke op zitten.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Bougie kleur

Bericht door Big_fun_58 »

mymustang schreef: do 29 okt, 2020 21:43 Er zit een standaard iron cast 2V intake op en ik heb er een gereviseerde 2V autolite carburator met electric choke op zitten.
Dan ben ik bang dat de 2 venturies van de carburateur niet gelijk afgesteld stonden. Is dat uitgesloten voordat je de motor uit elkaar heb gehaald dan?
It's the M@DM@N.......... #>B-)
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Bougie kleur

Bericht door mymustang »

Om eerlijk te zijn heb ik er geen aandacht meer aan geschonken.
ik heb de motor er gewoon terug uitgehaald en gedemonteerd.
De machinebouwer ging beginnen met eerst de krukaslijn te balanceren, dan alles nameten of het correct is en een vacuümtest op de koppen.
Die motor was bijna niet af te stellen met dat geschud.
Ik dacht altijd te verstaan dat de stelschroeven voor elk één kant van de motor diende! dat is dus niet zo blijkbaar?
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”