schijfremmen worden warm

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
SimonUSA
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 25 okt, 2020 11:53

schijfremmen worden warm

Bericht door SimonUSA »

Hoi, net geregistreerd hier in de hoop dat iemand mij kan helpen met wat tips voor het probleem met de remmen.

In 2016 een Mustang 1966 gekocht, v8 289 - c4 automaat met trommelremmen rondom (DEZE. Mooie bak, heel mooi geluid van de v8 :) :).
De vorige eigenaar was een oude man die vanwege ziekte niet meer kon rijden, hij had hem iets van 40jaar gehad, zijn dochter verkocht de auto via een dealer. Sinds dat ik hem gekocht heb regelmatig kleine updates en upgrades gedaan in de tijd dat ik nog in New Jersey woonde. Zoals 1inch verlaagd met nieuwe bladveren, bushings (deze, dempers en veren. Een mooi setje nieuwe velgen 17inch en banden 235/45. Een retro radio met usb. Noem maar op.

Toen bedacht om de trommels voor te vervangen met een setje aftermarket schijfremmen. Via ebay een kit gekocht (met klauwen van de chevy celebrity 1990...) geschikt voor de mustang. En via mustangsteve.com een dual mastercilinder en nieuwe booster gekocht.. (deze.
Zonder die nieuwe MC werden de schijfremmen al warm destijds, de auto had altijd al een booster wel een enkele mastercylinder zonder verdeler en sinds die tijd heb ik zitten werken aan mogelijke oplossingen.

Ik heb recentelijk de remcylinders in de klauwen van nieuwe rubbers voorzien, alles helemaal ontlucht, alle nippels na gelopen. Het ontluchten lijkt moeizaam te gaan. met de perslucht ontluchter komt er nauwelijks remvloeistof uit.
De auto wanneer ik rem trekt naar rechts, maar de linksvoor schijf lijkt het snelste warm te worden, na ongeveer 6 a 7km begin ik het te merken/horen dat de klauw begint aan te lopen.

Zou ik de remleidingen en/of remslang moeten vervangen? Zou de remvloeistof te warm worden (heb ook al een hitteschild gemaakt om de warmte van de motor weg te houden bij de leiding en remverdeler)? Zou de pushrod pin van de booster te lang/te kort zijn (heb ik al verschillende keren aangepast met weinig resultaat)? Of zijn de remleidingen niet volledig luchtdicht en werkt de vacuum niet goed om de de klauw weer los te trekken, ik voel af en toe onder de remverdeler een druppeltje remvloeistof. Zou het zijn dat de nippels niet goed luchtdicht sluiten?

Ik heb dus al veel dingen na gelopen en heel stapsgewijs gezocht maar kan de oorzaak nog niet vinden... Wie heeft er nog ideeen of suggesties om te doen?

Ik hoor het graag,
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: schijfremmen worden warm

Bericht door edgar »

De flexibele leidingen naar de remklauwen ook vervangen?

Die kunnen inwendig scheuren. Er vormt zich een soort lipje dat het teruglopen van de vloeistof verhindert.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: schijfremmen worden warm

Bericht door peer »

Klinkt in ieder geval als een onveilige situatie :shock:

Even wat op een rijtje:
- te hete remmen door motor warmte kan eigenlijk niet, motor is tever weg en wordt niet heet genoeg in vergelijking met de schijfremmen.
-pushrod pin in booster te kort geeft alleen speling op het pedaal en mogelijk een te korte slag, te lang kan wel zorgen voor slepende remmen. Maar dan zou je rem pedaal meteen 'kei' hard zijn en 0 speling hebben. Maar verklaard het trekken naar rechts niet.
-meest waarschijnlijk zit er iets wat je remleiding/klauw aan de linkerkant opstopt. Vuil in de leiding of zoals Edgar zegt, slechte leiding. Dit verklaard het warm worden/aanlopen en het trekken naar 1 kant.
-het kan ook 1 van de 2 geleiden pinnen zijn, maar dan zou ontluchten geen probleem mogen zijn.

Andere dingen zouden kunnen zijn:
-verkeerde montage op de MC, voor en achter verkeerd om?
-is de MC wel specifiek voor disc/drum ander zou je nog een residu valve kunnen hebben in de MC waardoor je dit (slepende remmen) ook kan krijgen.
-heb je een reduction valve naar de achterste trommel remmen?
-remverdeler met waarschuwingslamp aansluiting, misschien zit de kogel intern vast?

Maar mijn eerste gok zou zijn, vuil/blokkade in de linker leiding.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: schijfremmen worden warm

Bericht door Dakloos »

Misschien voor de hand liggend maar je weet maar nooit :wink: : klauwen niet verkeerd om gemonteerd? Ontluchtingsnippels wijzen naar boven?

Kun je met opgekrikte voorkant de wielen makkelijk draaien? Zit er verschil tussen links en rechts?
Erwin

1966 convertible
SimonUSA
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 25 okt, 2020 11:53

Re: schijfremmen worden warm

Bericht door SimonUSA »

Bedankt Edgar, de flexible slangen heb ik vervangen ten tijden van de nieuwe remklauwen. De rest van de ijzeren remleidingen niet vervangen, dus misschien is daar wat mee. Ik neig erna om de remleidingen naar de vooras te vervangen met nieuwe koperen, wie weet lost dat het op.
edgar schreef: zo 25 okt, 2020 16:32 De flexibele leidingen naar de remklauwen ook vervangen?

Die kunnen inwendig scheuren. Er vormt zich een soort lipje dat het teruglopen van de vloeistof verhindert.
SimonUSA
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 25 okt, 2020 11:53

Re: schijfremmen worden warm

Bericht door SimonUSA »

Bedankt peer. Slecht leiding, ga er naar kijken en voorkant vervangen met koperen leidingen, is nu allemaal nog ijzer. Zal ook de flexible slang eens langs lopen, hij is nieuw maar je weet maar nooit...

De remverdeler heeft inderdaad een waarschuwingslamp aansluiting, die heb ik niet aangekoppeld. Is dat nodig?
Dit is de valve die ertussen zit >> DEZE.

Had de leidingen MC naar Valve en naar de assen tig gecontroleerd of ze juist lopen dus ben vrij overtuigt dat ze goed zitten...

De auto heeft nog geen NL kenteken, rij enkel op prive terrein op dit moment... :cop:
peer schreef: zo 25 okt, 2020 17:05 Klinkt in ieder geval als een onveilige situatie :shock:

Even wat op een rijtje:
- te hete remmen door motor warmte kan eigenlijk niet, motor is tever weg en wordt niet heet genoeg in vergelijking met de schijfremmen.
-pushrod pin in booster te kort geeft alleen speling op het pedaal en mogelijk een te korte slag, te lang kan wel zorgen voor slepende remmen. Maar dan zou je rem pedaal meteen 'kei' hard zijn en 0 speling hebben. Maar verklaard het trekken naar rechts niet.
-meest waarschijnlijk zit er iets wat je remleiding/klauw aan de linkerkant opstopt. Vuil in de leiding of zoals Edgar zegt, slechte leiding. Dit verklaard het warm worden/aanlopen en het trekken naar 1 kant.
-het kan ook 1 van de 2 geleiden pinnen zijn, maar dan zou ontluchten geen probleem mogen zijn.

Andere dingen zouden kunnen zijn:
-verkeerde montage op de MC, voor en achter verkeerd om?
-is de MC wel specifiek voor disc/drum ander zou je nog een residu valve kunnen hebben in de MC waardoor je dit (slepende remmen) ook kan krijgen.
-heb je een reduction valve naar de achterste trommel remmen?
-remverdeler met waarschuwingslamp aansluiting, misschien zit de kogel intern vast?

Maar mijn eerste gok zou zijn, vuil/blokkade in de linker leiding.
SimonUSA
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 25 okt, 2020 11:53

Re: schijfremmen worden warm

Bericht door SimonUSA »

Haha, ja de klauwen zitten goed om!

De wielen draaien niet makkelijk! Beide gaan niet heel soepel, op het begin draaien ze wel goed als ze er net opzitten, na rijden en gebruik niet meer goed. Ik voel het met rijden ook dat het langzaam stroever gaat, hoe meer ik rem of hoe warmer ie wordt.
Dakloos schreef: zo 25 okt, 2020 19:09 Misschien voor de hand liggend maar je weet maar nooit :wink: : klauwen niet verkeerd om gemonteerd? Ontluchtingsnippels wijzen naar boven?

Kun je met opgekrikte voorkant de wielen makkelijk draaien? Zit er verschil tussen links en rechts?
SimonUSA
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 25 okt, 2020 11:53

Re: schijfremmen worden warm

Bericht door SimonUSA »

Ok gefixed!

Na alles te hebben nagelopen de laatste maanden, nieuwe remleiding van cilinder naar de rechts voor klauw. Nieuw flexibele slangen tussen de remleiding en de klauwen.

Als laatste heb ik het de pushrod pin verkleint. Er zat een extra palletje in die ik bij de set had gehad, die is er nu uit. En heb de ontluchtingsventiel nippel aan de rechter voorkant vervangen met een nieuwe. En dada, er kwam een stukje plastic mee uit. Ik denk dat dat dus de boosdoener was al die tijd, en nu samen met de pushrod pin eruit en een goede ontluchtingsronde rondom. Remmen worden niet meer warm. En heb al heel wat miles gereden zonder problemen!

Fijne zomer met veel veilige miles! Cheers! :cowboy:
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”