Ongelijke positive stop studs

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Ongelijke positive stop studs

Bericht door mymustang »

Een nieuw topic voor de denkers.
Bij de revisie van mijn motor zijn ook de koppen aangepakt. Nieuwe klepzittingen, klepgeleiders en kleppen met veren. Kortom alles aangepakt behalve dat deze machinebouwer het blijkbaar niet nodig vond om te controleren of de studs allemaal even hoog stonden. Dat is niet het geval bij mij.
Dat wil dus zeggen dat sommige lifters buiten hun bereik vallen. (Stoters die te kort zijn om de klepspeling te bekomen)
Telkens men de koppen dus vlakt veranderd daar dan ook weer de geometrie. Bestaat er een mogelijkheid om de studs terug op een hoogte te krijgen dat er weer een standaard maat van stoters kan gebruikt worden?
Men kan toch niet steeds een variatie van stoters gaan kopen en er een mix van verschillende maten insteken om zo het bereik te behalen, toch?
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Ongelijke positive stop studs

Bericht door Big_fun_58 »

Een erg onduidelijke beschrijving. Lifters of stoters zitten direct op de nokkenas, stoterstangen zitten tussen de lifters en tuimelaars. Studs (met verstel schroefdraad) zitten in je kop als houder voor de tuimelaars. Kan je je tekst even aanpassen?
Theoretisch zou je als je kop heel veel gevlakt is (meer dan 1,5 mm?) de stoterstanglengte aangepast (korter) moeten worden om de klepgeometrie gelijk te houden.
Maar dit speelt bij jou helemaal niet. Als ik de foto's van je koppen ziet dan weet ik 100% zeker dat daar nóóit 1,5 mm vanaf is gehaald.
Als er dus een probleem is dan ligt het niet aan het vlakken van je koppen. Wie je dat wijs maakt heeft er geen verstand van...
Ik denk eerder dat de "motorenbouwer" er verkeerde lengte kleppen in heeft gezet. Bijv Chevroletkleppen of "Non-rail" kleppen maar die zijn allebei een stuk korter. Soms wel 4 tot 5 mm. Tja dan krijg je wel èrg veel speling.
Verder als je een snelle hi-lift nokkenas erin heb zitten waar de base circle kleiner van gemaakt is om de hogere lift te krijgen dan geeft dat óók speling. Ik denk dat dàt je je probleem in die hoek moet zoeken....
It's the M@DM@N.......... #>B-)
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Ongelijke positive stop studs

Bericht door mymustang »

Even duidelijkheid scheppen. De kleppen zijn gekocht bij cor heufs automotive. Specifiek Ford kleppen. De vorige motorbouwer heeft van de uitlaat kleppen moeten afslijpen. Deze waren te lang zei hij want ze moeten even lang als de inlaatkleppen zijn.
De press in studs staan niet allemaal op gelijke hoogte. Het is een standaard nokkenas met flat tapped lifters. Non rollers dus. Volgens de manual moet je de tuimelaars aandraaien tot de stoter juist de lifter raakt. Je moet dan de moer nog minstens 0.8 tot 1.75 toeren kunnen draaien voor je op de schouder van de stud komt. Vervolgens aantrekken op moment. Dan blijf je binnen tolerantie van de lifters hun bereik.
Volgens de manual standaard stoters 6.905".
Ik heb er die 6.900" zijn en dus een kleine afwijking.
Ik kwam destijds bij sommige tuimelaars ook maar net binnen het bereik. Nu vrees ik dus als de koppen weer wat gevlakt gaan worden, de machinebouwer de studs op gelijke hoogte gaat brengen en de boel terug in mekaar moet, dat ik weer met onjuiste stoters ga zitten.
Ik had van in het begin al geen goed gevoel over de afstelling van de stoters. Ik denk dat daar ook een deel van het probleem zit. Kleppen te strak op deze manier of zit ik fout?
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Ongelijke positive stop studs

Bericht door Big_fun_58 »

Je hebt het over "stoters" maar je bedoelt "stoterstangen"!
Je studs (de aanslag!) moeten op gelijke hoogte zitten. Is dat niet het geval dan heeft iemand de studs uit je kop getrokken door waarschijnlijk verkeerde montage.
Terug persen of je koppen aanpassen voor screw-in studs.
Anders als je problemen blijft houden dan is er een setje te krijgen om dit op te lossen.
Google maar eens op COMP Cams Rocker Arm Adjusting Nuts 4610-16
Niet mijn eerste keuze maar ze zijn ervoor...
Dat je motorenbouwer kleppen af heb moeten slijpen om ze op gelijke hoogte te krijgen roept bij mij ook vraagtekens op. Waren die andere kleppen al niet te kort dan???
It's the M@DM@N.......... #>B-)
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Ongelijke positive stop studs

Bericht door mymustang »

Wat de kleppen betreft, daar heb ik bij de leverancier om info gevraagd. Volgende werd mij meegedeeld. Ford maakte blijkbaar kleppen voor verschillende blokken en dan moest in sommige gevallen de klep boven de spie ingekort worden. Hij zei dat de lengte tussen de schotel en spie moet kloppen. Wat erboven komt kan aangepast moeten worden. De machinebouwer zei me dat in elk geval de in en uitlaat kleppen gelijk moesten gesteld worden. Hoe dan ook zit ik met de studs die dan allemaal even diep moeten geperst worden, en als deze dan te diep zitten dan is het weer met die stoterstangen dat ik zit.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Ongelijke positive stop studs

Bericht door mymustang »

Wat betreft dat kitje ben ik niet direct mee. Dus de originele moer eraf, rondel en nieuwe moer instaleren en dan kan je opeens wel de klepspeling regelen!?
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Ongelijke positive stop studs

Bericht door Big_fun_58 »

mymustang schreef: zo 01 nov, 2020 18:20 Wat betreft dat kitje ben ik niet direct mee. Dus de originele moer eraf, rondel en nieuwe moer instaleren en dan kan je opeens wel de klepspeling regelen!?
Wat ik begrijp: Ja.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Ongelijke positive stop studs

Bericht door mymustang »

Als je niet de juiste omwenteling van de moer kan behalen dan begrijp ik het nut van dit setje niet.
De tolerantie is groot, van 0.8 tot 1.75 toeren. Ik kwam met de huidige opstelling aan amper 0.8 bij de studs die niet gelijk stonden en 1.25 bij de andere. Ik wil ze dus allemaal gelijk zetten en binnen een mooi bereik blijven.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Ongelijke positive stop studs

Bericht door Big_fun_58 »

Succes!
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 472
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Ongelijke positive stop studs

Bericht door richard66coupe »

Zijn Positive Stop studs niet screw in?
Op Google vond ik een plaatje waar het wel zo was maar ik heb het nooit zelf gezien.
Als dat zo is kunnen ze er misschien wat verder in gedraaid worden.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Ongelijke positive stop studs

Bericht door mymustang »

Ik heb er al naar gezocht en je hebt blijkbaar 5 verschillende soorten studs.
Screw in adjustible with hex head and without hex head, screw in positive stop, press in adjustible and press in positive stop. De laatste zijn gebruikt bij small block van 68 tot 77. Aangezien mijn koppen van 72 zijn vermoed ik dan ook deze studs te hebben.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”