Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....
Moderator: Shelby GT-H
Re: Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....
Ik volg dit ook even.
Ik ga naar een 3G alternator over en dan is een laadspanning meter handiger.
Zou inderdaad mooi zijn om een uitsturing naar wat waarschuwingslampjes en of een buzzertje te hebben. Erg fijn om een audio waarschuwing te krijgen, je kijkt immers niet continu op je dashboard.
Ik heb ergens in een hoekje nog ergens een arduino uno liggen. Ooit gekocht met de bedoeling daar is mee te gaan prutsen, maar nooit de tijd voor gehad. Nu ik al weer een paar jaar wat domotica inhuis heb draaien (domoticz) begint het wel weer te kriebelen. Arduino's, maar ook de ontwikkelingen in NodeMCU / ESP spul vind ik machtig mooi om te zien en ooit eens mee te beginnen.
@Erwin: in plaats van omdraaien van de polariteit voor het aansturen van je amp meter om de volle schaal te kunnen gebruiken, kan je ook kiezen voor het vervangen van je amp meter voor een fuel / water / oil gauge. Maakt het project wel ietsje duurder, maar heb je geen 'last' van het omzetten van de polariteit en ligt de naald in rust ook aan de linkerkant. Hoewel, nu ik het typ bedenk ik mij dat een H-bridge vrij eenvoudig te realiseren is en als complete module voor grijpstuivers te vinden is.
Mooi werk man
Ik ga naar een 3G alternator over en dan is een laadspanning meter handiger.
Zou inderdaad mooi zijn om een uitsturing naar wat waarschuwingslampjes en of een buzzertje te hebben. Erg fijn om een audio waarschuwing te krijgen, je kijkt immers niet continu op je dashboard.
Ik heb ergens in een hoekje nog ergens een arduino uno liggen. Ooit gekocht met de bedoeling daar is mee te gaan prutsen, maar nooit de tijd voor gehad. Nu ik al weer een paar jaar wat domotica inhuis heb draaien (domoticz) begint het wel weer te kriebelen. Arduino's, maar ook de ontwikkelingen in NodeMCU / ESP spul vind ik machtig mooi om te zien en ooit eens mee te beginnen.
@Erwin: in plaats van omdraaien van de polariteit voor het aansturen van je amp meter om de volle schaal te kunnen gebruiken, kan je ook kiezen voor het vervangen van je amp meter voor een fuel / water / oil gauge. Maakt het project wel ietsje duurder, maar heb je geen 'last' van het omzetten van de polariteit en ligt de naald in rust ook aan de linkerkant. Hoewel, nu ik het typ bedenk ik mij dat een H-bridge vrij eenvoudig te realiseren is en als complete module voor grijpstuivers te vinden is.
Mooi werk man
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....
3x raden wat ik gebruikt hebt ? Dingen kosten iets van 4,50 euro en kunnen 2 motoren aansturen met maximaal 2 amperé! Ik heb niet gekozen voor een andere meter omdat ik het zo eenvoudig mogelijk wilde houden dus zo min mogelijk "slopen". De AMP meter is ook lekker snel vergeleken met de andere meters omdat die gebaseerd zijn op hittedraad.edgar schreef: ↑zo 17 jan, 2021 11:12
@Erwin: in plaats van omdraaien van de polariteit voor het aansturen van je amp meter om de volle schaal te kunnen gebruiken, kan je ook kiezen voor het vervangen van je amp meter voor een fuel / water / oil gauge. Maakt het project wel ietsje duurder, maar heb je geen 'last' van het omzetten van de polariteit en ligt de naald in rust ook aan de linkerkant. Hoewel, nu ik het typ bedenk ik mij dat een H-bridge vrij eenvoudig te realiseren is en als complete module voor grijpstuivers te vinden is.
je ziet nu niet aan de meter dat de polariteit omgedraaid wordt. Heb 2 versies geprogrammerd 8-16V en 11-15V Nu nog een stukje erbij schrijven voor de benzinemeter en eens proberen om de tank (zonder aftapplug) helemaal leeg te krijgen.....
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....
Door de amp meter te behouden blijft ook de originaliteit een beetje hetzelfde. Ik zou dat ook niet veranderen.
Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Wanneer breng je het op de markt Erwin?
Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Wanneer breng je het op de markt Erwin?
Re: Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....
Om de tank leeg te krijgen gebruik ik een goedkoop 12V benzine motortje. (Een aquarium pompje werkt ook voor in iedergeval 1 keer )
Met een slang via de vul opening leegpompen in kannetjes. Gaat vrij makkelijk
Met een slang via de vul opening leegpompen in kannetjes. Gaat vrij makkelijk
Re: Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....
Tav die benzinemeter, meet je gewoon elke 2 liter de weerstand, dan de waarden in excel en dan een trendlijn met formule genereren?
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Re: Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....
Nee,weerstandswaarde meten de bijhorende output in een array zetten. De meter beweegt dan in stapjes van 2 liter. De meter beweegt zo traag dat je dat niet ziet. Afgelopen week niks gedaan, wacht op onderdelen en wat warmer weer .
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....
Vanwege wat lampjes wisselen moest ik het klokkenspel uit mijn 66 demonteren, gelijk maar aan de slag met de nog steeds niet functionerende amp meter, aangezien ik ook de hangende naald wilde behouden was een voltmeter geen optie.
Dus aan de slag met de originele meter;
Ik verdraaide het magneetje aan het wijzertje en het ankertje zodat de naald links in ruststand kwam te liggen,
verwijderde de wikkeling en plakte een spoeltje van een 12v relais zodanig erachter dat het wijzertje correct reageert, met een weerstand in serie op het spoeltje kon ik de juiste range instellen, links 8v, midden 12v en rechts 14v.
Wellicht ook meer geluk dan wijsheid maar het werkt.
Groet,
Jack
Dus aan de slag met de originele meter;
Ik verdraaide het magneetje aan het wijzertje en het ankertje zodat de naald links in ruststand kwam te liggen,
verwijderde de wikkeling en plakte een spoeltje van een 12v relais zodanig erachter dat het wijzertje correct reageert, met een weerstand in serie op het spoeltje kon ik de juiste range instellen, links 8v, midden 12v en rechts 14v.
Wellicht ook meer geluk dan wijsheid maar het werkt.
Groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Re: Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....
Slim bedacht Jack! En ik maar programmeren
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....
Heel slim!
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....
Aangezien jullie zo electro specialisten zijn, mogen jullie altijd detail foto's/ info sturen... Ik heb momenteel de bekabeling en dashboard eruit liggen en zou dus goed moment zijn om om te bouwen.
Relais 12v heb ik nog liggen dat van die weerstand ertussen moet ik nog achter zien te komen. Heb dan ook maar gewoon basis kennis elektriciteit
Relais 12v heb ik nog liggen dat van die weerstand ertussen moet ik nog achter zien te komen. Heb dan ook maar gewoon basis kennis elektriciteit
Re: Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....
Er gaat iets mis met de afbeelding, ik zie ze niet en weet nog niet waarom,
grts,Jack
grts,Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Re: Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....
Naar de haaien was de mijne niet maar het wijzertje terug in het midden vastplakken kon altijd nog als het niet zou lukken.
Helaas heb ik alleen de foto van het eindresultaat, als ik zo bezig ben vergeet ik alles om me heen en dus ook een foto te maken tussendoor
Enne, ik ben zeker geen elektrospecialist maar met enige kennis van principewerking kom je een heel end.
Demonteer het geheel voorzichtig door de lipjes open te buigen, neem de naald er voorzichtig uit en verdraai het magneetje (pastilvorm) ten opzichte van de aanslag zodanig dat het wijzertje links ligt , het kan zijn dat het wijzertje dan wat losser is maar dat loste ik op met een druppeltje sec lijm, plak het ankertje (met 2k lijm) terug op het huis dus ook 1/8 slag verdraaid en weer in lijn met het pastil. Neem het spoeltje en zet er 12v op en probeer wat de best werkende positie is om de naald in het midden te krijgen, ( de spoelkern heeft één mooi vlakke kant die dus tegen het meterhuis aan houdt).
Omdat er veel verschillende spoeltjes/relais zijn moet je met een weerstand in serie nog de range proberen af te stellen,
Succes en groet,
Jack
Helaas heb ik alleen de foto van het eindresultaat, als ik zo bezig ben vergeet ik alles om me heen en dus ook een foto te maken tussendoor
Enne, ik ben zeker geen elektrospecialist maar met enige kennis van principewerking kom je een heel end.
Demonteer het geheel voorzichtig door de lipjes open te buigen, neem de naald er voorzichtig uit en verdraai het magneetje (pastilvorm) ten opzichte van de aanslag zodanig dat het wijzertje links ligt , het kan zijn dat het wijzertje dan wat losser is maar dat loste ik op met een druppeltje sec lijm, plak het ankertje (met 2k lijm) terug op het huis dus ook 1/8 slag verdraaid en weer in lijn met het pastil. Neem het spoeltje en zet er 12v op en probeer wat de best werkende positie is om de naald in het midden te krijgen, ( de spoelkern heeft één mooi vlakke kant die dus tegen het meterhuis aan houdt).
Omdat er veel verschillende spoeltjes/relais zijn moet je met een weerstand in serie nog de range proberen af te stellen,
Succes en groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Re: Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....
Uit wat voor een 12v relais heb je het spoeltje gehaald?
Uit een auto mini of micro relais of generieke relais uit de elektronica shop die in DIL voetjes gaan?
Uit een auto mini of micro relais of generieke relais uit de elektronica shop die in DIL voetjes gaan?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: Eenvoudige ombouw AMP naar Voltmeter project(je).....
Uit een auto mini relais,
groet,
Jack
groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.