Revisie achteras en andere verhouding

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Revisie achteras en andere verhouding

Bericht door mymustang »

Moet daar dan niets aan afgesteld worden dan?
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Revisie achteras en andere verhouding

Bericht door peer »

Ik weet eigenlijk niet of carrier de juiste term is, maar ik bedoel daarmee de gehele behuizing met tandwielen erin. Die kan je (als hij niet versleten is) zo erin zetten zonder afstelling.

Dit zeg maar:
Afbeelding


Losse tandwielen moet je wel heel nauwkeurig afstellen en daar heb je wat speciaal gereedschap voor nodig.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Revisie achteras en andere verhouding

Bericht door mymustang »

Juist ja. Op MP gekeken en Jan had gelijk. Daar is een set 2 79 te koop, maar die ligt volledig uit elkaar en er was een ander tandwiel bij dat een ingelopen tandwiel moest vervangen.
Leek mij niet direct een goede optie. Ik ga eerst mijn ratio berekenen.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Revisie achteras en andere verhouding

Bericht door mymustang »

Mijn huidige as zoemt lichtjes als hij begint warm te worden, zijn dat dan de lagers die wat minder zijn of zit dat geluid in de pignon/ kroonwiel?
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Revisie achteras en andere verhouding

Bericht door Cobretti »

peer schreef: wo 19 mei, 2021 13:55 Ratio berekenen is heel makkelijk:
https://www.youtube.com/watch?v=4a7jbsSU1_I

Komt neer op: auto achter bij 1 wiel opkrikken zorgen dat de auto in z'n vrij staat en dat het andere wiel niet kan draaien.
Draai het wiel nu 10x en tel hoevaak de input/ aandrijfas draait. Doe dat x2 en deel het door 10. Dat is je gear ratio.

Een achteras van een 67 past niet zomaar onder een 65, maar het diff zelf past wel (als het beide een 8" of beide een 9" is).
Moet ik bij mij ook nog eens doen -> thanks :up:

Grts, C. 8)
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Revisie achteras en andere verhouding

Bericht door mymustang »

Vandaag de gear ratio berekend. Ik heb dus een 2.8 verhouding wat me dus normaal goed lijkt voor weg en autosnelweg. Ook beide wielen geblokkeerd en dan kon ik de pignon beetje links en rechts draaien voor hij aannam. Is dat normaal of mag daar totaal geen speling opzitten?
Als ik met de wagen rijd, dan begint de achteras lichtjes te zoemen na een paar km. Koud niets enkel als hij wat warm begint te worden.
Wat zou zo'n revisie me eventueel gaan kosten?
Heb ook nog wel een as van 67 liggen met dezelfde verhouding.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Revisie achteras en andere verhouding

Bericht door mymustang »

Trouwens hoe verwijder ik best de steekassen? Werkje dat ik nog nooit gedaan heb.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Revisie achteras en andere verhouding

Bericht door peer »

Steekas verwijderen doe je door de velg, remtrommel en dan de 4 bouten te verwijderen.
Daarna moet je de as eruit zien te kloppen, daar heb je speciaal gereedschap voor, maar is schroef er meestal een stalen velg tegen en begin daar tegenaan te kloppen. Heeft nog altijd gewerkt.

Met het verwijderen moet je opletten dat je de keerring niet beschadigd die in de as zit. Probeer de steekas er zo recht mogelijk uit te halen.

Een beetje beweging is standaard, daar hoort een beetje speling op te zitten, zoemen is niet normaal ;)
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Revisie achteras en andere verhouding

Bericht door mymustang »

Top! Dan ga ik het nog wat aankijken en als het te erg begint te worden dan kan ik het binnenwerk van de 67 as eens proberen.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”