Stuurbekrachtigingspomp

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
eleanor
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 05 nov, 2006 14:57
Locatie: Eijsden

Stuurbekrachtigingspomp

Bericht door eleanor »

Hallo,

De stuurbekrachtigingspomp van mijn wagen heeft jarenlang niet gedraaid en er heeft ook jarenlang geen olie in gezeten. De pomp heb ik met de hand proberen te bewegen en deze draaide stroef. Onlangs eraan toe gekomen om de pomp te vullen met olie en te testen. Nu draait ie vrijwel niet meer stroef en maakt ook geen raar geluid. Echter de stuurbekrachtiging werkt niet. De pomp is uit elkaar gehaald en ik kan geen duidelijke sporen van slijtage zien. Hoe kan ik testen of deze pomp nog voldoende druk opbouwt? Overigens is de rest van de stuurinrichting volledig nieuw.
Gr,
Ruud

'67 Mustang V8 coupe
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 471
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Stuurbekrachtigingspomp

Bericht door richard66coupe »

Hallo,
Ik heb geen ervaring hoe je de druk kan testen maar ik denk dat er wel drukmeters voor bestaan. Misschien eens kijken bij een hydrauliek boer. Wat ik wel weet is dat de pressure valve weleens blijft hangen bij deze pompen. Zelf heb ik het al 2 x gehad bij een gereviseerd exemplaar. Als je de pomp loshaalt en de behuizing loshaalt zit er achterop een druk regelaar die bij te hoge druk de vloeistof aflaat in het reservoir. Dit wordt geregeld door een klein zuigertje die terug wordt gedrukt door een veer. In mijn geval bleef deze steken vanwege een metaal braampje. Dit schoot er meteen tussen uit toen ik hem eerst verder indrukte en daarna los liet. Daarna geen probleem meer gehad. Dit zou je nog eens kunnen proberen.
eleanor
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 05 nov, 2006 14:57
Locatie: Eijsden

Re: Stuurbekrachtigingspomp

Bericht door eleanor »

Ok merci, ik ga het proberen.
Ik heb een revisiesetje binnengekregen dat ik in ieder geval ook ga monteren.
Heb je enig idee of zo'n pomp los van de v-snaar met de hand soepel met ronddraaien?
Gr,
Ruud

'67 Mustang V8 coupe
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Stuurbekrachtigingspomp

Bericht door Dakloos »

Iets weerstand moet je wel voelen bij het ronddraaien. Die van mij vond ik te veel herrie maken dus heb ik 'm vervangen door een nieuw(!) exemplaar en ook die maakt af en toe een geluid van heb ik jou daar :evil: .

Gebruik het juiste gereedschap als je de poelie wilt verwijderen, niet met een normale poelietrekker!!
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 471
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Stuurbekrachtigingspomp

Bericht door richard66coupe »

Wat weerstand heeft ie wel. Dit wordt dan in verhouding minder als je hem wat harder rond draait met olie er in.
eleanor
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 05 nov, 2006 14:57
Locatie: Eijsden

Re: Stuurbekrachtigingspomp

Bericht door eleanor »

Het is opgelost.

Het probleem was een tekort aan olie. Het systeem is volledig gevuld en de stuurbekrachtiging werkt nu perfect. Geen enkel geluid en het stuur is met 1 vinger rond te draaien.
Gr,
Ruud

'67 Mustang V8 coupe
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”