:( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Moderator: Shelby GT-H
:( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Heb een paar dashboard lampjes vervangen en meteen het 'klusje' van de niet-lopende klok opnieuw opgepakt. Ik kom daar niet uit.
Op de stekker van het klokje (blauw-zwart, 22) en daarvoor de groen-gele meet ik ca. 1 volt. Vanaf daar is het onduidelijk waar de bron vandaan komt. Het schema dat ik heb is dat helaas ook. De 14401 ASSY lijken verschillende stekkers te zijn (o.a. lighting switch).
In het 'de draadjes vrolijk nalopen' kom ik ook twee loze stekkers tegen (foto). Waar zijn die eigenlijk van? (gele stekker = zwart, zwarte stekker = gr/rd en gr)
Overigens, op het klokje na (dat met directe prik wel draait) doet alles het, geen storingen dus.
Hellup!
Op de stekker van het klokje (blauw-zwart, 22) en daarvoor de groen-gele meet ik ca. 1 volt. Vanaf daar is het onduidelijk waar de bron vandaan komt. Het schema dat ik heb is dat helaas ook. De 14401 ASSY lijken verschillende stekkers te zijn (o.a. lighting switch).
In het 'de draadjes vrolijk nalopen' kom ik ook twee loze stekkers tegen (foto). Waar zijn die eigenlijk van? (gele stekker = zwart, zwarte stekker = gr/rd en gr)
Overigens, op het klokje na (dat met directe prik wel draait) doet alles het, geen storingen dus.
Hellup!
Iedere dag is een schooldag
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Gele connector: Back up lights, radio, washer pump.
Zwarte connector: remlichtschakelaar.
Zwarte connector: remlichtschakelaar.
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Die twee hebben dan kennelijk een andere ´voeding´ gekregen want alles werkt gewoon.
Nóg iets wat me he-le-maal niets zegt (foto). Het zit pal naast de parkeerrem hendel. Zwarte draad komt uit op dit 'dopje' met een veertje. Werkt zo niet lijkt me, maar wat is het ?
Nóg iets wat me he-le-maal niets zegt (foto). Het zit pal naast de parkeerrem hendel. Zwarte draad komt uit op dit 'dopje' met een veertje. Werkt zo niet lijkt me, maar wat is het ?
Iedere dag is een schooldag
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Dat is een fitting voor een lampje . Aan de andere kant van het dashboard moet er nog één onder hangen.
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Oh écht? Is dat interieurverlichting? Ik wist niet dat ik zo'n luxe uitvoering had
Maar goed, hoe kan ik het beste de queeste van de 1 volt Groen-Geel aanpakken?
Maar goed, hoe kan ik het beste de queeste van de 1 volt Groen-Geel aanpakken?
Iedere dag is een schooldag
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Ik heb bij mij de gehele kabelboom uit het interieur gehaald (zie mijn topic net voor dit topic).
Heb daar, omwille van harde kabels, ook het één en ander vervangen en kom ook op kleuren en connecties uit niet volgens schema.
Ik heb bij mij gelijk ook het oude zekeringkastje vervangen en nu heb ik alles appart afgezekerd.
Licht gaat met een relais en de claxon is nu massa relais gestuurd en niet meer rechtstreeks voeding op de stuurbediening! Tja, de electrisch bedrading in 65.... echt veilig was het toch niet hoor!
Ik zag jou remlicht stekker, hoe had jij dan remlicht als die niet was aangesloten?
Ps: kijk je bedrading toch maar heel goed na, als je in de toekomst niet voor verrassingen wil komen staan!
Heb daar, omwille van harde kabels, ook het één en ander vervangen en kom ook op kleuren en connecties uit niet volgens schema.
Ik heb bij mij gelijk ook het oude zekeringkastje vervangen en nu heb ik alles appart afgezekerd.
Licht gaat met een relais en de claxon is nu massa relais gestuurd en niet meer rechtstreeks voeding op de stuurbediening! Tja, de electrisch bedrading in 65.... echt veilig was het toch niet hoor!
Ik zag jou remlicht stekker, hoe had jij dan remlicht als die niet was aangesloten?
Ps: kijk je bedrading toch maar heel goed na, als je in de toekomst niet voor verrassingen wil komen staan!
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Remlicht kan via drukschakelaar in de remleiding.
Voor een ieder die op dit draadje ( topic, hahaha ) stuit of ook aan de gang wil met vervangen of uitbreiden van het elektrisch systeem;
Kijk eens bij Rick Donkers Auto Electrics. Hij heeft een rijk assortiment aan stekkers, relais, relaishouders, zekeringen en draadkleuren. Zo ongeveer elke kleurencombinatie die in onze auto gebruikt wordt, kan hij wel leveren.
Verder heeft hij de nodige informatie bij onderdelen en algemene info op zijn site. Aanrader!
Rick Donkers Auto Electrics
Jammergenoeg heb ik nog geen goede bron kunnen vinden voor de typische connectors. Ze bestaan wel als je in Amerika zoekt op trailer wiring, maar is keuze beperkt. Nog afgezien van onjuiste draadkleuren. Een aardig alternatief zijn de 6,3mm multi connectors of de superseal serie. De laatste is wat lastiger in elkaar te zetten.
Voor een ieder die op dit draadje ( topic, hahaha ) stuit of ook aan de gang wil met vervangen of uitbreiden van het elektrisch systeem;
Kijk eens bij Rick Donkers Auto Electrics. Hij heeft een rijk assortiment aan stekkers, relais, relaishouders, zekeringen en draadkleuren. Zo ongeveer elke kleurencombinatie die in onze auto gebruikt wordt, kan hij wel leveren.
Verder heeft hij de nodige informatie bij onderdelen en algemene info op zijn site. Aanrader!
Rick Donkers Auto Electrics
Jammergenoeg heb ik nog geen goede bron kunnen vinden voor de typische connectors. Ze bestaan wel als je in Amerika zoekt op trailer wiring, maar is keuze beperkt. Nog afgezien van onjuiste draadkleuren. Een aardig alternatief zijn de 6,3mm multi connectors of de superseal serie. De laatste is wat lastiger in elkaar te zetten.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
En dat is dus precies wat ik niet ga doen. Als ik het niet kan vinden maar alles werkt behalve het klokje dan óf laat ik dat zo, of ik hengel ergens 12 volt vandaan. Ik snap de tekening gewoon nog niet goed (learning on the job). Het is me nog onduidelijk wat precies de "14401 ASSY" is. Het lijkt me iets van assembly, dus waar eea bij elkaar komt, maar de gedachte erachter is nog vaag. Wat is de voeding en wat voedt deze allemaal?
Iedere dag is een schooldag
Euh, nou, laat ik hier voorzichtig mee zijn
De tussenstand: veel draden'zooi' nagelopen, stekkers en connectoren ingespoten met contactspray, de glazen zekeringen gecontroleerd op werking (het zál toch niet?!), kortom de boel enigszins gefratsoeneerd. En...success at last! Het klokje loopt weer. Geen idee wat de oorzaak was maar als het werkt....
Ook de overige verbruikers gecheckt, deden het allemaal nog. Ok, ook nog ff starten dan maar. Had ik in het kader van succesbeleving niet moeten doen
Motor slaat aan maar als ik de contactsleutel loslaat valt alles dood. Shoot.
Hierna een snelle check gedaan: alle verbruikers doen het, behalve.....
Iedere dag is een schooldag
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Zo ziet mijn kabelboom er nu uit.
Maar is wel van een 65 met wat uitbreiding van een 67...
net omwille dat alles nu met stekkers aan elkaar kan gezet worden.
Daarvoor was het veelal met universele stekkers of gewoon tape!
Alles getest met ohm meter en ook nog eens spanning erop... alles werkt perfect en is nu plug en play.
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Je kan het startcercuit eens doormeten als hij terug afslaat. Of misschien toch toevallig contactslot probleem? Door de leeftijd van de oude Mustangs is een kabelbreuk niet uit te sluiten. Je moet maar wat met de kabels bewegen en je kan al prijs hebben. Ik heb zo wel enkele plaatsen ontdekt waar de kabel net van een stekker of plug afbrak.
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Ik denk dat de bobine geen stroom krijgt vanuit de I post op het contact.
Het circuit is als volgt:
+12 - contactslot - I terminal - (eventueel rally pac in serie) - 'pink' wire (dit is een apart stuk weerstandsdraad) - bulkhead connector passagierruimte
bulkheadconnector motorruimte - splice naar startrelais I terminal - contactpunten - bobine.
Als in het circuit achter je dashboard een onderbreking zit, kan je motor tijdens starten wel aanslaan omdat deze dan apart 12v gevoed krijgt vanaf startrelais, maar zal bij loslaten contactsleutel direct afslaan.
De 'pink'-wire draad zit apart aangesloten via een connector. Bij uitvoeringen met een rally-pac toerenteller / clock wordt deze verbinding losgehaald en in serie de toerenteller opgenomen.
Het circuit is als volgt:
+12 - contactslot - I terminal - (eventueel rally pac in serie) - 'pink' wire (dit is een apart stuk weerstandsdraad) - bulkhead connector passagierruimte
bulkheadconnector motorruimte - splice naar startrelais I terminal - contactpunten - bobine.
Als in het circuit achter je dashboard een onderbreking zit, kan je motor tijdens starten wel aanslaan omdat deze dan apart 12v gevoed krijgt vanaf startrelais, maar zal bij loslaten contactsleutel direct afslaan.
De 'pink'-wire draad zit apart aangesloten via een connector. Bij uitvoeringen met een rally-pac toerenteller / clock wordt deze verbinding losgehaald en in serie de toerenteller opgenomen.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Tnx, dat ga ik als eerste maar ´s bekijken. Die pink wire heeft bij de mijne geen functie meer geloof ik, vervangen door een ???weerstandsvoor??? (hoe heet dan ding ook al weer, Jan?), maar ook die is er tussenuit. Best wel een puinhoop dus.
Iedere dag is een schooldag
Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)
Stroomcircuits zijn nou ook niet direct mijn sterkste punten, maar mijn startcercuit was voordien r/bl naar s-terminal, pink wire ging naar + bobijn en de i- terminal, die had een massakabeltje. Nu heb ik via het schema origineel aangessloten, dus de pink wire(16)overlaten gaan naar bruin (297) en die splitst vervolgens naar +bobijn en i-terminal.edgar schreef: ↑zo 29 aug, 2021 19:12 Ik denk dat de bobine geen stroom krijgt vanuit de I post op het contact.
Het circuit is als volgt:
+12 - contactslot - I terminal - (eventueel rally pac in serie) - 'pink' wire (dit is een apart stuk weerstandsdraad) - bulkhead connector passagierruimte
bulkheadconnector motorruimte - splice naar startrelais I terminal - contactpunten - bobine.
Als in het circuit achter je dashboard een onderbreking zit, kan je motor tijdens starten wel aanslaan omdat deze dan apart 12v gevoed krijgt vanaf startrelais, maar zal bij loslaten contactsleutel direct afslaan.
De 'pink'-wire draad zit apart aangesloten via een connector. Bij uitvoeringen met een rally-pac toerenteller / clock wordt deze verbinding losgehaald en in serie de toerenteller opgenomen.
Als hij dan start haalt hij dan nu massa door de bobijn en éénmaal gestart krijgt de bobijn dan via de s-terminal stroom op zijn + dan? Of zit ik ernaast?
Heb wel een 65' maar dat maakt in principe niks uit.