:( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 242
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Bericht door Hamster »

Ik luister wel naar je! :lol:
Maar goed, nu die twee vragen nog hè? :wink:
Iedere dag is een schooldag
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5532
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Bericht door Dakloos »

Ik weet niet wat voor een bobine je hebt maar als dat er één is met een lagere primaire weerstand als standaard (ca 1.5 ohm) en je hebt je pink wire nog dan meet je met gesloten contactpunten of een pertronix die “dicht” staat een lagere spanning als de standaard 6 volt die je moet meten.

Spanning op de bobine is 12 volt met open punten en ca 6 volt met gesloten punten (met pink wire). Meet je nu de spanning op de bobine met draaiende motor dan meet je de gemiddelde spanning en die is dan ongeveer 9 volt. Velen denken daarom dat een yellow top bobine dus op 9 volt werkt maar dat klopt dus niet!
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 242
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Bericht door Hamster »

Er zit zo´n Pertronix Vlammenwerper op, dat leek een goede keuze bij de electr.ontsteking en de LPG.
Ik mis nog even de aansluiting bij jouw vraag en de mijne? :up:
Iedere dag is een schooldag
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Bericht door peer »

De pink wire hoort warm te worden dit is de weerstand en de manier hoe deze werkt. Dus dat klopt.
De kabel is dus geen 3.5 volt, de kabel heeft 12v + overal waar die heen gaat. De min op de bobine via de pertronix zorgt voor de 3.5 en dat geld alleen op de bobine. Overal waar deze kabel verbonden is met iets anders en een normale min heeft is het gewoon 12v ongeacht ofde ontsteking afgaat of niet.
Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 242
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Bericht door Hamster »

Dank. :up:
Ik snap nog niet goed hoe die 12V dan "over de hele lengte" terugvalt naar 3,5. Mijn kennis van elektra is gewoon laag. Eén draad, voorzien van 12V, wordt gesplitst in twee draden. Da's in principe 2 x 12V. Eén daarvan voedt een LPG relais (12V), de ander de bobine. Die laatste zorgt er kennelijk voor dat het hele circuit terug gaat naar 3,5V. Ik snap nog dat je op één circuit niet én 12V én 3,5V kunt hebben (duh!), maar dat laatste stapje naar 3,5V ?? :blink1: Mis ik een massa-aansluiting?

Dan: zit de oplossing in het inderdaad in twee aparte verbindingen leggen (zoals we eerder aantroffen)? En zo ja, waar haal ik dan de prik vandaan? Moet ik denken aan gebruik van die rood/bruin met een specifiek relais of een diode die spanning op niveau houdt oid?
Iedere dag is een schooldag
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5532
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Bericht door Dakloos »

Hamster schreef: di 14 sep, 2021 20:39 Mijn kennis van elektra is gewoon laag.
Met alle respect, is het niet verstandig om daar eerst eens iets meer over te weten te komen? Zonder een beetje basiskennis kunnen we antwoorden blijven geven op je vragen maar het komt mijns inziens niet echt binnen :( .

Zoek eens op “de wet van Ohm” om de relatie tussen spanning, stroom en weerstand te begrijpen. Daarna even doorkrijgen hoe het zit met parallel en serie schakelen van weerstanden en er gaat een wereld voor je open :D .

Voorbeeld: https://www.mvwautotechniek.nl/wet-van-ohm/
Erwin

1966 convertible
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Bericht door mymustang »

Dat is idd nodig. Ben zelf ook niet zo krak in electro.
Nu we toch over de bobijn en startrelais etc... bezig zijn, hoe gaat de procedure dan bij het starten?
Je start de motor, voeding van neutral safety switch gaat naar relais S en op I komt de splitsing die ook naar de bobijn gaat.
Neemt de relais dan massa via de I-side om door te verbinden tijdens het starten of neemt de relais gewoon massa op de carrosserie en waarom dient dan die aansluiting op de I-side nog als die eigenlijk maar naar de bobijn gaat.
Daarvoor was mijn S- side rechtstreeks aangesloten op massa en hij starre toen ook. Dat gedeelte heb ik dan nooit goed begrepen. Maar we komen er wel uit met de elektro kenners hier😉
Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 242
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Bericht door Hamster »

@Dakloos, ik neem je advies ter harte, net als die andere overigens :up:, en ga zeker het bestuderen. Het draadje begon natuurlijk met een 'simpele' vraag, wat uitmondde in een aaneenschakeling ( :D ) van verrassingen en volgende stapjes. Veel geleerd al!
Iedere dag is een schooldag
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Bericht door mymustang »

We kunnen er gelijk het langste topic ooit van maken 😂
Over stroom en draadjes kunnen we nog lang verder gaan😁
In elk geval is het topic wel interessant om sommige werking beter te begrijpen en niet van het werkt niet en nu moet ik het maar uitvissen.
Hoe dan ook, electro is gewoon een vak apart en sommige zijn daar vlotter in dan andere en daar hebben we het forum voor, ja toch!
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Bericht door mymustang »

We kunnen er gelijk het langste topic ooit van maken 😂
Over stroom en draadjes kunnen we nog lang verder gaan😁
In elk geval is het topic wel interessant om sommige werking beter te begrijpen en niet van het werkt niet en nu moet ik het maar uitvissen.
Hoe dan ook, electro is gewoon een vak apart en sommige zijn daar vlotter in dan andere en daar hebben we het forum voor, ja toch!
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Bericht door mymustang »

Oeps, het slaat me helemaal op de hersenen. Ik begin al dubbel te verzenden! :mrgreen:
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Bericht door edgar »

Dakloos schreef: wo 15 sep, 2021 07:17
Hamster schreef: di 14 sep, 2021 20:39 Mijn kennis van elektra is gewoon laag.
Met alle respect, is het niet verstandig om daar eerst eens iets meer over te weten te komen? Zonder een beetje basiskennis kunnen we antwoorden blijven geven op je vragen maar het komt mijns inziens niet echt binnen :( .
Ik vind het moedig dat iemand zich niet af laat schrikken en hierin durft te duiken. Er zijn genoeg sleutelaars en plaatwerkers die prachtwerk afleveren, maar bij elektra het angstzweet uitbreekt. Dus van mij: diep respect dat je het aandurft.

Misschien is dit nu nog een stuk (te) ingewikkeld om te doorzien. Zeker bij het start en ontstekingscircuit van onze oude Fords heb je een paar extra's die je op moderne auto's niet ziet of die je vanuit de theorie niet zou verwachten. Goede schema's helpen.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Bericht door mymustang »

mymustang schreef: wo 15 sep, 2021 12:43 Dat is idd nodig. Ben zelf ook niet zo krak in electro.
Nu we toch over de bobijn en startrelais etc... bezig zijn, hoe gaat de procedure dan bij het starten?
Je start de motor, voeding van neutral safety switch gaat naar relais S en op I komt de splitsing die ook naar de bobijn gaat.
Neemt de relais dan massa via de I-side om door te verbinden tijdens het starten of neemt de relais gewoon massa op de carrosserie en waarom dient dan die aansluiting op de I-side nog als die eigenlijk maar naar de bobijn gaat.
Daarvoor was mijn S- side rechtstreeks aangesloten op massa en hij starre toen ook. Dat gedeelte heb ik dan nooit goed begrepen. Maar we komen er wel uit met de elektro kenners hier😉
Euh iemand die mij dan ff kan verduidelijken bij de quote?
Ik heb nu alles volgens schema, aansluiting s-side relais dat is oké, maar waarom dan ook voeding (lees splitsing bruin naar s-side en rood groen naar bobijn.)
Ik heb dus geen pink wire meer en heb daar dan ook 12v op de s-side. Dat gedeelte begrijp ik dus niet.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Bericht door edgar »

mymustang schreef: wo 15 sep, 2021 12:43 Je start de motor, voeding van neutral safety switch gaat naar relais S en op I komt de splitsing die ook naar de bobijn gaat.
Neemt de relais dan massa via de I-side om door te verbinden tijdens het starten of neemt de relais gewoon massa op de carrosserie en waarom dient dan die aansluiting op de I-side nog als die eigenlijk maar naar de bobijn gaat.
Daarvoor was mijn S- side rechtstreeks aangesloten op massa en hij starre toen ook.😉
Je startrelais heeft 5 aansluitingen:

- 1 dikke die aan de 12v van de accu zit, tevens verzamelpunt voor je boordspanning naar fusebox en contactslot
- 1 dikke die aan de startmotor zit
- S terminal
- I terminal
- massa via metalen plaatje waarmee relais vastgeschroeft zit.

Je bedient het startrelais door je contactslot, klik de sleutel door naar de Start positie en op de start aansluiting komt 12v volt te staan. Van contactslot gaat deze via een eventuele neutral safety switch (bij automaten) door naar het S contact op het startrelais. Dit circuit is nu gesloten (de stroom loopt via de massa aansluiting (metalen plaatje met de montageschroeven) de carroserie in en weer terug naar de min pool van de accu. In dit gesloten circuit loopt een stroom, door deze stroom wordt de spoel in het relais bekrachtigd en worden er 2 contacten overbrugd:
1) dikke 12v van accu naar dikke aasnluiting van startmotor
2) dikke 12v van accu naar I terminal.

Op de I terminal zit een draad aangesloten die rechtstreeks naar je bobine loopt en zo de bobine voorziet van de maximale spanning die de accu op dat moment kan leveren. Starten vergt veel energie (stroom) en daardoor zakt de boordspanning een stuk in.

Zodra je de contactsleutel los laat en deze terugveert naar de RUN positie, valt de stuurspanning weer weg van het relais, deze verbreekt weer de verbinding tussen accu en startmotor en de verbinding tussen accu en I terminal.

Het normale ontstekingcircuit zorgt nu voor de bedrijfsspanning van de bobine.

Dit ontstekingscircuit begint ook bij je contactslot. Hier gaat het vanuit het contact over op een stekker. Hier steekt de stekker van de weerstandsdraad in (de zgn. pink wire) die los van de draadboom ingepakt zit en bij de firewallconnector weer in de draadboom is opgenomen. Als je een originele toerenteller / clock optie hebt op je 65/66 mustang (rally-pac) dan wordt de toerenteller in serie aangesloten op de stekker die van het contactslot komt (dit in tegenstelling tot moderne toerentellers, die worden parallel aangesloten).

Na de weerstanddraad volgt dus opname in de draadboom en vervolgens de firewall connector. Aan de motor kant gaat vanuit de connector de draad door naar de + kant van de coil. Bij de firewall connector is de draad gesplitst, 1 gaat door naar de + kant van de coil, de andere is dus de draad die naar het startrelais gaat en op de I aansluiting. Dit is de verbinding die ik hierboven noemde bij het startrelais.

Dus in normaal gebruik heeft de coil een lagere werkspanning doordat de stroom door het stukje weerstandsdraad moet dat in het circuit zit. Tijdens starten zou dit tot een te lage ontsteekspanning voor de bougies kunnen leiden; daarom wordt dit circuit op dat moment overbrugt en direct gevoed vanuit de accu.

Zo, nu eerst een borreltje :-)
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: :( kan de prik niet vinden (en onbekende stekkers)

Bericht door mymustang »

edgar schreef: wo 15 sep, 2021 19:32
mymustang schreef: wo 15 sep, 2021 12:43 Je start de motor, voeding van neutral safety switch gaat naar relais S en op I komt de splitsing die ook naar de bobijn gaat.
Neemt de relais dan massa via de I-side om door te verbinden tijdens het starten of neemt de relais gewoon massa op de carrosserie en waarom dient dan die aansluiting op de I-side nog als die eigenlijk maar naar de bobijn gaat.
Daarvoor was mijn S- side rechtstreeks aangesloten op massa en hij starre toen ook.😉
Je startrelais heeft 5 aansluitingen:

- 1 dikke die aan de 12v van de accu zit, tevens verzamelpunt voor je boordspanning naar fusebox en contactslot
- 1 dikke die aan de startmotor zit
- S terminal
- I terminal
- massa via metalen plaatje waarmee relais vastgeschroeft zit.

Je bedient het startrelais door je contactslot, klik de sleutel door naar de Start positie en op de start aansluiting komt 12v volt te staan. Van contactslot gaat deze via een eventuele neutral safety switch (bij automaten) door naar het S contact op het startrelais. Dit circuit is nu gesloten (de stroom loopt via de massa aansluiting (metalen plaatje met de montageschroeven) de carroserie in en weer terug naar de min pool van de accu. In dit gesloten circuit loopt een stroom, door deze stroom wordt de spoel in het relais bekrachtigd en worden er 2 contacten overbrugd:
1) dikke 12v van accu naar dikke aasnluiting van startmotor
2) dikke 12v van accu naar I terminal.

Op de I terminal zit een draad aangesloten die rechtstreeks naar je bobine loopt en zo de bobine voorziet van de maximale spanning die de accu op dat moment kan leveren. Starten vergt veel energie (stroom) en daardoor zakt de boordspanning een stuk in.

Zodra je de contactsleutel los laat en deze terugveert naar de RUN positie, valt de stuurspanning weer weg van het relais, deze verbreekt weer de verbinding tussen accu en startmotor en de verbinding tussen accu en I terminal.

Het normale ontstekingcircuit zorgt nu voor de bedrijfsspanning van de bobine.

Dit ontstekingscircuit begint ook bij je contactslot. Hier gaat het vanuit het contact over op een stekker. Hier steekt de stekker van de weerstandsdraad in (de zgn. pink wire) die los van de draadboom ingepakt zit en bij de firewallconnector weer in de draadboom is opgenomen. Als je een originele toerenteller / clock optie hebt op je 65/66 mustang (rally-pac) dan wordt de toerenteller in serie aangesloten op de stekker die van het contactslot komt (dit in tegenstelling tot moderne toerentellers, die worden parallel aangesloten).

Na de weerstanddraad volgt dus opname in de draadboom en vervolgens de firewall connector. Aan de motor kant gaat vanuit de connector de draad door naar de + kant van de coil. Bij de firewall connector is de draad gesplitst, 1 gaat door naar de + kant van de coil, de andere is dus de draad die naar het startrelais gaat en op de I aansluiting. Dit is de verbinding die ik hierboven noemde bij het startrelais.

Dus in normaal gebruik heeft de coil een lagere werkspanning doordat de stroom door het stukje weerstandsdraad moet dat in het circuit zit. Tijdens starten zou dit tot een te lage ontsteekspanning voor de bougies kunnen leiden; daarom wordt dit circuit op dat moment overbrugt en direct gevoed vanuit de accu.

Zo, nu eerst een borreltje :-)
Dat is zeker verdiend!
Aangezien ik een petronix II heb en geen pink wire meer heb... is in feite de aansluiting op de I-side daardoor overbodig?
Ik heb al een goede constante 12v van het contactslot op de bobijn en dat verklaart dat de S-side voorheen niet aangesloten was.
Nu ik laat alles sowieso, want heb geen zin om die hele boom te gaan veranderen voor een kabeltje.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”