Vraagje over velgen
Moderator: Shelby GT-H
Vraagje over velgen
Hallo allen,
Ik zou graag in de toekomst mooie replica velgen monteren ipv de niet originele en afgeschilferde velgen die ik nu heb.
Ik ben niet zo op de hoogte van de originele maten die goed gaan of destijds op een 65 mustang lagen.
Je hebt dus de inch maat, nu ligt er 14" op, maar je hebt dan ook nog zo'n maat die de breedte aangeeft bv: 6/14"
Weet iemand wat eigenlijk een goede maat van velg en band is die standaard best gebruikt kan worden?
Ik zou graag in de toekomst mooie replica velgen monteren ipv de niet originele en afgeschilferde velgen die ik nu heb.
Ik ben niet zo op de hoogte van de originele maten die goed gaan of destijds op een 65 mustang lagen.
Je hebt dus de inch maat, nu ligt er 14" op, maar je hebt dan ook nog zo'n maat die de breedte aangeeft bv: 6/14"
Weet iemand wat eigenlijk een goede maat van velg en band is die standaard best gebruikt kan worden?
Re: Vraagje over velgen
Je hebt eigenlijk 3 belangrijke waarde bij velgen:
De hoogte: wordt weergegeven in inch
De breedte: wordt weergegeven met het aantal J of de <inchmaat>X<breedte>
De plek waar het hard zit: ET waarde of 'offset' of 'backspacing'
Dit zijn de maximale waarde zonder aanpassingen aan de assen/wielranden:
De hoogte: wordt weergegeven in inch
De breedte: wordt weergegeven met het aantal J of de <inchmaat>X<breedte>
De plek waar het hard zit: ET waarde of 'offset' of 'backspacing'
Dit zijn de maximale waarde zonder aanpassingen aan de assen/wielranden:
Re: Vraagje over velgen
Oké. Dus als ik in 14" blijf dan heb ik sowieso al maar één keuze zie ik.
Re: Vraagje over velgen
Ik heb 195/75 R14 onder mijn 65er. Geeft wel een afwijking in de snelheid op de teller (teller geeft te laag aan).
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Re: Vraagje over velgen
Aangezien hij in mijl aangeeft hecht ik er niet zoveel belang aan. Ik weet op hoeveel mijl hij overal aan zijn max snelheid zit. Is toch altijd opletten als je de baan opgaat en hij in mijl aanduidt. Je kan op de kabel nog altijd een andere verhouding wormwiel plaatsen als het echt veel afwijking geeft.
Re: Vraagje over velgen
Die heb ik er ook onder liggen. Ik heb nagenoeg geen teller afwijking.
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: Vraagje over velgen
Of hij heeft misschien niet de juiste verhouding van wormwiel op de kabel zitten. Er zijn daar wel wat variaties in en een tandje meer of minder maakt al wat verschil.
Re: Vraagje over velgen
en/of een ander diff. Het is de combinatie wormwiel, diff verhouding en achterband omtrek wat de teller schaal bepaald. Ik had ergens ooit een formule om dit te berekenen welk worm wiel je dan nodig had. Bij mijn 66 had ik dit zelfs doorgerekend zodat de miles op de teller gewoon km's waren
Re: Vraagje over velgen
Mijn teller ging destijds achteruit
De snelheids meter ging correct, maar hij trok mijlen af ipv op
Heel bizar! Ik heb dan met 3D printing een spiegelbeeld van het plastic wormwiel in de teller laten maken... en voilá, hij telde op
Zelfs bij de mustang garage in België hadden ze dat nog nooit meegemaakt.
De snelheids meter ging correct, maar hij trok mijlen af ipv op
Heel bizar! Ik heb dan met 3D printing een spiegelbeeld van het plastic wormwiel in de teller laten maken... en voilá, hij telde op
Zelfs bij de mustang garage in België hadden ze dat nog nooit meegemaakt.
Re: Vraagje over velgen
Ergens wist ik dat deze opmerking ging komen Ik weet niet hoe hard hij kon maar ik reed nooit harder dan 120, dat vond ik hard genoeg
Re: Vraagje over velgen
Goed mogelijk dat ik niet het juiste tandwieltje heb. Niet dat ik de teller echt gebruik. Om de snelheid af te lezen gebruik ik zo'n stand-alone gps metertje. Werkt alleen in de tunnel met traject controle niet
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Re: Vraagje over velgen
Weet er trouwens iemand een adresje waar zo'n steel styled met charcol inlet velgen te koop zijn aan wat betaalbare prijzen?
Re: Vraagje over velgen
Je hebt transmissies met de teller kabelingang aan de linkerkant van de bak behuizing en met de kabelingang aan de rechterkant van de bak behuizing.mymustang schreef: ↑di 21 sep, 2021 17:18 Mijn teller ging destijds achteruit
De snelheids meter ging correct, maar hij trok mijlen af ipv op
Heel bizar! Ik heb dan met 3D printing een spiegelbeeld van het plastic wormwiel in de teller laten maken... en voilá, hij telde op
Zelfs bij de mustang garage in België hadden ze dat nog nooit meegemaakt.
De tandwielen draaien dan dus de ander kant op en zijn elkaars spiegelbeeld. Bijvoorbeeld van een toploader 4spd t.o.v. een C4 automaat.
Waarschijnlijk verklaard dat e.e.a. en heb je het tandwiel gehad wat bedoeld was voor ingang aan de andere zijde van de transmissie.
Meestal draait e.e.a binnen no time kapot en moet je het aandrijvende tandwiel op de uitgaande as van de bak vervangen.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: Vraagje over velgen
Geen idee Michel.Gearz schreef: ↑wo 22 sep, 2021 19:53Je hebt transmissies met de teller kabelingang aan de linkerkant van de bak behuizing en met de kabelingang aan de rechterkant van de bak behuizing.mymustang schreef: ↑di 21 sep, 2021 17:18 Mijn teller ging destijds achteruit
De snelheids meter ging correct, maar hij trok mijlen af ipv op
Heel bizar! Ik heb dan met 3D printing een spiegelbeeld van het plastic wormwiel in de teller laten maken... en voilá, hij telde op
Zelfs bij de mustang garage in België hadden ze dat nog nooit meegemaakt.
De tandwielen draaien dan dus de ander kant op en zijn elkaars spiegelbeeld. Bijvoorbeeld van een toploader 4spd t.o.v. een C4 automaat.
Waarschijnlijk verklaard dat e.e.a. en heb je het tandwiel gehad wat bedoeld was voor ingang aan de andere zijde van de transmissie.
Meestal draait e.e.a binnen no time kapot en moet je het aandrijvende tandwiel op de uitgaande as van de bak vervangen.
Michel.
Het is een gereviseerde c4 met de ingang aan de linkerzijde.
Ik zou dus niet kunnen zeggen waar het probleem zou zitten.
Je zou toch zeggen dat teller en km wijzer hetzelfde moet gaan. Nu ging de wijzer goed maar de teller achteruit, of de wijzer bleef tegen de aanslag maar dan ging de teller wel vooruit. Dus als dat is een raadsel. Als ik de kabel op een boormachine laat draaien dan is er geen verschil met als hij in de bak zit.