Motor & C4 revisie - cursus of onder begeleiding?
Moderator: Shelby GT-H
Re: Motor & C4 revisie - cursus of onder begeleiding?
En monteer meteen een drain plug in de carterpan. Dan kan je de volgende keer zonder knoeien de olie aflaten.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
- Big_fun_58
- Berichten: 1807
- Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
- Locatie: Mierlo
Re: Motor & C4 revisie - cursus of onder begeleiding?
Ik zocht even naar fotos en het was nog erger dan ik dacht. Het klepje zat niet bovenop het ventielblok ( dacht ik, sorry) maar wordt door een uitsteeksel op het oliefillter op zijn plek gehouden. Vandaar het verliezen bij het vervangen van het oliefilter. Dan is wel makkelijker te controleren of deze er nog zit of dat het veertje gebroken is ( dat was het geval bij de bak die ik gereviseerd had).
Foto's zeggen meer dan 1000 woorden dus:
Foto's zeggen meer dan 1000 woorden dus:
Laatst gewijzigd door Big_fun_58 op za 16 okt, 2021 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
- Big_fun_58
- Berichten: 1807
- Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
- Locatie: Mierlo
Re: Motor & C4 revisie - cursus of onder begeleiding?
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Re: Motor & C4 revisie - cursus of onder begeleiding?
Die converter drainback valve is volgens mij een dingetje van latere versie C4’s. Ik ben hem niet tegengekomen, heb geen last van drainback. Op internet wordt deze wel genoemd maar in combinatie met latere jaren valve bodies.
Dus voordat iedereen gaat zoeken
En verder; ik had ook drie kratten met onderdelen op een gegeven moment. Wat kan er een hoop in zo’n behuizing zitten zeg. Het was even goed zoeken en controleren waar elk (glij) lager kwam. Uiteindelijk uitgelegd en gelabeld / genummerd naar de items op een exploded view tekening die ik van internet afgehaald had.
Jan noemde in eerder bericht dat hij een steun gemaakt had om de bak te kunnen draaien. Dit is niet noodzakelijk. Het kan ook gewoon liggend op de werkbank. Aanvankelijk weerhield dit mij van het zelf doen (en de lijst overig special gereedschap), maar na het zien van de video bleek het meeste niet nodig. Een meetklokje is sowieso handig om te hebben en haal je zo bij onze chinese vrienden. Verder heb ik een hele simpele tiendelige lager montageset gekocht bestaande uit alu schijfjes van verschillende diameters en twee driver pennen. Kostte iets van 35 euro Daar kan je een hoop mee voor elkaar krijgen (bijv. vriespluggen in je blok). Dieper liggende lagerschalen in de behuizing heb ik met die pucks en een lang stuk draadeind er in kunnen trekken.
Dus voordat iedereen gaat zoeken
En verder; ik had ook drie kratten met onderdelen op een gegeven moment. Wat kan er een hoop in zo’n behuizing zitten zeg. Het was even goed zoeken en controleren waar elk (glij) lager kwam. Uiteindelijk uitgelegd en gelabeld / genummerd naar de items op een exploded view tekening die ik van internet afgehaald had.
Jan noemde in eerder bericht dat hij een steun gemaakt had om de bak te kunnen draaien. Dit is niet noodzakelijk. Het kan ook gewoon liggend op de werkbank. Aanvankelijk weerhield dit mij van het zelf doen (en de lijst overig special gereedschap), maar na het zien van de video bleek het meeste niet nodig. Een meetklokje is sowieso handig om te hebben en haal je zo bij onze chinese vrienden. Verder heb ik een hele simpele tiendelige lager montageset gekocht bestaande uit alu schijfjes van verschillende diameters en twee driver pennen. Kostte iets van 35 euro Daar kan je een hoop mee voor elkaar krijgen (bijv. vriespluggen in je blok). Dieper liggende lagerschalen in de behuizing heb ik met die pucks en een lang stuk draadeind er in kunnen trekken.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: Motor & C4 revisie - cursus of onder begeleiding?
Dank voor de verdere uitleg!
Dus voordat ik het hele ventielenblok ga demonteren, etc moet ik dus maar eerst eens het oliefilter + olie vervangen en kijken of de converter drainback valve en het veertje er zit en of mijn versie C4 dat überhaupt had (af fabriek)
Ik ga eens kijken of ik op Internet foto’s / design diagrammen kan vinden van de 2 verschillende ventielblok designs (de versie met en zonder drain back valve).
Dus voordat ik het hele ventielenblok ga demonteren, etc moet ik dus maar eerst eens het oliefilter + olie vervangen en kijken of de converter drainback valve en het veertje er zit en of mijn versie C4 dat überhaupt had (af fabriek)
Ik ga eens kijken of ik op Internet foto’s / design diagrammen kan vinden van de 2 verschillende ventielblok designs (de versie met en zonder drain back valve).
Re: Motor & C4 revisie - cursus of onder begeleiding?
Dit is m dus!
Ik lees op enkele andere posts (in de US) dat er ook wel mensen zijn die een externe check valve installeren in de lube oil leiding. Moet je die niet verkeerd om monteren
Dat vind ik trouwens wel een tricky ding, als die check valve dan niet meer goed werkt dan heb je volgens mij geen cooling meer van je C4, correct?
Zit de ‘Converter Check Valve’ op het plaatje buiten de C4 of ook in het ventielenblok?
Re: Motor & C4 revisie - cursus of onder begeleiding?
Erg interessant verhaal in de US over C4 ‘koude start’ issues, de converter drain-back valve, de voornaamste oorzaken van oil leaks, etc:
https://www.allfordmustangs.com/threads ... k.1075591/
Daarin ook uitleg waarom het originele C4 design altijd wel olie lekt als je niet zeer regelmatig rijdt (en wat daar weer aan te doen is met een modificatie)
https://www.allfordmustangs.com/threads ... k.1075591/
Daarin ook uitleg waarom het originele C4 design altijd wel olie lekt als je niet zeer regelmatig rijdt (en wat daar weer aan te doen is met een modificatie)
Re: Motor & C4 revisie - cursus of onder begeleiding?
Er zijn inderdaad verschillende C4 ventielenblok designs geweest. Altijd dus belangrijk eerst uit te vinden welke versie je onder je auto hebt!
https://www.diyford.com/assemble-ford-c ... ect-shift/
https://www.diyford.com/assemble-ford-c ... ect-shift/
Re: Motor & C4 revisie - cursus of onder begeleiding?
En zijn er mensen hier op t forum die ervaring hebben met een ‘extern gemonteerde’ check valve in de Front lube oil line van de cooler?
Indien ja, hoe zijn de ervaringen (heeft t bijv. t ‘koude start’ probleem opgelost) en welke Make & Model check valve is toen gebruikt?
Indien ja, hoe zijn de ervaringen (heeft t bijv. t ‘koude start’ probleem opgelost) en welke Make & Model check valve is toen gebruikt?
Re: Motor & C4 revisie - cursus of onder begeleiding?
Jullie maken het naar mijn idee veel te ingewikkeld. Indertijd werkte het ook goed zonder die valve.
De seals verharden na al die jaren. Gaan lekken of laten sowieso meer door dan wenselijk. Dan duurt het gewoon lamger voordat je bak reageert; evenals het temperatuur aspect.
Ik heb mijn bak 4 jaar geleden gereviseerd, staat nu 3 jaar stil helaas maar is nog steeds kurk droog op alle aansluitingen.
Investeer die 31 dollar in de badshoe dvd of download, kijk hem uit. Daarna kan je je bak zelf onderhanden nemen. Er is meer dan voldoende uitleg over zaken waar je op moet letten, pre-checks en measurements en post check en neasurements. Je kunt het simpel houden en het minimale vervangen, of, nu die helemaal uit elkaar ligt, volledig reviseren en er nooit meer naar om hoeven kijken. Ik ben 300 - 350 euro kwijt geweest aan onderdelen maar daarnee is zo’n beetje alles wat draait, frictie moet geven of af moet sluiten, vervangen. Drums en planetary gears waren goed en zijn hergebruikt.
Breng je hem weg naar de specialist, ben je snel 1300 euro meer kwijt.
Lijkt mij een no-brainer….
Gewoon eerst video kiijkrn. Echt
De seals verharden na al die jaren. Gaan lekken of laten sowieso meer door dan wenselijk. Dan duurt het gewoon lamger voordat je bak reageert; evenals het temperatuur aspect.
Ik heb mijn bak 4 jaar geleden gereviseerd, staat nu 3 jaar stil helaas maar is nog steeds kurk droog op alle aansluitingen.
Investeer die 31 dollar in de badshoe dvd of download, kijk hem uit. Daarna kan je je bak zelf onderhanden nemen. Er is meer dan voldoende uitleg over zaken waar je op moet letten, pre-checks en measurements en post check en neasurements. Je kunt het simpel houden en het minimale vervangen, of, nu die helemaal uit elkaar ligt, volledig reviseren en er nooit meer naar om hoeven kijken. Ik ben 300 - 350 euro kwijt geweest aan onderdelen maar daarnee is zo’n beetje alles wat draait, frictie moet geven of af moet sluiten, vervangen. Drums en planetary gears waren goed en zijn hergebruikt.
Breng je hem weg naar de specialist, ben je snel 1300 euro meer kwijt.
Lijkt mij een no-brainer….
Gewoon eerst video kiijkrn. Echt
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: Motor & C4 revisie - cursus of onder begeleiding?
Ha Edgar, natuurlijk helemaal mee eens! Uiteindelijk ga ik hier ook de hele C4 reviseren, maar dat gaat mogelijk nog even duren. Mijn C4 heeft eigenlijk alleen het ‘koude start’ probleem en lichte olielekkage, maar totaal niet ernstig. Verder werkt ie helemaal naar behoren.
Ik heb hier nog enkele jonge kids hier thuis rondlopen die nog dagelijks elkaar de tent uitvechten Moet dus nog behoorlijk balanceren met mijn tijdsbesteding!
Ik heb hier nog enkele jonge kids hier thuis rondlopen die nog dagelijks elkaar de tent uitvechten Moet dus nog behoorlijk balanceren met mijn tijdsbesteding!