1966 Rally coupe!!!

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
67gt500
Donateur 2014
Berichten: 1718
Lid geworden op: di 21 feb, 2006 10:31
Locatie: Wierden (overijssel)
Contacteer:

Re: 1966 Rally coupe!!!

Bericht door 67gt500 »

Bak is mij verkocht als een 1:1 in de 5e.
Ik heb nog geen pook zodat ik dit na kan gaan, kan zonder niet door de versnellingen gaan.
Geen idee hoeveel eruit de 302 komt. Vorige eigenaar kon mij er weinig over vertellen helaas.
Wel zit er een holley 650 dubbel pomper op en 289 koppen.
We hebben wel even een lagereschaal eraf gedraaid om te kijken of daar slijtage op zat, maar zagen er als nieuw uit. AfbeeldingWe gaan eerst verder met klaar maken en dan kijken we wat eruit het blok komt. Waarschijnlijk gaan we na de eerste rally bepalen wat we met het blok gaan doen. En dan doel ik alleen op de krukas, want verder mag er weinig aan veranderd worden. De achteras overbrenging mag wel aangepast worden en hier komt een 4:11 in met sper.
'66 conv. 289ci zilver bleu, pony int. ps en airco.
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé deelnemer Historische rally's
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: 1966 Rally coupe!!!

Bericht door Gearz »

67gt500 schreef: zo 19 jan, 2020 13:41 Bak is mij verkocht als een 1:1 in de 5e.


De achteras overbrenging mag wel aangepast worden en hier komt een 4:11 in met sper.
Nou wil ik niet de wijsneus uithangen (maar doe dat klaarblijkelijk toch :P ) , een 4.11 ratio is eerder een drag-race ratio voor een 4 speed.
Bij een 5-bak met 1:1 5th is de 5e versnelling dus exact dezelfde ratio als de 4e versnelling bij een 4-bak, je moet dus echter wel 1 keer meer schakelen om er te komen, je schakelt je dus onnodig helemaal suf terwijl je met een andere ratio eindoverbrenging veel meer top speed potentieel zou overhouden.
Zo'n dergelijke Getrach of ook een Richmond bak met een prise-direct 5th is toch juist gemaakt voor een numeriek lagere eindoverbrenging en is dus wat anders dan een T5, TKO etc. welke een 5th hebben lager dan 1:1 en waar de 4th de prise-directe is.
Bij een dergelijke transmissie met 1:1 5th kom je mijns inziens veel beter uit met bijvoorbeeld een 3:00 tot 3.25 ratio.
Of zit hier een andere gedachtegang achter en mis ik iets ?

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
67gt500
Donateur 2014
Berichten: 1718
Lid geworden op: di 21 feb, 2006 10:31
Locatie: Wierden (overijssel)
Contacteer:

Re: 1966 Rally coupe!!!

Bericht door 67gt500 »

Ja,zit denk ik een andere gedachte achter dan jij voor ogen hebt Michel, er zat een 3,40 in en die was niet goed. De ervaren jongens die het voor mij bepaalt hebben rijden en bouwen al meer dan 25 jaar rally auto’s en hadden liever een 4,25 erin gehad, maar dat kon niet geregeld worden volgens de as bouwer. Het vele schakelen hoort erbij om in de juiste touren te zitten en de max top snelheid is 180 km/h
Een fomoco of borg warner 4 bak was ook nog eens makkelijker geweest om erachter te hangen, maar de getrag was een betere optie volgens de heren. Het liefst had ik met een C4 gereden😬
Rally is veel bochtenwerk en heel veel optrekken. Er zijn maar weinig rechte stukken waar je de topsnelheid kunt halen en is dus bijna van geen belang.
Hopelijk heb ik het een ander goed weten uit te leggen voor een race wagen gelden uiteraard weer andere regels.
'66 conv. 289ci zilver bleu, pony int. ps en airco.
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé deelnemer Historische rally's
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: 1966 Rally coupe!!!

Bericht door Swordfish79 »

als het de 1:1 is dan is het volgens mij de Dogleg 5 bak. Dus 1 naar links achter.

Als je nog onderdelen zoek zoals schakel mechanisme en overige ervaringen met Getrag bakken

https://www.classicbmwparts.nl/c-430436 ... llingsbak/

Ik heb zelf de getrag 265 overdrive bak in mijn 525 E12 hangen.
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: 1966 Rally coupe!!!

Bericht door Gearz »

67gt500 schreef: zo 19 jan, 2020 15:44 Hopelijk heb ik het een ander goed weten uit te leggen voor een race wagen gelden uiteraard weer andere regels.
Prima uitleg, zeker als het een weloverwogen beslissing is. :)

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
67gt500
Donateur 2014
Berichten: 1718
Lid geworden op: di 21 feb, 2006 10:31
Locatie: Wierden (overijssel)
Contacteer:

Re: 1966 Rally coupe!!!

Bericht door 67gt500 »

Gisteren avond de bak achter de motor gehangen met de spacer die exact passend is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Woensdag hangen we de boel erin en gaan we de definitieve plaats van het blok en bak bepalen.
Kijken hoe laag we kunnen en hoever naar achter er ruimte is en waar we met de pook uit komen uiteraard.
De pook mag van mij wel verder naar achteren omdat de stoel ook redelijk ver naar achter komt.
'66 conv. 289ci zilver bleu, pony int. ps en airco.
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé deelnemer Historische rally's
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: 1966 Rally coupe!!!

Bericht door Gearz »

Dit is dus een beetje de gedachte ?
Afbeelding

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
67gt500
Donateur 2014
Berichten: 1718
Lid geworden op: di 21 feb, 2006 10:31
Locatie: Wierden (overijssel)
Contacteer:

Re: 1966 Rally coupe!!!

Bericht door 67gt500 »

Dat is inderdaad ongeveer de bedoeling :D
'66 conv. 289ci zilver bleu, pony int. ps en airco.
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé deelnemer Historische rally's
Gebruikersavatar
67gt500
Donateur 2014
Berichten: 1718
Lid geworden op: di 21 feb, 2006 10:31
Locatie: Wierden (overijssel)
Contacteer:

Re: 1966 Rally coupe!!!

Bericht door 67gt500 »

Even weer een update van de laatste weken.

Blok hebben we terug geplaatst om de positie te bepalen 7 cm naar achteren en 3 cm lager, dit komt de gewichts verdeling ten goede. Meeste hangt nu tussen de wielen zodat we minder last hebben van overstuur.

Afbeelding

Afbeelding

Achteras opgehaald en er onder gezet, geen mooie kast vulling maar dat is niet anders..

Afbeelding

Afbeelding

Stoel komt ook steeds beter op z’n plek, na veel zitten en voelen zit het steeds beter.

Afbeelding

Afbeeldingreduce breast size

Stuurhuis met stuur passen voor de beste positie is toch lastig als je zo lang bent als ik.

Afbeelding

Afbeelding

Later weer meer.
'66 conv. 289ci zilver bleu, pony int. ps en airco.
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé deelnemer Historische rally's
Gebruikersavatar
Aron66
Retired Moderator
Berichten: 3907
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 17:17
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Re: 1966 Rally coupe!!!

Bericht door Aron66 »

Goed bezig! Welke velgmaat heb je er nu onder? Ik ben op zoek naar deze velgen in 15 inch.

Aron
Gebruikersavatar
67gt500
Donateur 2014
Berichten: 1718
Lid geworden op: di 21 feb, 2006 10:31
Locatie: Wierden (overijssel)
Contacteer:

Re: 1966 Rally coupe!!!

Bericht door 67gt500 »

Dit is 16, ik mag 2 inch afwijken van origineel volgens de homologatie.
'66 conv. 289ci zilver bleu, pony int. ps en airco.
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé deelnemer Historische rally's
Gebruikersavatar
67gt500
Donateur 2014
Berichten: 1718
Lid geworden op: di 21 feb, 2006 10:31
Locatie: Wierden (overijssel)
Contacteer:

Re: 1966 Rally coupe!!!

Bericht door 67gt500 »

Niet stil gezeten de laatste weken hoor, maar werd gevraagd of ik een stukje in de Pony Corall wou plaatsen en daarom hier geen update gedaan.

De koppeling heb ik vervangen voor een uit een trekker, deze heeft een betere aangrijp.
Voor de prieas een bus laten draaien omdat het druklager teveel speling had op de bestaande.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bak en blok samen definitief samen gevoegd, als het goed is hoeft dit niet weer uit elkaar.

Afbeelding

Voordat we het blok terug hebben geplaatst eerst een steuntje voor de druk cylinder gemaakt zodat dit niet onder de auto gedaan moet worden.

Afbeelding

Afbeelding

Na veel passen en meten hebben we de stoelen nu definitief op de plaats gemaakt. We zijn maximaal naar achteren gegaan om zo de beste positie te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Na het plaatsen van de stoelen ook maar direct de positie van de versnellingspook bepaalt 😊

Afbeelding

Deze komt t.z.t. op de plek van de hamer.

Afbeelding

Voor het vervangen van het toch zware glas wat in de auto zit heb ik lexaan krasvast besteld met schuif raampjes, zodat het hele raam meganisme van zowel voor als achter niet terug geplaatst hoeft te worden. Hoe we het gaan bevestigen weet ik nog niet maar daar komt vast wel een oplossing voor. Ik heb inmiddels al het glas vervangen door het lexaan.
Alles behalve de voorruit mag vervangen worden door dit spul.
Ik ben dus nog op zoek naar een voorruit, als iemand wat heeft liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Voor het stuurhuis had ik de rack and pinion van Gert-Jan (65 fastback) gekocht, maar deze gaan we niet gebruiken omdat hij niet meer past nadat we het blok 3 cm hebben laten zakken en 7 cm verder naar achter hebben geplaatst. We hebben een manueel stuurhuis aangepast op een andere buis die de bestaande vervangt.

Afbeelding

Afbeelding

Doordat we een manueel stuurhuis gebruiken en onbekracht sturen eigenlijk geen doen is hebben we een stuurkolom die electrisch bekrachtigd word geplaatst.

Afbeeldingwoodforest bank locations in va

Afbeeldingrussian image host

Voor de remmerij gaan we niet een booster gebruiken. Hiervoor hebben we iets in elkaar geflanst met een aparte voor en achter cylinder, tevens zit hier de koppeling bij op gemonteerd zodat alles mooi in lijn zit. Bij de aansluiting tussen de voor en achter rem zit een zogenaamde balancer om de remdruk vanuit de auto te kunnen regelen.

Afbeelding

Afbeelding

En de leidingen gaan we maken met staal omvlochten leiding en banjo’s.

[url=https://postimg.cc/0KnCPtbj]Afbeelding[/url

Later weer meer.
'66 conv. 289ci zilver bleu, pony int. ps en airco.
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé deelnemer Historische rally's
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: 1966 Rally coupe!!!

Bericht door Cobretti »

Erg knap werk, mooi ruim atelier ! Keep up the good work :up:
67gt500 schreef: vr 17 apr, 2020 07:58 Na het plaatsen van de stoelen ook maar direct de positie van de versnellingspook bepaalt 😊

Afbeelding
:lol: :lol: :lol:

Grts,
C. 8)
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: 1966 Rally coupe!!!

Bericht door Dakloos »

Mooi om te zien hoe jij zo'n auto helemaal aanpast. Wat een werk man!

Wat is dat voor een pijpje wat uit de dorpel uitsteekt? Side exhaust? :lol:

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
67gt500
Donateur 2014
Berichten: 1718
Lid geworden op: di 21 feb, 2006 10:31
Locatie: Wierden (overijssel)
Contacteer:

Re: 1966 Rally coupe!!!

Bericht door 67gt500 »

Daar steken we een sleutelbok in, die we op de service gebruiken om vrij onder de auto door te kunnen om de boel na te kijken.
kijk maar op onderstaande foto, ze moeten nog wel ingekort worden maar voor nu is het wel makkelijk dat ze zo lang zijn.
Maar daaronder komen inderdaad wel de side exhaust GT-350 R uitlaten.

Afbeelding
'66 conv. 289ci zilver bleu, pony int. ps en airco.
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé deelnemer Historische rally's
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”