Onze 'Stang', de laatste loodjes

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
metzijndrie
Berichten: 1351
Lid geworden op: zo 27 apr, 2008 21:09
Locatie: Gooi

Onze 'Stang', de laatste loodjes

Bericht door metzijndrie »

Het project lijkt zo simpel, en is dat misschien ook wel.
We (we stellen ons voor op: viewtopic.php?f=13&t=12360" onclick="window.open(this.href);return false; even voorstellen dan maar) kochten drie weken terug een dark moss green Mustang 1967, maar er moet nog wel een en ander aan gebeuren.

We showen de auto op: viewtopic.php?f=13&t=13512" onclick="window.open(this.href);return false; Onze 1967 Coupe

Bij aankoop gilde de V-snaar van de dynamo, en was het linkerportier dichtgeplakt, want het raammechanisme ontbrak ('is in bestelling en wordt nageleverd'). Van de lampjes binnen deed niets het, en de bedrading van nieuw aangebrachte features (gas, startonderbreker, radio) was een rommeltje. Dat bleek al snel want na het iets meer solide bevestigen van de autoradio was het meteen einde starten. De massa van de startonderbreker was losgeraakt.
Verder werkt de richtingaanwijzer niet netjes en loopt het dashbordklokje niet.

Zo is er nog veel meer dat wat liefde nodig heeft. Onze bedoeling is de auto rijdend houden en stuk voor stuk wat zaken naar een hoger plan brengen.

Om te beginnen heb ik een A4 Ordner gemaakt en daarin berg ik de verkregen documentatie op, naast het elektronisch archief. Het Shop Manual uitgeprint. Ik zal in dit project bijhouden wat we aan de Stang gedaan hebben, en natuurlijk ook af en toe om raad vragen.

De conditie van de carrosserie is goed, de vering / schokbrekers / rubbers verdienen aandacht.
De lak is behoorlijk, hij is een keer overgespoten in de originele kleur.
Het vinyldak heeft een winkelhaakje bij het transport uit Amerika opgelopen, maar visuele schade is beperkt.
Het chroom buiten is behoorlijk, de achterbumper heeft een keer zijn taak verricht.
Binnenbekleding, zwart kunstleer, is netjes. De vloermat is vrij jong maar er hier en daar wat knullig ingelegd.
De hemel is zwart en strak, maar ook hier is wat knullig naaiwerk met de hand gedaan.

Het uitlaateinde LA viel er al in de eerste week vanaf. Het bleek dat de pijp op 2 cm boven de achteras (in rust) was gemonteerd. Nu is dat nog tot daarentoe, maar de remleiding zat ook in de 'veerweg' van de pijp.

Onder de kap is het vol met: V8, airco, dynamo, hydropomp voor stuurbekrachtiging en luchtpomp voor emission control. Daarnaast zit er nog een Impco gasinstallatie met arm in.

We zijn wel mazzelpikken, de vrij ruime garage staat direct naast ons huis.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door metzijndrie op ma 15 apr, 2013 20:14, 12 keer totaal gewijzigd.
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
Gebruikersavatar
1969Mach1
Berichten: 3036
Lid geworden op: di 17 mei, 2005 14:34
Locatie: Veluwe

Bericht door 1969Mach1 »

Hey mannen,

Goed om te horen dat jullie zelf aan de slag willen. Erg leerzaam en bovendien super om te doen!

Kijk eens op mijn site waar ik foto's heb staan van allerlei 'projectjes' die ik heb uitgevoerd over de afgelopen 2 jaar. Misschien heb je er wat aan!

Groeten Rob
www.65fastback.nl
1969 Indian Fire Ford Mustang Mach1 351w 4-spd
--> @mistermach1
Gebruikersavatar
metzijndrie
Berichten: 1351
Lid geworden op: zo 27 apr, 2008 21:09
Locatie: Gooi

Bericht door metzijndrie »

jouw site stond natuurlijk al lang in de favorieten :wink:
maar inderdaad mooie site met handige info

Ander vraagje nog: Wat voor een vloeistof moet er in het stuurbekrachtigingsreservoir gedaan worden? We hebben nu ATF Dexron II, maar ATF Dexron III schijnt beter te zijn, omdat dit vloeibaarder is bij lage temperaturen.

-Paul
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
Gebruikersavatar
metzijndrie
Berichten: 1351
Lid geworden op: zo 27 apr, 2008 21:09
Locatie: Gooi

Bericht door metzijndrie »

hoi Rob,
ik keek even snel; maar dat ga ik in de avonduren dunnetjes over doen.
Nu is het weer om buiten te zijn.
Elektrisch heb ik binnen inmiddels bijna alles weer aan het werk. 1 x zekering vervangen (is die 6x20 mm uitvoering nog een beetje courant?, nu soldeerde ik er tijdelijk een 7.5 amp zekering overheen), 2x doorgebrande kaartleeslamp vervangen, 1x doorgebrande indicatorlamp van de speedselector vervangen, 1x doorgebrande lamp in de L deur vervangen; de laatste is een bijzondere: bajonet met de gloeidraad geisoleerd van de huls aangesloten dus wel met 2 contactvlakken waar men een 5/21W lamp in geduwd had (wel een bajonet'pikje' afgeslepen). Dat gaat dus als je pech hebt met de 21 W branden = te heet = dus snel weer stuk en = enige schade aan plasic kapje. 2 lampjes geplaatst bij de asbak achter op de console, 1 lampje geplaatst in het cartridge vakje voor op de console. Alleen de R deur verlichting (courtesy light) doet het nog niet; daar is de draadboom van het bewegend deel tussen carroserie en deur kapot. 4 van de 5 draden gebroken, en daarmee heb ik waarschijnlijk de oorzaak van de gesneuvelde zekering te pakken. Nog een verrassing: in de deuren zijn Ford luidsprekers ingebouwd, ovale. Ze zijn alleen niet OK meer, men is er eerder wat onhandig mee omgegaan: 1x Conus met scheur, en 1x los in deur gelegd als gevolg van raamdemontage (zie eerder) en dus nat geworden.
Ook het klokje tikt weer; zit alleen een zwaar punt in zodat het soms nog blijft hangen.

to do: reservezekeringen kopen, en bajonetlampjes 10W/12V.

Gertjan
Laatst gewijzigd door metzijndrie op vr 02 mei, 2008 07:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
Gebruikersavatar
metzijndrie
Berichten: 1351
Lid geworden op: zo 27 apr, 2008 21:09
Locatie: Gooi

Bericht door metzijndrie »

Rob,
in vervolg op je site www.65fastback.nl :
ziet er goed uit en is informatief, als ik de waterpomp wil vervangen of iets aan het remvermogen wil doen (om onduidelijke redenen heb ik een niet gescheiden remsysteem op een '67er) ben ik bij je aan het goede adres.
Gertjan
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
Gebruikersavatar
1969Mach1
Berichten: 3036
Lid geworden op: di 17 mei, 2005 14:34
Locatie: Veluwe

Bericht door 1969Mach1 »

metzijndrie schreef:Rob,
in vervolg op je site www.65fastback.nl :
ziet er goed uit en is informatief, als ik de waterpomp wil vervangen of iets aan het remvermogen wil doen (om onduidelijke redenen heb ik een niet gescheiden remsysteem op een '67er) ben ik bij je aan het goede adres.
Gertjan
Dank je wel Gertjan!
1969 Indian Fire Ford Mustang Mach1 351w 4-spd
--> @mistermach1
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Bericht door Dakloos »

Peter Kapteyn schreef:Ja de oude electra kan wel eens een PITA (Pain in the Ass) zijn. ik zelf zit er over te denken om de hele kabelboom te vervangen. Nu met de lage dollar ;-)

Ook werd ik gewezen op "Painless wiring" je krijgt dan een moderne zekering kast en een hoop zaken worden geschakeld middels relais. Maar ja dat is niet origineel dus voor de puristen onder ons geen oplossing ;-)

grtz en succes

Peter
Die painless wire kits zijn ook niet ingetaped en alles moet nog op maat gemaakt worden. Voor iets meer koop je een originele en dan past alles gelijk!
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
metzijndrie
Berichten: 1351
Lid geworden op: zo 27 apr, 2008 21:09
Locatie: Gooi

Bericht door metzijndrie »

met het elektriek geloof ik het nu wel even, ik heb de bedrading van de gasinstallatie ontleed (= op schema gesteld) en daarbij eigenlijk, behalve een naar de G-0-B schakelaar aan elkaar geknoopte bekabeling en een voedingsdraad die tussen de pedalen is doorgevlochten geen elektrisch gekke dingen gevonden. Ik vond een 'safety car' kastje ( http://www.vogelsautogas.nl ) dat ik niet 'van vroeger' toen ik 30 jr terug tweedehands gas inknutselde herkende. Als ik het schakeltechnisch bekijk, er zit een opnemer op de kabel van bobine naar verdeler aan, dan is de functie het afsluiten van het gas als de motor niet draait, beter: als er geen vonk is.

Over nieuwe kabelbomen: daar zal je wel net zo veel geloven over hebben als eigenaars. Een moderne single wired dynamo met een moderne goed gezekerde bedrading is vast heel betrouwbaar. Maar kost ook weer behoorlijk wat geld, en doet afbreuk aan originaliteit. En dan een elektrische fan achter de radiator :-)

Verder gedaan: de aan de buitenkant verstelbare deel van de van binnen uit verstelbare spiegel hing er gammel bij. Met een schroef van buiten af was er al is een 'reparatiepoging' = probeer vast te zetten actie gedaan; maar dat was niet effectief. Als je de spiegel van de wagen losneemt vindt je als je in de voet kijkt een boutje met een zeskantkopje. Dat met een pijpsleuteltje aandraaien geeft weer een keurig stabiel vast zittend spiegeltje. Weer een stapje verder.

Ook nog gedaan: in de vinyldakbedekking zat een winkelhaak van 5 cm, en waren er een paar plekken op de naad. Dat heb ik met zwarte sikkaflex weer vastgezet, en enigszins gemodelleerd. Moet nog verder afgewerkt worden maar ziet er stuk beter uit dan de oude situatie.

En een vraag uitgezet op het forum: phpBB2/viewtopic.php?t=12402 motor op LPG slaat af bij remmen

Gertjan
Laatst gewijzigd door metzijndrie op vr 04 jun, 2010 19:51, 5 keer totaal gewijzigd.
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
Gebruikersavatar
metzijndrie
Berichten: 1351
Lid geworden op: zo 27 apr, 2008 21:09
Locatie: Gooi

Bericht door metzijndrie »

Het emission control system is er nu uitgehaald. Zie ook topic phpBB2/viewtopic.php?t=12390 Emission Control System Mustang I

Dakbedekking tweede ronde sikkaflex maakte het nog beter.

Spruitstuk Rechts (en ik vrees ook Links) is een stuk afgebroken bij de flens. Hopen dat een 302 '79 Mustang 3 spruitstuk past.

Het verbruik geanalyseerd: 354 mijl met 121 liter gas; dat wil zeggen 1 liter gas op 4.7 km / 2.92 mijl; dat wil zeggen 13 eurocent per kilometer.

De 'safety car' beveiliging voor de gasinstallatie bleek overbrugt te zijn.
(dat deed zijn oude baasje: zie phpBB2/viewtopic.php?t=10935 )

Met Jizer blok verder schoongemaakt; nummers ontcijferd:
Carburateur Autolite 4300 C7DF D A6JD
Generator 40AE1EIJA
Motor 1ste regel: 289 C 67 14 2de regel: 6-K E 235-A
Impco LPG AI-63 en AI-60

Power Steering pump: (20 sept 2008)
regel 1 HBA BF
regel 2 IF
regel 3 6J30

casting code van het blok in beeld; volgens mij: C5AF-6015F(of E?) 5(of 6?)K4 (5 oktober 2008)

Gertjan
Laatst gewijzigd door metzijndrie op di 30 nov, 2010 23:32, 12 keer totaal gewijzigd.
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
Gebruikersavatar
Joor
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 07 jan, 2008 08:36
Locatie: Oegstgeest

Bericht door Joor »

Zo, iemand heeft hard gewerkt dit weekend!
Joris

Binnenkort: Toyota Aygo
NS Jaartrajectkaart
Gebruikersavatar
metzijndrie
Berichten: 1351
Lid geworden op: zo 27 apr, 2008 21:09
Locatie: Gooi

Bericht door metzijndrie »

vandaag de kabeltjes naar de knipperlichten in de motorkap weer netjes verpakt, in zwarte spiroband. Niet origineel, wel netjes en functioneel.

En vraagje uitgzet op het Forum: phpBB2/viewtopic.php?t=12420 steunende geluiden voortrein
Laatst gewijzigd door metzijndrie op wo 09 jun, 2010 18:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
Gebruikersavatar
metzijndrie
Berichten: 1351
Lid geworden op: zo 27 apr, 2008 21:09
Locatie: Gooi

Bericht door metzijndrie »

en gister naar Tyra in Bunschoten; onderweg sneuvelde het membraan van de rembekrachtiger. Nieuwe rubber slangen voor de diverse vacuumleidingen gehaald; verder een setje inch sleutels, haakse nippels voor smeerpunten voorwielophanging en wat rond gekeken.
Van de rembekrachtiger maar eens kijken wat dat gaat worden; wellicht samen met cylinder vervangen door gescheiden remsysteem. Alternatief is Toyota Booster, kennelijk.
Daarnaast is dit het aanbod op marktplaats: http://link.marktplaats.nl/160640677
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
Gebruikersavatar
metzijndrie
Berichten: 1351
Lid geworden op: zo 27 apr, 2008 21:09
Locatie: Gooi

Bericht door metzijndrie »

vandaag dus alle nippels van de voortrein (Links 4, Rechts 3) met vet doorgesmeerd.
Verder wat verwonderpunten over de aansluiting van de magneetkleppen van gas en benzine: ze worden gevoed via de G-0-B schakelaar vanaf de BAT aansluiting van de bobine; volgens het shop manual hoort daar 6.6 volt of minder te staan (pagina 9-3 bij fig 5) en dat staat er ook: een volt of 5.9; het is alleen een beetje weinig om een magneetventiel net zekerheid aan te sturen, zeker als het wat warmer wordt en je de motor aan het starten bent en de carburateur nog aan het volpompen bent nadat je eerst op gas reed. We gaan door.....

gj (nagekomen ontdekking: bij starten staat er wel 12V)
Laatst gewijzigd door metzijndrie op di 08 jul, 2008 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
Gebruikersavatar
metzijndrie
Berichten: 1351
Lid geworden op: zo 27 apr, 2008 21:09
Locatie: Gooi

Bericht door metzijndrie »

inmiddels een nieuwe V snaar voor de stuurbekrachtiging er in gezet.
Alle twijfelachtige elektra is ook op orde.
De rembooster (rubber defect) vervangen door eentje van een Mustang 2 (van Harry) en alle remolie ververst.
Airco uitgebouwd, na alles eerst gefotografeerd te hebben. Ook airco radiator er uit. Als alles onder de kap in orde is zal de airco er wel weer in gaan.
Mantelbuis van stuuras onder de motorkap schoongemaakt en in de hamerslag lak gezet.

Hier en daar onder de kap wat plekken bij gewerkt. Geen of weinig (oppervlakkige) roest trouwens.
Zie ook: phpBB2/viewtopic.php?t=12559 vraagje over coating 'onder motorkap'
Laatst gewijzigd door metzijndrie op wo 09 jun, 2010 18:56, 4 keer totaal gewijzigd.
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
Gebruikersavatar
metzijndrie
Berichten: 1351
Lid geworden op: zo 27 apr, 2008 21:09
Locatie: Gooi

Bericht door metzijndrie »

vandaag bij Tyra in Bunschoten gehaald:
1 x wartel voor (chevy) remreservoir 1/2 * 3/16
1 x wartel voor (chevy) remreservoir 9/16 * 3/16
1 setje hairpins
spuitbus ford blauw en spuitbus zwart hittebestendig
battery hold down W1691 en J bolts

het duurt even voor je je spullen hebt, maar er wordt wel goed tijd genomen voor voorlichting aan (andere) klanten.

De battery hold down thuis meteen gemonteerd, weer iets dat er netter uitziet:
Afbeelding

Eerder gekocht:
V snaar alternator: Gates 6221MC AVX10 x 1025 La (reserve)
op de 40Amp dynamo die er in zat werd een Gates 7405 (116D) gebruikt
V snaar stuurbekrachtiging: Gates 6228MC AVX10 x 1200 La

De rem is met de andere booster (Mustang2) nog veel te gevoelig. Dit door het ontbreken van een 1 op 2 krachtoverbrenging (stangenstelsel op bracket tussen booster en pedaal)

Van het Ford Customer Relation Centre een reactie gekregen; onze stang is op 13 oktober 1966 geproduceerd; een hydraulische rembekrachtiging staat niet op de optielijst. Full options is dus 'veel options' maar niet 'full'.

Afbeelding

ref. Mustangs Unlimted website catalogus: One option called the Custom Exterior Trim Group. It featured a pop open fuel filler cap, louvered hood w/ turn signals, wheel opening moldings, deck lid molding, quarter extension moldings, and on 2+2 fastback models, a ribbed taillight finish panel.
Laatst gewijzigd door metzijndrie op zo 09 nov, 2008 09:15, 4 keer totaal gewijzigd.
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”