Het dashboard, we kijken er allemaal naar tijdens het rijden in onze Mustang. De metertjes, klokjes, radio, kackel enz. worden allen gevoed met bedrading dat zich achter het dashboard bevindt. Een blik onder je dashboard doet je in veel gevallen realiseren dat het een wir-war van draden is. Zeker als er in de jaren nadat de auto van de lopende band is gerold door hoogstwaarschijnlijk diverse automonteurs, hobbyisten en eigenaren aan de bedrading is geknutseld en geprutst. Ook hier was er door de jaren heen behoorlijk aan geknoeid. Te denken aan loze draden, draden met kabelschoentjes, aangezette draden, afgeknipte draden enz. Verre van professioneel dus. Met dit gegeven ontkom je er niet om ook hier de draadboom geheel te verwijderen.
Op veel plekken zie je dat tijdens het overspuiten slecht tot niet is afgeplakt. Overal kom je de rode spray tegen.
De heaterbox.
Een close-up van het mechanisme van de pedalen.
De pen van het koppelingspedaal gaat door demontabele kogellagers. Of dit origineel is vraag ik mij af...
Het demonteren van het instrumentenpaneel.
Alvorens alle kabels los te koppelen heb ik alles gelabeld om achteraf te weten hoe het heeft gezeten.
De cowl aan de bijrijderskant gezien vanonder het dashboard.
Het dashboard van onderen, kijkend naar de bestuurderskant.
Het wordt kaler en kaler.
Cowl bijrijderskant.
De kabel van de snelheidsmeter en de handrem t.h.v. het schutbord.
Grootlicht schakelaar.
Kachel en ventilatiebediening. Ook hier overtollig rode lak van het dashboard dat ooit eens is overgespoten.
Ventilatiekoker van de cowl aan de bestuurderskant.
Tand des tijds heeft ook hier zijn sporen nagelaten.
Ruitenwissermechanisme. (Foto genomen vanaf de bijrijderskant)
Schitterend om dit soort oude stempels tegen te komen!
De radio die t.z.t. plaats moet maken voor een originele. Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van dit soort plastic aftermarket radio’s.
En dan ziet het er opeens zo uit...
Hoopje draden voorzien van labels.
Cowl bestuurderskant.
Cowl bijrijderskant.
Zoals ik eerder in dit topic heb aangegeven is de cowl niet geheel waterdicht. Slecht ziet het er niet uit, maar er moet wel iets aan gebeuren, dat is zeker. Dit facet zal later in dit topic verder worden behandeld.
Frank
- Ford Mustang Fastback Factory GT '66, 4V 289 Ci V8, 5 speed, headers en Flowmasters.
- Chevrolet Impala Sport Coupe 1959, 348 Ci V8, Tri-Power, 4 speed