Restauratieproject: Motorruimte Fastback 66 GT (19-03-2012)

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 720
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 19:28

Re: Restauratieproject: Motorruimte Fastback 66 GT (20-12-20

Bericht door Frank »

Gearz schreef:Prima klus Frank, en ook nog voor de ergste kou klaar.
Ik zie dat de motorbok z'n werk ook voortreffelijk doet.
Dank voor het compliment Michel. Echter waren deze werkzaamheden afgelopen augustus al uitgevoerd. Dus ruimschoots voor de kou :wink: Ik ben alleen een beetje laat met verslaggeving.
En inderdaad, de motorbok is inderdaad super! :up:
Ghost Rider schreef:Gaaf man... Zou je misschien eens van die stempels op die deksels wat foto's willen schieten ? Ziet er nog mega origineel uit !
Dank je Niels! Zal binnenkort even foto's maken van de stempels!
Erwin schreef:Schitterend om te lezen en ik heb veel respect voor je aanpak! Ben benieuwd naar de vorderingen.
Leuke reactie om te lezen Erwin, bedankt! Keep you posted!
- Ford Mustang Fastback Factory GT '66, 4V 289 Ci V8, 5 speed, headers en Flowmasters.
- Chevrolet Impala Sport Coupe 1959, 348 Ci V8, Tri-Power, 4 speed
Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 720
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 19:28

Re: Restauratieproject: Motorruimte Fastback 66 GT (20-12-20

Bericht door Frank »

Het is al weer enige tijd geleden dat ik mijn laatste update heb gepost. Echter heb ik niet stil gezeten. De koude winterdagen weerhielden mij er van om fysiek verder te gaan met de Mustang, maar intussen heb ik veel gelezen, gezien en gehoord zodat ik nu weer efficiënt verder kan gaan.

Het winterweer heeft ons land zo goed als weer verlaten, dat betekent dat ik weer verder kan met de Mustang. Zodoende heb ik vorderingen kunnen maken en is reeds de reminrichting grotendeels verwijderd en tevens de voorruit van de carrosserie gescheiden.

Allereerst heb ik de remleidingen voorzien van een label alvorens ik ze los heb gedraaid. Zodoende kan ik naderhand altijd nog herleiden hoe het exact heeft gezeten. Vervolgens heb ik alle remvloeistof uit het systeem laten lopen met als vervolgstap het losdraaien van de remleidingen. Sommige aansluitingen van de remleidingen zaten behoorlijk vast en hebben de nodige energie gevergd alvorens ik in staat was ze los te draaien. Hoewel ik bij het losdraaien enkel gebruik heb gemaakt van ring- en steeksleutels, ben ik er van overtuigd dat ik bij de montage van de nieuwe remleidingen open ringsleutels ga gebruiken. Deze zijn er ten slotte voor gemaakt en zullen beschadigingen aan de moeren voorkomen. De remleiding welke bestemd is voor de achterwielen heb ik vooralsnog laten zitten.
Na het verwijderen van de remleidingen was het de beurt aan de hoofdremcilinder. De in dit topic eerder opgemerkte plaat achter de remcilinder werd nu goed zichtbaar en heb ik van het schutbord los moeten trekken aangezien deze er tegenaan gekit zat. Nu kwam het originele gatenpatroon tevoorschijn waar ooit in het verleden de slijptol/zaag in heeft gezeten. Dit zal ik uiteraard weer terug brengen in oorspronkelijke staat waarvoor ik onlangs het originele gatenpatroon heb uitgemeten.
Het verwijderen van de remklauwen op de voorwielen was snel gepiept na het losdraaien van twee bouten per klauw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De voorruit is een heel ander verhaal. Hier heb ik mij aardig in zitten verdiepen alvorens ik er aan begon. Ik wilde de constructie eerst snappen.
Voordat het zover was heb ik eerst de ruitenwissers moeten verwijderen. Ongelooflijk hoe vast deze kunnen zitten! Uiteindelijk is met mij met de nodige WD40 en enkele gereedschappen gelukt om ze te verwijderen zonder beschadigingen aan de ruitenwisser en het lakwerk.
Dit topic heeft mij hierbij erg geholpen bij het verwijderen van de sierlijsten. Het tooltje dat Erwin (Dakloos) destijds heeft gemaakt heb ik dankzij de duidelijke foto's eenvoudig na kunnen maken. Onderstaande afbeelding uit de Shop Manual laat goed zien hoe de sierlijsten bevestigd zitten op het rubber van de ruit. Het tooltje leg je plat op de voorruit met het lemmet tussen de sierlijst en het raamrubber geplaatst. Vervolgens glij je met het mes over de voorruit tot je met de wig tegen de opstaande rand van de zogeheten 'moulding retainer' komt. De wig zorgt er voor dat de 'moulding retainer' naar voren komt te staan waardoor de opstaande rand van de sierlijst vrij komt te liggen. Door dit bij elke 'moulding retainer te doen is het mogelijk de sierlijst weg te nemen. Hoewel ik de theorie hier in een paar luttele regels opschrijf heeft het mij in de praktijk een aardig dagdeel gekost alvorens ik ze er bijna allemaal af had. Het is een klus waar je geduld voor dient te hebben en tijd voor moet nemen. De sierlijst boven het raam aan de bestuurderskant heb ik met deze methode na meerdere verwoede pogingen niet los gekregen.
Om beschadigingen te voorkomen heb ik besloten eerst verder te gaan met het weg snijden van het raamrubber. Hiervoor heb ik een breekmes gebruikt waarmee ik het bovenliggende gedeelte van het rubber heb weg gesneden. Op veel plekken kon ik het rubber al met de hand lichten en door inkepingen te snijden ging dit prima. De ruit lag uiteindelijk grotendeels vrij in het rubber, enkel zat het op aan aantal plekken ook gekit, met name het bovenste gedeelte van de ruit.
Het rubber onder de sierstrip, welke er nog zat, had ik ook zoveel mogelijk weg gesneden en nu was ik wel in staat om de sierstrip te verwijderen op de hierboven beschreven manier.
Aangezien de ruit nog niet los zat, ben ik vanuit het interieur het raamrubber over de naad van de carrosserie gaan drukken. Voornamelijk met de hand. Van mijn vingers heb ik de dagen erna nog aardig last gehad, maar het voornaamste is dat ik hiermee de ruit er uit heb gekregen, zonder beschadigingen aan zowel de ruit als het lakwerk. Hier was het mij om te doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog even, en het moment is daar... het verwijderen van het 'cowl vent'.

Wordt vervolgd.
- Ford Mustang Fastback Factory GT '66, 4V 289 Ci V8, 5 speed, headers en Flowmasters.
- Chevrolet Impala Sport Coupe 1959, 348 Ci V8, Tri-Power, 4 speed
Gebruikersavatar
66hipowannebee
Donateur 2014
Berichten: 4375
Lid geworden op: za 18 sep, 2004 11:53
Locatie: Sliedrecht

Re: Restauratieproject: Motorruimte Fastback 66 GT (20-12-20

Bericht door 66hipowannebee »

http://img35.imageshack.us/img35/2971/p1050842kopie.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Trikkie fotoo :shock:
goed werk Frank

Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.

(TMP) TonieMustangParts@hotmail.com
Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 720
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 19:28

Re: Restauratieproject: Motorruimte Fastback 66 GT (19-03-20

Bericht door Frank »

Het is al weer een tijd geleden sinds mijn laatste update. Helaas kwamen er diverse zaken tussen die de voortgang van mijn projekt hebben vertraagd. Toch is er veel gebeurd, zeker de laatste weken...
Alvorens de laatste stand van zaken te benoemen wil ik mijn verhaal vervolgen na mijn voorgaande post. Daarvoor heb ik reeds diverse posts voorbereid.

Het verwijderen van de stuurinrichting en de stabilsatorstang ging relatief eenvoudig. Ook deze onderdelen waren voorzien van de nodige tectyl. Daarom geen overbodige luxe om deze onderdelen na het verwijderen even te reinigen met wat oude benzine. Dit komt het identificeren van de onderdelen ten goede en de eerst volgende keer dat je de onderdelen uit de stelling pakt is het prettig als deze al schoon zijn.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn volgende bericht zal betrekking hebben op het verwijderen van alle elektra onder/achter het dashboard.

Frank
- Ford Mustang Fastback Factory GT '66, 4V 289 Ci V8, 5 speed, headers en Flowmasters.
- Chevrolet Impala Sport Coupe 1959, 348 Ci V8, Tri-Power, 4 speed
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Restauratieproject: Motorruimte Fastback 66 GT (19-03-20

Bericht door Gearz »

Je kan zo een manual schrijven Frank !

:ok:
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Restauratieproject: Motorruimte Fastback 66 GT (19-03-20

Bericht door Ando »

Frank,

Netjes gedocumenteerd allemaal!

Ik heb het nooit zo op brandstoffilters onder de motorkap. Dat wordt warm en geeft risico op vapour-lock.....
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Restauratieproject: Motorruimte Fastback 66 GT (19-03-20

Bericht door Dakloos »

Goed bezig Frank!

Ik zie dat je qua documenteren net zo "ziek" bent als ik :wink: . Als het echt uit de hand loopt kunnen we misschien samen in therapie :lol:'.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
mick
Berichten: 1472
Lid geworden op: za 02 aug, 2008 12:04
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: Restauratieproject: Motorruimte Fastback 66 GT (19-03-20

Bericht door mick »

Mooi gedocumenteerd.
Ben benieuwd naar de rest
Grts
MICK
Mustang Fastback gt 66 302 ho Springtime yellow
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Restauratieproject: Motorruimte Fastback 66 GT (19-03-20

Bericht door Ando »

Dakloos schreef:Goed bezig Frank!

Ik zie dat je qua documenteren net zo "ziek" bent als ik :wink: . Als het echt uit de hand loopt kunnen we misschien samen in therapie :lol:'.
Is dat dan ook een soort van 'meeting' ?
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 720
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 19:28

Re: Restauratieproject: Motorruimte Fastback 66 GT (19-03-20

Bericht door Frank »

Voor het schrijven van die manual heb ik jullie hulp ongetwijfeld nodig tegen de tijd dat ik weer ga opbouwen. :wink:

Het brandstoffilter dat in de motorruimte zat komt daar zeker niet weer te zitten. Als ik weer een extra filter plaats komt deze in de buurt van de brandstoftank te zitten.
Dakloos schreef:Als het echt uit de hand loopt kunnen we misschien samen in therapie '.
Ik heb vernomen dat dit ongeneselijk is...... :roll:

Frank
- Ford Mustang Fastback Factory GT '66, 4V 289 Ci V8, 5 speed, headers en Flowmasters.
- Chevrolet Impala Sport Coupe 1959, 348 Ci V8, Tri-Power, 4 speed
Gebruikersavatar
Ghost Rider
Donateur 2014
Berichten: 6414
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 17:52
Locatie: 41°54'7"N 12°27'13"E
Contacteer:

Re: Restauratieproject: Motorruimte Fastback 66 GT (19-03-20

Bericht door Ghost Rider »

Heuy Frank !
Mooi om te zien dat je weer bezig bent... veel succes en vooruit gang gewenst !
1970 Sportsroof Plain Jane Sleeper - the Chickenwing Special
302 Clevor- 4 Spd HURST - 3.50 9" Traction-loc rear
LESS IS MORE !
Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 720
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 19:28

Re: Restauratieproject: Motorruimte Fastback 66 GT (19-03-20

Bericht door Frank »

Het dashboard, we kijken er allemaal naar tijdens het rijden in onze Mustang. De metertjes, klokjes, radio, kackel enz. worden allen gevoed met bedrading dat zich achter het dashboard bevindt. Een blik onder je dashboard doet je in veel gevallen realiseren dat het een wir-war van draden is. Zeker als er in de jaren nadat de auto van de lopende band is gerold door hoogstwaarschijnlijk diverse automonteurs, hobbyisten en eigenaren aan de bedrading is geknutseld en geprutst. Ook hier was er door de jaren heen behoorlijk aan geknoeid. Te denken aan loze draden, draden met kabelschoentjes, aangezette draden, afgeknipte draden enz. Verre van professioneel dus. Met dit gegeven ontkom je er niet om ook hier de draadboom geheel te verwijderen.

Op veel plekken zie je dat tijdens het overspuiten slecht tot niet is afgeplakt. Overal kom je de rode spray tegen.
Afbeelding

De heaterbox.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een close-up van het mechanisme van de pedalen.
Afbeelding

De pen van het koppelingspedaal gaat door demontabele kogellagers. Of dit origineel is vraag ik mij af...
Afbeelding

Afbeelding

Het demonteren van het instrumentenpaneel.
Afbeelding

Alvorens alle kabels los te koppelen heb ik alles gelabeld om achteraf te weten hoe het heeft gezeten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De cowl aan de bijrijderskant gezien vanonder het dashboard.
Afbeelding

Het dashboard van onderen, kijkend naar de bestuurderskant.
Afbeelding

Het wordt kaler en kaler.
Afbeelding

Afbeelding

Cowl bijrijderskant.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kabel van de snelheidsmeter en de handrem t.h.v. het schutbord.
Afbeelding

Grootlicht schakelaar.
Afbeelding

Afbeelding

Kachel en ventilatiebediening. Ook hier overtollig rode lak van het dashboard dat ooit eens is overgespoten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ventilatiekoker van de cowl aan de bestuurderskant.
Afbeelding

Afbeelding

Tand des tijds heeft ook hier zijn sporen nagelaten.
Afbeelding

Ruitenwissermechanisme. (Foto genomen vanaf de bijrijderskant)
Afbeelding

Afbeelding

Schitterend om dit soort oude stempels tegen te komen!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

De radio die t.z.t. plaats moet maken voor een originele. Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van dit soort plastic aftermarket radio’s.
Afbeelding

En dan ziet het er opeens zo uit...
Afbeelding

Hoopje draden voorzien van labels.
Afbeelding

Cowl bestuurderskant.
Afbeelding

Afbeelding

Cowl bijrijderskant.
Afbeelding

Afbeelding

Zoals ik eerder in dit topic heb aangegeven is de cowl niet geheel waterdicht. Slecht ziet het er niet uit, maar er moet wel iets aan gebeuren, dat is zeker. Dit facet zal later in dit topic verder worden behandeld.

Frank
- Ford Mustang Fastback Factory GT '66, 4V 289 Ci V8, 5 speed, headers en Flowmasters.
- Chevrolet Impala Sport Coupe 1959, 348 Ci V8, Tri-Power, 4 speed
Gebruikersavatar
66hipowannebee
Donateur 2014
Berichten: 4375
Lid geworden op: za 18 sep, 2004 11:53
Locatie: Sliedrecht

Re: Restauratieproject: Motorruimte Fastback 66 GT (19-03-20

Bericht door 66hipowannebee »

Die kogellagers in de bracket voor je pedaal zijn niet origineel

maar ik kan je vertellen dat het 100 keer beter werkt
ik heb er al heel wat aangepast (wel anders als dit,maar het idee blijft het zelfde)

Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.

(TMP) TonieMustangParts@hotmail.com
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Restauratieproject: Motorruimte Fastback 66 GT (19-03-20

Bericht door 1967coupe »

Goed bezig! Die bedrading is zeker nodig.
Met het spuiten van het dashboard hebben ze ook het tapijt en de stoelen meegenomen :lol:
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 104
Lid geworden op: di 07 mei, 2013 20:39

Re: Restauratieproject: Motorruimte Fastback 66 GT (19-03-20

Bericht door Forza »

Proper en georganiseerd werk :ok:
Mustang 2 1975 fastback reno project
http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=77&t=24599" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”