Project 65-er coupe herstart

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
theoc
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 10 mar, 2004 13:18

Project 65-er coupe herstart

Bericht door theoc »

Hallo allemaal,

Sinds 2004 ben ik eigenaar van een 65-er coupe, op zijn amerikaans gespoten ( waarschijnlijk een paar jaar geleden ). Ondertussen al 3 keer onderdelen besteld in amerika en zgan velgen gekocht van Tonie ( 66hipowannebee ). Uit eindelijk heb ik er een klein jaartje in gereden, waarna het opknappen van de kofferbak noodzakelijk was. Toendertijd toch maar besloten om hem helemaal aan te pakken.

Huidige status :
- carrosserie geheel gedemonteerd, voor 70% het plaatwerk kaal gemaakt.
Afbeelding
- losse delen ( wielophanging, enz. ) zoveel mogelijk laten stralen en poedercoaten.
- interieur is natuurlijk ook verwijderd, dit was al vernieuwd.
- motor en automaat zijn voor mijn gevoel goed, hij reed in ieder geval goed en weinig olie verbruik.

Op dit moment ben ik bezig met het nazien en opknappen van alle losse delen, alsmede de motor. Ik ben nu het motorblok aan het reinigen en spuiten, nadat alle losse delen eraf gehaald zijn.
Graag jullie advies : bij het eruit halen van motor en automaat bleek het intake manifold los te zitten, dit eraf gehaald. De pakkingen zijn behoorlijk slecht,dus ga ik een pakkingset bestellen. Het is niet de bedoeling om de motor te gaan reviseren, hij liep goed. Ik kan wel iets meer zien over de huidige status van het blok als de koppen eraf zijn. Is dit dus verstandig om te doen? Afbeelding

Graag jullie tips, ook waar ik op kan letten?

Ik zal proberen regelmatig iets te posten.
Groeten Theo
65ér Coupe
Gebruikersavatar
Garcia
Berichten: 648
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 11:55
Locatie: mijn thuis is waar mijn...

Re: Project 65-er coupe herstart

Bericht door Garcia »

Zoals ik het heb ervaren is het afnemen van de koppen geen groot werk.
Zeker niet als de motor uit de wagen gemonteerd is.
Ik zou dan ook even door bijten en die even er af nemen om e.a. na te kijken. (kleppen, klepzetels, zuigers, stoterstangen...)
Dan kan je ook meteen de koppakingen ook vervangen. Baat het niet, dan schaadt het niet.
Naderhand moet je alles wel weer fijnstellen. Maar je bent wel zeker over wat je in handen hebt.

De meningen zijn verdeeld, maar sommigen raden aan om de geleverde pakkingen voor de intake niet te gebruiken.
Ik heb ze wel gebruikt, maar in de hoeken goed voorzien van vloeibare pakking.

GRTZ.
David
1967 mustang coupé... under construction
Gebruikersavatar
66hipowannebee
Donateur 2014
Berichten: 4375
Lid geworden op: za 18 sep, 2004 11:53
Locatie: Sliedrecht

Re: Project 65-er coupe herstart

Bericht door 66hipowannebee »

Hey Theo

Ik vroeg mij al af wanneer ik de velgen weer eens zou zien :D

ik zou ff de koppen lichten,kleppen opfrissen en ff de klepseals vervangen en pakkingen vervangen,alles ligt toch al bijna uit elkaar.

suc6 met opbouwen

Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.

(TMP) TonieMustangParts@hotmail.com
Gebruikersavatar
theoc
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 10 mar, 2004 13:18

Re: Project 65-er coupe herstart

Bericht door theoc »

Weer een paar weken verder, ik heb een simpele steun gemaakt zodat ik het blok iets veiliger en handiger kan verzetten.
Afbeelding

Het volgende verder gedaan en de volgende zaken tegen gekomen :
- Over het algemeen ziet alles er netjes en schoon uit, ten minste geen rare vervuilingen of iets dergelijks.
- De cilinderwanden zien er goed uit met een lichte rand aan bovenzijde, wat zou acceptabel zijn of kun je dit alleen zeggen na meten?
Afbeelding

- Schroefdraad in de carterdeksel van de aftapplug is slecht, moet gerepareerd worden.
- De koppen, kleppen en bovenzijde van de zuigers zien er best schoon uit, weinig koolaanslag.
Afbeelding

- De koelwaterkanalen in het blok zitten behoorlijk vol met kalk en roestaanslag, dit wil ik nu zoveel mogelijk schoon maken met borsteltjes in het boormachine. Later met een of ander reinigingsmiddel in het koelvloeistof verder proberen schoon te krijgen. Is dit een goede manier?
- De timingcover is sterk gecorrodeerd terplaatse van de koelwaterdoorgangen, dit kan ik waarschijnlijk nog wel dicht krijgen. Er staat op de dunste rand nog 2mm vlees.
Afbeelding

De nokkenas en krukas met de distributiewielen en ketting wil ik ongemoeid laten ( maximaal 5mm zijdelingse speling op de ketting ). Is dit verstandig?
Afbeelding

Ik wil gaan bestellen :
- Pakkingset met minimaal erin de pakkingen voor de koppen, intake, klepsteelrubber en carterpan.
- Timing cover oil seal.
- In de shopmanuals staat telkens dat je altijd de oil pump drive shaft moet vernieuwen, klopt dit?

Zie ik nog iets over het hoofd, graag jullie reactie, Theo
65ér Coupe
6-banger
Berichten: 619
Lid geworden op: vr 25 apr, 2008 13:09

Re: Project 65-er coupe herstart

Bericht door 6-banger »

Als aanvulling op de tips die je al gehad hebt raad ik je aan om de achterste krukas keerring te controleren nu je de zaak toch zover uit elkaar hebt liggen.
Indien er nog een robe (touw) als keerring inzit zou ik dat vervangen voor een modern exemplaar.

Je zult de eerste niet zijn die alles doet wat jij hierboven aangeeft maar de keerring achter vergeet en ik kan je uit eigen ervaring meegeven dat het niet leuk is als die later als je alles weer gemonteerd hebt,na een tijdje gaat lekken.

groet Jan
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Project 65-er coupe herstart

Bericht door Dakloos »

En ik zou je willen adviseren om de timing cover te vervangen. Die waterkanalen zijn echt te ver weg gecorrodeerd.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
66hipowannebee
Donateur 2014
Berichten: 4375
Lid geworden op: za 18 sep, 2004 11:53
Locatie: Sliedrecht

Re: Project 65-er coupe herstart

Bericht door 66hipowannebee »

Theo,ik zou de timingcover ook vervangen

zoals Erwin al vermeld,te ver aangevreten
gaat naderhand problemen opleveren

Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.

(TMP) TonieMustangParts@hotmail.com
jilco
Berichten: 248
Lid geworden op: ma 13 okt, 2008 10:23

Re: Project 65-er coupe herstart

Bericht door jilco »

Ligt er nu 1 uitlaatklep een stuk dieper? Of zie ik dat verkeert?
4 speed a code
Gebruikersavatar
theoc
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 10 mar, 2004 13:18

Re: Project 65-er coupe herstart

Bericht door theoc »

Ik zal zeker niet eigenwijs zijn en een andere timing cover gebruiken, dus wanneer er nog iemand een goede in de aanbieding heeft houdt ik mij aanbevolen.

Op de zuigers is het volgende te zien : 2251P 030, is dit 0,030inch overmaat?
6-banger schreef:Als aanvulling op de tips die je al gehad hebt raad ik je aan om de achterste krukas keerring te controleren nu je de zaak toch zover uit elkaar hebt liggen.
Indien er nog een robe (touw) als keerring inzit zou ik dat vervangen voor een modern exemplaar.

Je zult de eerste niet zijn die alles doet wat jij hierboven aangeeft maar de keerring achter vergeet en ik kan je uit eigen ervaring meegeven dat het niet leuk is als die later als je alles weer gemonteerd hebt,na een tijdje gaat lekken.

groet Jan
Jan, bedoel je de rubber afdichting te zien op onderstaande foto????? Groet Theo

Afbeelding
65ér Coupe
Gebruikersavatar
theoc
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 10 mar, 2004 13:18

Re: Project 65-er coupe herstart

Bericht door theoc »

Zo weer ietsje verder gekomen, pakkingset, driveshaft oliepump, enzovoorts onderweg vanuit de USA. Nu bezig de koppen te demonteren. Een paar jaar geleden een klepveertang gekocht voor mijn motor, deze past er prima op echter met geen mogelijkheid kan ik de hefboom omzetten om de klepveren in te drukken. Dit gaat veel te zwaar, als alternatief maar een tooltje gemaakt voor op m'n freesbank. Dit werkt prima en ook redelijk snel.
Afbeelding

Echter nu het volgende : De veren die toegepast zijn hebben nog een zo genaamde damper spring erin, deze waren volgens mij voor de HP289, Boss 302 en 351W motoren. Wat is hier de reden enof het voordeel van? Ook zitten er geen klepseals in de koppen.
Afbeelding

Verder is de klep voorzien van een zwart ringetje waardoor de klepsteel niet door de klepgeleider past, dit kan ik nergens terug vinden????????? Ook is te zien dat de klepgeleiders afgebrokkeld enof gescheurd zijn, wat kan hier de oorzaak van zijn en betekend dit dan dat de klepgeleiders vervangen moeten worden?
Afbeelding

Graag jullie reakties. Theo
65ér Coupe
Gebruikersavatar
66hipowannebee
Donateur 2014
Berichten: 4375
Lid geworden op: za 18 sep, 2004 11:53
Locatie: Sliedrecht

Re: Project 65-er coupe herstart

Bericht door 66hipowannebee »

Dat ziet er niet best uit Theo

ik zou de geleiders EN de kleppen vervangen
kan me niet voorstellen dat de kleppen hier ongeschonden uit komen.

Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.

(TMP) TonieMustangParts@hotmail.com
Gebruikersavatar
Chocolaté
Berichten: 244
Lid geworden op: zo 06 dec, 2009 21:20
Locatie: Beerzel

Re: Project 65-er coupe herstart

Bericht door Chocolaté »

66hipowannebee schreef:Dat ziet er niet best uit Theo

ik zou de geleiders EN de kleppen vervangen
kan me niet voorstellen dat de kleppen hier ongeschonden uit komen.

Tonie
Ik zou alles vervangen Theo !! dan ben je zeker voor een iets wat meerprijs !!
Volg je project op de voet !!

Groeten Chocolaté
Gebruikersavatar
66hipowannebee
Donateur 2014
Berichten: 4375
Lid geworden op: za 18 sep, 2004 11:53
Locatie: Sliedrecht

Re: Project 65-er coupe herstart

Bericht door 66hipowannebee »

Chocolaté schreef: Ik zou alles vervangen Theo !! dan ben je zeker voor een iets wat meerprijs !!
Dat zeg ik toch,lijkt me duidelijk dat je de klephoedjes en spietjes ook vervangt !!!

Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.

(TMP) TonieMustangParts@hotmail.com
Gebruikersavatar
theoc
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 10 mar, 2004 13:18

Re: Project 65-er coupe herstart

Bericht door theoc »

Update,
Ben nu bezig met de motorruimte en cowlvent op te knappen. Heb al diverse staalborstels op de slijptol versleten, maar gaat goed. Ik heb besloten om de cowlvent open te maken, valt me mee, er is geen rotte plek te vinden waar deze te verwachte zou zijn. Wel net onder de raam in het hoekje een rot stukje.

Na aanschaf van een CO2 lasapparaat eens proberen dit onder de knie te krijgen. Is het nodig om 0,6mm draad erin te zetten voor het plaatwerk, er zit nu 0,8mm in. De lasstroom zal dan hoger moeten neem ik aan en dan werkt dit niet goed bij plaatwerk ??????

De bodem van de cowlvent is wel aangeroest, niets extreems en zeker niet rot. Flink schoonmaken en conserveren.

Foto's lukt ff niet, zal vanavond wat erop zetten, Theo
65ér Coupe
Gebruikersavatar
theoc
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 10 mar, 2004 13:18

Re: Project 65-er coupe herstart

Bericht door theoc »

Los boren cowlvent :
Afbeelding

Resultaat :
Afbeelding

Afbeelding

Ik twijfel ontzettend hoe het e.e.a. te conserveren voor het weer dichtlassen. Welke kleur zouden jullie dit doen en wat voor verf : 2-K epoxyprimer en zwart afwerken met 2-K lak????
Wat hebben jullie gedaan, ik ben zeker niet de eerste.

Theo
65ér Coupe
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”