Oliedrupje op rotor elektronische ontsteking.

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Oliedrupje op rotor elektronische ontsteking.

Bericht door Big_fun_58 »

Tja, dit is idd een leuke... Waar ligt het aan??? Ik denk niet aan het beetje koolstof poeder op de rotor. Daar is niets gek mee.

Een heel raar iets (maar wat wel voor kan komen) is een overmatige ionisatie van de lucht in je verdeelkap. Doordat er elke keer een vonk overschiet van de rotor naar de pin van de verdeelkap dan kan de lucht in de kap zodanig veranderen dat het zijn isolerende werking verliest en de vonken niet (alleen!) naar het juiste pinnetje schieten maar ook naar andere pinnen kunnen schieten (dus ergens een vonk geven waar het niet mag). Dat vindt je motor niet lekker...

Dit komt m.i. eigenlijk alleen maar voor bij:
- motoren met sterkere bobines (meer energie),
- ontstekingen waarbij de gap tussen rotoruiteinde en de pin groot is en er dus telkens een absurd grote vonk onstaat (moet je voor de gein eens nakijken, daar kan verschil in zitten (verschillende rotor lengtes),
- ontstekingen waarbij de vervroegingsmechanisme zoveel verdaaid (of op een zodanige stand staat) dat er (vooral in lage toeren) een hele grote afstand is tussen de rotor tip en de tip in de verdeler (kan je checken door een oude kap te nemen en daar een venster in de zijkan te maken, dan kan je met de lamp kijken waar de rotor staat t.o.v. de tip in de verdeler op moment van ontsteken.

Ik weet uit de racetijd dat we om ionistatie van de lucht in de verdeler tegen te gaan een 10 mm rond beluchtingsgaatje in de verdeler kap boorde. Dat is niet zo slim als je vaak in de harde regen rijdt maar het werkt wel.

Stel dat dit (ionisatie van de lucht in de kap) bij jou ook speelt dan zou het kunnen kloppen dat als je de kap eraf heb gehaald en weer terug zet dat hij weer "goed" loopt. Misschien ver gezocht maar dit is zo een raar probleem dat ik het toch maar opper.
Sorry voor het lange verhaal.
Als ik tijd heb dan zal ik vanavond een foto van een verdelerkap plaatsen waar zo een venster uit gezaagd is voor inspectie tijdens het lopen.
Groeten Jan
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Oliedrupje op rotor elektronische ontsteking.

Bericht door saf1908 »

Dank voor je reactie Jan. Maar als zo'n elektronische ontsteking goed werkt bij iedereen, dan lijkt het me toch onwaarschijnlijk dat het bij mij fout gaat?
Ik wil mijn garagist graag vertrouwen, maar inmiddels heb ik een paar keer gehad dat ik twijfel aan zijn beweringen. Zo kreeg ik vorige week (een paar weken na inbouw Mallory E-Spark en nieuwe Mallory bobine) een email dat ik een keer langs moet komen voor een variabele weerstand in de voeding van de ontsteking. Dat zou op de langere termijn voor meer betrouwbaarheid zorgen.

Zou dat er nog mee te maken kunnen hebben?
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Oliedrupje op rotor elektronische ontsteking.

Bericht door Big_fun_58 »

Als je er een andere bobine op heb gezet dan kan dat best wel eens een verklaring van het probleem kunnen zijn. kijk goed naar de voedingsspanning op de bobine tijdens het rijden (niet tijdens het starten, is dan 12 v). als er tijdens het rijden een te hoge stroom op blijft staan dan wordt de bobine te heet en gaat deze overslaan. Klopt met je verhaal. Ik zou dit zeker laten checken door een kenner. succes.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Oliedrupje op rotor elektronische ontsteking.

Bericht door saf1908 »

Big_fun_58 schreef:Als je er een andere bobine op heb gezet dan kan dat best wel eens een verklaring van het probleem kunnen zijn. kijk goed naar de voedingsspanning op de bobine tijdens het rijden (niet tijdens het starten, is dan 12 v). als er tijdens het rijden een te hoge stroom op blijft staan dan wordt de bobine te heet en gaat deze overslaan. Klopt met je verhaal. Ik zou dit zeker laten checken door een kenner. succes.
Toen ze bij mij een elektronische ontstekingsmodule hebben gemonteerd (Mallory E-Spark) in mijn bestaande distributeur, is kort daarna mijn bobine inderdaad oververhit geraakt en kwam de olie eruit gelopen... Daarna is er een nieuwe Mallory bobine voor in de plaats gezet. Deze wordt wel heel warm tijdens het rijden. Ik kan hem niet vasthouden in ieder geval. Is dat normaal?

Laten checken door een kenner: Al dit soort reparaties laat ik doen door een Amerikanen-specialist (jonge en oude auto's), dus ik neem toch aan dat ik hen daarin mag vertrouwen?
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Oliedrupje op rotor elektronische ontsteking.

Bericht door Big_fun_58 »

saf1908 schreef:. Ik kan hem niet vasthouden in ieder geval. Is dat normaal?

Laten checken door een kenner: Al dit soort reparaties laat ik doen door een Amerikanen-specialist (jonge en oude auto's), dus ik neem toch aan dat ik hen daarin mag vertrouwen?
Nee, dat is niet normaal. Er loopt te veel stroom doorheen (bobine heeft te weinig weerstand denk ik).
Helaas kan je niet iedereen vertrouwen. Ik vroeg aan een importeur van MSD of een bepaalde bobine ook in combinatie met puntjes kon (laag Ohmige bobine). Hij zei doodleuk: Ja hoor, geen probleem....... Nou dat heb ik geweten..... De sukkel. Alles verbrandt.

Enfin. Kijken hoeveel ohm je bobine heeft en kijken of dit bij je onsteking past.
Kijken of het voltage tijdens het rijden/lopen op je bobine niet te hoog is. Misschien dat iemand die echt verstand heeft van electronische onstekingen en weerstanden (ik niet!) hier iets zinnigs over kan zeggen (toelichten?). Ik ben (ook) benieuwd.

Gr. Jan
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Ghost Rider
Donateur 2014
Berichten: 6414
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 17:52
Locatie: 41°54'7"N 12°27'13"E
Contacteer:

Re: Oliedrupje op rotor elektronische ontsteking.

Bericht door Ghost Rider »

dus ik neem toch aan dat ik hen daarin mag vertrouwen?
Dat is voor ons niet te bepalen ben ik bang.
Er zijn genoeg US repair shops die zich liever bezig houden met nieuwe Amerikanen dan met onze "ouwe meuk".
Ik mag aannemen dat men daar ook verstand van heeft, van de basics... maar het feit dat er een Amerikaanse vlag wappert, wil niet zeggen dat ze overal verstand van hebben. geloof me, spreek uit ervaring !
1970 Sportsroof Plain Jane Sleeper - the Chickenwing Special
302 Clevor- 4 Spd HURST - 3.50 9" Traction-loc rear
LESS IS MORE !
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Oliedrupje op rotor elektronische ontsteking.

Bericht door saf1908 »

Laatste update: Ik denk dat het oliedrupje niet de oorzaak zal zijn geweest van het probleem. Mijn garagist heeft bij inbouw elektronische ontsteking geen weerstand geplaatst waardoor de bobine heel heet werd. Mijn oude bobine heeft hij hiermee gesloopt (kokende olie liep eruit...) en de nieuwe bobine werd ook heel warm. Denk dat dit dus resulteerde in ontstekingsproblemen die ik heb ervaren als schudden, met het gepaard gaan van een soort mitrailleurgeluid? De garagehouder in kwestie zei dat het 'oliedrupje' volgens hem ook koolstof was met wat condens of iets dergelijks. Hij heeft daarnaast een ballast resistor geplaatst voor de voeding van de bobine, dus hopelijk blijven problemen nu wel uit.

De eerder genoemde problemen duidden dus volgens mij helemaal niet op problemen in de versnellingsbak, waardoor mijn revisie daarvan nog niet nodig is geweest? Dan ben ik er nog niet klaar mee...
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Oliedrupje op rotor elektronische ontsteking.

Bericht door Ando »

In mijn 66-er heb ik een Pertronics pickup en een Flamethrower bobine. Ze adviseren hierbij geen weerstand in serie te zetten. Ik heb eerst een tijd met de 'pink wire' gereden en daarna zonder, maar ik merk geen verschil. Ook de bobine wordt niet extreem heet...
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Oliedrupje op rotor elektronische ontsteking.

Bericht door Dakloos »

Ando schreef:In mijn 66-er heb ik een Pertronics pickup en een Flamethrower bobine. Ze adviseren hierbij geen weerstand in serie te zetten. Ik heb eerst een tijd met de 'pink wire' gereden en daarna zonder, maar ik merk geen verschil. Ook de bobine wordt niet extreem heet...
Ik heb de pink wire laten zitten en de Pertronix op 12V laten werken door een extra draad te trekken maar merkte ook geen verschil vergeleken met de oude situatie! De originele "yellow top" bobine zit tegen het blok aan en wordt dus bijna net zo heet als het blok maar het ding doet het na bijna 48 jaar nog prima......
Erwin

1966 convertible
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”