Slecht starten bij koude motor

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Dieselhead
Berichten: 2214
Lid geworden op: wo 17 okt, 2012 17:00

Re: Slecht starten bij koude motor

Bericht door Dieselhead »

Hoe bedien je de choke? je zit toch mogelijk niet aan de knop van de frisselucht te trekken in gedacht dat het mogelijk een choke is.
Dat zit vlak bij de handrem.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Slecht starten bij koude motor

Bericht door edgar »

1967coupe schreef:Ok, maar waarom loopt de carb leeg? Zou toch niet kunnen lijkt me?
Eventueel door slechte valves in je benzinepomp dat het terug geheveld wordt? En anders gewoon domweg verdampen. Let wel, ik praat over lange tijd. Niet een weekje he.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Slecht starten bij koude motor

Bericht door saf1908 »

edgar schreef:Als mijn auto heel lang heeft stil gestaan start ik twee keer 10 seconden door met gaspedaal helemaal ingetrapt (dit voorkomt dat er veel mengsel naar binnen gezogen wordt door opheffen van vacuum in de venturies). Dan gas loslaten. Choke er op (handchoke, auto choke zal na gas loslaten ook geactiveerd zijn). Dan starten maar. Dit werkt voor mij.

Optioneel is (als je een kannetje benzine hebt) om een beetje peut via de vent-tube van de carb in de fuel-bowl te laten lopen. Dan hoef je niet eerst lang door te starten.

Met gevulde carb is het kwestie van twee keer pompen, choke er op en starten-lopen.
Dank voor de uitleg. En wat versta je onder "heel lang stilstaan"?
1966 Mustang Fastback
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Slecht starten bij koude motor

Bericht door edgar »

Dieselhead schreef:Hoe bedien je de choke? je zit toch mogelijk niet aan de knop van de frisselucht te trekken in gedacht dat het mogelijk een choke is.
Dat zit vlak bij de handrem.
Dat was misschien een optie geweest voor sommingen :-)

Op de plek bij de handrem zit bij inderdaad de knop voor de frisse lucht. En aan de andere kant onder het contactslot zit de handmatige choke. Tenminste, daar heb ik hem gemonteerd toen ik overstapte van een holley met elektrische choke. Schijnt ook de fabriekslocatie te zijn trouwens.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Dieselhead
Berichten: 2214
Lid geworden op: wo 17 okt, 2012 17:00

Re: Slecht starten bij koude motor

Bericht door Dieselhead »

zover ik weet zijn ze affabriek nooit geleverd met hand bediende choke. Mogelijk de 64,5 maar verder niets. kan daar ook niets van vinden in de recognition guide
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Slecht starten bij koude motor

Bericht door 1967coupe »

Bij de mijne (67) zit hij ook aan de contact kant.
Edgar de mijne start al moeilijk als hij een paar dagen stilstaat. De carb is er nieuw opgezet.
Ando moet je bij een electrische pomp geen retourleiding aanleggen?
We zitten trouwens een ander zijn topic te vervuilen, hopelijk niet erg?

Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Slecht starten bij koude motor

Bericht door edgar »

Hmm, ik weet bijna zeker dat er op die plek af-fabriek een montage punt (gat) is voor een hand choke.

Ik had voor de verbouwing van mijn mustang hem ook aan de andere kant zitten, op de handrembracket. Bij het opnieuw terugplaatsen van het interieur heb ik hem verplaatst naar onder het contactslot. Volgens mij heb ik het in shop manual of 1 van de assembly manuals gezien.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Slecht starten bij koude motor

Bericht door edgar »

1967coupe schreef: Ando moet je bij een electrische pomp geen retourleiding aanleggen?
We zitten trouwens een ander zijn topic te vervuilen, hopelijk niet erg?
Sommige pompen hebben een interne bypass valve


Als het uit de hand loopt is er vast wel een mod wakker die het topic opsplitst :lol:
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Slecht starten bij koude motor

Bericht door saf1908 »

1967coupe schreef:Bij de mijne (67) zit hij ook aan de contact kant.
Edgar de mijne start al moeilijk als hij een paar dagen stilstaat. De carb is er nieuw opgezet.
Ando moet je bij een electrische pomp geen retourleiding aanleggen?
We zitten trouwens een ander zijn topic te vervuilen, hopelijk niet erg?

Gr
Rene

Hoezo vervuilen? Het is allemaal on-topic en ik heb hetzelfde als jij. Na een week heb ik het ook en mijn carburateur is ook nieuw.

Elektrische benzinepomp? Liever niet! Elektrische ontsteking, fan, houdt het dan nooit op? Ik kan beter een Prius kopen... :mrgreen:
1966 Mustang Fastback
Dieselhead
Berichten: 2214
Lid geworden op: wo 17 okt, 2012 17:00

Re: Slecht starten bij koude motor

Bericht door Dieselhead »

nee hoor en 2100 of 4100 hadden gewoon een automatische choke en geen hand bediending.

dat er een gat zit dat zegt niets. kan wel van de lasmal zijn geweest..
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Slecht starten bij koude motor

Bericht door edgar »

ff gezocht op de interwebs: K-code mustangs hadden een handchoke. Deze zat helemaal links gemonteerd.

Nou ja, voor mijn verdediging: ik lag ondersteboven onder het dashboard tijdens monteren dus links en rechts waarschijnlijk omgewisseld.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Dieselhead
Berichten: 2214
Lid geworden op: wo 17 okt, 2012 17:00

Re: Slecht starten bij koude motor

Bericht door Dieselhead »

ah maar K-codes dat is wel dun gezaaid toch?

Maar oude autos hebben nu eenmaal elk een bepaalde manier van starten. Ik heb 4 E12's staan en elk vraagt weer een andere manier van starten.

wil je dat het gewoon werkt dan koop een moderne mustang :D
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Slecht starten bij koude motor

Bericht door saf1908 »

edgar schreef:ff gezocht op de interwebs: K-code mustangs hadden een handchoke. Deze zat helemaal links gemonteerd.

Nou ja, voor mijn verdediging: ik lag ondersteboven onder het dashboard tijdens monteren dus links en rechts waarschijnlijk omgewisseld.
Edgar, wat versta je onder slecht starten na "heel lang stilstaan"? Een week, 3 weken, of...?
1966 Mustang Fastback
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Slecht starten bij koude motor

Bericht door edgar »

saf1908 schreef:Na een week heb ik het ook en mijn carburateur is ook nieuw.
Na een week kan de benzine nog niet verdampt zijn. Zou je inlaattraject misschien gevuld zijn met een heel rijk mengsel van het stilstaan? Dan zou je even moeten starten met gaspedaal helemaal ingedrukt (dit doe je ook als je motor verzopen is). En dan eens proberen op normale manier.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Slecht starten bij koude motor

Bericht door edgar »

saf1908 schreef: Edgar, wat versta je onder slecht starten na "heel lang stilstaan"? Een week, 3 weken, of...?
4-5 weken of langer.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”