Transmissiekoeler
Moderator: Shelby GT-H
Transmissiekoeler
Binnenkort ontvang ik mijn nieuwe aluminium radiateur via TonBlingBling. Ik wil later ook de ingebouwde transmissiekoeler in de radiateur gaan gebruiken naast een externe transmissiekoeler.
Vooralsnog zit die externe koeler bij mij voor mijn huidige radiateur, maar i.v.m. het langzaam oplopen van de temperatuur op de snelweg zou ik deze liefst op een andere plaats zetten om zoveel mogelijk rijwind te gebruiken.
Voor velen zal dit onderwerp dus niet relevant zijn (i.v.m. originaliteit van de auto), maar ik ben daarom erg benieuwd hoe de pk-monsters van sommige forumleden zijn voorzien van een transmissieoliekoeler.
Bedankt voor de input alvast.
Vooralsnog zit die externe koeler bij mij voor mijn huidige radiateur, maar i.v.m. het langzaam oplopen van de temperatuur op de snelweg zou ik deze liefst op een andere plaats zetten om zoveel mogelijk rijwind te gebruiken.
Voor velen zal dit onderwerp dus niet relevant zijn (i.v.m. originaliteit van de auto), maar ik ben daarom erg benieuwd hoe de pk-monsters van sommige forumleden zijn voorzien van een transmissieoliekoeler.
Bedankt voor de input alvast.
1966 Mustang Fastback
Re: Transmissiekoeler
Rechts onder de voorspoiler... (met een ovaal gat er in)saf1908 schreef: maar ik ben daarom erg benieuwd hoe de pk-monsters van sommige forumleden zijn voorzien van een transmissieoliekoeler.
Motor-Oliekoeler staat linksachter de radiator.
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Re: Transmissiekoeler
bij mij is een losse oliekoeler (gekocht bij DOMA Rotterdam) geplaatst aan de bestuurderszijde naast de radiateur.voor rijwind heeft de slijptol gezorgd.
66 fastback, 347 T5z
Re: Transmissiekoeler
En maken jullie ook nog gebruik van de transmissiekoeler in de radiateur?
1966 Mustang Fastback
Re: Transmissiekoeler
Inderdaad....saf1908 schreef:En maken jullie ook nog gebruik van de transmissiekoeler in de radiateur?
En hieronder een foto van de extra motoroliekoeler (Scrabble ? )
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Re: Transmissiekoeler
OK Emiel, en zit jouw transmissiekoeler in lijn met de koeler in de radiateur? Zoals hieronder:
Met andere woorden: Transmissieolie eerst door de radiateur, daarna door de externe transmissieoliekoeler, daarna terug naar de versnellingsbak?
Met andere woorden: Transmissieolie eerst door de radiateur, daarna door de externe transmissieoliekoeler, daarna terug naar de versnellingsbak?
1966 Mustang Fastback
Re: Transmissiekoeler
Indeed.... een wirwar van buisjes en tubessaf1908 schreef: Transmissieolie eerst door de radiateur, daarna door de externe transmissieoliekoeler, daarna terug naar de versnellingsbak?
En ergens op het forum zal nog wel een foto staan van de voorkant van de Mustang. Onder de bumper zijn twee ovale openingen, achter de passagierskantopening (weer een Scrabble ) zit de ATF koeler.
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
- Mustangflip
- Berichten: 946
- Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:48
- Locatie: Kop van Noord-Holland
Re: Transmissiekoeler
Hey,
Bij mij zit te transmissie koeler voor mijn radiateur. Geeft op zich geen (extra) problemen volgens mij. Behalve dan het feit dat de motor zoizo bij filerijden na verloop van tijd toch warm loopt. Ik heb het voor dit jaar opgelost om bij mijn electronische ventilator (die overigens duwt en niet zuigt) een mechanische ventilator op de motor erbij te zetten (die dus wel zuigt). Van de winter is het de bedoeling dat beide ventilatoren verdwijnen en er dan een dubbele Spal ventilator opkomt waarvan ik hoop dat deze wel de inbouwruimte hebben om te kunnen gaan zuigen. Ik wil dan beide met een losse thermostaat aansluiten.
Ik vind het overigens een raar probleem wat je hebt. Doorgaans komen de problemen pas met filerijden en niet met snelweg rijden. Dan zou je toch voldoende rijwind moeten generen om gewoon te kunnen koelen. Ik heb zelfs een shroud voor mijn radiator zitten om tijdens filerijden als de fan aanspringt zo min mogelijk lucht verlies te hebben en er dus zoveel mogelijk lucht door de radiator te blazen.Deze zit dus tijdens snelweg rijden eigenlijk in de weg. Maar zelfs dan heb ik er geen last van. Is je radiator wel groot genoeg?
Je hebt overigens ook transmissie koelers zoals deze. http://www.speedwaymotors.com/Aluminum- ... ,6768.html" onclick="window.open(this.href);return false; . Die gebruik ik nu als stuurolie koeler maar zou ook een oplossing kunnen wezen. Mocht je interesse hebben in foto's hoe het nu bij me zit geef dan even een Pb. Ben namelijk volgende week pas thuis waar ik pas foto's kan uploaden.
Succes en groet Flip
Bij mij zit te transmissie koeler voor mijn radiateur. Geeft op zich geen (extra) problemen volgens mij. Behalve dan het feit dat de motor zoizo bij filerijden na verloop van tijd toch warm loopt. Ik heb het voor dit jaar opgelost om bij mijn electronische ventilator (die overigens duwt en niet zuigt) een mechanische ventilator op de motor erbij te zetten (die dus wel zuigt). Van de winter is het de bedoeling dat beide ventilatoren verdwijnen en er dan een dubbele Spal ventilator opkomt waarvan ik hoop dat deze wel de inbouwruimte hebben om te kunnen gaan zuigen. Ik wil dan beide met een losse thermostaat aansluiten.
Ik vind het overigens een raar probleem wat je hebt. Doorgaans komen de problemen pas met filerijden en niet met snelweg rijden. Dan zou je toch voldoende rijwind moeten generen om gewoon te kunnen koelen. Ik heb zelfs een shroud voor mijn radiator zitten om tijdens filerijden als de fan aanspringt zo min mogelijk lucht verlies te hebben en er dus zoveel mogelijk lucht door de radiator te blazen.Deze zit dus tijdens snelweg rijden eigenlijk in de weg. Maar zelfs dan heb ik er geen last van. Is je radiator wel groot genoeg?
Je hebt overigens ook transmissie koelers zoals deze. http://www.speedwaymotors.com/Aluminum- ... ,6768.html" onclick="window.open(this.href);return false; . Die gebruik ik nu als stuurolie koeler maar zou ook een oplossing kunnen wezen. Mocht je interesse hebben in foto's hoe het nu bij me zit geef dan even een Pb. Ben namelijk volgende week pas thuis waar ik pas foto's kan uploaden.
Succes en groet Flip
-Mustang Mach 1 1969 V8 429
Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
Re: Transmissiekoeler
Bedankt voor het meedenken. Voor mijn koelprobleem is al een ander topic, maar even kort:Mustangflip schreef:Hey,
Bij mij zit te transmissie koeler voor mijn radiateur. Geeft op zich geen (extra) problemen volgens mij. Behalve dan het feit dat de motor zoizo bij filerijden na verloop van tijd toch warm loopt. Ik heb het voor dit jaar opgelost om bij mijn electronische ventilator (die overigens duwt en niet zuigt) een mechanische ventilator op de motor erbij te zetten (die dus wel zuigt). Van de winter is het de bedoeling dat beide ventilatoren verdwijnen en er dan een dubbele Spal ventilator opkomt waarvan ik hoop dat deze wel de inbouwruimte hebben om te kunnen gaan zuigen. Ik wil dan beide met een losse thermostaat aansluiten.
Ik vind het overigens een raar probleem wat je hebt. Doorgaans komen de problemen pas met filerijden en niet met snelweg rijden. Dan zou je toch voldoende rijwind moeten generen om gewoon te kunnen koelen. Ik heb zelfs een shroud voor mijn radiator zitten om tijdens filerijden als de fan aanspringt zo min mogelijk lucht verlies te hebben en er dus zoveel mogelijk lucht door de radiator te blazen.Deze zit dus tijdens snelweg rijden eigenlijk in de weg. Maar zelfs dan heb ik er geen last van. Is je radiator wel groot genoeg?
Je hebt overigens ook transmissie koelers zoals deze. http://www.speedwaymotors.com/Aluminum- ... ,6768.html" onclick="window.open(this.href);return false; . Die gebruik ik nu als stuurolie koeler maar zou ook een oplossing kunnen wezen. Mocht je interesse hebben in foto's hoe het nu bij me zit geef dan even een Pb. Ben namelijk volgende week pas thuis waar ik pas foto's kan uploaden.
Succes en groet Flip
Ik heb een 1966 Mustang met 351W motor met (dus) een klein formaat radiateur. Deze was het standaardtype toen ik hem kocht. Deze is ook nog van koper/brass, dus niet hetzelfde aantal fins als mogelijk is bij aluminium. Daarnaast zit hij misschien vol met ketelsteen, al is dat nog niet goed te zien als je de dop eraf haalt. Het moet dus haast een te kleine radiateur zijn. Ik heb daarom een 3-row aluminium radiateur besteld. Ik las vaak op Amerikaanse forums dat dat moet werken, want de radiator support open slijpen zie ik niet zitten.
Ik heb ook een Spal fan (16") achter mijn radiateur. Deze zuigt.
Een shroud helpt ook inderdaad, ook bij elektrische fans. Echter alleen bij stadsverkeer of files.
Houd er rekening mee dat je ook een betere dynamo nodog zult hebben voor die fans.
1966 Mustang Fastback
Re: Transmissiekoeler
[quote]En maken jullie ook nog gebruik van de transmissiekoeler in de radiateur?
/quote]
ik maak geen gebruik vd transmissiekoeler in de radiateur volgens mij zit heb ik er zelfs geen..
/quote]
ik maak geen gebruik vd transmissiekoeler in de radiateur volgens mij zit heb ik er zelfs geen..
66 fastback, 347 T5z
Re: Transmissiekoeler
Waarschijnlijk vertel ik geen nieuws, maar dat is makkelijk te zien aan de achterkant van de radiateur. Als daar naast de drain plug nog 2 plugjes (of iets dergelijks) zitten, dan heb je ook zo'n radiateur. In dat geval kan het geen kwaad ook die koeler te gebruiken, want des te langer gaat je versnellingsbak mee.adriaan schreef:En maken jullie ook nog gebruik van de transmissiekoeler in de radiateur?
/quote]
ik maak geen gebruik vd transmissiekoeler in de radiateur volgens mij zit heb ik er zelfs geen..
1966 Mustang Fastback