achterveer coupe V8

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1259
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: achterveer coupe V8

Bericht door mustang66coupe »

Heb je al in regen of nat wegdek gereden met je rear sway bar?
Bij die omstandigheden wordt een rear sway bar niet geadviseerd en ik heb dat ook zelf ervaren. Wordt de achterkant erg onrustig van.
66 coupe aut. V8 in progress
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: achterveer coupe V8

Bericht door Gearz »

klaas60 schreef:@ Michel in het bijzonder op het onderwerp van de achterste stabi: Er is echt een heel mooi neutraal weggedrag uit onze huidige setup gekomen ondanks de slechte veren waarbij een licht overstuur gecreeerd kan worden met het gaspedaal zonder de neiging meteen heel erg uit te breken. Ik nodig je graag uit wanneer je in de buurt van den Haag bent dit zelf te ondervinden.

Ik heb dan wel de voorzijde aardig gefixeerd maar ben best nieuwsgierig hoe ik de rest van het chassis wat steviger kan maken en ervoor kan zorgen dat de achteras beter op z'n plaats blijft. Alle hulp en adviezen in die richting is zeer welkom!
Dank voor de uitnodiging, mocht ik eens in de buurt zijn dan ga ik daar graag op in, hetzelfde gaat uiteraard ook voor jou op mocht je eens in het oosten van het land verzeild geraken. :ok:

Punt van aandacht bij de achterste swaybar is tevens dat het monteren hiervan optelt bij de stijfheid van het gemonteerde achter veerpakket, je maakt de boel dus nog stijver dan het al is, het kan (wat niet perse het geval hoeft te zijn) dat de combi van een versleten veerpakket en een swaybar een vertekend beeld van de situatie geeft,-vandaar dat ik eerder al schreef dat de swaybar eigenlijk het laatst toegevoegde onderdeel van de suspensie moet zijn,- Wat doet jouw chassis in een bocht ? wat doet jouw chassis als het inveert midden in een bocht? wat doet jouw chassis als je tijdens het inveren in een bocht ook nog een stuurcorrectie moet maken etc. ? De eerste vraag kunnen sommige wellicht nog beantwoorden, de tweede wordt al moeilijker en de derde ...? Punt is dat je er tijdens normaal straat gebruik vaak pas mee geconfronteerd wordt als het chassis net over de grens van zijn normale weggedrag heen gaat en je er zelf ineens en onverwacht door verrast wordt. Een classic raceteam zal waarschijnlijk ,-indien men er überhaupt al eentje gebruikt-, kiezen voor een instelbaar exemplaar swaybar dat kan worden ingesteld c.q. getuned naar omstandigheid, de coureur kent uiteraard zijn wagen in de meer extremere omstandigheden en weet wat elke aanpassing teweeg brengt in het chassis. Hoeveel mensen rijden er echter rond met dikke swaybars in straatwagens die geen idee hebben wat hun auto doet in een extremere situatie? Sterker nog, die überhaupt weten wat de werking van een swaybar is ?

Een swaybar is uiteraard niet bedoeld om de achteras op z'n plek te houden, wel is hij bedoeld om body-roll tegen te gaan en om krachten binnen de suspensie en het chassis te verplaatsen. Er zijn verschillende manieren om een starre achteras zijdelings (lateraal) op zijn plek te houden, van hele exotische oplossingen tot relatief eenvoudige. E.e.a hangt er van af hoe diep je in de buidel wil tasten , bereid bent aan te passen, en wat je er van verwacht, panhard bars, watts links, leaf spring bearings, leaf spring sliders, 3-links, 4-links etc. etc.

Bij een ultiem getunede en juist werkende achteras suspensie kun je (als je de wagen opbokt met de achteras compleet los hangend van de grond), de achteras aan één kant zo'n 30 cm op krikken terwijl aan de andere kant de trommel volledig op exact dezelfde positie blijft. Als dit het geval is dan hebben de wielen/banden altijd goed contact met de weg en kun je het roll gewicht optimaal gebruiken in een bocht. Gaat echter de as geheel omhoog terwijl je toch echt maar één trommel aan één kant op krikt, dan is het geheel te stijf en kan de suspensie z'n werk niet goed doen.
Probleem met bushings en dan met name urethane en del-a-lums is dat de as restricties ondervindt in de mate van kantelen ten opzichte van het chassis wat juist nodig is om bovenstaande te kunnen doen. De meest ultime oplossing is dan gelagerde ophanging van de veerpakketen.

Ik heb deze meneer van Global West bereid gevonden om het principe effe uit te leggen. :wink: :lol:
Uiteraard gaat hetzelfde op voor een Mustang, Falcon etc., mooie hiervan is dat het ook de laterale verplaatsing van de as tegen gaat zonder het gebruik van extra externe oplossingen.
https://youtu.be/P00-x8NU4Bs

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
klaas60
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 29 mar, 2009 06:02
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: achterveer coupe V8

Bericht door klaas60 »

Het gevoel bekruipt me, gezien alle reacties, dat ik moet benadrukken dat de keuze van de combinatie van swaybars die we hebben gekozen niet is gebaseerd op wat er toevallig op marktplaats beschikbaar was maar na het lezen van 100den fora en theorieen van tuners. Verder: De draagarmen zijn vervangen voor nieuwe net als alle rubbers. En hier en daar zijn hardere versie gebruikt. EN er zijn Koni's geplaatst rondom uiteraard.De voorkant is gefixeerd wegens de van nature inverende shocktowers EN het positieve effect van het fixeren op de stand van de voorwielen. En toen was het geld en de tijd om en moest er een rally worden gereden. De achterveren werden na een poets en verfbeurt teruggezet, maar wel met nieuwe ophangrubbers.

Op de vraag of we er al mee in de regen hebben gereden; de auto is door zon, regen en zelfs sneeuw gereden in de 2016 editie van de Ramble Rallye en flink de sporen gegeven in het Reuzengebergte maar ook in de Dolomieten en de Alpen. En daarbij regende het helaas ook flink af en toe. Er is meer dan stevig doorgereden. Ik hoop hiermee aan te geven dat de huidige ''setup'' echt is getest. In orde is maar natuurlijk ook weer beter kan.

1,5 jaar laer is er weer tijd en geld en kunnen we weer verbeteringen aan gaan brengen. Vandaar eigenlijk de simpele vraag over bladveren.


Gearz screef:
Punt van aandacht bij de achterste swaybar is tevens dat het monteren hiervan optelt bij de stijfheid van het gemonteerde achter veerpakket, je maakt de boel dus nog stijver dan het al is, het kan (wat niet perse het geval hoeft te zijn) dat de combi van een versleten veerpakket en een swaybar een vertekend beeld van de situatie geeft, EENS -vandaar dat ik eerder al schreef dat de swaybar eigenlijk het laatst toegevoegde onderdeel van de suspensie moet zijn,- Wat doet jouw chassis in een bocht ? wat doet jouw chassis als het inveert midden in een bocht? wat doet jouw chassis als je tijdens het inveren in een bocht ook nog een stuurcorrectie moet maken etc. ? De eerste vraag kunnen sommige wellicht nog beantwoorden, de tweede wordt al moeilijker en de derde ...? DAAR HEB IK REDELIJK KAAS VAN GEGETEN EN ERVARING MEE. IK ROMMEL AL LANGER AAN AUTO ONDERSTELLEN Punt is dat je er tijdens normaal straat gebruik vaak pas mee geconfronteerd wordt als het chassis net over de grens van zijn normale weggedrag heen gaat en je er zelf ineens en onverwacht door verrast wordt. Een classic raceteam zal waarschijnlijk ,-indien men er überhaupt al eentje gebruikt-, kiezen voor een instelbaar exemplaar swaybar dat kan worden ingesteld c.q. getuned naar omstandigheid, DE GEMONTEERDE ACHTERSTABI IS INSTELBAAR de coureur kent uiteraard zijn wagen in de meer extremere omstandigheden en weet wat elke aanpassing teweeg brengt in het chassis. Hoeveel mensen rijden er echter rond met dikke swaybars in straatwagens die geen idee hebben wat hun auto doet in een extremere situatie? Sterker nog, die überhaupt weten wat de werking van een swaybar is ? GEEN IDEE WAT AL DIE ANDERE MENSEN WETEN OF NIET WETEN

Een swaybar is uiteraard niet bedoeld om de achteras op z'n plek te houden, wel is hij bedoeld om body-roll tegen te gaan en om krachten binnen de suspensie en het chassis te verplaatsen. Er zijn verschillende manieren om een starre achteras zijdelings (lateraal) op zijn plek te houden, van hele exotische oplossingen tot relatief eenvoudige. E.e.a hangt er van af hoe diep je in de buidel wil tasten , bereid bent aan te passen, en wat je er van verwacht, panhard bars, watts links, leaf spring bearings, leaf spring sliders, 3-links, 4-links etc. etc. DIE OPTIES WIL IK EIGENLIJK STIEKEM WEL ALLEMAAL GAAN BEKIJKEN WANT DAT IS BEST INTERESSANT

Bij een ultiem getunede en juist werkende achteras suspensie kun je (als je de wagen opbokt met de achteras compleet los hangend van de grond), de achteras aan één kant zo'n 30 cm op krikken terwijl aan de andere kant de trommel volledig op exact dezelfde positie blijft. Als dit het geval is dan hebben de wielen/banden altijd goed contact met de weg en kun je het roll gewicht optimaal gebruiken in een bocht. Gaat echter de as geheel omhoog terwijl je toch echt maar één trommel aan één kant op krikt, dan is het geheel te stijf en kan de suspensie z'n werk niet goed doen.
Probleem met bushings en dan met name urethane en del-a-lums is dat de as restricties ondervindt in de mate van kantelen ten opzichte van het chassis wat juist nodig is om bovenstaande te kunnen doen. De meest ultime oplossing is dan gelagerde ophanging van de veerpakketen.

Ik heb deze meneer van Global West bereid gevonden om het principe effe uit te leggen. :wink: :lol:
Uiteraard gaat hetzelfde op voor een Mustang, Falcon etc., mooie hiervan is dat het ook de laterale verplaatsing van de as tegen gaat zonder het gebruik van extra externe oplossingen. INDERDAAD HEEL INTERESSANT EN GAAT OP DE LIJST VAN MOGELIJKE TOEKOMSTIGE VERBETERINGEN

Hartstikke bedankt voor julllie commentaren!!
De voortgang op ons project is hier te zien:
http://www.rodemustang.blogspot.com
Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1259
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: achterveer coupe V8

Bericht door mustang66coupe »

Je rijdt ook ralley met de mustang? Cool :ok:

Ik heb er niet veel verstand van hoor maar bij mijn vorige mustang zat ook een rear sway bar en die was altijd erg onrustig bij nat wegdek.
Nooit geweten dat het door die swaybar kon komen totdat ik het eens las bij Maier racing. Vandaar mijn vraag of je al eens in de regen had gereden :wink:
66 coupe aut. V8 in progress
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: achterveer coupe V8

Bericht door Big_fun_58 »

Heb jij al eens gekeken naar 4 1/2 leaf reverse eye springs from MP?
Misschien is dat een optie. Niet te stug en iets lager.
Succes. :D
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
klaas60
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 29 mar, 2009 06:02
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: achterveer coupe V8

Bericht door klaas60 »

Wie is MP? Toch niet marktPlaats??
De voortgang op ons project is hier te zien:
http://www.rodemustang.blogspot.com
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: achterveer coupe V8

Bericht door Big_fun_58 »

It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: achterveer coupe V8

Bericht door Gearz »

klaas60 schreef:INDERDAAD HEEL INTERESSANT EN GAAT OP DE LIJST VAN MOGELIJKE TOEKOMSTIGE VERBETERINGEN
Ter info..
http://www.globalwest.net/mustang-perfo ... kages.html

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”