Mijn Mustang heeft wat meer vermogen dan standaard en de koelvloeistoftemperatuur was op warme zomerdagen altijd wat aan de hoge kant. Dit was met name merkbaar op de snelweg, waar de radiateur bij volop rijwind de temperatuur toch niet goed omlaag kreeg. Bij lage snelheden doet mijn 16" elektrische SPAL-fan zijn werk zeer goed, dus de wens om de radiateur te upgraden was er.
In deze thread omschrijf ik daarom mijn conversie van een standaard formaat 3-row aluminium Champion radiateur naar een (3-row) exemplaar van Champion van 24 inch. Het model dat eigenlijk bestemd is voor een 1967-1969 Mustang, type CC338.
In Amerika wordt dit regelmatig gedaan en ik heb inspiratie opgedaan uit de volgende artikelen:
http://my66stang.blogspot.com/2011/04/2 ... alled.html
http://www.mustangandfords.com/how-to/e ... -radiator/
De 1965-1966 Mustangs hebben een radiator support die in principe perfect geschikt is voor een 24 inch radiateur. Enige vreemde is dat deze vanuit de fabriek nooit volledig 'open' is gemaakt. Dit was dus wel het doel van dit project, om een nette look te krijgen zoals hier:

Om dat te bereiken zal er dus aan de linker- en rechterkant gezaagd moeten worden zoals op deze (geleende) foto te zien is. Ik heb echter niet alles weggezaagd, maar een gedeelte gebruikt om naar binnen te vouwen om als bevestiging te dienen voor de radiateur, die links en rechts van de nieuwe opening uitsteekt. In de bovenste link is dit ook zo gedaan.

Het verschil tussen de standaard radiateur en de 24 inch radiateur is fors:

Elektrische SPAL-fan over gezet op de nieuwe radiateur met zelfgemaakte beugels:

Noodzakelijk is daarna om de accubak aan te passen, zodat de brede 24" radiateur er naast past. Hiervoor kun je een andere bak gebruiken (uit een 1968 Mustang bijv.), waarbij de accu een kwartslag wordt gedraaid. Hier had ik geen zin in en merkte dat ik de standaard accubak kon aanpassen door er een stuk vanaf te zagen en de accu meer richting het spatbord te schuiven. Het past nu precies en lijkt nog altijd behoorlijk standaard. Uiteraard is dit netjes gelast en gespoten nadat ik deze foto maakte:

Hier is de ontstane opening goed te zien. Een flink stuk groter dan origineel en let ook op de naar binnen gevouwen stukken metaal die nu dienen als support voor de radiateur en de aangepaste accubak:

Even passen:

En het eindresultaat:

Qua looks lijkt het alsof het oorspronkelijk zo bedoeld is en een radiateur van dit formaat staat wel stoer.
In de dagen hierna heb ik nog een aluminium overflow tank geplaatst en vooral proefritjes gemaakt.
Ik had tegen evt. trillingen een stuk rubber onder de radiateur geplakt, zodat deze niet zou trillen op de dwarsbalk eronder.
Daarbij had ik na het monteren geluk, want mijn motorkap past maar net dicht. Een Stant radiateurdop met hendel past al niet, dus ik gebruik nu de standaard Champion dop.
Conclusie
Los van de voldoening die je krijgt van dit soort projecten denk ik dat deze grote radiateur er goed uitziet onder de motorkap. Met name vanaf de voorkant is het mooier om de gehele uitsparing in de grille benut te zien door een radiateur.
Maar belangrijker is de koelende werking en ook daar ben ik erg tevreden over. De temperatuur blijft nu perfect op pijl en dit scheelt enorm met de vorige radiateur. Mijn temperatuur blijft nu dus een stuk lager en ook op hogere snelheden is koeling geen enkel probleem meer op zomerdagen.
Voor standaard Mustangs en liefhebbers van origineel is dit wellicht niet een wenselijke upgrade, maar voor diegenen die het overwegen kan deze thread wellicht als inspiratie dienen.
Een Champion 24" radiateur is via Ebay.com al voor ongeveer 280 euro incl. verzendkosten te koop.