Als je enkel kijkt naar de front oppervlakte dan klopt dat, namelijk 24 Inch.
Echter is de heat load op mijn radiateur ook significant groter dan std. door meer dan 100% in vermogenstoename ten opzichte van de originele motor.
Om dit te kunnen duiden bestaat hiervoor een formule welke "heat load to the cooling system at rated power" berekend welke is uitgedrukt in BTU/Minute. (1 British Thermal Unit per minute = 0.023574 horsepower)
HP X 42.4 = BTU/minute
Dus zeg origineel 200 HP --> 200x42.4= 8480 BTU/minute
nu gemodificeerd 430 HP --> 430x42.4 = 18232 BTU/minute
Meer dan een verdubbeling van wat mijn radiateur voor z'n kiezen krijgt ten opzichte van een originele motor !
Ja dat is een feit, er kan in dit geval namelijk te weinig lucht effectief door de radiateur flowen door een te hoge dichtheid van het aantal fins waardoor de radiateur onvoldoende warmte kan afgeven aan de lucht.
Is dat zo ?
Dat is denk ik een misvatting, de moderne replacement versies van "de oude" radiateurs voor onze klassiekers zijn vaak vele malen beter dan moderne OEM radiateurs echter de kleinere beschikbare ruimte en kostenbesparing maakt dat autoconstructeurs noodgedwongen een ander ontwerp moeten toepassen wat zeker niet persé beter is, wel is uiteraard de capaciteit van moderne fans meer dan verdrievoudigd.
Enfin, ik kan er een heel, weliswaar zeer interessant, verhaal van maken maar check liever de 7 pagina's uit het artikel in de link hieronder, (dit is echt het basis standaard werk m.b.t automotive cooling) als je dit van begin tot aan het einde hebt doorgelezen zijn al jouw hierboven gestelde vragen begrijpelijk en volledig onderbouwd beantwoord.
http://www.enginebasics.com/Engine%20Ba ... oling.html
Overigens vind ik dat je e.e.a erg mooi hebt ingebouwd.
Michel.