1966 Rally coupe!!!

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
67gt500
Donateur 2014
Berichten: 1640
Lid geworden op: di 21 feb, 2006 10:31
Locatie: Wierden (overijssel)
Contacteer:

Re: 1966 Rally coupe!!!

Bericht door 67gt500 »

Bak is mij verkocht als een 1:1 in de 5e.
Ik heb nog geen pook zodat ik dit na kan gaan, kan zonder niet door de versnellingen gaan.
Geen idee hoeveel eruit de 302 komt. Vorige eigenaar kon mij er weinig over vertellen helaas.
Wel zit er een holley 650 dubbel pomper op en 289 koppen.
We hebben wel even een lagereschaal eraf gedraaid om te kijken of daar slijtage op zat, maar zagen er als nieuw uit. AfbeeldingWe gaan eerst verder met klaar maken en dan kijken we wat eruit het blok komt. Waarschijnlijk gaan we na de eerste rally bepalen wat we met het blok gaan doen. En dan doel ik alleen op de krukas, want verder mag er weinig aan veranderd worden. De achteras overbrenging mag wel aangepast worden en hier komt een 4:11 in met sper.
'66 conv. 289ci zilver bleu, pony int. ps en airco.
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé rallycar project

Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5312
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland
Contacteer:

Re: 1966 Rally coupe!!!

Bericht door Gearz »

67gt500 schreef:
zo 19 jan, 2020 13:41
Bak is mij verkocht als een 1:1 in de 5e.


De achteras overbrenging mag wel aangepast worden en hier komt een 4:11 in met sper.
Nou wil ik niet de wijsneus uithangen (maar doe dat klaarblijkelijk toch :P ) , een 4.11 ratio is eerder een drag-race ratio voor een 4 speed.
Bij een 5-bak met 1:1 5th is de 5e versnelling dus exact dezelfde ratio als de 4e versnelling bij een 4-bak, je moet dus echter wel 1 keer meer schakelen om er te komen, je schakelt je dus onnodig helemaal suf terwijl je met een andere ratio eindoverbrenging veel meer top speed potentieel zou overhouden.
Zo'n dergelijke Getrach of ook een Richmond bak met een prise-direct 5th is toch juist gemaakt voor een numeriek lagere eindoverbrenging en is dus wat anders dan een T5, TKO etc. welke een 5th hebben lager dan 1:1 en waar de 4th de prise-directe is.
Bij een dergelijke transmissie met 1:1 5th kom je mijns inziens veel beter uit met bijvoorbeeld een 3:00 tot 3.25 ratio.
Of zit hier een andere gedachtegang achter en mis ik iets ?

Michel.
'70 430hp - 580NM Stroker, Astro A5, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
https://wheelwell.com/michel-gearz/njl/ ... rd-mustang

Gebruikersavatar
67gt500
Donateur 2014
Berichten: 1640
Lid geworden op: di 21 feb, 2006 10:31
Locatie: Wierden (overijssel)
Contacteer:

Re: 1966 Rally coupe!!!

Bericht door 67gt500 »

Ja,zit denk ik een andere gedachte achter dan jij voor ogen hebt Michel, er zat een 3,40 in en die was niet goed. De ervaren jongens die het voor mij bepaalt hebben rijden en bouwen al meer dan 25 jaar rally auto’s en hadden liever een 4,25 erin gehad, maar dat kon niet geregeld worden volgens de as bouwer. Het vele schakelen hoort erbij om in de juiste touren te zitten en de max top snelheid is 180 km/h
Een fomoco of borg warner 4 bak was ook nog eens makkelijker geweest om erachter te hangen, maar de getrag was een betere optie volgens de heren. Het liefst had ik met een C4 gereden😬
Rally is veel bochtenwerk en heel veel optrekken. Er zijn maar weinig rechte stukken waar je de topsnelheid kunt halen en is dus bijna van geen belang.
Hopelijk heb ik het een ander goed weten uit te leggen voor een race wagen gelden uiteraard weer andere regels.
'66 conv. 289ci zilver bleu, pony int. ps en airco.
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé rallycar project

Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 726
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: 1966 Rally coupe!!!

Bericht door Swordfish79 »

als het de 1:1 is dan is het volgens mij de Dogleg 5 bak. Dus 1 naar links achter.

Als je nog onderdelen zoek zoals schakel mechanisme en overige ervaringen met Getrag bakken

https://www.classicbmwparts.nl/c-430436 ... llingsbak/

Ik heb zelf de getrag 265 overdrive bak in mijn 525 E12 hangen.
The Truth is Out There.

Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5312
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland
Contacteer:

Re: 1966 Rally coupe!!!

Bericht door Gearz »

67gt500 schreef:
zo 19 jan, 2020 15:44
Hopelijk heb ik het een ander goed weten uit te leggen voor een race wagen gelden uiteraard weer andere regels.
Prima uitleg, zeker als het een weloverwogen beslissing is. :)

Michel.
'70 430hp - 580NM Stroker, Astro A5, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
https://wheelwell.com/michel-gearz/njl/ ... rd-mustang

Gebruikersavatar
67gt500
Donateur 2014
Berichten: 1640
Lid geworden op: di 21 feb, 2006 10:31
Locatie: Wierden (overijssel)
Contacteer:

Re: 1966 Rally coupe!!!

Bericht door 67gt500 »

Gisteren avond de bak achter de motor gehangen met de spacer die exact passend is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Woensdag hangen we de boel erin en gaan we de definitieve plaats van het blok en bak bepalen.
Kijken hoe laag we kunnen en hoever naar achter er ruimte is en waar we met de pook uit komen uiteraard.
De pook mag van mij wel verder naar achteren omdat de stoel ook redelijk ver naar achter komt.
'66 conv. 289ci zilver bleu, pony int. ps en airco.
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé rallycar project

Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5312
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland
Contacteer:

Re: 1966 Rally coupe!!!

Bericht door Gearz »

Dit is dus een beetje de gedachte ?
Afbeelding

Michel.
'70 430hp - 580NM Stroker, Astro A5, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
https://wheelwell.com/michel-gearz/njl/ ... rd-mustang

Gebruikersavatar
67gt500
Donateur 2014
Berichten: 1640
Lid geworden op: di 21 feb, 2006 10:31
Locatie: Wierden (overijssel)
Contacteer:

Re: 1966 Rally coupe!!!

Bericht door 67gt500 »

Dat is inderdaad ongeveer de bedoeling :D
'66 conv. 289ci zilver bleu, pony int. ps en airco.
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé rallycar project

Gebruikersavatar
67gt500
Donateur 2014
Berichten: 1640
Lid geworden op: di 21 feb, 2006 10:31
Locatie: Wierden (overijssel)
Contacteer:

Re: 1966 Rally coupe!!!

Bericht door 67gt500 »

Even weer een update van de laatste weken.

Blok hebben we terug geplaatst om de positie te bepalen 7 cm naar achteren en 3 cm lager, dit komt de gewichts verdeling ten goede. Meeste hangt nu tussen de wielen zodat we minder last hebben van overstuur.

Afbeelding

Afbeelding

Achteras opgehaald en er onder gezet, geen mooie kast vulling maar dat is niet anders..

Afbeelding

Afbeelding

Stoel komt ook steeds beter op z’n plek, na veel zitten en voelen zit het steeds beter.

Afbeelding

Afbeeldingreduce breast size

Stuurhuis met stuur passen voor de beste positie is toch lastig als je zo lang bent als ik.

Afbeelding

Afbeelding

Later weer meer.
'66 conv. 289ci zilver bleu, pony int. ps en airco.
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé rallycar project

Gebruikersavatar
Aron66
Retired Moderator
Berichten: 3841
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 17:17
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Re: 1966 Rally coupe!!!

Bericht door Aron66 »

Goed bezig! Welke velgmaat heb je er nu onder? Ik ben op zoek naar deze velgen in 15 inch.

Aron

Gebruikersavatar
67gt500
Donateur 2014
Berichten: 1640
Lid geworden op: di 21 feb, 2006 10:31
Locatie: Wierden (overijssel)
Contacteer:

Re: 1966 Rally coupe!!!

Bericht door 67gt500 »

Dit is 16, ik mag 2 inch afwijken van origineel volgens de homologatie.
'66 conv. 289ci zilver bleu, pony int. ps en airco.
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé rallycar project

Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”