Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Bericht door Gearz »

blackmercury schreef: do 25 apr, 2019 17:55 Nog het originele drum-drum rempedaal?
Volgens mij is er geen verschil tussen een '66 drum-drum pedaal of een disc-drum pedaal.
Ook is er geen verschil tussen een '66 manual en power brake pedaal.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Bericht door Ando »

Gearz schreef:
blackmercury schreef: do 25 apr, 2019 17:55 Nog het originele drum-drum rempedaal?
Volgens mij is er geen verschil tussen een '66 drum-drum pedaal of een disc-drum pedaal.
Ook is er geen verschil tussen een '66 manual en power brake pedaal.

Michel.
Ik heb bij de ombouw van de 66 van manual drum-drum naar power disk-drum het originele rempedaal gebruikt. Probleemloos.


Groeten, Ando.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
berRpee
Berichten: 99
Lid geworden op: di 02 mei, 2017 20:31
Locatie: Zuid Limburg

Re: Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Bericht door berRpee »

blackmercury schreef: do 25 apr, 2019 17:55 Nog het originele drum-drum rempedaal?
Zoals de anderen al zeggen.. geen ander pedaal nodig..tis een 66er.. vanaf 67 moet je ze wel vervangen volgens mij.
1964 Mercedes Benz 220 SE Heckflosse (w111)

Former car:
1966 Mustang Convertible, 200 straight six..
berRpee
Berichten: 99
Lid geworden op: di 02 mei, 2017 20:31
Locatie: Zuid Limburg

Re: Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Bericht door berRpee »

Gearz schreef: do 25 apr, 2019 20:54
berRpee schreef: do 25 apr, 2019 13:54 Residual prussure valve ?? Niet erbij :? Is dit wel echt nodig? Want kwam niet bij de complete kit erbij..
De (rode) residual pressure valve zorgt dat er 10 lb remdruk in de achterleiding blijft staan op het moment dat er geen pedaaldruk wordt uitgeoefend, dit druk residu is gelijk aan de veerdruk van de achterremschoenen.
Heb je deze er niet tussen zitten dan ben je een gedeelte van je remdruk (en dus pedaalslag) al kwijt om de veerdruk van de remschoenen te compenseren voordat de remschoen zich überhaupt naar buiten beweegt. Zit de residual pressure valve er wel tussen dan bewegen de remschoenen zich direct naar buiten bij de eerste neergaande beweging van het rempedaal.

Michel.
Das dan idd wel iets wat ik nog erbij kan kopen.
Wat ik niet begrijp is waarom het als complete kit verkocht wordt, als je achteraf toch dingen erbij moet kopen die blijkbaar het verschil maken in werking. In de US is het ook te doen om die kits te installeren en ze werkend te krijgen, dus zou hier toch ook moeten kunnen. Merk wel dat ze echt slecht zijn in samenstellen van een duidelijke instruction manual. Tis vaak giswerk en hopen dat je inschatting juist is :lol:
1964 Mercedes Benz 220 SE Heckflosse (w111)

Former car:
1966 Mustang Convertible, 200 straight six..
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Bericht door peer »

Volgensmij had de ssbc kit een residual valve in de hrc zitten. Ik kan me herinneren dat je die moet verwijderen als je een conversie doet naar disc/disc.
berRpee
Berichten: 99
Lid geworden op: di 02 mei, 2017 20:31
Locatie: Zuid Limburg

Re: Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Bericht door berRpee »

Over die 10lb RPV kan ik het volgende overal vinden:

" Stainless Steel Brake Systems offers their residual pressure valves that are the perfect solution if your master cylinder is mounted lower than your calipers and/or wheel cylinders. The residual pressure valves keep the fluid from draining back to the master cylinder keeping a firm pedal. The pressure valves are available with a polished, red, or blue body in either a 2-lb design for disk brakes or 10-lb design for drum brake configurations. "

Maar mijn hrc zit toch hoger dan de rest. Zou dan toch niet van toepassing moeten zijn.

Ben er wel achter dat mijn booster op de kop zit...
In allerlei instructiefilmpjes zat de valve van de booster vaak aan de bovenkant, maar nu geeft de ssbc manual toch aan dat het aan de onderkant moet

Afbeelding
1964 Mercedes Benz 220 SE Heckflosse (w111)

Former car:
1966 Mustang Convertible, 200 straight six..
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Bericht door Gearz »

berRpee schreef: vr 26 apr, 2019 13:23 Over die 10lb RPV kan ik het volgende overal vinden:

" Stainless Steel Brake Systems offers their residual pressure valves that are the perfect solution if your master cylinder is mounted lower than your calipers and/or wheel cylinders. The residual pressure valves keep the fluid from draining back to the master cylinder keeping a firm pedal. The pressure valves are available with a polished, red, or blue body in either a 2-lb design for disk brakes or 10-lb design for drum brake configurations. "

Maar mijn hrc zit toch hoger dan de rest. Zou dan toch niet van toepassing moeten zijn.
Dat heeft een volstrekt andere reden waarvoor ze daar gebruikt werden/worden, vaak het geval bij auto's uit de 50's waar de HRC en booster onderaan de firewall zit, de functie is hier in wezen echter hetzelfde, ze houden restdruk in het systeem en meestal worden er dan zelfs twee gebruikt.
https://www.wilwood.com/search/partno ... al%20valve

Bij de meeste schijfrem/trommelrem conversiekits worden ze meegeleverd.

Het maakt overigens volstrekt niets uit hoe de brake booster gemonteerd zit.
De HRC in de tekening is er overigens eentje voor drum/drum of voor disc/disc.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Bericht door Ando »

Ik heb geen RPV gebruikt en het goed werkend gekregen. Wel EBC blokken en een 'disk brake' rubbertje op het rempedaal...
O ja, ook Ate Blue Racing na de eerste vroemdag, fading probleem opgelost.

Groeten, Ando.
Laatst gewijzigd door Ando op vr 26 apr, 2019 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
berRpee
Berichten: 99
Lid geworden op: di 02 mei, 2017 20:31
Locatie: Zuid Limburg

Re: Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Bericht door berRpee »

Ando schreef:Ik heb geen RPV gebruikt en het goed werkend gekregen. Wel EBC blokken en een 'disk brake' rubbertje op het rempedaal...


Groeten, Ando.
Wat is een disc brake rubbertje?

Gewoon t pedaalhoesje? Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

1964 Mercedes Benz 220 SE Heckflosse (w111)

Former car:
1966 Mustang Convertible, 200 straight six..
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Bericht door Ando »

berRpee schreef:
Ando schreef:Ik heb geen RPV gebruikt en het goed werkend gekregen. Wel EBC blokken en een 'disk brake' rubbertje op het rempedaal...


Groeten, Ando.
Wat is een disc brake rubbertje?

Gewoon t pedaalhoesje? Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Ja, pedaal rubbertje/hoesje met een mooi glimmend cirkeltje en de tekst 'disk brakes'.


Groeten, Ando.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
berRpee
Berichten: 99
Lid geworden op: di 02 mei, 2017 20:31
Locatie: Zuid Limburg

Re: Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Bericht door berRpee »

Gearz schreef:
berRpee schreef: vr 26 apr, 2019 13:23 Over die 10lb RPV kan ik het volgende overal vinden:

" Stainless Steel Brake Systems offers their residual pressure valves that are the perfect solution if your master cylinder is mounted lower than your calipers and/or wheel cylinders. The residual pressure valves keep the fluid from draining back to the master cylinder keeping a firm pedal. The pressure valves are available with a polished, red, or blue body in either a 2-lb design for disk brakes or 10-lb design for drum brake configurations. "

Maar mijn hrc zit toch hoger dan de rest. Zou dan toch niet van toepassing moeten zijn.
Dat heeft een volstrekt andere reden waarvoor ze daar gebruikt werden/worden, vaak het geval bij auto's uit de 50's waar de HRC en booster onderaan de firewall zit, de functie is hier in wezen echter hetzelfde, ze houden restdruk in het systeem en meestal worden er dan zelfs twee gebruikt.
https://www.wilwood.com/search/partno ... al%20valve

Bij de meeste schijfrem/trommelrem conversiekits worden ze meegeleverd.

Het maakt overigens volstrekt niets uit hoe de brake booster gemonteerd zit.
De HRC in de tekening is er overigens eentje voor drum/drum of voor disc/disc.

Michel.
Hmh ik heb nu iig toch de booster omgedraaid, gelijk de pedaalstand nog ietsje omlaag gehaald en de hrc nogmaals volledig gebench bleed met nieuwe olie.ga zo alles weer vastdraaien en dan morgen weer pompen.

2 be continued...

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

1964 Mercedes Benz 220 SE Heckflosse (w111)

Former car:
1966 Mustang Convertible, 200 straight six..
berRpee
Berichten: 99
Lid geworden op: di 02 mei, 2017 20:31
Locatie: Zuid Limburg

Re: Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Bericht door berRpee »

Ando schreef:
berRpee schreef:
Ando schreef:Ik heb geen RPV gebruikt en het goed werkend gekregen. Wel EBC blokken en een 'disk brake' rubbertje op het rempedaal...


Groeten, Ando.
Wat is een disc brake rubbertje?

Gewoon t pedaalhoesje? Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Ja, pedaal rubbertje/hoesje met een mooi glimmend cirkeltje en de tekst 'disk brakes'.


Groeten, Ando.
Jip..die heb ik er ook opgezet..alleen blijft die bezel niet echt mooi vastzitten als je gaat pompen..Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

1964 Mercedes Benz 220 SE Heckflosse (w111)

Former car:
1966 Mustang Convertible, 200 straight six..
berRpee
Berichten: 99
Lid geworden op: di 02 mei, 2017 20:31
Locatie: Zuid Limburg

Re: Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Bericht door berRpee »

Hierbij weer even een update. Gister een monteur langs geweest. Remmen met compressor ontlucht.. geen lucht/bellen in de leiding. Achterremmen nog wat strakker gezet. Auto remt zowel voor als achter. Alleen t pedaal "pakt" pas laat. Vrije slag was toch behoorlijk en heb de pushrod ingekort, zodat iig t rempedaal gelijk staat tov het gaspedaal. Hrc werkt ook zoals t zou moeten. Heel raar t pedaal niet harder kan worden dan wat ie nu is. Ga vandaag of donderdag een testrit proberen en kan dan pas echt beoordelen of ie echt remt. Bijkomend probleem is dat de straat open ligt waardoor ik niet van de oprit af kan, zonder overleg met de bouwvakkers.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

1964 Mercedes Benz 220 SE Heckflosse (w111)

Former car:
1966 Mustang Convertible, 200 straight six..
berRpee
Berichten: 99
Lid geworden op: di 02 mei, 2017 20:31
Locatie: Zuid Limburg

Re: Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Bericht door berRpee »

Testrit gedaan..hij remt wel, maar bij een noodstop duurt het wel een paar tellen voor ie stil staat..dus nog steeds niet goed. Nu weet ik het echt niet meer..

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

1964 Mercedes Benz 220 SE Heckflosse (w111)

Former car:
1966 Mustang Convertible, 200 straight six..
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Bericht door Gearz »

berRpee schreef: di 30 apr, 2019 12:58 Testrit gedaan..hij remt wel, maar bij een noodstop duurt het wel een paar tellen voor ie stil staat..dus nog steeds niet goed. Nu weet ik het echt niet meer..
Heb je nieuwe blokken gemonteerd, dan moet je ze wel eerst inremmen, ze geven in het begin nog niet de volle grip.
Ook moet je de adj. prop valve nog juist afstellen tbv de rembalans.
Uiteraard voelt het pedaal veel lichter als bij een non-power systeem.
PROPER BRAKE PAD
BED IN PROCEDURE:
Street Oriented Pads
For a street driven vehicle running non-race application brake pads, a proper bed in sequence
should be performed to properly bed in the brake pads, achieve maximum performance, and reduce
the amount of brake noise emanating from the system.
A typical brake pad bed in procedure can be accomplished by a minimum of ten stops, but
recommended twenty stops. Follow the procedure listed below to maximize your braking system:
1.
Perform a series of ten stops from 60 to 15mph. Don't let the vehicle come to a 100%
stop, this can cause uneven pad material transfer to the rotor causing excessive vibration!
2.
When performing the stops, the brakes should be between 50-60%. Pedal effort should be
50-60% of full brake lockup.
3.
These series of stops should be performed in succession allowing slight cooling time for
brakes between stops. This is to ensure that the brakes will reach sufficient temperature to
drive out the bonding resins in the pads. Make sure the rotors and pads do not cool
excessively between stops.
4.
Let the brakes cool to ambient temperature.
5.
Perform another ten 60 to 15mph stops to complete the pad bed in following steps 1 thru 4
listed above.
6.
Even after completing the bed in procedure, it is necessary to complete 200-250 miles of
easy driving before full break in is complete.

Is het pedaal wel hard als de motor uit staat ?
Zakt het pedaal weg als je pedaaldruk houdt ?
Je kunt de HRC controleren op interne lekkage door de twee poorten af te pluggen en het pedaal gedurende enige tijd in te trappen.

Wat je nog kunt proberen is de bovenkant van de adj. propvalve er af schroeven, er zit een veertje en een plunjertje in die je er uit kunt halen.
Met een beetje pedaaldruk kun je deze dan ook ontluchten en weer dichtdraaien. Ik heb eerder ook gezien bij die SSBC dingen dat het plunjertje vast zit.

Het is een vaak voorkomend probleem bij een diskbrake conversie, lastig om alle lucht er uit te krijgen.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”