Elektrisch heraansluiten verlichting
Moderator: Shelby GT-H
- 1967coupe
- Adverteerder
- Berichten: 7968
- Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
Re: Elektrisch heraansluiten verlichting
Inderdaad wel eens geprobeerd zonder maar dat is echt niet te doen
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Re: Elektrisch heraansluiten verlichting
edgar schreef: ↑zo 29 dec, 2019 12:35 Oh ja, nog 1 dingetje, wellicht ten overvloede: let op hoe je groot- en dimlicht geschakeld zijn; gaat bij grootlicht je dimlicht filament uit of blijft deze branden? (of wanner je een trucje inbouwt waardoor dit mogelijk is). Let in dat geval op dat de min draad het gezamenlijke vermogen van beide aansluitingen moet verwerken. Dit geldt natuurlijk altijd voor het bij elkaar brengen van verschillende min aansluitingen bij een connector.
- Dus aangezien de beide filamenten tegelijk branden moet ik sizen voor 60+55=115Watt bij 12V voor de gemeenschappelijke min draad, correct ?
En dan moet ik ook wel bij huidige lamp vermogen spec blijven natuurlijk (Osram Bilux 64193 12V 60/55W H4)
- Wat is de reden om een min draad te leggen, en niet het chassis als ground te nemen ?
- Welke wire size calculator gebruiken jullie ?
Ik vond alvast deze, ik heb er wat mee getest en het lijkt me allemaal te kloppen.
https://topwiretraveller.com/sizing-automotive-wiring/
C.
Re: Elektrisch heraansluiten verlichting
Vrijwel alle legale H4 lampen zijn max 60/55 watt. Je kunt ook zgn rally of off-road lampen krijgen, deze zijn niet legaal voor gebruik op de openbare weg, die zijn 2x 100Watt. Ik heb vroeger met die lampen in mijn VW Caddy rondgereden. Dat gaf puik licht (en een hoop warmte...). Wel netjes afgesteld dat het niet verblind en altijd bij tanken de koplampglazen even schoongemaakt. Eigenlijk nooit een tegenligger gehad die het vervelend vond.Cobretti schreef: ↑vr 03 jan, 2020 21:37
- Dus aangezien de beide filamenten tegelijk branden moet ik sizen voor 60+55=115Watt bij 12V voor de gemeenschappelijke min draad, correct ?
En dan moet ik ook wel bij huidige lamp vermogen spec blijven natuurlijk (Osram Bilux 64193 12V 60/55W H4)
- Wat is de reden om een min draad te leggen, en niet het chassis als ground te nemen ?
Als je kijkt naar de H4 stekker, zit daar een min draad op. Die gaat naar je carrosserie / chassis natuurlijk, maar het blijft een stukje draad. Dus dat stukje draad moet je wel goed dimensioneren, ookal is het maar een klein stukje. Een H4 lamp heeft geen geleidende flens die dit voor zijn rekening neemt. Dat zou ook lastig worden met glazen en plastieke koplampbehuizingen.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: Elektrisch heraansluiten verlichting
Mijn Cobra heeft een polyester body, chassis is staal. Verlichting ligt met de min via kabel helemaal terug naar de batterij. Ik begrijp niet goed waarom.
Min kabel terug naar batterij betekent sowieso meer kabellengte en gewicht. Ook de plus kabel moet groter trouwens.
Vond nog interessante site over dit topic.
https://electronics.stackexchange.com/q ... l-circuits
Greets,
C.
Re: Elektrisch heraansluiten verlichting
Er is niks op tegen om bijvoorbeeld li+re voor en li+re achter zo dicht mogelijk bij je verlichtingspunten, massa aansluitingen te maken waar je je claxon, verstralers, koplampen, richting aanwijzers, achterlichten en remlichten op aansluit (brandstofpomp, etc, etc). Dus 1 punt voor alles linksvoor, 1 voor rechtsvoor, etc.
Dan vervolgens een goede dikke, platte aardmat tussen chassis en motor (daarvoor zit net boven je oilpan rail aan de linker kant (als je er voor staat)) een bout in het blok. Ik vermoed dat daar nu je min kabel van de accu op zit. Die kan daar mooi blijven zitten.
Dan resteert nog om voor je instrument cluster een massa aansluiting te maken. Daarvoor kan je op de achterkant van iedere kop (één à) twee getapte gaten vinden. Breng dat punt naar je interieur door je firewall heen en maak daar een nieuw massapunt.
Om geen overgangsweerstand te krijgen, maak je de chassispunten kaal en gebruik je gekartelde ringen (serrated washers) die goed in het metaal grijpen. Lekkere klodder kopervet ertussen tegen de roest.
Dan vervolgens een goede dikke, platte aardmat tussen chassis en motor (daarvoor zit net boven je oilpan rail aan de linker kant (als je er voor staat)) een bout in het blok. Ik vermoed dat daar nu je min kabel van de accu op zit. Die kan daar mooi blijven zitten.
Dan resteert nog om voor je instrument cluster een massa aansluiting te maken. Daarvoor kan je op de achterkant van iedere kop (één à) twee getapte gaten vinden. Breng dat punt naar je interieur door je firewall heen en maak daar een nieuw massapunt.
Om geen overgangsweerstand te krijgen, maak je de chassispunten kaal en gebruik je gekartelde ringen (serrated washers) die goed in het metaal grijpen. Lekkere klodder kopervet ertussen tegen de roest.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: Elektrisch heraansluiten verlichting
Thanks Edgar
Tijd om eens wat onderdelen (connectors, wiring tape,... ) te bestellen en te monteren.
Ik heb trouwens nog veel andere upgrade/herstelplannen (radiator, chokeklep, motorkap gaspomp bracket,...)
Greets,
C.
Tijd om eens wat onderdelen (connectors, wiring tape,... ) te bestellen en te monteren.
Ik heb trouwens nog veel andere upgrade/herstelplannen (radiator, chokeklep, motorkap gaspomp bracket,...)
Greets,
C.