Waterpomp

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
MAIELLO
Berichten: 148
Lid geworden op: do 13 sep, 2012 14:16
Contacteer:

Waterpomp

Bericht door MAIELLO »

Hey,

ik ga mijn waterpomp vervangen en ik zag dat je ook HD waterpompen hebt, deze zouden de temperatuur verlagen.
Heeft iemand er ervaring mee?
Is het de extra 100 euro waard?

Wanneer weet je als je aan een nieuwe radiator toe bent?
mijn radiator lekt niet, ik heb vorige zomer de temp gemeten op de bovenste slang en de onderste slang en de radiator koelde wel maar ik weet niet als hij nog genoeg koelt natuurlijk.
ik vind dat de motor te heet loopt.
Ik was van plan om er een nieuwe alu radiator in te plaatsen, zijn deze ok?
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Waterpomp

Bericht door peer »

Dit zijn een hoop vragen in 1 ;)

Mijn eerste vraag terug zou zijn: je vind dat de motor heet loopt, kan je dit uitleggen? voelt hij warm aan, zie je de temp oplopen bij stillstaan, geeft de meter standaard veel aan enz..
En heb je een standaard blok of een flink opgevoerd blok?

Ik heb een voorkeur voor standaard spullen op een standaard blok. Een normaal blok moet een normale waterpomp, oliepomp enz hebben, Meer volume is zeker niet altijd beter. Een highflow waterpomp enz kan er ook voor zorgen dat het koelwater te snel stroomt en daardoor juist geen tijd heeft om hitte van het blok op te nemen en in de radiator weer af te staan. Daarnaast loop je altijd een groot risico dat je de bouten afbreekt bij de waterpomp en dan wordt dit ineens een veel minder leuk klusje en kan het een stuk duurder gaan worden. Van de ~10 blokken die ik gedaan heb, heb ik al zeker 3 keer afgebroken bouten gehad waarbij het verwijderen niet echt een makkelijke klus was.

Een aluminium radiator kan een goede keus zijn, maar niet de goedkope 'ebay' radiateurs. Er zit heel veel verschil in, als je iets koopt, koop dan wel een betrouwbaar merk.

Andere problemen zou bijvoorbeeld een slechte meter, sensor of een slechte thermostaat kunnen zijn.
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: Waterpomp

Bericht door JaCo »

Inderdaad Peer,
Wat is HEET?? meten = weten en van daaruit verder.
Standaard koelt het allemaal gewoon goed genoeg , upgraden van het koelsysteem is dan symptoombestrijding ,
soms blijkt een hoge uitlezing gewoon aan de 5v spanningsregelaar te liggen.
Simpelweg zo'n alie temp metertje eraan hangen, voeler ergens in een diep boutgat in de kop duwen en dan weet je al rijdende wat ie doet.

Groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Waterpomp

Bericht door saf1908 »

Eens met meeste opmerkingen hierboven. Maar feit is wel dat Mustangs van de eerste generatie geen geweldige koeling hadden. Daar komen evt. stadsverkeer, files, moderne benzine en evt. performance upgrades en ouderdom blok/radiateur nog bij en je temperatuur loopt op.

Goed om te weten wat “te heet” is. Heb je een meter geinstalleerd? Daarna: is dit alleen bij stationair lopen en langzaamrijdend verkeer of ook op de snelweg? Is het het eerste geval, dan heb je een luchtstroom probleem (betere fan monteren met shroud of evt. elektrische fan). Is het het tweede, dan je radiateur evt. aanpakken.

Het verhaal van té snel stromen is veelgehoord, maar is bij mijn weten niet waar. Als je een high flow waterpomp met high flow thermostaat monteert gaat dat prima. Lees hier meer daarover (even scrollen): https://flowkoolerwaterpumps.com/pages/ ... verheating

Er zijn hele goede aluminium radiateurs met veel betere koeleigenschappen dan standaard, tegen een hele acceptabele prijs. Het vervangen van je radiateur/waterpomp is niet moeilijk, als het mee zit. Mijn 2 Mustangs hadden geen enkel probleem bij het losdraaien van de waterpompbouten.

Maar eerst uitzoeken wat precies je probleem is.

Misschien kan goed spoelen van je koelsysteem al helpen...
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Waterpomp

Bericht door peer »

saf1908 schreef: do 11 mar, 2021 18:30
Het verhaal van té snel stromen is veelgehoord, maar is bij mijn weten niet waar. Als je een high flow waterpomp met high flow thermostaat monteert gaat dat prima. Lees hier meer daarover (even scrollen): https://flowkoolerwaterpumps.com/pages/ ... verheating
Ik heb hier praktijk ervaring mee, mijn 347 stroker had ook een high flow waterpomp en thermostaat, maar die bleef maar warm lopen. Na het vervangen terug naar een standaard flow was het probleem weg. (het kan natuurlijk ook zijn dat de pomp of thermostaat niet goed was, maar alles was nieuw) en al die verhalen komen toch ergens vandaan.
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Waterpomp

Bericht door Gearz »

Een verkeerd ontstekingstijdstip of een te arm afgestelde carburateur kan ook oorzaak zijn voor een te heet lopende motor.
Het zou zonde zijn om veel te investeren in nieuwe spullen als de oorzaak mogelijk elders ligt.
Eerst e.e.a uitsluiten dus.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
MAIELLO
Berichten: 148
Lid geworden op: do 13 sep, 2012 14:16
Contacteer:

Re: Waterpomp

Bericht door MAIELLO »

Alvast bedankt voor de reacties.

De opmerking over de HD waterpomp snap ik, ik zat daar ook aan te twijfelen.
Ik heb een standaard blok 289.
Ik heb eigenlijk al van in het begin het idee dat de motor warm loopt. Ik heb zelfs enkele jaren geleden na een ritje alles moeten laten afkoelen omdat hij niet meer wilde starten, toen heb ik de waterpomp al eens eraf gedraaid en open gemaakt om te zien als de schoepen nog goed waren en dat was het geval, dus heb ik hem terug gemonteerd :wallb: . Ik heb toen ook alles vervangen, nieuwe thermostaat, nieuwe darmen, een brede fanschroud geplaatst, de radiator en de blok uitgespoeld, nieuwe sensor.
Ik heb daarna ook zo een warmtegun gekocht zodat ik de temperatuur van mijn blok kon meten.
Het probleem is dat de meter helemaal uitslaat en te heet aangeeft maar als ik ga meten met de warmtegun dan geeft hij rond de 90 a 95 graden aan en dat lijkt me ok.

Tot daar was mijn probleem dus opgelost maar mijn laatste rit (en dat was naar de keuring) is mijn darm (met veer) ineens eraf gesprongen net voor de poort van de keuring, ge kunt u de scene al inbeelden. 20 man rond de auto die aan 't doempen was :oops:
De rit ervoor was ik ook al eens stilgevallen en toen was de temp wel veel te hoog (het was wel een hete dag) dus heb ik beslist om de waterpomp al zeker te vervangen en eventueel de radiator ook.
Gebruikersavatar
MAIELLO
Berichten: 148
Lid geworden op: do 13 sep, 2012 14:16
Contacteer:

Re: Waterpomp

Bericht door MAIELLO »

Zo, de waterpomp is er uit.
Ik denk dat ik er goed aan doe om hem te vervangen. hij draait stroef en ik zie aanslag in de inlaat, geen idee hoe dat kan.
Ik ga de schroeven ook mee vervangen want die zien heel bruin uit van het roesten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
MAIELLO
Berichten: 148
Lid geworden op: do 13 sep, 2012 14:16
Contacteer:

Re: Waterpomp

Bericht door MAIELLO »

Dit is de radiator

hier en daar zijn de vinnen niet meer ok maar over het algemeen is hij nog ok volgens mij.
Wat vinden jullie ervan?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: Waterpomp

Bericht door JaCo »

Die aanslag in de pomp zit waarschijnlijk ook in de rest van het systeem,
ik adviseer je om het hele systeem met antikalk te spoelen, ik doe dat dan met paar "darmen" :wink: aan een externe pomp en een op te warmen reservoir, let wel; zonder thermostaat,
Een dagje circuleren en je systeem is blitse blank, bijkomend voordeel :? is dat een slechte radiateur dan begint te lekken :o
Zorg bij het weer in bedrijf nemen dat je op het hoogste punt kunt ontluchten,

En als de meter helemaal uitslaat bij een normale bedrijfstemperatuur kan het zoals ik al eerder zei ook aan je 5v spanningsregelaar liggen,
Gewoon de thermostaat eruit en aansluiten en met zijn voetje in kokend water moet de wijzer dan middenpositie aangeven, hij komt pas los bij 80 oC!
Niet helemaal onderdompelen want dat beïnvloed de weerstand onder invloed van het water!

Groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Gebruikersavatar
MAIELLO
Berichten: 148
Lid geworden op: do 13 sep, 2012 14:16
Contacteer:

Re: Waterpomp

Bericht door MAIELLO »

Hey Jaco waar vind ik die 5v regelaar?
is dat achter de dashboard of onder de motorkap?
heb je een foto
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Waterpomp

Bericht door sjirafje »

De constant voltage regulator (gekke naam eigenlijk, average voltage regulator zou ik logischer vinden) zit achter het instrumenten paneel.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: Waterpomp

Bericht door JaCo »

Zo mogelijk vervangen door een 7805 met regelaartje,

dan kun je je temp wijzertje exact en constant instellen,
zie ook https://dmff.nl/viewtopic.php?p=368800#p368800
Eenvoudig te maken in het originele huis als je van origineel houdt,
Btw, de originele kun je ook instellen, er zit een klein gaatje in de aansluitzijde, maar zoals Peter al meldde is het een average voltage regulator.

Groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Waterpomp

Bericht door Dakloos »

Je kunt ook i.p.v. een 7805 een KA78T05 die kan maximaal 3 ampere leveren. Schroef deze rechtstreeks op de achterkant van het instrumentenpaneel zodat deze z'n warmte kwijt kan en een goede massa heeft. Persoonlijk zou ik 'm niet regelbaar maken. Je moet toch een referentie hebben (5 Volt) en als je eraan gaat draaien om één meter "goed" te krijgen gaan de anderen mee. En wie zegt dat bij een ingeregelde volle uitslag het bij een halve uitslag nog steeds goed is.....niet echt onbelangrijk.

Ben er inmiddels, door mijn Arduino projectje, achter dat de metertjes redelijk nauwkeurig zijn maar de sensoren die eraan hangen alles verpesten en dan vooral al die repro zooi!

Hier mijn spanningsstabilisator:

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Waterpomp

Bericht door saf1908 »

Je kunt met een heat gun ook hete plekken meten op je radiateur, maar ik zie dat je al wat ketelsteen hebt. Ik heb vergelijkbare radiateurs gehad die er van buiten nog OK uit zagen, maar toch behoorlijk dicht zaten van binnen.

Als je de simpele dingen hebt uitgesloten (zoals Gearz zei) en je hebt goed gespoeld, een veer in je onderste slang, goed ontlucht (!) én een nieuwe waterpomp, dan zou het volgens mij toch je radiateur moeten zijn of een combinatie van factoren.

Wil je het dan in één keer goed doen: aluminium radiateur kopen met hoog aantal fins/inch en 2 rijen met 1,25” tubes (of 3 van 1”). Geen goedkope troep van eBay halen maar bijv. van ACP, Northern, Griffin, Fluidyne.

(Ja, koper geleidt beter de warmte en zou dus beter moeten zijn, maar door het sterkere aluminium kunnen deze radiateuren veel efficiënter worden gemaakt (meer tubes/fins) en presteren ze beter.)

Ik ben zelf na veel trial en error bij mijn beide Mustangs voor een Flowkooler high flow waterpomp (en high flow Edelbrock thermostaat) en ACP Radiateur (2 row 1,25” tubes) gegaan en mijn problemen waren weg.

Dat zou bij een 289 zoals bij jou zeker genoeg moeten zijn i.c.m. goede fan en shroud.
1966 Mustang Fastback
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”