vijfbak en motorrevisie

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: vijfbak en motorrevisie

Bericht door Gearz »

klaas60 schreef:Zo op het eerste gezicht zit er 1000 dollar verschil tussen de twee sper oplossingen die je voorstelt. Daar ga ik nog eens verder induiken. Dank voor je uiteenzetting.

1000 Dollar verschil ??
Als ik ze beiden opzoek voor een 8inch (?) achteras op de site van Summit zie ik slechts 1 dollar verschil...
Wat zie ik over het hoofd ? :book:

Currie Trak-Loc. $498.97
http://www.summitracing.com/int/parts/c ... /overview/

Eaton Detroit Truetrac $499.97
http://www.summitracing.com/int/parts/d ... /overview/

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
klaas60
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 29 mar, 2009 06:02
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: vijfbak en motorrevisie

Bericht door klaas60 »

Ha Michel, voor die ene dollar weet ik wel wat ik koop!!! had in de catalogus bij Mustangs Unlimited gekeken en een en ander door mekaar gehaald denk ik. Ja, een 8'' denk ik. Heb de tech site onderaan jouw posts geraadpleegd vanmorgen, zal a.s. donderdag als ik aan 't klussen ben nog eens checken maar het heeft er alle schijn van dat 't een ''8 is.

Summerlin in Etten Leur heeft de bak voor me gereviseerd. Denk eraan om ze de eindoverbrenging en sper te laten monteren voor me. Mocht je nog andere suggesties hebben dan hoor ik die graag.

Groet, Klaas
De voortgang op ons project is hier te zien:
http://www.rodemustang.blogspot.com
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: vijfbak en motorrevisie

Bericht door saf1908 »

Hoi Klaas,

Ik kom ook af en toe bij Summerlin. Aardige gasten en volgens mij snappen ze hun vak wel. Kom je uit de omgeving daar?

Succes met je modificaties!
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: vijfbak en motorrevisie

Bericht door peer »

Als ik nu zou kiezen zou ik voor op straat de truetrac pakken. Zelf heb ik een detroit locker voor het circuit maar dit is niet handig op straat. In een andere heb ik met frictie platen. Maar na een jaartje wat drift dagen gepakt te hebben merk je al duidelijk slijtage. Deze gaat er waarschijnlijk komend jaar eruit in ruil voor een truetrac.
Gebruikersavatar
klaas60
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 29 mar, 2009 06:02
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: vijfbak en motorrevisie

Bericht door klaas60 »

Het wordt dus de oplossing van Eaton.

Heb ondertussen gerekend wat mijn opties zijn met de achteras. Waar we over na moeten denken is hoe gemakkelijk we kunnen wegrijden in 1, of de versnellingen goed overlappen om te kunnen doorschakelen en bij welke snelheid we willen kruisen bij welk toerental. Dit in verband met de rust in het interieur EN het benzineverbruik.

Lager dan 3,25 zal niet gaan omdat het Torsten sperdifferentieel dat gemonteerd moet worden dat niet toestaat.
Hoger dan 3,50 wil ik eigenlijk niet omdat er dan bij 100 km/h best wel veel toeren moeten worden gemaakt.

De (theoretische) topsnelheid is ruim OK. Ook bij de hogere differentieel ratio. Ik begrijp de kanttekeing van Michel over close versus wide ratio.De eerste versnelling is best wel lang. Maar dit is nu de bak die erin gaat en hiermee moeten we kiezen.

NB Differentieel ratio is het aantal keren dat de achteras ronddraait tegenover één omwenteling van de inkomende as (vanuit de versnellingsbak).


Afbeelding
De voortgang op ons project is hier te zien:
http://www.rodemustang.blogspot.com
Gebruikersavatar
klaas60
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 29 mar, 2009 06:02
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: vijfbak en motorrevisie

Bericht door klaas60 »

en Nope MIchel, kom niet uit de buurt van Etten Leur maar de Haagse regio.....
De voortgang op ons project is hier te zien:
http://www.rodemustang.blogspot.com
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: vijfbak en motorrevisie

Bericht door saf1908 »

klaas60 schreef:en Nope MIchel, kom niet uit de buurt van Etten Leur maar de Haagse regio.....
Ah ok! Vraag kwam overigens niet van Michel. ;-)
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
klaas60
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 29 mar, 2009 06:02
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: vijfbak en motorrevisie

Bericht door klaas60 »

:oops: @ Saf
De voortgang op ons project is hier te zien:
http://www.rodemustang.blogspot.com
Gebruikersavatar
klaas60
Berichten: 164
Lid geworden op: zo 29 mar, 2009 06:02
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: vijfbak en motorrevisie

Bericht door klaas60 »

Zo. ALles staat samen gebouwd in de werkplaats. Zo mooi.

Afbeelding
De voortgang op ons project is hier te zien:
http://www.rodemustang.blogspot.com
TheStallion
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 11 jan, 2016 02:47

Re: RE: Re: vijfbak en motorrevisie

Bericht door TheStallion »

Gearz schreef:Eveneens de beste wensen Klaas,
klaas60 schreef:Ik ga een short ratio toploader gebruiken
Ik neem aan dat je een close ratio bedoelt ipv een short ratio ?
klaas60 schreef:De auto is voor sportief straatgebruik en we zullen er regelmatig bergpassen mee opzoeken en schuwen een beetje doorrijden niet. In de bergen en ook niet om daar te komen.
Voor jouw applicatie zou ik de close ratio toploader (waarom?) laten voor wat ie is en een wide ratio toploader kiezen, de ratios hiervan zijn namelijk veel bruikbaarder, (daarnaast zijn ze ook een stuk goedkoper en makkelijker te vinden).

(waarom geen T5 bak ?).
klaas60 schreef:Welke sper raden jullie me aan en waarom?
Voor een voor jouw doeleinden geschikte "sper" zou ik gaan voor een Limited Slip variant (lockers zijn niet echt geschikt voor straat applicaties) en daarin heb je twee goed geschikte opties, een Trac-lok unit en een True trac Unit.
Een Limited Slip Differential (LSD) stuurt een gelijke aandrijfkracht naar beide wielen bij rechtuit rijden, als echter één wiel begint door te slippen zal een LSD differentieel de aandrijving naar het wiel met de meeste grip sturen.

Een Trac-Lok (traction lok) worden o.a. gemaakt door Currie en Yukon gear, dit betreft een "clutch style" LSD waarin een soort kleine koppelingsplaatjes zitten welke ervoor zorgen dat bij rechtuit rijden de aandrijving naar beiden wielen evenredige is (fixed value) zonder dat er echter een 100% lock is waardoor er normaal bochten (door slip in de frictie plaatjes) gedraaid kan worden. Voordeel van dit type LSD is dat ze relatief betaalbaar zijn, effectief en uitermate geschikt voor vele (non-dragrace) applicaties. Het nadeel is dat de clutch plaatjes na verloop van tijd verslijten en vervangen dienen te worden.

Een Tru trac (true traction) unit is een zogenaamde "gear type" LSD wordt o.a gemaakt door Eaton (Eaton Detroit), dit soort LSD noemt men ook wel een Torque Sensing Differential of automatic torque splitting differential. In dit type LSD zitten geen clutchplates maar tandwieltjes "parallel-axis helix gears" die ervoor zorgen dat het differentieel normaal zoals een open differentieel functioneert totdat de snelheid tussen de twee wielen onderling begint te verschillen, in dit geval zal er meer aandrijving gestuurd worden naar het wiel met de meeste grip terwijl het andere wiel eveneens nog steeds wordt aangedreven. Zodoende kan er een situatie ontstaan waar er een verdeling van bijvoorbeeld 70/30% of 60/40% etc. ontstaat, echter blijven beide wielen aangedreven. Groot voordeel van dit type LSD is dat er geen frictie toevoegingen aan de olie toegevoegd hoeft te worden en dat de componenten nagenoeg onderhouds arm zijn.
klaas60 schreef:Welke eindoverbrenging raden jullie me aan?
Als achteras ratio zou ik een 3.00 tot max 3.25 kiezen, mede met het oog op de afstanden die je denkt te gaan afleggen in combinatie met de toploader en zijn 1.00 final ratio (4e versnelling). Een 3.50 of numeriek hogere eindoverbrenging geeft je al snel een hoger (irritant?) toerental op de snelweg bij kruissnelheden.


Michel.
Bestaat dit ook voor een 6 cilinder achteras?

Verstuurd vanaf mijn S56 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: RE: Re: vijfbak en motorrevisie

Bericht door Gearz »

TheStallion schreef: Bestaat dit ook voor een 6 cilinder achteras?
Alleen voor de 7.5" achterassen voor zes cilinder wagens vanaf 1975.
En voor de early zes cilinder wagens welke de 8" as al hadden (vijf wielbouten).

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
TheStallion
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 11 jan, 2016 02:47

Re: vijfbak en motorrevisie

Bericht door TheStallion »

En voor de standaard as 4lug niet? Is daar niets anders voor gemaakt? Andere verhouding? LSD?

Verstuurd vanaf mijn S56 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: vijfbak en motorrevisie

Bericht door Gearz »

Niet dat ik weet
De Ford 65-66 6 cilinders hadden de 24 spline 7 1/4" achteras en daar wordt qua locker dacht ik niets aftermarket meer voor gemaakt.
Waarschijnlijk je enige optie is dan om een fabrieks exemplaar in goede conditie te vinden maar die zijn nogal zeldzaam en meestal te vinden onder Falcons en Comets, misschien ergens op een sloop in the states.
Ford 7 1/4" 24 spline assen met de axle tags WCY-AA , WCY-AD , WCY-AG , WCY-AK , WCY-AL , WCY-L en WCY-M waren voorzien van een factory Locker.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Plaats reactie

Terug naar “How to”