289 C of A code?

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
LaoTzu
Berichten: 35
Lid geworden op: do 15 feb, 2018 11:51
Locatie: Gent, België

289 C of A code?

Bericht door LaoTzu »

Hallo,

Is er gemakkelijke manier om een 289 C en A code motor te herkennen?
Ik ben net een kijkje gaan nemen naar een mooie Mustang. De garage afficheert hem als een 289 200pk (C code dan denk ik), maar het VIN nummer wijst op een A code: 5R08A238400 (deur en motor compartiment matchen)

Ik vraag het sowieso na bij verkoper, maar als ik zelf kan dubbelchecken voor ik hem koop, graag...

Het is deze:
https://www.mustanggarage.be/cars/deuts ... nvertible/

Heeft anders iemand nog opmerkingen/bedenkingen bij deze Mustang? Hij lijkt mij technisch in orde en roestvrij (deuren, kofferbak, fenders, motorcompartiment). Hij gaat zeker nog eens op de brug om de onderkant te bekijken...
Tips zijn welkom, de algemene aandachtspunten die in andere Posts vermeld staan heb ik al doorgenomen.

Alvast bedankt!
My pride and joy: 1965 Mustang Cabrio - V8 A-code
Gebruikersavatar
BullitTV
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 27 okt, 2014 13:03

Re: 289 C of A code?

Bericht door BullitTV »

Dan wordt het zoeken naar motorcode. Alhoewel dat ook enkel zegt wat voor onderblok het is. Als de koppen bijvoorbeeld een heel ander nummer hebben (zoals bij mij) dan weet je alsnog maar de helft. Als het een beetje netjes is in de motorruimte dan moet je 'm wel kunnen vinden, van onder. Even google waar je die nummers kan vinden gezien ik geen foto's voorhanden heb, dacht ergens onder de uitlaatspruitstukken.

Kans dat er nog dezelfde motor in de auto ligt as het vin doet vermoeden is niet altijd even groot.
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: 289 C of A code?

Bericht door Gearz »

Als het blok nog geheel compleet en origineel is, dan zit onder de bout waar de bobine mee vastzit op de intake wellicht nog de engine tag, een plaatje van blik met een code er op, aan de hand daarvan en de code welke er op staat is e.e.a te herleiden.

Verder heeft een A code een 4-voudige intake en carburateur en een C code een 2-voudige intake en carburateur. Vrij eenvoudig te zien door het luchtfilter er af te trekken en te tellen hoeveel venturies/barrels je ziet.

2 voudig
Afbeelding

4 voudig
Afbeelding

Om te weten of de motor "matching numbers" is met de rest van het voertuig heb je het castingnumber en de datecode van het onderblok nodig.
Deze staan boven de startmotor in het blok gegoten. De datecode is meestal niet meer dan twee maanden ouder als de wagen en uiteraard nooit jonger.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: 289 C of A code?

Bericht door Dakloos »

Aan de castingnumbers kun je niet zien of het een A of C code blok is wel, zoals Gearz al opmerkte, dat het blok qua datum hoogst waarschijnlijk origineel is of niet. A code blokken hadden volgens mij andere zuigers en koppakking zodat de compressie wat hoger wordt. Er is geen verschil tussen A en C cilinderkoppen! Het makkelijkste is om het luchtfilter eraf te schroeven en dan te checken of er een 4V gietijzeren intake opzit met zo'n superbetrouwbare autolite 4100:

Afbeelding

Maar dan nog......weet je nog niet of het een originele A code is. :-? Maar als de casting numbers, engine tag en carburateur klopt dan moet het haast wel :D

Rode 65/66 convertible, je moet er maar van houden :wink: ! Nette auto trouwens (afgezien van die ornamentjes links en rechts naast de gril)!
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
LaoTzu
Berichten: 35
Lid geworden op: do 15 feb, 2018 11:51
Locatie: Gent, België

Re: 289 C of A code?

Bericht door LaoTzu »

Bedankt voor de hulp allemaal.

Matching Numbers of originele motor zijn niet mijn eerste zorg, correct geïnformeerd worden wel.

Nogmaals bedankt!
My pride and joy: 1965 Mustang Cabrio - V8 A-code
Plaats reactie

Terug naar “How to”