Tips gezocht voor vervangen bedrading motorruimte/dashboard

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
tminus3
Donateur 2014
Berichten: 1534
Lid geworden op: wo 24 dec, 2003 15:22
Locatie: 't zonnige zuiden
Contacteer:

Tips gezocht voor vervangen bedrading motorruimte/dashboard

Bericht door tminus3 »

Hoi allemaal,

Vorige week heb ik m'n Mustang weer teruggekregen van de spuiter. Tussentijds heb ik de 347 nagekeken en een beetje opgefrist.
Voordat ik de motor weer terugbouw, zou ik graag de bedrading in de motorruimte/onder dashboard aanpakken. Die is in de loop der jaren door diverse modificaties (o.a. electrische fan/choke, toerenteller, andere verdeler/startmotor, cdi ontstekingskast, computergestuurde versnellingsbak, startblokkering) telkens aangepast volgens de desbetreffende handleiding.
Maar op die manier is het wel een beetje een rommeltje geworden.
Ook heb ik nog een moderne dynamo liggen, en zou een moderne zekeringkast en koplampen welkom zijn.

Probleem is dat ik er de ballen verstand van heb :oops:
Heeft iemand tips voor een electra leek, om dit aan te pakken. Liefst zo goedkoop en makkelijk mogelijk :mrgreen:
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Tips gezocht voor vervangen bedrading motorruimte/dashboard

Bericht door peer »

Ik heb destijds voor de T/A zelf een kabelboom gemaakt door verschillende kleuren draad te bestellen. Zelf een schema gemaakt en ingetapped met zachte tape.

Eigenlijk is het niet zo heel moeilijk ook niet als je er een moderne zekering kast in wil maken.

Als je het zo goedkoop mogelijk wil doen kan je ook kiezen om een hoop kabels te hergebruiken of een rol zwarte kabel te kopen en de connectors met 10cm draad te hergebruiken op het begin en einde. De rest komt toch onder de tape.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Tips gezocht voor vervangen bedrading motorruimte/dashboard

Bericht door Dakloos »

Ik zou net als Peer een goede tape kopen en alles netjes opnieuw intapen. Kost wat tijd als je het netjes doet maar het is lekker goedkoop :D .
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: Tips gezocht voor vervangen bedrading motorruimte/dashboard

Bericht door Swordfish79 »

Zekering kastje en andere spullen www rdae.nl. en ik wil je wel op weg helpen. Heb zelf ook alles vernieuwd en moderne zekering kast gemonteerd.
Gebruikersavatar
tminus3
Donateur 2014
Berichten: 1534
Lid geworden op: wo 24 dec, 2003 15:22
Locatie: 't zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Tips gezocht voor vervangen bedrading motorruimte/dashboard

Bericht door tminus3 »

Bedankt voor de reakties, bij rdae heb ik in het verleden wel spullen besteld voor het maken van het kabelboompje voor de 4R70W bak in de Mustang.

Daarvoor had ik van A-Z instructies, maar dit is voor mij wel een echt project (trek liever een bak of een motor open :| )
Peer heb je voor mij een kopietje van je TA schema? Heb ik een beetje een idee waar ik aan moet denken.
Swordfish79, alle tips en hulp zijn welkom!
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Tips gezocht voor vervangen bedrading motorruimte/dashboard

Bericht door peer »

Ik heb helaas geen schema of tekening. Ik had het destijds uitgetekend op een whiteboard en toen ik klaar was weer gewist.

Maar het lijkt echt moeilijker dan het is.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Tips gezocht voor vervangen bedrading motorruimte/dashboard

Bericht door Cobretti »

Hallo tminus3,

Ik heb een gelijkaardig project voor de boeg in mijn Cobra replica.
Maar ik ga starten met enkel mooie multiconnectoren te plaatsen aan mijn verlichting zie -> https://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=87&t=31451
Die connectoren zal ik later bij het volledig herkableren hergebruiken.

Ik heb de laatste week veel geluisterd en gelezen. Ik kwam ook vooral "het lijkt moeilijker dan het is" advies tegen.
Maar ik vrees toch dat het een tijdje kan duren.

Ik lijst enkele dingen die kunnen helpen.
Ik reken op de mede forumnauten om mij te corrigeren

- als de bekabeling nog origineel (en dus oud is), zou ik die toch volledig vernieuwen. De materiaalkosten zullen niet zo hoog zijn, het is meer de tijd die je er gaat insteken.
- starten met schema van huidige bedrading (AS-IS).
- het lijkt het me een goed idee om het schema een beetje de layout van je voertuig mee te geven.
- beginnen aan dashboard om te zien hoe elk apart metertje aangesloten zit
- zekeringkast alle circuits uitvolgen
- daarbij verbruikers per circuit allemaal proper oplijsten

- schema maken van nieuwe bedrading (TO-BE) wellicht zal je in jouw geval niet zoveel hoeven te veranderen
- draadsekties bepalen, wellicht volstaat overal 1,5mm² afhankelijk vd verbruikers. Te grote sektie is nooit een probleem. Waarschijnlijk zal de kabelsektie op z'n Amerikaans AWG ipv mm² aangegeven zijn.
- type kabels moet ik nog bekijken : vertinde uitvoeringen (zilverkleurig) is mogelijks beter dan koper wegens minder corrosiegevoelig, isolatiemateriaal silicone ?...
- juiste materiaal kiezen : fabric tape (stoffen uitvoering, niet de effen plastic), goede connectoren, om het mooi af te werken een gevlochten cablesleeve.

Greets,
C. 8)
Gebruikersavatar
tminus3
Donateur 2014
Berichten: 1534
Lid geworden op: wo 24 dec, 2003 15:22
Locatie: 't zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Tips gezocht voor vervangen bedrading motorruimte/dashboard

Bericht door tminus3 »

Hoi Cobretti,

Da's een mooi lijstje tips, bedankt. Ik ga ermew aan de slag.
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Tips gezocht voor vervangen bedrading motorruimte/dashboard

Bericht door Cobretti »

tminus3 schreef: za 28 dec, 2019 08:03 Hoi Cobretti,

Da's een mooi lijstje tips, bedankt. Ik ga ermew aan de slag.
Hallo tminus3,
Lees vooral ook eens wat Edgar heeft gepost in mijn topic.
Hij heeft hierin veel meer ervaring dan ikzelf.
Greets, C. 8)
Plaats reactie

Terug naar “How to”