Cilinderkoppen 289 of 302

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Mustangpower
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 30 jul, 2017 12:01

Cilinderkoppen 289 of 302

Bericht door Mustangpower »

Ik kon het op het forum niet goed vinden of ontdekken.

Vandaar de vraag.

Zit er verschil in cilinderkoppen van een 289 en 302?
Op huidige motorblok zitten nu 2 verschillende, dus van een 289 en 302.

Hoor graag van de techneuten.
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 471
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Cilinderkoppen 289 of 302

Bericht door richard66coupe »

Dat is lastig te zeggen. Er kan zeker een boel verschil in zitten
Het zou mooi zijn als de casting codes hebt van de koppen. Dan is het wel enigszins na te zoeken.
Bij 289 heb je al veel verschillen.
De vroege hebben +/- 54 cc verbrandingskamer. De late 63 cc. Er zit ook verschil in stoterstang geleiding(rail/non rail).
Ik had destijds late 289 koppen met 63 cc kamers en rail rockers in mijn oude 289 en ik weet dat er 302’s zijn die ook een 63 cc kamer hebben met rail rockers. Misschien heb je geluk met een vroege 302 kop.
Verder zijn er verschillen in lengte van kleppen, tuimelaar types, verschillende “thermactor” bobbels in de uitlaatpoorten en hebben de latere 302’s kleinere bougie gaten en vaak nog grotere verbranding kamers😞
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Cilinderkoppen 289 of 302

Bericht door Big_fun_58 »

richard66coupe schreef: wo 21 okt, 2020 11:28.........
Verder zijn er verschillen in lengte van kleppen, tuimelaar types, verschillende “thermactor” bobbels in de uitlaatpoorten en hebben de latere 302’s kleinere bougie gaten en vaak nog grotere verbranding kamers😞
Nou Richard, bijna alles wat je op noemde mankeerde eraan. Heb de set koppen gezien (een 65er 289 kop en een 68er 302 kop).
Die 65er kop daar klopte niets van (óók veren en veerschotels was een zooitje!, rail tuimelaars waarvan de centreerkanten waren weggeslepen, klepsteelkoppen ingeslagen, uitlaatkleppen diep in de kop gezonken, etc.). Is door een "simpele" Red-Neck in elkaar gezet denk ik :mrgreen: .
Enfin ik heb een complete set vroege 1966er koppen voor hem uitgezocht die ik even fris maak (kleppen opnieuw vlak slijpen, klepzittingen in de koppen opfrissen (3 angle valve job) en nieuwe klepseals). De rest is nog goed en vlak. Is hij ook weer geholpen... :D
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Cilinderkoppen 289 of 302

Bericht door Big_fun_58 »

Nou die koppen dat was idd niet veel. In 1 kop zat ook nog een knoert van een scheur.... :shock:

Image

Om een idee te geven hoe je NIET een motor moet bouwen:
De "aangepaste" railrockers voor gebruik op een non-rail rocker cilinderkop. Don't try this at home!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Image

Enfin, 2 andere koppen gezocht en netjes in elkaar gezet.
D.w.z.: inlaatkleppen opnieuw geslepen, nieuw setje grotere uitlaatkleppen, 5 angle valve job, verbrandingskamers netjes gemaakt en de grove kanten uit de poorten gefreesd (een bowl-job en de thermactor bosses in de uitlaatpoorten weggefreesd). Dus geen full port job.
Als laatste een goed setje non-rail tuimelaars bij elkaar gezocht en gemonteerd. Ze zijn klaar en mooi geworden. Iemand goed geholpen en blij gemaakt.

Image

Image

Image

Image

Image

Ben benieuwd Patrick zijn vader de motor al lopend heeft gemaakt. Zal een stuk pittiger zijn geworden. :D
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: Cilinderkoppen 289 of 302

Bericht door JaCo »

Ook weer een mooi stuk huisvlijt Jan, :ok:

Groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Plaats reactie

Terug naar “How to”