Performance blok: Waar te beginnen?

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Performance blok: Waar te beginnen?

Bericht door saf1908 »

Het gaat nog wel even duren, maar t.z.t. - als mijn spaarvarken het toestaat - wil ik investeren in veel meer vermogen in mijn auto. Mijn huidige 302 is niet verkeerd en heb al wat upgrades voor wat meer pit, maar het mag wat wilder.

Het advies om me goed te oriënteren wil ik graag ter harte nemen, maar waar begin ik? Heel technische uitleg kan ik half begrijpen, maar zegt me eigenlijk onvoldoende.

Dan, op hoeveel vermogen moet ik me richten? Ik zie al crate engines met >500 (!) pk, maar mijn gevoel zegt dat ik beter in NL met iemand in gesprek kan gaan gezien de nadelen van crate engines (garantie, niet perfect geleverd, enz.).

Is 500 pk nog te doen voor straatgebruik of rijdt dat niet normaal als je gewoon wil toeren door de stad? Ik wil vooral normaal kunnen blijven rijden, dus een raceblok met moeilijk stationair en enkel hoogtoerig vermogen zoek ik zeker niet. Wat blijft nog leuk qua vermogen?

Een blok laten bouwen in NL i.p.v. een crate engine is dan ook nog een goede optie denk ik?

In een MediaMarkt kun je alles proberen en uitleg krijgen, maar in dit geval zal het wat lastiger zijn.

Waar begin ik...? Alle tips en adviezen zijn welkom.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Performance blok: Waar te beginnen?

Bericht door peer »

Ik denk dat ik hier tegenwoordig wel een heel boek over kan schrijven. Waar begin ik ;)

Laten we vooropstellen dat de vraag of je met een 500 pk blok en wat je het beste kan doen om dit te bereiken veel te maken heeft met je eigen voorkeur en dat hier heel veel verschillende meningen over zijn.

Ik heb ondertussen al een aantal blokken gebouwd, en zelfs ook een crate engine uitgeprobeerd. Laten we vooropstellen dat die 500pk blokken van Internet op een speciale manier getest en berekend zijn. Tegen de tijd dat je het in de auto hebt en op een 'goed afgestelde' dyno hebt staan dat je blij mag zijn als je 300pk op de achterwielen hebt.

Mijn zelf gebouwde 347 stroker had uiteindelijk 340pk op de achterwielen. Dit was erg veel, en uiteindelijk heb ik deze ook uit de wagen gehaald en vervangen voor een wat minder pittig 302 blok. Zoveel vermogen (en toch met mijn ervaring met de auto (15 jaar) op het circuit en op de straat) heeft me nog vaak verrast. Let ook op dat deze alleen nog maar op 98 reed en een verbruik had van 1 op 3. Dit was niet leuk meer om mee te rijden. Dus vergeet dit niet ;)

Hou ook rekening met alle bijzaken, mijn stroker had na een keer of 3 flink doortrekken mijn c4 gesloopt. Dit was een oud beestje, maar er mocht een andere bak achter. Ook was een sper diff bijna een verplichting en dit ging in de papieren lopen uiteindelijk ging dit een erg duur grapje worden. Vergeet ook de achterbandjes niet, 350pk op 225 achter met al het gewicht aan de voorkant heeft ook niet veel zin, dat geeft vooral veel rook of je staat bij elke bocht met je neus de verkeerde kant in.

Dan is het de vraag, hoeveel wil je uitgeven, daar staat alles een beetje bij, wil je beginnen met je huidige blok of wil je een helemaal nieuw blok bouwen. Crate engine of hier een blok kopen/bouwen, dat is een persoonlijke keuze, een crate engine is vaak kaal, daar komt nog een carberateur en soms de ontsteking enz bij dan de vervoers kosten, invoer en btw en het loopt flink op. Het voordeel is dat deze wel gebouwd wordt door mensen die niets anders doen. Laat je er hier 1 bouwen, moet je een expert zoeken, zeker als je iets speciaals wil dan wordt het goed zoeken en zal het ook in de kosten lopen. Ik denk dat je onder de streep als je een nieuw blok wil met een crate engine goedkoper uit bent, wat betreft de garantie enz, tja, als er iets na een jaar stuk gaat en je klopt bij je motor bouwer hier aan, dan ben ik benieuwd hoever je komt.

Wil je gewoon wat meer pit voor op straat gebruik en je houd je eigen blok, dan zou ik beginnen met headers, intake/carberateur, dan eventueel nog nokkenas en koppen. Maar nog voordat je daaraan begint, laat je onderblok controleren of het nog wel gezond genoeg is. Let dan ook op dat je meteen besluit wat je koopt, meestal stel/zoek je deze spullen uit op basis van het totaal plaatje. Een 700 cfm zou ik niet plaatsen op een standaard nokkenas/koppen, echter kies je nu voor een 500 cfm en ga je daarna alsnof je koppen aanpassen enz dan zou je carb te klein kunnen zijn voor het totaal plaatje. Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar budget is denk ik toch wel 1 van de belangrijkste onderdelen.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Performance blok: Waar te beginnen?

Bericht door saf1908 »

Hallo Peer, veel goede vragen denk ik. Bedankt!

Ik weet gelukkig vrij goed dat ik vooral niet te extreem wil gaan. Brandstofverbruik maakt me iets minder uit, maar 1 op 3 betekent voor mij dat ik er niet eens meer mee naar de Ardennen moet willen rijden, dus dat is te gek. 1 op 5 lijkt me beter.
Ik heb een Tremec T5 bak, alleen weet verder niet zoveel wat deze zal toelaten qua vermogen?

Het liefst houd ik het een beetje oldschool allemaal. Geen zin in een supercharger ook trouwens.

Momenteel heb ik al een 302, headers, Edelbrock performer intake en carburateur. Blok mag hiervoor worden aangepakt als deze bruikbaar is. Nokkenas is ook iets wilder, maar ken de specs niet. Koppen: weet niet welke, maar niet modern/alu. Banden: Ik heb 235 banden achter.
Alleen wheelspin krijg ik op droog asfalt niet voor elkaar.

Budget: Ik ben nog aan het sparen en het zal niet voor binnen 1 of 2 jaar zijn, dus ik heb liever eerst mijn einddoel voor ogen, dan weet ik waar ik naartoe werk qua bedrag.

Met bovenstaand in het achterhoofd hoeft het zeker geen 500 pk te zijn voor mij. Ik zou liever weten aan hoeveel pk ik dan moet denken en welke andere tips er zijn.

Ik kom dus al iets verder:
- Goed rijdend voor een zondagstoerrit en stadsverkeer
- Geen superchargers, EFI, enz. En liefst geen extreme aanpassingen nodig aan bak of rest auto.
- Geen racebenzine, 1:3 verbruik
- Niet te onderhoudsintensief/betrouwbaar blok
- Zoveel mogelijk vermogen mits passend in het plaatje. Wil wel af en toe flink gelanceerd kunnen worden. :mrgreen:
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Performance blok: Waar te beginnen?

Bericht door Big_fun_58 »

Ik sluit mij helemaal aan bij Peer. Goed verwoord.
De rest aanpassen als je een hoog vermogenblok in gooit is een 1e vereiste. Veiligheid. Zoniet dan kan het snel misgaan. Bomen geven niet veel mee...
Ik zou eerst het manifold vervangen door bijvoorbeeld een performer RPM. Dat scheelt al ongeveer 20 Pk (de std performer is maar nét iets beter als een standaard (HO) manifold). Doe daarbij een snellere nokkenas en een iets grotere carburateur (650 cfm?) en hij neemt al genoeg stappen. De std koppen (als deze nog goed zijn) kan je zelf aanpakken en opknappen als je het eenvoudig houdt. Met een hardstalen freesje (AliExpress "Carbid cutter 6 mm of Rotary Burr E ex 6mm (neem de 12, 14 of 16 mm diameter ellips vormige variant)) kan je alle opstaande randen uit de in en uitlaatpoorten halen. Niets vergroten of uitfrezen, gewoon vloeiend maken. Daar win je pk's mee en trekt je motor beter door in hogere toeren. Google is your best friend. Als je nog zoveel tijd heb dan kan ik misschien in de toekomst je koppen flowen en opvoeren (grotere kleppen). Ik heb al een paar DMFFers blijgemaakt met een mooie geflowde set. Nu heb ik teveel projecten dus begin ik er niet aan.
Succes en hou ons op de hoogte.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Performance blok: Waar te beginnen?

Bericht door Gearz »

Ter overweging,

Ik heb momenteel een gestrookte 302, serieus en professioneel opgebouwd en zit nu op 349cui met 430 tot 440 dyno gemeten pk's Ik heb er een op het vermogen aangepaste aandrijflijn achterzitten om het vermogen aan te kunnen en optimaal te kunnen gebruiken. Custom made versterkte 5 bak met alles wat daar bij komt kijken, verder een 9 inch met LSD , aluminium aandrijfas met sterkere U joints, een aangepaste en versterkte ophanging en dan nog aangepaste stuurpomp, stuurhuis, etc. 265 brede michelin pilot super sport banden en 13.2 inch schijven voor en 12.5 inch achter om ook te kunnen stoppen.

Nou trap ik 'm aardig en wil graag dat alles op elkaar is afgestemd en bovendien heel blijft aangezien ik met eerder en mildere 300+ pk opgefokte blokken alles aan gort gereden heb, een c4, een AOD, t5's, 8 inch rear, u joints, en ga zo maar door, ik heb serieus leergeld betaald in zo'n 20 jaar tijd. De huidige complete set up heeft mij ongeveer 15.000 euro gekost tot wat het nu is waarvan er zeker 8 a 9 in de motor zitten en dan heb ik op de machinale bewerkingen na nog bijna alles zelf gedaan.

Zorg dat je dus exact weet wat je wil en ga praten met een bedrijf met ervaring in het opbouwen van een dergelijk blok dat alles zelf in huis heeft om een dergelijk blok te kunnen bouwen, van machinale bewerkingen tot het balanceren etc. Ga niet besparen maar ga voor kwaliteit, anders betaal je later nog eens om het goed te laten doen. Op het laten bouwen van dit soort blokken krijg je in nederland geen garantie, hooguit coulance. Vraag evt. offertes op en kijk wat je nodig hebt om alles veilig en constructief goed op de weg te zetten.
Schrik je van de prijzen, bouw dan gewoon een 300-350pk 302 of 351w blok zonder verdere gekkigheid en geniet van een leuk sterk en bovenal levendig blok met meer dan voldoende vermogen.

Michel
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Performance blok: Waar te beginnen?

Bericht door peer »

Ik denk ook dat dat alweer een paar jaar geleden is Michel? Met de huidige prijzen enz gaat het je dit niet meer lukken voor < 10K denk ik.

Tegenwoordig kost het balanceren van een krukas al richting de 500 (toevallig gisteren nog opgezocht), honen van een blok 500 enz.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Performance blok: Waar te beginnen?

Bericht door saf1908 »

Bedankt voor jouw reactie ook Michel, goede informatie en dit helpt mij een beter beeld voor ogen te hebben wat ik zou moeten willen met mijn auto.
Hoe meer vermogen, hoe beter, maar zo simpel werkt het niet.

Ik wil vooral een min of meer 'stock' look behouden en dus niet teveel richting pro touring/resto mod gaan. Geen superchargers, extreem brede banden, enz. Dat is zeker cool, maar hoeft van mij niet en bespaart me bovendien veel geld.
Ruim €20.000 uitgeven aan al die aanpassingen is niets voor mij om die redenen en bovendien ben ik zelf echt een beginned sleutelaar. Dan wordt het dus echt duur.

Als ik mijn 302 kan laten aanpakken en daarmee 300-350 pk kan behalen met behoud van mijn T5, ophanging (rack & pinion heb ik al), wielen en evt. achteras/differentieel dan zou ik zeer zeker een gelukkig mens zijn. Als dat op de oldschool manier kan, dus zonder fancy EFI, supercharger, enz. dan heel graag.

Het enige dat ik nog niet zo goed begrijp is dat ik ondanks mijn huidige 302, headers, performer 289 intake, Edelbrock carb en snellere nokkenas (details ken ik helaas niet) zeker nog geen 350 pk haal. Verre van (puur op gevoel, nog niet op dyno geweest). De winst zit hem dan waarschijnlijk nog in de cilinderkoppen en een evt. combinatie van de eerder genoemde modificaties? Afstelling zou wel goed moeten zijn, daarvoor is hij onlangs weggebracht.

Gezien mijn wensen, dus liefst o.b.v. mijn eigen blok richting de 300-350 pk, moet ik dan verder nog veel aanpassen of zou mijn aandrijflijn dit gewoon moeten trekken, normaal gesproken? Volgens mij hadden de 1966 Shelbys 306 pk, dus zo heel veel gekkighoud zou hopelijk niet nodig moeten zijn?

Nu ik dit al behoorlijk duidelijk heb, zijn er dan tips voor bedrijven in NL om mij hierbij te helpen?
Een inschatting van de kosten zijn lastig, maar waarmee zou ik ongeveer rekening moeten houden er vanuit gaande dat ik zelf alleen mijn auto breng en ophaal?

p.s.: Bedankt ook wederom Peer en zeker ook Big_fun_58. Het aanbod om de koppen aan te pakken wil ik zeker overwegen, bedankt daarvoor. Ik heb nog even de tijd. Ik heb me er wat in verdiept en het lijkt me enorm veel voldoening te geven die klus, alleen wil ik ook niet zelf lopen prutsen en zie ik mijzelf niet zomaar mijn eigen koppen aanpakken...
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Performance blok: Waar te beginnen?

Bericht door peer »

Ah, maar hier komt het stukje 60's HP en moderne HP om de hoek kijken. Voor 1971 werd er met 'gross' hp gemeten, dit geeft al snel een 20% winst ten opzichte van de netto HP van tegenwoordig. 'zoek maar eens op "60's hp vs modern hp".

Het voorbeeld van je shelby is een mooie. Dat is bruto op een kaal blok gemeten 306 pk. Als je deze op een huidige goed afgestelde dyno zet dan mag je blij zijn als je een 200 pk aan de wielen hebt. Er gaat zo'n 20% af aan verschil in meten en dan ook nog wel een xx% in je aandrijflijn.
Vergeet niet dat een 66 shelby ook maar een 0-100 tijd had van 7 seconden.

Even ter vergelijking:
Een shelby 66 heeft een gewicht van 1265 kg '306 pk' en is van 0-100 in 7 seconden.
Een bmw m3 uit het eerste jaar heeft een gewicht van 1300 kg en heeft maar 200 pk maar 0-100 in 6.2.


Met andere woorden, PK zegt niet zo veel, sterker nog wil je gewoon sneller zijn en je hebt toch al een T5, leg er een korter differentieel onder, dat verschil ga je wel merken ;)
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Performance blok: Waar te beginnen?

Bericht door saf1908 »

Ah OK, helder Peer, bedankt. Vergeet in dat geval maar mijn verwondering omtrent de 1966 Shelby.

Ik ben nog wel benieuwd naar jullie kijk op mijn andere punten, om aan die 300-350 pk te komen.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1528
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Performance blok: Waar te beginnen?

Bericht door grandmaster n »

In de eighties ook bezig geweest met een Foxbody om een street- en stripcar te bouwen.
(de strip was in de amsterdamse havens :mrgreen:)
Ik heb me ook gehouden aan wat hier boven staat geschreven: zoals headers, inlaatspruitstuk, nokkenas, andere carb.
Dat was toen al redelijk aan de prijs. (maar ik had ook niet zo veel geld :lol: )
Verdere aanpassingen waren voor mij toen te duur en er was nog een nadeeltje: het was ook mijn dagelijkse auto en ik mocht blij zijn als hij 1 op 3 haalde. Ging ik echt trappen dat werd het nog erger....

Al met al is ook wat hier boven al staat: pk's zeggen niets. Als je gewoon goed van je plek kunt komen, geeft dat (voor mij) al genoeg voldoening.

gr
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Performance blok: Waar te beginnen?

Bericht door Cobretti »

Hallo Saf,
Ik heb dezelfde 302 motor, dezelfde vragen, dezelfde wensen, en ook dezelfde planning (start >2j) voor ogen.
We zijn dus met 2 :smt041
en ben reuze geïnteresseerd om deze thread te volgen ! :wink:
Ik heb al heel wat motorbuilt 'recepten' gevonden, maar het is erg moeilijk om de cafépraat van het echte werk te onderscheiden.
Ik ben op zoek naar 0-100km/h in 5sec, hoeveel pk daarvoor voor mijn Cobra nodig is weet ik niet. Ik schat het op 250pk max 300pk op de achterwielen. Het hangt ook weer af van je eindoverbrenging uiteraard, zoals hierboven al aangegeven.
Een stroker kit lijkt me een goede keuze, dan moet je blok open, maar dan weet je ook dat je de goede internals gaat gebruiken.

Een goede motorbouwer of partsleverancier die je bijstaat tot in detail lijkt me nodig. Ik zoek die in België, regio Gent. En zou graag zoveel mogelijk zelf doen.

Maar goed, ik ga ophouden je thread te kapen. Ten gepaste tijde start ik m'n eigen topic 😉. En intussen volg ik het hier met meer dan grote interesse.👍

Greets, C. 😎
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Performance blok: Waar te beginnen?

Bericht door saf1908 »

Cobretti schreef: vr 29 jan, 2021 22:56 Hallo Saf,
Ik heb dezelfde 302 motor, dezelfde vragen, dezelfde wensen, en ook dezelfde planning (start >2j) voor ogen.
We zijn dus met 2 :smt041
en ben reuze geïnteresseerd om deze thread te volgen ! :wink:
Ik heb al heel wat motorbuilt 'recepten' gevonden, maar het is erg moeilijk om de cafépraat van het echte werk te onderscheiden.
Ik ben op zoek naar 0-100km/h in 5sec, hoeveel pk daarvoor voor mijn Cobra nodig is weet ik niet. Ik schat het op 250pk max 300pk op de achterwielen. Het hangt ook weer af van je eindoverbrenging uiteraard, zoals hierboven al aangegeven.
Een stroker kit lijkt me een goede keuze, dan moet je blok open, maar dan weet je ook dat je de goede internals gaat gebruiken.

Een goede motorbouwer of partsleverancier die je bijstaat tot in detail lijkt me nodig. Ik zoek die in België, regio Gent. En zou graag zoveel mogelijk zelf doen.

Maar goed, ik ga ophouden je thread te kapen. Ten gepaste tijde start ik m'n eigen topic 😉. En intussen volg ik het hier met meer dan grote interesse.👍

Greets, C. 😎
Geen probleem, hoe meer informatie hoe beter.

Ik ga me eens oriënteren op goede motorbouwers.
Wellicht hebben er enkel forumleden nog tips voor ons.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Performance blok: Waar te beginnen?

Bericht door peer »

Omdat mijn cabrio klaar is en ik een nieuw project op het oog heb ben ik een ruwe schatting aan het maken. 1 van de onderdelen is de motor en ik dacht dat ik deze gegevens hier ook wel nuttig zouden zijn.

Ik heb 3 opties in mijn hoofd:
1. 289 met ~320 pk aan het blok --> 210 en een beetje aan de wielen
2. 289 met ~370 pk aan het blok --> 240 en een beetje aan de wielen
3. 347 stroken met >400 pk aan het plok --> over de 300 pk aan de wielen.

Veel zal afhangen van het staat van het blok en het totale budget voor het project maar alvast een opsomming:
1. als het onderblok in goede staat is, dan kom je met een set koppen, carb en nokkenas een heel eind. Doe je het zelf dan zit je aan zo'n ~4000 euro aan onderdelen
2. als het onderblok in goede staat is, dan kom je met een beter set koppen, carb en nokkenas een heel eind. Doe je het zelf dan zit je aan zo'n ~5000 euro aan onderdelen
3. Als het onderblok in minder goede staat is en we moeten boren enz dan is het een goed idee om meteen te gaan stroken. Kostprijs strokerkit vs orginele zuigers enz is een fractie van de totaalprijs. In totaal kom je dan op onderdelen ~ 7000 euro, daar komt dan nog een 500 euro voor honen/boren. Dit is dus wel als je alles zelf doet.

Je moet ook rekening houden dat dit het goede moment is om ook bijvoorbeeld je oliepomp, waterpomp en radiateur enz te vervangen.
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Performance blok: Waar te beginnen?

Bericht door Gearz »

peer schreef: ma 01 feb, 2021 12:51 daar komt dan nog een 500 euro voor honen/boren. Dit is dus wel als je alles zelf doet.
Dit zijn (netto) arbeidsloon prijzen die je als richtlijn kunt gebruiken.
Zijn een jaar of zes oud.

Studs monteren + Lijnboren € 235,-
Boren/Honen 8 cilinders € 295,-
2x Dekken vlakken/parallel zetten € 90,-
Balanceren € 185,-
2x Kop vlakken € 80,-
16x Klep slijpen € 72,-
16x Klep zetels frezen €104,-
Blok cilinderskirts aanpassen aan strokerslag € 162,50

De rest moet je dan zelf doen, demonteren, schoonmaken, checken op haarscheurtjes (ultrasoon), monteren en opbouwen, afstellen, inlopen, etc.etc.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Performance blok: Waar te beginnen?

Bericht door peer »

Gearz schreef: ma 01 feb, 2021 14:43
peer schreef: ma 01 feb, 2021 12:51 daar komt dan nog een 500 euro voor honen/boren. Dit is dus wel als je alles zelf doet.
Dit zijn (netto) arbeidsloon prijzen die je als richtlijn kunt gebruiken.
Zijn een jaar of zes oud.

Studs monteren + Lijnboren € 235,-
Boren/Honen 8 cilinders € 295,-
2x Dekken vlakken/parallel zetten € 90,-
Balanceren € 185,-
2x Kop vlakken € 80,-
16x Klep slijpen € 72,-
16x Klep zetels frezen €104,-
Blok cilinderskirts aanpassen aan strokerslag € 162,50

De rest moet je dan zelf doen, demonteren, schoonmaken, checken op haarscheurtjes (ultrasoon), monteren en opbouwen, afstellen, inlopen, etc.etc.

Michel.
Dan moet ik echt een ander adres zoeken, het bedrijf waar ik al jaren kom vraagt in iedergeval voor:
Blok ultrasoon reinigen € 100
Boren/Honen 8 cilinders € 500
Balanceren € 350
Plaats reactie

Terug naar “Performance Corner”