renstal uitgebreid, nieuwe job, hulp gevraagd

Van alles en nog wat Ford/Mustang gerelateerd.

Moderator: Shelby GT-H

78ghiaT5
Super User

renstal uitgebreid, nieuwe job, hulp gevraagd

Bericht door 78ghiaT5 »

Een merkwaardige dag uit het leven van een II-gek. Zo kun je afgelopen zaterdag wel noemen. Vol verwachting reed ik gister de SG naar Hillegom, want Rene Denayere zou in de morgen een sloop II uit Waddinxveen gaan ophalen. Ik zou arriveren omstreeks 11.00 uur om het zojuist opgehaalde Tweetje te gaan bekijken. Goed, dat werd dus 11.30 uur. Twee seconden voor ik de SG parkeerde, zag ik in een flits iets wits staan dat groen was uitgeslagen. Oh nee, dacht ik, weer een klein drama op wielen. Dit ziet er niet goed uit. En het zag er ook niet goed uit. Ik kan je zeggen dat als je een echt II-hart hebt, je een beetje terneergeslagen wordt van de aanblik van zo'n II, want er zijn er al zo weinig. En welke zot gaat er nou zo met zijn wagen om? Stil liep ik om de wit-groene coupe met geheel zwart vinyl dak uit '78 met vastgelopen V6 rond. De banden lek, en een wiel vastgelopen, de achterbumper gaar en dan bedoel ik ook echt gaar. Door de gorigheid van de carrosserie schrok ik me een rotkapotje. Het voorfront was kapot, doordat de vorige eigenaar de wagen in de morgen uit zijn tuin had gesleept en daarvoor het voorfront gebruikte. De sukkel! Het ding kun je dus weggooien. Bij het rechterachterwiel zat een rare spatlap, omhoog gehouden door kettingen, in de motorkap zat een gat, precies dezelfde als mijn SG heeft, dus dit kleine drama had ooit een hood ornament. Een van de achterlichten heeft een gebroken glas. Die unit was niet de enige die iets gebroken had, want de ganse voorruit lag aan diggelen!

Een van de voorschermen had aan de bovenkant een deuk, maar in het algemeen was het plaatwerk niet meer zo denderend. Nu heeft de SG zo zijn plekken, maar deze voiture ziet er nog altijd beter uit dan deze witte coupe, dus ik prees mezelf al gelukkig. Helaas was de linkerdeur aan de onderkant zo rot als een deur van een roestige II, jammer want ik had een linkerdeur nodig. Onder de kap lag de verstilde V6 te wachten op het moment dat iemand medelijden zal krijgen en hem weer tot leven wekt. Een bekroning in de vorm van een roestig open luchtfilterhuis. Mooi was nog wel het okerkleurige interieur, wat overeen komt met dat van mijn gouwe T5 II. het tapijtje ziet er beter uit dan het mijne en dat wil ik dan ook gaan overzetten. Deze coupe heeft deels het luxe interieur van de SG, maar dan in de oker/beige tint. Dan heb ik het over veloursbekleding van de neerklapbare achterbank en voorstoelen, afgezet met knopen. En de portierbekleding met nephouten door panel moldings voorzien van het rennende II-paard, als in de SG. helaas heb ik aan die bekleding niet veel, aangezien het wel de juiste kleur betreft, maar niet origineel is, omdat de T5 II het standaard stoffen interier heeft. Middenconsole prima, hoedenplank prima, dashboard helemaal mooi en voorzien van het MUSTANG II-logo, een optie. Toch klopt er iets niet helemaal: als je dat luxe interieur hebt, moeten in de quarterpanels boven de achterbank ook die nephouten panelen zitten, en die ontbreken nu juist. Hier zit het standaard spul in, precies dezelfde als in de T5 II.

Wat mij vaker opvalt is dat chromen lijsten vaak nog prima zijn, en dat geldt zeker voor de achterraamomlijsting, en voorraamomlijsting, Daarvan heb ik een deel nodig voor de SG. Mooi meegenomen dus. Voorts heeft de coupe torsieveren om de kofferklep omhoog te klappen, dus die snaai ik eruit, omdat ze om een of andere duistere reden verdwenen zijn uit de SG, zodat ik diens klep altijd moet openhouden. Weer een probleempje opgelost dus. Goed, de velgen. Dat zijn dus Wolfracers met afgeronde naafdop. Moeten eens een flinke poetsbeurt hebben. Koplampen zijn heel mooi, evenaals de chromen grille inleg. Nog een gelukje: ik had voor de T5 II een origineel krikje nodig. Die kocht ik bij Martin. Later bleek daar een krikzwengel bij te horen. Die vond ik bij Helmuth. Van hem kocht ik tevens een IIde krik. Maar daar had ik geen zwengel voor. En nu lag er in de witte coupe alleen nog maar een zwengel! Dus nu kan ik ook dat setje compleet maken. Ook lag er een haak met toebehoren in om het reservewiel vast te zetten en dat ligt al in de SG.

Toen de inspectie was afgelopen, waar ik niet heel vrolijk van werd moet ik zeggen, heb ik de ganse coupe zo goed mogelijk schoongeboend. Want het II-tje had 5-6 jaar in een tuin staan verkommeren. Dus het plaatwerk was groen uitgeslagen. Onder de portiergrepen huisden spinnen, elders trof ik een kleine slak aan. Na de schoonmaak zag het er al beter uit. Als ik schandalig veel geld had, zou ik dit soort Tweetjes opkopen om ze op te knappen. Dat heb ik niet en ik kan alleen maar de onderdelen eraf halen. Toen ik Rene zei dat ik die en die onderdelen wilde hebben, vroeg hij me: waarom neem je de auto niet over? Ik hoefde niet lang na te denken en stemde toe, dus nu zal ik, kortstondig, drie II's bezitten en heb ik een nieuwe job gevonden: II-sloper. In navolging van Helmuth en Bart. Uiteraard heb ik van dit trieste II-tje foto's gemaakt en de SG er naast gezet. Wat een verschillen! Ik zal ze straks plaatsen. Nu ik een derde II heb, voel ik met toch enigszins somber omdat ik weet dat de laatste aanwinst binnenkort alleen nog maar uit losse onderdelen zal bestaan. Nee, ik heb er gemengde gevoelens over. Slopen zal ik met pijn in het hart doen. Was het nou zo dat reparatiestukken en onderdelen nog werden gemaakt, dan kon ik zijn leven sparen. Helaas, dankzij diegenen die niks van II's moeten hebben, en dat zijn er velen in Amerika en elders, is er, althans voorlopig, geen markt voor reproductie-onderdelen en zullen de weinige II's die nog over zijn en die eigenlijk restauratie nodig hebben eerder op de sloop belanden dan in de garage.

Omdat ik de wagen heel snel gesloopt moet hebben (wat ik met pijn in het hart ga doen), wil ik mensen om hulp vragen die me kunnen helpen noodzakelijke delen die nog goed zijn te helpen afslijpen. Komende weken gaat het interieur eruit, en pas daarna komt de slijperij aan de beurt. Maar van slijpen heb ik geen KKK gegeten en vraag hierbij om hulp. Is er iemand in de buurt van Hillegom die me zou kunnen assisteren t.z.t.? Alvast bedankt.

Twoser Driver
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
78ghiaT5
Super User

Bericht door 78ghiaT5 »

En hier de foto's.

Het typeplaatje:

Afbeelding

Voor de wasbeurt:

Afbeelding

Afbeelding

Interieur, luxe doorpanels en veloursbekleding:

Afbeelding

De stille 6-cilinder. wacht op een liefhebber:

Afbeelding

Wie is er door de voorruit gelazerd??

Afbeelding

Gare achterbumper:

Afbeelding

Na de schoonmaakpartij en vele liters water:

Afbeelding

Vreemde spatlap:

Afbeelding

Paardenstickers en fender-embleem:

Afbeelding

Frontje:

Afbeelding

Fender-embleem:

Afbeelding

Key protection plate, II-design:

Afbeelding

Redelijk schoon:

Afbeelding

Fold down rear seat:

Afbeelding

Harry
plag

Bericht door plag »

Ik wil je eventueel wel helpen Harry , Hillegom is voor mij 25 min rijden.
En wie weet zit er ook nog wat bruikbaars voor mij bij.
Laat het maar weten als je zover bent.
Groeten Ronald
78ghiaT5
Super User

Bericht door 78ghiaT5 »

dank je, Plag. mijn streven is om zo gauw mogelijk het interieur eruit te halen. probleem wordt het weghalen van de stuurkolom en het eronder uittrekken van de voor- en achtertrein. interieur verwijderen kost een klein dagje werk. dus al over enkele weken kan ik al hulp gebruiken. daar heb ik geen verstand van en hulp is altijd welkom. ik geef je mijn nummer via pb.

Harry
6-banger

Bericht door 6-banger »

Wat ga je doen Harry?Met de onderdelen van deze je eigen II's opknappen of ga je de II onderdelen handel in?

groet Jan
78ghiaT5
Super User

Bericht door 78ghiaT5 »

hahaha, Jan, ik ben jouw verhaal omtrent je onderdelen van motorfietsen niet vergeten. het cirkelt ergens rond in mijn mistige brein...

enkele onderdelen kan ik zeker gebruiken voor de T5, zoals de quarterpanels. en wat chroomstrippen, hoewel ik die al II-maal dubbel heb.
Er zitten de brede quarter windows in van een coupe, dus daar heb ik niets aan. mag iemand anders overnemen, geldt ook voor de stuurkolom en stuur, de portierbekleding (is behalve de kleur anders dan de mijne), de stoelen. de V6 heb ik ook niets aan en ook de achteras. buitenspiegels kunnen ook naar een ander. dashboard extra voor mij is nooit weg, maar kan eventueel weg. mss de schijfremmen/trommels. remdrukverdeler mag weg en radiateur. nou ja, ik zie wel. de binnenspeigel verkoop ik ook, want ik heb er al twee extra.

eventuele andere zaken van de voor- en achterwielophanging plus tandheugel hou ik, zover ze overeen komen. Ik heb al een set zijruiten getint glas, moet nog bekijken of ik ze hou voor de T5. denk het wel. verder neem ik het tapijtje mee. ook wil ik de binnenschermen onder de achterschermen afslijpen, zijn voor de SG. koplampen wil ik zelf houden. dan heb ik nog een goede achterlichtunit over...

Harry
plag

Bericht door plag »

Harry laat het even weten als je naar Hillegom gaat kom ik alvast een keer kijken.

Groeten Ronald
78ghiaT5
Super User

Bericht door 78ghiaT5 »

zaterdag ik daar zijn zal,

twoser driver
Mustanghenkie

Bericht door Mustanghenkie »

Hee Harr,

Nog even en je streeft Martin Haykens voorbij. Jammer dat deze auto beyond repair was. Dat zwarte dakje staat erg leuk op zo'n model II, in ieder geval komen de onderdelen bij een ware II maniak terecht.
Mustang Hardtop 1966, baby blue, automaat, am radio en airco. (Voorlopig out of service)
Alfa Romeo Alfetta 1974, Bianco Spino (roomwit) 1800cc Nord
78ghiaT5
Super User

Bericht door 78ghiaT5 »

geloof me, hier de slopershamer doorheen te jagen is een van de moeilijkste beslissingen die ik ooit heb genomen. maar het zou teveel geld kosten hem op te knappen, terwijl de SG en de T5 II al op hun beurt staan te wachten. ik wordt hier niet vrolijk van, maar wat moet dat moet. als ik het geld toch eens had...

harry :(
Kors

Bericht door Kors »

hey Harry,
misschien heb ik wel intresse in die deurpanelen en in de deksel van het consolkasje
Kors Wijker

judge 1974-1978 mustang II (retired)
Mustang II with 260 horses....!!!
www.mustang-2.com
Mustanghenkie

Bericht door Mustanghenkie »

Harry's Mustang II Partsshop BV
Mustang Hardtop 1966, baby blue, automaat, am radio en airco. (Voorlopig out of service)
Alfa Romeo Alfetta 1974, Bianco Spino (roomwit) 1800cc Nord
Marcel
Retired Moderator
Contacteer:

Bericht door Marcel »

En weer zie ik nou niet wat er mis is met dit II,tje :mrgreen:
1969Mach1

Bericht door 1969Mach1 »

Pracht exemplaar, nog lang niet zo mooi als die gele van laatst, maar toch... :D
1969 Indian Fire Ford Mustang Mach1 351w 4-spd
--> @mistermach1
martijn
Contacteer:

Bericht door martijn »

Nou, ik ben er in elk geval niet op tegen dat ie wordt gesloopt. :smt040
NOW 1966 coupe L6
SOLD 1965 2+2 fastback 302 5.0 HO, C4, PS, PB
SOLD 1966 coupe 289 V8, C4, PS
SOLD 1966 coupe 289 V8, C4, Discs
SOLD 1965 2+2 fastback 289 V8, C4
SOLD 1965 coupe 289 V8, C4, PS