Al rijdend in N zetten kan geen kwaad, moet zelf bij remmen op sneeuw/ijs met een achterwielaandrijving.
Wat je niet mag doen is in P zetten al rijdend
Verder heb ik in deze topic toch een aantal dingen gelezen die volgens mij niet kloppen. Bij sneew/ijs op de baan, hou gewoon volgende principes voor :
- overdreven defensief rijden : veel ruimte laten met voorliggers, vroeg en zacht remmen, geen hevige rem of andere manoevres. Smooth driving.
- hoe minder power op de wielen, hoe beter : doorspinnen = niet vooruitgaan en/of verlies van controle. Als je met TC niet weg geraakt, zal je zonder TC niet veel beter doen, behalve dat je wielen doorspinnen en je jezelf in de sneeuw ingraaft. Vergelijk het met modder. Met een manuele bak, altijd een versnelling hoger rijden dan je normaal zou doen. Met een automaat denk ik niet dat het nut heeft om in 2de te starten : verbeter me als ik fout ben, maar in 2de vermijd je gewoon dat die naar 3de gaat. Bij vertrekken zal die toch eerst de 1st versnelling gebruiken, en daarna schakelen naar 2de en daarin blijven (nuttig als motorrem in afdalingen). Dat wil je juist niet, moet zo hoog mogelijk schakelen. Tenzij dat die automaten van Ford anders werken natuurlijk.
Volgens mij is een high power automaat achterwielaangedreven wagen zonder winterbanden zowat het ergste waar je mee op de baan kunt komen dezer dagen. Kijk maar wie meestal in de gracht ligt met dit weer : BMW's, Mercedessen en Lexussen
Just my 2cents
Brunetti