rekeningrijden en uw verweer ertegen!

Van alles en nog wat Ford/Mustang gerelateerd.

Moderator: Shelby GT-H

Ratrod

Bericht door Ratrod »

en nu denkt men weer eens aan tolpoorten. Een plan dat in de jaren 90 al afgeschoten is omdat het niet helpt.

Prestige projecten, geldklopperij etc.

Oh ja, heb je de brandstofprijzen gezien?

En dat in een economie die grotendeels afhankelijk is van handel en distributie.
1979 Mustang Cobra Fastback V8
Gerlof
Van een edel paard waardeert men niet zijn kracht, maar zijn karakter. [i]Confucius[/i]
fuel66

Bericht door fuel66 »

Den Haag, 31 maart 2010

Geachte heer, mevrouw,

Met genoegen presenteer ik u vandaag de uitkomsten van de ledenpeiling over de kilometerprijs. Ik wil u graag hartelijk bedanken voor uw deelname. We zijn blij met de enorme belangstelling voor de peiling, die duidt op uw grote betrokkenheid. Bijna 440.000 mensen vulden de online vragenlijst in; ongeveer 6000 mensen deden vervolgens ook nog mee aan één van de zeven internetdiscussies. Het grote aantal reacties heeft geleid tot een schat aan informatie die nu en in de toekomst goed van pas zal komen.

Zoals u weet, heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel kilometerprijs enkele weken geleden ´controversieel´ verklaard. Dat betekent dat de zittende Kamerleden hierover geen besluit meer nemen. Het zal afhangen van een volgend kabinet wat er met dit wetsvoorstel gebeurt. De ANWB verwacht echter dat het onderwerp ‘betalen voor mobiliteit’ hoe dan ook weer terugkeert op de politieke agenda. Het feit dat het nu niet meer zinvol is om de uitkomsten van de peiling aan te bieden aan de huidige Tweede Kamer, betekent dan ook niet dat ze niet meer van belang zijn. We zullen de resultaten namelijk in ieder geval aanbieden aan de lijsttrekkers van alle politieke partijen, net als aan de informateur die na de verkiezingen op 9 juni aan de slag zal gaan om de vorming van een nieuw kabinet voor te bereiden.

De ANWB is samen met de onderzoeksbureaus de afgelopen weken druk bezig geweest om alle informatie die we hebben gekregen uit de ledenpeiling door te nemen en te analyseren. Daarbij was de uitdaging om de verscheidenheid aan reacties en de verdeeldheid aan meningen goed in kaart te brengen. De ledenpeiling maakte ons duidelijk dat er heel veel verschillende inzichten en argumenten bij de leden bestaan. Zonder al die nuances tekort te willen doen, zijn er enkele zaken wel duidelijk te onderscheiden. Zo blijkt dat de meerderheid van de leden die de vragenlijst heeft ingevuld, het principe ‘betalen naar gebruik’ nog steeds wenselijk vindt. Tegelijkertijd is duidelijk geworden dat de manier waarop het betalen naar gebruik in het wetsontwerp is uitgewerkt op veel weerstand stuit.

Op basis van de uitkomsten van de peiling heeft de Bondsraad van de ANWB tien belangrijke constateringen gedaan. Daarbij was het doel om zoveel mogelijk recht te doen aan alle meningen en argumenten die uit de peiling zijn gekomen. Deze tien constateringen staan beschreven in het document De mening van ANWB-leden over de kilometerprijs. Daarin wordt ook beschreven wat de ANWB met deze constateringen gaat doen. Al deze informatie vindt u terug op http://www.anwb.nl/auto/dossier-kilometerprijs, samen met de uitgebreide onderzoeksrapportage.

Veel leden hebben ons de afgelopen weken gevraagd wat er uit de peiling is gekomen en wat de ANWB met de uitkomsten gaat doen. Ik hoop u langs deze weg een antwoord op uw vraag te hebben gegeven. Ik dank u nogmaals hartelijk voor uw deelname!

Met vriendelijke groet,
You`re going to need a bigger boat......Cadillac CTS-V horsepower.
Ratrod

Bericht door Ratrod »

Linkje zegt "pagina niet gevonden"

Ik ben benieuwd of de ANWB en de minister lobbygeld ontvangen o.i.d. van partijen die dit systeem willen produceren.

Of ziet de ANWB een mogelijkheid hun diensten aan te bieden via dat systeem?
Gerlof
Van een edel paard waardeert men niet zijn kracht, maar zijn karakter. [i]Confucius[/i]
Neko-
Donateur 2014

Bericht door Neko- »

Voor de geinteresseerden, die links waar over gesproken word kunnen wat lastig te vinden zijn:

De mening van de ANWB leden

Samenvatting ledenpeiling kilometerprijs

Complete onderzoek kilometerprijs

Op zich ben ik het best eens met het betalen voor het gebruik in plaats van het bezit... Alleen niet op de wijze waarop ze het wilden doen. We betalen immers al voor het gebruik middels een lading accijns die al voldaan word bij iedere tankbeurt...
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
capri v8 driver

Bericht door capri v8 driver »

in duitsland zit the wegenbelasting in de benzine prijs, en zelfs dan is de benzine prijs nog lager dan in nederland. als ik het goed heb, zit in de belgische benzine prijs ook een deel wegenbelasting verwerkt. en zelfs dan scheelt het 22 cent in de literprijs van benzine.

en bij de uitkomsten van de ANWB peiling zet ik ook al mijn vraagtekens, zeker naar het lezen van de vragen, die je moest invullen. daarbij komt dat in iedere ander poll, waar je met ja of nee kon antwoorden, tegen het rekeningrijden word gestemd.

het is jammer dat niemand de ANWB uitkomsten kan controlleren.

volgens mij komt de ANWB met een te rooskleurig raport om maar geen gezichts verlies te lijden, aangezien de ANWB zich al uitgesproken heeft voor een kilometerheffing en ook aan deze plannen heeft mee gewerkt, een nee van de leden erg pijnlijk zijn.
Neko-
Donateur 2014

Bericht door Neko- »

Met die ANWB vragen kun je echt alle kanten op qua uitslag... Temeer daar mensen soms helemaal niet wisten wat ze nu eigenlijk invulden... Dus het resultaat, daar verbaas ik me niet over. Dat was wel te verwachten.
Ratrod

Bericht door Ratrod »

De vraag was of men het eerlijker vond om per km te betalen ipv een vast bedrag. Velen vinden dat eerlijker. Het woord rekeningrijden, tolpoorten of km-heffing is daarin niet genoemd. De ANWB trekt gewoon de verkeerde conclusie.

Zo'n 80% van de benzineprijs is belasting in één of andere vorm. Is dat niet genoeg? Het meeste van de opbrengsten van die accijnzen, heffingen, houderschapsbelasting etc. gaat naar Algemene Middelen. Slechts een fractie gaat naar wegenbouw e.d.

Ik weet dat er 20, 29 of 35 miljard bezuinigd moet worden. Het CDA interpreteert dat altijd als "U moet meer gaan betalen" ipv "Laten wij eens wat minder uitgeven aan dingen die wij zelf leuk vinden".
Gerlof
Mack
Super User

Bericht door Mack »

Ratrod schreef:De vraag was of men het eerlijker vond om per km te betalen ipv een vast bedrag. Velen vinden dat eerlijker. Het woord rekeningrijden, tolpoorten of km-heffing is daarin niet genoemd. De ANWB trekt gewoon de verkeerde conclusie.
Ik heb eerder het idee dat de media de uitkomsten van de ANWB verkeerd interpreteert.
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
capri v8 driver

Bericht door capri v8 driver »

Ratrod schreef:De vraag was of men het eerlijker vond om per km te betalen ipv een vast bedrag. Velen vinden dat eerlijker. Het woord rekeningrijden, tolpoorten of km-heffing is daarin niet genoemd. De ANWB trekt gewoon de verkeerde conclusie.

Zo'n 80% van de benzineprijs is belasting in één of andere vorm. Is dat niet genoeg? Het meeste van de opbrengsten van die accijnzen, heffingen, houderschapsbelasting etc. gaat naar Algemene Middelen. Slechts een fractie gaat naar wegenbouw e.d.

Ik weet dat er 20, 29 of 35 miljard bezuinigd moet worden. Het CDA interpreteert dat altijd als "U moet meer gaan betalen" ipv "Laten wij eens wat minder uitgeven aan dingen die wij zelf leuk vinden".
als ze de bank eens verkochte, dan was die 30 miljard al weer terug in de staatskas. maar nu moet de burger eerst die 30 miljard bezuinigen om het huidige begroting tekort weg te werken. en let op, daarna word de bank verkocht en kijk we hebben weer 30 miljard overschot. natuurlijk klopt de regering zich hier voor op de borst. ik vind het gewoon bedrog.

deze middag de bezuinigings voorstellen eens gelezen, maar nergens word er een woord gerept om de miljarden kostende prestige projecten van de overheid te stoppen. het prestige project de kilometerheffing heeft tot nu toe al 4.5 miljard gekost. en ik kan nog wel een paar prestige projecten opnoemen die miljarden gekost hebben en die tot vandaag de dag nog geen euro opgebracht hebben.

ik heb geen probleem om te betalen per gereden kilometer, dat doen ze in duitsland al jaren via de benzine prijs. maar schijnbaar kan dat hier in nederland niet. waarschijnlijk omdat de regering dan niet genoeg verdient.
Neko-
Donateur 2014

Bericht door Neko- »

Klopt... Want de benzineprijs is al de hoogste van de EU, dus er KAN niets bij zonder dat de prijs zodanig hoog word dat iedereen over de grens gaat tanken.
Mack
Super User

Bericht door Mack »

capri v8 driver schreef:ik heb geen probleem om te betalen per gereden kilometer, dat doen ze in duitsland al jaren via de benzine prijs. maar schijnbaar kan dat hier in nederland niet. waarschijnlijk omdat de regering dan niet genoeg verdient.
Vergeet even niet dat ze in Duitsland de automobilist te vriend willen houden - en om aan geld te komen het wegvervoer uitmelken. Dankzij de Maut is het hele Duitse wegvervoer ingestort en naar Poolse chauffeurs gegaan, en rijden buitenlandse chauffeurs zo veel mogelijk om Duitsland heen. En dat kost de Duitse economie heel veel geld!!! Heel de transportsector en alles wat ermee te maken had is werkloos, zowat.

Dus zoveel beter is het niet in Duitsland.

(En NL wil dit natuurlijk kopieren, een plan voor vrachtwagentol ligt al klaar)
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Neko-
Donateur 2014

Bericht door Neko- »

Allicht: http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... te_riskant
DEN HAAG - De kilometerheffing is ‘wel erg riskant’, volgens de ambtenaren die zich de afgelopen maanden bogen over de rijksbrede bezuinigingen. Het voorstel van demissionair minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat (CDA) wordt door de adviesgroep Mobiliteit en Water bestempeld als te ingewikkeld en kostbaar.

Maar helemaal niets doen is volgens de ambtenaren ook geen optie. ‘Niet kiezen voor beprijzing op de weg betekent meer en langere files en een fors welvaartsverlies.’ De werkgroep draagt daarom enkele alternatieven aan.

Tolpoortjes

Zo wordt gedacht aan een ‘locatiegebonden systeem van congestieheffing’ (tolpoortjes rond de grote steden). Volgens de ambtenaren is dit systeem goedkoop en simpel. Bovendien wordt dit al uitgevoerd in andere landen.

Toenmalig PvdA-minister Netelenbos kwam eind jaren negentig al met deze boodschap. Maar die plannen leverden haar de bijnaam ‘Tineke Tolpoort’ op. Zo verdween de congestieheffing na flink protest onder leiding van de ANWB en De Telegraaf.

Vrachtwagens

Ook stelt de werkgroep voor om vrachtwagens te laten betalen per gereden kilometer. Dit kan de schatkist ongeveer 600 miljoen euro per jaar opleveren. Bovendien kan, zeggen de ambtenaren, Nederland zo ervaring opdoen met een kilometerprijs, mocht er uiteindelijk toch beprijzing komen voor al het wegverkeer.

In Duitsland betalen vrachtwagens al jaren per kilometer. In Nederland betaalt het vrachtverkeer zes keer minder, berekende de werkgroep. Terwijl de vrachtwagens wel verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de slijtage aan de wegen. De kilometerheffing van demissionair minister Eurlings werd vorige maand afgeschoten door zijn eigen CDA. De ambtelijke werkgroep ziet een ‘te complex ICT-project’ dat nergens ter wereld zo is uitgevoerd.
Ratrod

Bericht door Ratrod »

Tolpoortjes bij de steden? Zet ze maar bij de grensovergangen.
Gerlof
Neko-
Donateur 2014

Re: rekeningrijden en uw verweer ertegen!

Bericht door Neko- »

En in België word het weer van stal gehaald:
http://www.automotive-online.nl/home/83 ... itief.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kilometerheffing België definitief
20-01-2011 11:27

De Belgische overheid gaat vanaf 2013 een kilometerheffing invoeren voor alle verkeer, ook voor auto’s die het land doorkruisen. De heffing gaat gelden voor zowel personenauto’s als vrachtverkeer.

Voor vrachtverkeer wordt een heffing per gereden kilometer ingevoerd, meldt AMD Automotive fiscalisten. Voor personenauto’s is de exacte heffingsvorm nog niet vastgesteld. Er wordt gedacht aan een wijziging van de verkeersbelasting. Een onderdeel daarvan zou kunnen zijn dat deze verkeersbelasting wordt gekoppeld aan het recht om het Belgische wegennet te gebruiken. Buitenlandse automobilisten betalen dan via een vignet. Voor inwoners van België wordt voor de heffing van deze verkeersbelasting gedacht aan een elektronisch systeem, waarbij de hoogte van de belasting gekoppeld is aan de CO2-uitstoot van de auto en aan de reisduur. Verdere uitwerking hiervan vindt plaats zodra alle drie gewesten hun akkoord hebben gegeven.

In Nederland is de kilometerheffing voorlopig van de baan. De Belgen waren oorspronkelijk van plan hun kilometerheffing te laten aansluiten op het Nederlandse systeem, maar nu gaan ze een eigen systeem ontwikkelen. Een ontwerpakkoord hiervoor is gereed, en inmiddels door de regering van het Brusselse gewest goedgekeurd. Naar verwachting zullen de regeringen van beide andere gewesten, Wallonië en Vlaanderen, ook binnen enkele dagen hun goedkeuring verlenen.
Vraag me af welke regering er goedkeuring aan geeft, daar België voor zover ik weet nog steeds aan het formeren is. In Nederland hield dat in dat de regering geen verstrekkende beslissingen mocht nemen als bovenstaande.

Dat gaat nog lachen worden voor meetings... :( :(
cruiser
Contacteer:

Re: rekeningrijden en uw verweer ertegen!

Bericht door cruiser »

ja hier in belgie, het is me wat...
de kans dat we hier een regering hebben is bijna net hetzelfde als de lotto ooit eens winnen :shock:
Plaats reactie

Terug naar “Lounge”