sporing afstellen; flipperkast ?

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
metzijndrie

sporing afstellen; flipperkast ?

Bericht door metzijndrie »

hoi,
ik doe wat pogingen om de sporing (toe-in) in te stellen.
Daarvoor stelde ik de camber in; die was LV met -1.9 graad behoorlijk buiten de toleranties.
Om het verhaal compleet te maken, ik heb ook de idler arm bushing vervangen, en de control valve van de power steering opnieuw in elkaar gezet. De eerste was behoorlijk versleten, de tweede was ooit verkeerd geassembleerd waardoor er een vrij grote speling in zat.

Maar nu de sporing: omdat het zo lekker makkelijk werkt heb ik in eerste instantie op 2 mm toespoor (op de velg gemeten) afgesteld terwijl de voorzijde op bokken stond. Wagen daarna op de wielen gezet en meteen ontdekt dat dat niet handig was: instelling compleet anders. Wel was alles inmiddels lekker gangbaar. Opnieuw ingesteld, nu op de banden staand. Blokje omrijden maar sturen voor geen meter. Opnieuw gemeten: blijkt instelling centimeters te zijn verlopen. Truc van Erwin toegepast: wielen op vuilniszakken gezet en opnieuw ingesteld. Proefritje gemaakt; reed stukken beter.
Daarna opnieuw gemeten. Toch weer verschil in de orde van centimeters.
Waar kan dit vandaan komen?

Gertjan
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
jilco

Re: sporing afstellen; flipperkast ?

Bericht door jilco »

geen slingerende velgen? :roll:
4 speed a code
metzijndrie

geen slingerende velgen?
nee, dat was ook mijn eerste gedachte. Zit zelf te denken aan een of andere speling die door druk van de voorvering niet meteen opvalt.
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

Als je de sporing met b.v. een meetlint meet moet je het midden van de band aanhouden. Als ik de auto van de bokken afhaal draai ik altijd een keer het stuur een keer helemaal van links naar rechts en dan naar het midden voordat ik ga meten. Je ziet de voorkant, tijdens het sturen van de auto dan zeker een paar centimeter zakken. Daarna een paar keer goed hard op de spatborden drukken en dan kun je er wel vanuit gaan dat de ophanging voldoende is ingezakt.

De sporing blijft bij mij echt op de mm nauwkeurig......
Erwin

1966 convertible
metzijndrie

Afbeelding
Ik heb met een lijmtang (met niet te veel kracht dat het bol gaat staan) een plankje tegen buitenzijde band gezet.
En dat dus zowel LV als RV. En daarna aan twee zijden van het wiel over de latten van LV naar RV met de rolmaat gemeten. De meting gecorrigeerd i.v.m. het niet op de wang van de band meten.

Afbeelding
Met een eenvoudig lasertje (leunend tegen lang waterpas dat over wiel ligt) is het links en rechts in gelijke stand staan van de wielen (bij stuur in middenstand) goed te bepalen.
In eerste instantie (toen ik de voorzijde op bok had staan) bepaalde ik de toe-in met een hengelstok waar een afgeknipt stuk band van een rolmaat klemmend schuivend in past. was op zich prettig meten, alleen jammer dat de wagen toch echt wel op zijn wielen moet staan.

Het kleine waterpas gebruikte ik voor het op 0 graden instellen van de camber.

Nu nog boven water krijgen waar mijn onnauwkeurigheden dan wel verlopende instellingen vandaan komen.

Gertjan, Jelle, Paul
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”