Project 331 update 9 maart; winterprojecten

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Cobra302
Contacteer:

Bericht door Cobra302 »

poortmatchen is altijd een goed idee om te doen, zeker in Marc zn geval en ook jouw motor Tonie.

bij mn t-bird van mn zus het ik de onderste gedeelte van de intake ook gematched, daar werd dat 5.0-je een stuk wakkerder van!!
'65 F100
2007 KTM 950 SM
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

Zie zojuist de foto's van de airbox en filter, een goed uitgedacht stukje constructiewerk, complimenten.

:smt023
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Re: Project 331 (update 5 april)

Bericht door tminus3 »

Ik had mezelf afgelopen winter nog zo voorgenomen om de werkzaamheden aan de Mustang tot een minimum te beperken. Alleen de voorremmen zouden aangepakt worden.
Maar van het één kwam het ander. Met als gevolg dat de fastback er nu zonder motor en bak bijstaat, terwijl de zon al volop schijnt en de eerste meetings zich aandienen. Laat ik maar bij het begin beginnen...

Deze winter eindelijk de remmen van m'n Mustang aanpakken! Na twee jaar met 400+ pk onder de kap was het inmiddels duidelijk dat de originele '67 schijfremsetup niet meer tegen zijn taken was opgewassen. De 4-zuiger Kelsey-Hayes remtangen met 11,25x.81” schijven voor de '65-'67 Mustang waren in die tijd 'state-of-the-art'. Maar met het extra vermogen stond de oude setup bijna letterlijk in de fik tijdens incidentele circuit uitstapjes.

Afbeelding

Hoog tijd voor een upgrade dus. Doel is voor relatief lage kosten een degelijke setup te creeren met voldoende reserves om ook af en toe het circuit op te kunnen.
In eerste instantie heb ik een Wilwood setup overwogen. De gangbare sets met Dynalite remtangen en 12.19x.81” schijven leken me toch wat onderbemeten. Wilwoods grotere 4-zuiger Superlite remtangen zijn een betere keus, maar zou voor mijn auto een dure custom setup betekenen.

De keus is uiteindelijk gevallen op een zogenaamde Cobra setup met PBR remtangen, zoals gebruikt op Cobra Mustangs van '94-'04. De zwevende 2-zuiger PBR remtangen worden nu nog steeds geleverd in de Baer Track kit, en zaten ook gemonteerd op Corvette's, Camaro's en zelfs Aston-Martins. De remtangen zijn redelijk geprijsd, goed verkrijgbaar, een stuk lichter dan de K-H remtangen en er is gigantische keus in betaalbare sportieve remblokken.
Op eBay vond ik een gloednieuwe set van Ford Motorsport voor $229,-

Afbeelding

Diverse bedrijfjes maken ombouwsetjes om de remtangen en 13x1.1” schijven op oude Mustang spindels te kunnen monteren. Mijn keus viel op de kit van http://www.streetortrack.com" onclick="window.open(this.href);return false;. SoT gebruikt trommelrem naven en een remschijf met extra offset t.o.v. de originele Cobra schijven. Hierdoor is hun setup de enige die binnen mijn 16” velgen past, en waarbij de spoorbreedte niet veranderd. Bovendien levert SoT een complete kit met alle bevestigingsmaterialen, staal omvlochten remleidingen, lagers, cnc-gefreesde brackets en een duidelijke handleiding.

Afbeelding

Ik had zelf nog trommelrem naven liggen. Deze zijn voorzien van nieuwe lagers en tapeinden, en afgedraaid om in de schijf te passen.

Afbeelding

Het installeren is dankzij de bijgeleverde materialen en handleiding een eitje. Om het mezelf toch wat moeilijker te maken komen er afdekplaten met koelopening aan de achterzijde van de schijf. Deze kunnen voor circuit-uitjes d.m.v. 3” koelslangen aangesloten worden worden op luchthappers onder de voorbumper. Een bewezen effectieve methode om ook op het circuit de remmen koel te houden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met één van de 16” velgen gemonteerd blijkt hoe krap de hele setup binnen de velg past. Ik moet zelfs de balanceer loodjes naar binnen verhuizen om de remtangen vrij te laten lopen! Zonder de 12mm extra offset in de SoT remschijf had het niet gepast.

Afbeelding

Ondertussen ben ik ook weer afgestapt van de rembooster. Op één of andere manier kreeg ik er geen goed gevoel in, ook niet na het vervangen van de originele remcilinder en rembooster. Dus is de booster weer verwijderd, en een onbekrachtigd rempedaal gemonteerd.
De remleidingen aan de voorzijde zijn inmiddels ook allemaal vernieuwd en is er een verstelbare remkrachtverdeler gemonteerd in de motorruimte.

Nadat ik voor een paar tientjes een set 2007 Mustang GT remtangen op de kop kon tikken, heb ik besloten dat de remtrommels aan de achterkant ook moeten wijken. Vanaf hier loopt het officieel uit de hand :wink:

Afbeelding

Samen met nieuwe 11.8” remschijven en performance remblokken zijn deze nog onderweg uit de USA. Hiervoor moeten nog ophangbeugels en remleidingen op maat gemaakt worden. Dit laat allemaal nog een tijdje op zich wachten.

Omdat ik toch op onderdelen zat te wachten, en ik niet tevreden was met een paar dingen, heb ik de bak en het motorblok uit de Mustang getakeld. De 4R70W bak heeft wat aandacht nodig, en met een lege motorruimte kan ik een paar andere projecten afronden.

Afbeelding
Afbeelding

Zo ben ik in de gelegenheid om het stuurhuis eens goed af te stellen. Deze had speling in de middenstand, wat het stuurgedrag uiteraard niet ten goede komt. Om het stuurhuis echt correct af te stellen moet je de hele unit verwijderen. Het aanhaalmoment waarmee je de lagers en sector shaft afstelt is namelijk zo laag dat de wrijving van de stuurkolom de meetresultaten teveel beinvloeden.
Na wat speurwerk op eBay een momentsleutel gevonden met een 0-30 in-lbs schaalverdeling.

Afbeelding

Een sleutel met 0-10 in-lbs was beter geweest voor deze klus, maar zo goed als onvindbaar. Met het stuurhuis in de bankschoef kan als eerste de lagerspanning op het wormwiel afgesteld worden. Daarna kun je de diepte van de sectorshaft aftellen met de kleine stelmoer op de deksel van het stuurhuis. Correct afgesteld moet het stuurhuis in de middenstand iets zwaarder draaien en geen speling hebben. De uitgebreide procedure staat in het werkplaatsboek, of op http://www.stangerssite.com" onclick="window.open(this.href);return false;.

Afbeelding

Eenmaal bezig met de stuurinrichting ook de control valve van de stuurbekrachtiging maar eens nagelopen.

Afbeelding

De stuurbekrachingingspomp heb ik vorig jaar, vanwege een kleine lekkage in de behuizing, al gereviseerd. Er is toen meteen een nieuwe drukleiding gemaakt die beter paste. En ik heb een oliekoeler op de retourleiding gemaakt zodat de kleine voorraad ATF niet zo snel te heet wordt. Deze zit met een klein luchthappertje tussen de strutrod ophanging gemonteerd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tot slot heb ik aan de voorzijde nog de onderste draagarmen onder handen genomen. Ik gebruik al jaren een set Global West draagarmen aan de bovenzijde. Om deze te complimenteren heb ik een bestaand setje draagarmen (met dank aan eleanor) aan laten passen. De rubberen bushing is vervangen door een chroomolybdeen stangkop en de rest van de draagarm is geboxt voor extra sterkte.

Afbeelding
Afbeelding

Tot slot heb ik de rem- en brandstofleidingen uit de transmissie tunnel gehaald. Deze komen in het vervolgen buiten de tunnel te liggen om verdere ellende bij een eventuele breuk van de aandrijfas te voorkomen.
De brandstofleiding van dunwandig RVS is dankzij een fijne buigtang van thoec inmiddels op maat gebogen. In verband met m'n subframe connectors heb ik 'em uit twee delen moeten maken. Maar met een nette koppeling zou dat geen probleem mogen zijn. Ik had nog een meter of twee over, dus daarvan maar gelijk een harde leiding naar de carburateur gebogen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tot zover mijn uit de hand gelopen winter/lenteprojecten. Ik hoop binnen een maand alles afgerond te hebben.
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
Claire

Re: Project 331 update 10 april 'spring cleaning'

Bericht door Claire »

Zonde dat je zat te wachten op materiaal. Anders had je nu kunnen rijden :D In ieder geval weer een mooi stukje werk,complimenten.
Piet :cool1:
65 mustang coupe
V8- 289 2V
1 inch sway bar,
Shelby drop,
GT springs,
roller perches by 66 hipowannabee,
disk brake conversion,
HD rear leaf springs
shadow-wolf

Bericht door shadow-wolf »

Heerlijk om te lezen en ook van te leren.

Grt Johan
capri v8 driver

Bericht door capri v8 driver »

het ziet er zeer netjes uit.
mick
Contacteer:

Bericht door mick »

dit is echt geweldig om te volgen :D :D
greets
mick
Mustang Fastback gt 66 302 ho Springtime yellow
Mustang Coupe 66 L6 200ci restauratie http://www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t ... 45#p238279
Srx 600 86
http://www.everyoneweb.com/mustang66
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

Zo, tijd voor een kleine progress report. De achterremmen zijn zo goed als af.
Een paar weken geleden de remtangen, blokken en schijven op kunnen halen. Zoals gezegd zijn de remtangen van een 2007 Ford Mustang GT. Maar ze zijn gemonteerd op alle Mustangs van 2005 tot en met 2010, inclusief de Shelby GT500 modellen.

Afbeelding

Bij de remtangen meteen een set nieuwe remschijven besteld. Op deze 300mm premium exemplaren van Centric zijn alle niet-remoppervlakken netjes zwart gecoat. Staat wel zo netjes ;-). Ook gelijk nieuwe high-performance Stoptech remblokken besteld voor zowel voor als achter. Volgens de reviews fijne straatblokken die ook op het circuit hun mannetje staan.

Afbeelding
Afbeelding

Wat ik losjes uitgerekend had, blijkt in de praktijk gelukkg aardig te kloppen. Dankzij de vrij ondiepe offset van de '05-'10 Mustang remschijf, kan de remtang met een vlakke ophangbeugel uit één stuk bevestigd worden. Uit een stuk 120x10 strip is al vrij snel een set ophangbeugels gemaakt. Omdat bij Ford het wiellager een paar mm voorbij de flens steekt moet er een kamertje in de beugel gedraaid worden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Samen met een paar custom made centreerringen past het geheel al vrij aardig. Er hoeft alleen nog 1mm weggefreest te worden bij de remtang bevestiging om de remtang netjes gecentreerd over de remschijf te krijgen.

Afbeelding

Na stralen en spuiten kan het spul gemonteerd worden. De remtangen meteen ook een bijpassend kleurtje gegeven.

Afbeelding

Omdat de flens van de remschijf zo'n 3,5 mm dikker is als de oude remtrommel neemt de spoortbreedte iets toe. Dat maakt ook een set langere wheelstuds noodzakelijk. Deze zijn dankzij een nieuw snelheidsrecord van Rockauto/Fedex binnen 38(!) uur in huis.

De handrem wordt kan worden aangesloten door de oude kabel in te korten, wat hardware van de bijgeleverde handremkabel te recyclen, en een handgemaakte nippel op de kabel te persen. Wat rest is de remtangen voorzien van nieuwe flexibele remleidingen.

Afbeelding
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
FastbackMarc1967

Re: Project 331 update 6 mei 'spring cleaning'

Bericht door FastbackMarc1967 »

Ziet er weer perfect uit Marc !
Claire

Bericht door Claire »

Geweldig, stopt zeker alsof je een anker uitgooit?
65 mustang coupe
V8- 289 2V
1 inch sway bar,
Shelby drop,
GT springs,
roller perches by 66 hipowannabee,
disk brake conversion,
HD rear leaf springs
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

Claire schreef:Geweldig, stopt zeker alsof je een anker uitgooit?
LOL, geen idee, de auto staat nog op bokken zonder bak of motor. :lol:
No show, all go!
65-fastback

Re:

Bericht door 65-fastback »

66hipowannebee schreef:goed idee Ben

Je hoort altijd veel over het matchen van de poorten,maar dit is geloof ik de eerste keer dat ik het hier op het forum tegenkom Marc

leuk om te volgen
Hier is mijn poetswerkje :wink:
Afbeelding

Tonie
Hoi Tonie,

check mijn projectje, ik heb het ook zelf gedaan en rij er al weer even met volle tevredenheid mee rond.
de 408 had zulke grote pooorten, dat ik zelf een grotere manifold moest kopen. dan nog erg veel weggehaald tot bijna bovenin.
Niet te glad maken, anders mengt je mengsel niet lekker en loopt je A/F uit de maat.

Wel voorzichtig werken, de frees glijdt er zowat doorheen.

je hebt uiteraard wel eer van je werk ;-)

@ Tminus, ziet er goed uit zo, ga je met een wilwood hoofdremcilinder werken? let goed op welke boring je nodig hebt. stuur een mail bij twijfel, anders remt hij erg slecht.
zit nl veel verschil tussen met of zonder booster en de kracht die je dan moet zetten/doorgeven.

gr,
gert-jan
Ford Mustang 1965 fastback extreme street/strip; '69 408w, TKO600,
the Shelby recreation + 1969 MACH 1, both currently under construction.
Harley Davidson Fatboy 2003 anniversary
Dirk
Contacteer:

Bericht door Dirk »

:ok:
Mustang racecar 1967 coupe
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door tminus3 »

65-fastback schreef:
@ Tminus, ziet er goed uit zo, ga je met een wilwood hoofdremcilinder werken? let goed op welke boring je nodig hebt. stuur een mail bij twijfel, anders remt hij erg slecht.
zit nl veel verschil tussen met of zonder booster en de kracht die je dan moet zetten/doorgeven.

gr,
gert-jan
Ik ga de remmen eerst met een 1" HRC proberen. Ik heb d'r een uitgebreide formule (excel bestand via PB voor de geïnteresseerden) op losgelaten die a.d.h. van de effectieve schijfdiameter, remzuiger boring, remtangconstructie, frictie coëfficiënt van de remblokken, pedaalratio, uitgeoefende kracht op het pedaal, en slag en diameter van de hoofdremcylinder de remkracht en bedieningsgemak uitrekent. Met een 1" HRC is de remkracht goed op te brengen, en de slag van het rempedaal behoorlijk kort.
Misschien nog belangrijker als al de theorie, is het feit dat er in de USA een aantal (circuit) auto's rondrijden met een vergelijkbare setup. En daar wordt een 1" hoordremcylinder over het algemeen als meest effectief beschouwd. Mocht het niet bevallen is een nieuwe HRC snel besteld en gemonteerd.

Eerst maar eens de laatste remleidingen maken en monteren, de bak en het blok weer inbouwen en het geheel aansluiten. Hopelijk over een paar weken de eerste meters weer maken (tegen die tijd zal de 'zomer' wel weer voorbij zijn :mrgreen: )
No show, all go!
66hipowannebee
Donateur 2014

Bericht door 66hipowannebee »

Goed werk Marc

heb je een mal gemaakt voor de draaibank,ivm de uitsparing voor het lager?

Edit; bestand wil ik wel hebben Marc svp.
Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”