versnellingsbak achteruit pakt niet meer

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

lucky 66

versnellingsbak achteruit pakt niet meer

Bericht door lucky 66 »

Hoi,

Sinds enkele dagen pakt de achteruit niet meer van mijn automaat C4 op een 289. Na een tijdje rijden lukt het soms wel. Het oliepeil was nipt op het randje van 'add' en heb dus bijgevuld tot 'full'. Maar nu pakt ie nog steeds niet. Naar wat moet ik nog kijken?? Voor de zomer heb ik de rev. afstelknop aan de bak nog terug gezet volgens fabrieksinstellingen.

Grs, Luk
Roel W

Re: versnellingsbak achteruit pakt niet meer

Bericht door Roel W »

Hoe kijk jij je ATF na? Als je het olie niveau nakijkt is het belangrijk dat de motor nog draait. Ook een kwartiertje rijden zodat de olie warm is en dan minstens één keer door alle standen gaan. Bij elke stand zeker zijn dat die pakt, zodat de olie goed in alle kanalen stroomt. Dan olie pijlen en indien gewenst bijvullen.
Geen mustang meer :'-(
lucky 66

Bericht door lucky 66 »

Laatst nagekeken na een kwartier warmdraaien. Misschien ook best een toertje rijden en dan meten.

Weet je toevallig de hoeveelheid tussen het min en max streepje?

Gr, Luk
Roel W

Bericht door Roel W »

lucky 66 schreef:Laatst nagekeken na een kwartier warmdraaien. Misschien ook best een toertje rijden en dan meten.

Weet je toevallig de hoeveelheid tussen het min en max streepje?

Gr, Luk
Stationair draaien loopt de ATV olie niet warm. Daarom schrijven ze ook voor om te rijden.
Motor laten draaien bij het pijlen is zeer belangrijk. Bij niet draaiende motor kan het pijl op full staan en draaiend heb je geen olie.
Geen mustang meer :'-(
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

Zorg inderdaad dat je de olie peilt zoals door Roel aangegeven. Als het probleem aanhoudt zijn de afdichtingen van de high-reverse koppeling en/of de servo die de low/reverse remband aandrukt uitgehard. Als de bak eenmaal warm is en de afdichtingen door de temperatuur weer enigszins soepel worden pakt je achteruit vaak nog wel.
In dat geval zul je toch naar een revisie uit moeten kijken.
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
lucky 66

Bericht door lucky 66 »

Kunnen deze rembanden niet vervangen worden, zonder revisie of uitbouw??

Gr, Luk
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

De rembanden zijn niet het probleem, en ook deze kunnen er niet uit zonder de bak voor 90% uit elkaar te halen. En tegen de tijd dat je afdichtingen zijn uitgehard, zijn ook veel andere onderdelen (koppelingsplaten) aan vervanging toe.
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
richard66coupe

Bericht door richard66coupe »

Het is volgens mij wel mogelijk om de Reverse servo te verwisselen zonder de bak uit elkaar te halen.
Als hij verder nog helemaal goed schakelt, geen neiging tot slippen of traag inschakelen heeft zou ik dat overwegen.
Het kan ook maar zo zijn dat ze bij de afgelopen revisie de Reverse servo lekker hebben laten zitten "omdat hij nog goed was". Deze zit ook niet standaard bij alle revisie sets.
66bleu stallion

Bericht door 66bleu stallion »

De 66 van mij wou ook niet in z,n achteruit en toen is die onderdeel die met al die kogeltjes in de bak schoongemaakt en geen problemen weer gehad.
ik weet niet hoe dat onderdeel heet maar misschien kun je wat met m,n info. :ok:
tminus3
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door tminus3 »

66bleu stallion schreef:De 66 van mij wou ook niet in z,n achteruit en toen is die onderdeel die met al die kogeltjes in de bak schoongemaakt en geen problemen weer gehad.
ik weet niet hoe dat onderdeel heet maar misschien kun je wat met m,n info. :ok:

Je bedoelt de valvebody. Dat zou een oorzaak kunnen zijn, ware het niet dat de symptomen bij deze bak verminderen/verdwijnen als de bak op temperatuur is.
No show, all go!
Mustang24
Contacteer:

Bericht door Mustang24 »

Is er wel de juiste ATF "F" in ???
En met wat heb je bijgevuld ?

Beste is dan alles er uit en verse "F" er in en filtertje proper maken indien nodig.
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
MaartenFM66

Bericht door MaartenFM66 »

Mijn automaat ging ook moeilijk in achteruit, eigenlijk in drive ook, zeker wanneer de motor nog koud was.
een straat oversteken was soms lastig, als ik hem uit neutraal haalde naar drive kon het soms tot 10sec duren eer hij "pakte".
Zeker lastig als hij dan kon optrekken, er juist weer een auto voorbij kwam :?
Geoffrey had mij dan geholpen door er ook vloeistof bij te doen op de manier waarop Roel W het vertelt.
En wonder boven wonder, hij liep als gesmeerd.
Enkel dat de AT ergens lekt en ik kan het moeilijk lokaliseren.
Zijn er mensen die een idee hebben waar de zwakke punten zijn bij het lekken?
Groetjes, Maarten

'66 Mustang Convertible 289ci V8
lucky 66

Bericht door lucky 66 »

Ik ga eerst de boel verversen. De olie is zeker de juiste. Ik heb een half jaar geleden ook al eens alles ververst en een nieuwe filter geplaatst. Misschien is er wat verstopt geraakt of zo. Bij de eerste verversing rook de olie wat verbrand. De filter zat ook volledig dicht.
Bedankt voor de reacties. Ik bekijk jullie voorstellen.
Grs, Luk
lucky 66

Bericht door lucky 66 »

De achteruit pakt (voorlopig) weer. Na het bijvullen wat gereden en alles werkte weer. Dus waarschijnlijk toch te weinig olie en onvoldoende doorgelopen.
Gr. Luk
lucky 66

Bericht door lucky 66 »

Aan tminus3: wat houdt een revisie in? Kan je dit zelf?

Gr, Luk
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”