Project: Kerstboomverlichting...

Alle projecten van Members die niet in een jaartal geplaatst kunne worden.
Zoals garage verbouwingen, Motor rebuild, ect ......

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Project: Kerstboomverlichting...

Bericht door Mustang24 »

Project "Kerstboomverlichting..." :lol:

Al een tijdje had ik een "TestMate" liggen. Dat is een digitale Voltmeter, met LEDjes. Je sluit dat gewoon aan op de batterij, en het geeft een indicatie van de toestand van de batterij tijdens het starten, rijden/laden en stilstand. Maar zo een toestelletje in de auto plaatsen vond ik niet zo mooi, dus dacht ik aan een andere oplossing. Het "inbouwen" in het dashboard, met al de LEDjes in het middenpaneeltje (juist boven de radio, waar normaal de uitgang van de aitco zit).
Dus ben ik op zoek gegaan naar een kunststof stukje dat op die plaats in het dashboard zit, en door de vriendelijke hulp van Herman, fox68 uit Rotterdam, had ik na enkele dagen het kunststof plaatje in de brievenbus zitten ! Thanks Herman !

Tot daar het idee voor de "voltmeter"... maar zoals we allemaal weten, zijn de richtingsaanwijzers bij een mustang ook al eens "verstrooid" (of de bestuurder ?), en kan het al eens voorvallen dat de "pinkers" (richtingsaanwijzers) blijven opstaan na het nemen van een bocht, en dat is zeer frustrerend voor de andere weggebruikers. Op mijn zwarte 67 heb ik "biepers" staan, zoals op een moto, dus dus bij het links of rechts afslaan "piep-piep-piep" doen, zodoende "hoor" ik wanneer ze niet vanzelf afslaan, en kan ik ze zelf afzetten. Dat vond ik nu niet zo leuk, altijd dat "gepiep", dus dacht om een soort lichtsignaal op het dashboard te zetten. Ideale plaats zou dan samen bij die digitale Voltmeter zijn....

Soms moeten we al eens door een tunnel, en moeten we de lichten aansteken. En wie is het nog niet overkomen, dat hij vergeet dat de lichten branden, uitstapt enz. en daarna... ja... daar hoeft geen tekening bij. Moderne auto's hebben een soort "ping-ping-ping" signaal, dat als je het contact afzet met de lichten nog aan, u zodoende verwittigd. Maar waarom niet wat LEDjes bij op dat plaatje gezet... goed idee... !

April 2011... Zwijndrecht. Met de gele bolide naar daar om de kindjes blij te maken met de rondrit. Zoals in een ander topic beschreven, door een stom toeval, de zekering van de electrische fan "kaput"... met als gevolg een stoommachine in plaats van een Mustang. Dat verhaal indachtig, weer een idee: LED lampjes op het dashboard om te zien wanneer de fan in werking schiet...

Meermaals heb ik de melding gekregen van achterliggers dat mijn remlichten niet goed werken, en "flikkeren" of zelfs helemaal niet branden bij licht remmen. Gevaarlijk natuurlijk ! Maar... ik had nog plaats en LEDjes over, en via een klein kabeltje van de remschakelaar, naar enkele LEDjes op het dashboard... goed idee... !

En om nu af te ronden en verder te gaan met de basis van dit topic, op het plaatje moesten dus de Voltmeter, de richtingsaanwijzers L+R, de lichtverklikker, de remverklikker en de ventilatorverklikker komen... bijna een volledige kerstboomverlichting ! :oops:

En hier gaan we dan...




Eerste foto is de TestMate, die voor het project moest dienen.

Afbeelding




Dit is het "binnenwerk" van de TestMate, met IC's en LEDjes

Afbeelding




Hier de voorkant van het (nog maagdelijke) plaatje.

Afbeelding




Dit is de achterzijde van het plaatje. Let op de "ribbels" die voor mijn LED toepassing in de weg staan.

Afbeelding




Met een (soort) Dremel freesmachientje, de "ribbels" er afgeslepen/gefreesd.

Afbeelding




Hierbij komt een "Jumpstart" handig van pas. Draagbaar 12 Volt waar je maar wil !

Afbeelding




Het plaatje langs de achterzijde volledig glad, met de uitstekende delen afgefreesd.

Afbeelding




Een "sjabloon" gemaakt op papier, en overgezet op rode kleeftape, als boormal.

Afbeelding




Eerst de kleine gaatjes boren voor de 3mm LEDjes

Afbeelding




Dan de gaten voor de 5mm LED's

Afbeelding




Zo, alles klaar voor de LEDjes

Afbeelding




Prutswerk ! De LEDjes uitsolderen uit de TestMate, zonder de print te beschadigen...

Afbeelding




Een "Flatcable" uit een oude computer gehaald !

Afbeelding




De flatcable op maat gemaakt, gestript en uiteinden vertind met solduur.

Afbeelding




En hier ligt alles klaar, flatcable, LEDjes, weerstanden... dus beginnen we er aan....

Afbeelding




LEDjes in de gaatjes kleven met secondenlijm, en daar waar nodig de weerstanden opsolderen.

Afbeelding




Bedrading er aan solderen.

Afbeelding




Connectors er opknijpen.

Afbeelding




De flatcable door de gaatjes steken, en op het circuit soderen... Verdorie wat een prutswerk !!!

Afbeelding




De andere kant aan al de LEDjes solderen... ook een prutswerk !

Afbeelding




Met de befaamde "nagellak" de naakte draadjes en soldeerverbindingen wat geisoleerd.

Afbeelding




En hier is alles goed bevestigd, en klaar om in de auto te zetten...

Afbeelding





Eerstdaags komt er het vervolg op deze topic, van de installatie en test in de auto. :shock:
Tjonge... gaat dat licht geven.... :smt043

:ok:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
66hipowannebee
Donateur 2014
Berichten: 4375
Lid geworden op: za 18 sep, 2004 11:53
Locatie: Sliedrecht

Re: Project: Kerstboomverlichting...

Bericht door 66hipowannebee »

Handige snaak benne gij :mrgreen:

ik heb altijd andere ideeen bij een kerstboom

Afbeelding

Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.

(TMP) TonieMustangParts@hotmail.com
Gebruikersavatar
mustangfan26
Berichten: 985
Lid geworden op: ma 04 jul, 2011 13:22

Re: Project: Kerstboomverlichting...

Bericht door mustangfan26 »

ziet er wel gaaf uit. mooi gemaakt.
inderdaad dat gaat wel heel veel licht geven in de auto. zal dat 's avonds niet storend worden denk je?
Filmpje van mijn auto toen deze nog in amerika stond!
http://www.youtube.com/watch?v=GaYD9OnsqYk
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Project: Kerstboomverlichting...

Bericht door Mustang24 »

mustangfan26 schreef:ziet er wel gaaf uit. mooi gemaakt.
inderdaad dat gaat wel heel veel licht geven in de auto. zal dat 's avonds niet storend worden denk je?
Oplossing: niet remmen, rechtdoor blijven rijden en geen lichten aan... :lol:

Nou, dat zal ik dus eerstdaags weten. Indien te "verblindend", kan ik nog altijd een grotere serieweerstand zetten, zodat de LEDjes iets minder licht geven.

We zien wel zei de blinde.... :roll:

En... goed gezopen Tonie :lol:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
Ghost Rider
Donateur 2014
Berichten: 6414
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 17:52
Locatie: 41°54'7"N 12°27'13"E
Contacteer:

Re: Project: Kerstboomverlichting...

Bericht door Ghost Rider »

mooi projectje, zal een hoop werk zijn geweest.
Zou het leuk vinden om hier een filmpje van te zien als het geïnstalleerd is als dat te doen is... vind ik altijd interessant namelijk
1970 Sportsroof Plain Jane Sleeper - the Chickenwing Special
302 Clevor- 4 Spd HURST - 3.50 9" Traction-loc rear
LESS IS MORE !
Gebruikersavatar
frankpost
Berichten: 2627
Lid geworden op: za 02 okt, 2004 17:09
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Project: Kerstboomverlichting...

Bericht door frankpost »

je bent wel van de leuke topics Emiel! Terugdenkend aan de custom made gereedschap, en die middenconsole van een maatje:D

vraag me dan toch af wat je met die witte en groene nagellak doet als er alleen maar rode op zit ;)

maar knap stukkie werk, zie het mezelf niet doen dat gepriegel! petje af !
Focus ST 2.5 2006
1969 Fastback 390 Mach 1 S-Code
http://dmff.nl/viewtopic.php?f=10&t=22641
'47 1/2 ton 7.3 Diesel Powerstroke
http://dmff.nl/viewtopic.php?f=10&t=28280
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Project: Kerstboomverlichting...

Bericht door Mustang24 »

frankpost schreef:
vraag me dan toch af wat je met die witte en groene nagellak doet als er alleen maar rode op zit ;)
De witte heb ik gebruikt als markering op het vliegwiel en een krasje in de douche in de badkamer...
De groene doe ik meestal op boutjes of moertjes (ipv Loctite)
De rode als isolatie van draadjes en contactjes...
En dan heb ik nog een flesje transparante, die ik gebruik om ergens een beginnend roestplekje af te dekken...

Kruidvat... aan een spotprijs.... :lol:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Plaats reactie

Terug naar “Algemene Projecten”