MAIELLO schreef:heb alles nog eens goed bekeken en mijn sproeiers zijn niet meer aangesloten, er zitten geen slangetjes meer op, dus ik denk dat dat water er al een tijdje in lag en met dat ik met de verluchting open gereden heb en de afvoer geblokkerd was heb ik het water door de cowl vent geblazen. dat is mijn theorie
saf1908 je had het over afvoergaatjes kan je me zeggen waar die afvoergaatjes zitten want ik heb al bijna mn nek gebroken zo onder mijn dashboard

als ik weet wat ik zoek dan is dat gemakkelijker

Je moet het zo zien: water (en vuil) komen via de roosters op de motorkap (de cowl vents) in je auto. Na verloop van tijd gaan deze helemaal naar de zijkanten toe, rondom de cowl hats. Dat zijn een soort buizen van ongeveer 15 cm. diameter en dienen voor ventilatie. Nog verder aan de zijkanten van de auto zitten de kleine afvoerkanalen die achter de fenders (zijspatborden) het water dat in de cowl vents valt afvoert naar beneden, naar de grond.
Bij mij, en waarschijnlijk ook bij jou, is er na verloop van tijd vuil (zoals bladeren) door de cowl vents naar binnen gekomen en uiterst links en rechts verstopt gaan zitten achter de cowl hats, waardoor het water niet meer door de kanaaltjes kan worden afgevoerd de auto uit/naar de grond.
Wat je moet doen is met een stofzuigerslang met daarop een dunne flexibele slang achter het dashboard langs, door de cowl hats heen, de rotzooi daaromheen weghalen. Aan de bestuurderskant dien je dus eerst die metalen buis met klep te demonteren. Dan kun je (als je op je rug ligt) met wat moeite met je hand door de cowl vents heen om de bladeren en takjes die rondom de cowl hats liggen te verwijderen. De laatste kleine takjes/blaadjes/zand zul je met de flexibele slang moeten wegzuigen. Aan de bijrijderskant is het wat gemakkelijker, daar doe je het deurtje open en kun je er zo met je arm/hand bij. Wel even de verwarming zo aan/uit zetten dat de klep niet dicht zit wanneer je het deurtje opent.
Als je aan beide kanten alle takken/vuil hebt verwijderd dan liggen je cowl hats vrij en zou het water erlangs moeten stromen om in de afvoerkanalen te komen via de zijkant van de auto. Dat is te testen door eerst een fles water leeg te kiepen in de cowl vent op de motorkap, en checken of er water bij je pedalen/bijrijderskant in de auto komt. Als het droog blijft hoort het water onder de auto (aan de zijkanten) op de grond uit te komen. So far so good. Probeer het daarna eens met een tuinslang op de sproeistand.
Als je geluk hebt zijn ze nog niet helemaal doorgerot en zou je ze iets beter moeten kunnen repareren zonder de halve auto te moeten 'slopen'. Als ze doorgerot zijn zul je de voorruit eruit moeten halen, 200 puntlassen uitboren, de cowl hats die rot zijn eruit knippen, nieuwe erin lassen, impregneren, cowl vent bovenkant terug lassen, spuiten, voorruit terugzetten... Noodoplossing is dan plastic cowl hats die je om de rotte cowl hats heen kunt plaatsen, maar uiteraard blijft het wel roesten en ben je ooit alsnog aan de beurt. Zelfde geldt voor een cowl vent cover die de cowl vent roosters op de motorkap afsluiten. Ziet er bovendien niet mooi uit.
Succes! Ik zit met hetzelfde probleem, al lijken mijn cowl vents niet helemaal te zijn doorgeroest, waardoor ik hopelijk iets makkelijker ermee weg kan komen.