1965 Mustang Coupe V8 289 4V

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

mustang88
Contacteer:

Re: 1965 Mustang Coupe V8 289 4V

Bericht door mustang88 »

thanks saf!

Het gaat nu idd wat rap, omdat ik er zowat full-time aan kan werken :) straks als ik een baan heb zal het wel minder worden verwacht ik ;)

Had idd al iets gelezen over die cowl vents. Maar dat ding zit gepuntlast of niet? moet ik dat doorboren, en later weer vast lassen? Mijn ervaring met herstellen van caroserie is nog niet zo veel ;)
alvast bedankt :)

Gr. Rik
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

mustang88 schreef:
Afbeelding
Rik,

Tip voor de volgende keer: nooit de krukas balancer met een poelietrekker verwijderen! Hier zijn speciale trekkers voor, net zoals voor de poelie van de stuurbekrachtigingspomp!

Voor wat betreft de cowlvent: controleer eerst eens of deze überhaupt wel lekt. Als de auto uit een droge staat komt, is de kans groot dat er niets aan de hand is! Even schoonmaken, een bus ML erin spuiten en klaar ben je. Mijn vorige coupe en huidige convertible hadden beide een niet lekkende cowlvent en heb deze zoals beschreven aangepakt. Scheelt je een hoop tijd, geld en vooral werk :wink: .
Erwin

1966 convertible
mustang88
Contacteer:

Bericht door mustang88 »

Hoi Erwin,

Bedankt voor je advies! wat is de reden dat dit niet met een normale pouley trekker kan?

Om de cowl vent te checken op lekkage, gewoon water er in gooien neem ik aan? of toch iets anders?

Gr. Rik
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

mustang88 schreef:Hoi Erwin,

Bedankt voor je advies! wat is de reden dat dit niet met een normale pouley trekker kan?
De buitenste ring zit vast op de rest van de balancer met een randje gevulkaniseerd rubber. Als de balancer erg vast zit heb je kans dat je 'm zo kapot trekt.
mustang88 schreef:
Om de cowl vent te checken op lekkage, gewoon water er in gooien neem ik aan? of toch iets anders?
Klopt. Voorzichtig een fles water leeggieten in de parafan. Blijft het links bij de verse lucht klep en rechts bij de kachelinlaat droog dan heb je geluk. Als je de verse luchtklep en de kachel verwijder kun je met een beetje moeite, via de cowlgaten, met je vinger voelen of er geen troep langs de opstaande rand zit. Bij mij zaten er allemaal dennennaalden in die ik met een stuk kachelslang aangesloten op de stofzuiger heb weggezogen. Als je de spatborden verwijderd hebt kun je door met een zaklamp in de afwateringgaten te schijnen ook een goede indruk krijgen van de staat van de cowl vent.

Succes.......
Erwin

1966 convertible
saf1908

Bericht door saf1908 »

Dakloos schreef:
mustang88 schreef:Hoi Erwin,

De buitenste ring zit vast op de rest van de balancer met een randje gevulkaniseerd rubber. Als de balancer erg vast zit heb je kans dat je 'm zo kapot trekt.
mustang88 schreef:
Klopt. Voorzichtig een fles water leeggieten in de parafan. Blijft het links bij de verse lucht klep en rechts bij de kachelinlaat droog dan heb je geluk. Als je de verse luchtklep en de kachel verwijder kun je met een beetje moeite, via de cowlgaten, met je vinger voelen of er geen troep langs de opstaande rand zit. Bij mij zaten er allemaal dennennaalden in die ik met een stuk kachelslang aangesloten op de stofzuiger heb weggezogen. Als je de spatborden verwijderd hebt kun je door met een zaklamp in de afwateringgaten te schijnen ook een goede indruk krijgen van de staat van de cowl vent.

Succes.......
Precies. Zo heb ik het bij die van mij ook gedaan. Alleen ik heb er Eastwood Rust Encapsulator in laten lopen via een slangetje met nozzle erop (op de spuitbus gezet). Geen aanrader omdat het spul zwart is en je goed moet uitkijken om geen druppels onder de parafan te krijgen die in het zicht blijven.

En inderdaad, haal even de verseluchtklep eraf. Dan kun je als je op je rug ligt met je vingers over de opstaande cowl rand voelen. Waarschijnlijk veel naalden, zand, enz. Vis dat eruit en met een slangetje aan de stofzuigerslang kun je het laatste stof wegzuigen. De passagierskant kon ik er via het klepje bij de verwarming bij zonder iets los te halen.

Na het schoonmaken pas de watertest doen. Hopelijk loopt het dan niet de auto in vanachter het dashboard, maar op de grond aan de zijkant van de auto. Anders moet je inderdaad heel veel puntlassen uitboren.
Er is dan nog een iets makkelijkere manier zonder dat te doen. Google "mustang cowl vent repair less invasive".
1966 Mustang Fastback
Ando
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door Ando »

Ik heb het ook op die manier gedaan met de cowl vent, een verloopslangetje voor de stofzuiger gehaald bij Blokker. Na uitgebreid schoonmaken een paar keer in de ML gezet, dat sluit ook alle naadjes en kiertjes mooi af. Met wassen zet ik nu altijd de tuinslang boven op het rooster om alle troep er uit te spoelen. Natte bladeren, zand en andere troep gaat rotten.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
1967coupe
Adverteerder
Contacteer:

Bericht door 1967coupe »

Gaat goed, hang je body inderdaad in een spit. Werkt veel makkelijker aan de onderkant.

Succes
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
mustang88
Contacteer:

Bericht door mustang88 »

Bedankt voor je uitleg erwin, zal t voor de volgende keer onthouden ;)

Ik heb nu de volledige body gestript, en de cowl vent is inderdaad verroest :( :

Afbeelding
was ook te verwachten, gezien er een plas water bij het schutboord aan de bijrijders kant lag.

wat is jullie advies om dit zo goed en snel mogelijk te repareren? parafaan verwijderen? of toch vanaf de onderkant repareren? kan ik het parafaan ook alleen bij de vents weghalen?

voor het maken van een spit moet ik morgen eerst nieuw gas halen voor mijn lasapparaat.

edit:

ik heb deze reparatie kit gevonden. is dit een goeie shop. of zijn er betere adressen?
Afbeelding
eu 102.70 per zijde...

Groeten,

Rik
Dieselhead

Bericht door Dieselhead »

Rik, Jan Willem Adams is een goed en betrouwbaar adres. Ook kan je terecht bij Moviecars in Goirle of Voorend in Gendt

ik zou de hele bovenkant van de paravaan los halen door de puntlassen met een zgn puntlasboor los te maken. Dit werkt mooier dan met een gewone boor en gaat ook sneller.
Je moet alleen nog even de voorruit en het rechter scherm er af halen en je kan aan de gang van boven af lijkt mij beter. Dan kan je ook gewoon alles goed voorbehandelen voordat je alles weer terug monteerd. Ik denk dat er nog wel topics op het forum zijn te vinden waar dit ook gedaan is. even zoeken

http://www.hbm-machines.com/producten/g ... untlasboor" onclick="window.open(this.href);return false;
mustang88
Contacteer:

Bericht door mustang88 »

oke, dat is goed om te weten. Ik heb nu sowieso de hele body gestript, dus alleen nog een puntlasboor aanschaffen (of zelf slijpen?)

Afbeelding

is het beter om het parafaan nu te verwijderen en de cowl vent te repareren, of eerst de body te laten reinigen en dan de cowl vent te repareren?
Wat is sowieso de beste manier om de body schoon te maken en te behandelen? Ik heb dingen gelezen over een zuur bad, of mbv pyrolyse, maar beide hebben voor en nadelen. Wat is jullie ervaring?

Groeten,

Rik
Dieselhead

alles heeft z'n voor en nadelen. of het nu stralen is of ontlakken.

Totale auto's ontlakken gebeurt alleen nog in Belgie dacht ik zo. Forum lid fordnl heeft dit laten doen met z'n fastback.

Ik zou de body laten stralen en schopperen en dan in de epoxy laten spuiten door een straler die alleen autos doet. Firma vd Kerkhof in Veghel N-Br heeft een goede reputatie met klassiekers en doet eigenlijk niet anders.

Alle losse delen heb ik laten cleanen bij TCI cleaning in Tilburg. Dan heb je zeker het patroon in de binnenkant van de deuren behouden en strake lijnen. Voor de kosten kan je niet dagen staan schuren is mijn idee.

Mocht je meer willen weten over de processen dan hoor ik het wel

grtz

Peter
willem_nog_niks

Bericht door willem_nog_niks »

Hallo Rik
Van harte welkom op dit forum. Superleuk project heb je aangeschaft.
Leuk om te horen dat er weer iemand uit de buurt een Mustang heeft gekocht.
Als je een rotisserie zoekt en je wilt hem niet zelf maken: op MP adverteerde tot voor kort een jongen die ze verkocht (Harald uit Asten).
Misschien dat hij ze nog steeds aanbied. Er zijn talloze mensen die er eentje hebben gekocht (waaronder ikzelf :ok: ).
Groetjes Willem
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
Ghost Rider
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door Ghost Rider »

even terug hakend naar het blok... wat hebben ze in gods naam met die freeze-plugs gedaan ???
1970 Sportsroof Plain Jane Sleeper - the Chickenwing Special
302 Clevor- 4 Spd HURST - 3.50 9" Traction-loc rear
LESS IS MORE !
Dieselhead

Daar zat ik ook al naar te kijken Niels.

Lijkt wel een soort van reparatie of zo iets.

Misschien kan de eigenaar wat opheldering verschaffen

Dit is volgens mij ook een typische manier om een lek uitlaatspruitstuk te fixen

Afbeelding
mustang88
Contacteer:

Bericht door mustang88 »

ik heb nu de parafaan losgemaakt, de cowl vents bestel ik zo direct nieuwe, want deze zijn compleet doorgeroest aan beide kanten.

De freeze plugz zijn inderdaad reparatie kits. Denk dat ze een keer met de koude winter eruit zijn geklapt. Als je niet de motor eruit wilt halen om nieuwe te zetten, zijn er deze reparatie kits geloof ik. het is een rubberen dop, met aan weerskanten ringen en een bout. Als je de bout aandraait zet het rubber uit en dicht het af.
Afbeelding
Afbeelding
Ik haal deze er uit en zet er weer nieuwe in.

Gr. Rik
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”