zou graag minder toeren maken
Moderator: Shelby GT-H
zou graag minder toeren maken
Beste mustang eigenaars,
ik heb een toploader 4 bak gekoppeld aan een fe 390 bigblock,
ik hoor soms mense prate over het rear axle rear end hoe groot deze is of hoeveel inch meestal hoor ik 9 inch of iets met 3.50 kan iemand juist vertellen wat dit is ,
Zo kan je blijkbaar minder toeren doen door aan te passen ?
Zelf ben ik ook wel geinteresseerd om dit te veranderen zodat je minder toeren doet', en volgens mij is dit ook leuk om dan lang in één versnelling te blijven doortrekkenl want met mijn toploader zit je al snel in hoge toeren , weet iemand hoeveel inch en grote mijn rear end heeft? Het is de originele van 1967 alvast, moest ik het veranderen zou ik voor een redelijk kleine tandwiel gaan, maar ik wil nog wel soms een burnout doen en is dit niet schadelijk voor de koppeling dan? De 1ste versenlling gebruik ik toch weinig omdat je al direct moet schakelen.
Op de snelweg doe ik ook rond de 2500-2600 toeren bij 60 miles bij 70 al gauw 3000+
het zou fijn zijn als ik met die toeren op een veel hogere snelheid kan rijden want nu heb je wel een hoop herrie van de motor als je 60miles rijd. Hoeveel toeren zou je dan doen bij het aanpassen van het defrentieel of zou je dan kunnen doen.
dus ik zie dit wel als een flinke upgraded die het veel comfortabeler maakt.
Als je het aanpast moet je dan de hele rear end vervangen of gewoon de tandwiel veranderen?
En wat is eventueel de prijs ( liefst zo goedkoop mogelijk )
of kan je op een ander manier minder toeren doen .
ik hoor het allemaal graag.
Mvg
joseph bert.
ik heb een toploader 4 bak gekoppeld aan een fe 390 bigblock,
ik hoor soms mense prate over het rear axle rear end hoe groot deze is of hoeveel inch meestal hoor ik 9 inch of iets met 3.50 kan iemand juist vertellen wat dit is ,
Zo kan je blijkbaar minder toeren doen door aan te passen ?
Zelf ben ik ook wel geinteresseerd om dit te veranderen zodat je minder toeren doet', en volgens mij is dit ook leuk om dan lang in één versnelling te blijven doortrekkenl want met mijn toploader zit je al snel in hoge toeren , weet iemand hoeveel inch en grote mijn rear end heeft? Het is de originele van 1967 alvast, moest ik het veranderen zou ik voor een redelijk kleine tandwiel gaan, maar ik wil nog wel soms een burnout doen en is dit niet schadelijk voor de koppeling dan? De 1ste versenlling gebruik ik toch weinig omdat je al direct moet schakelen.
Op de snelweg doe ik ook rond de 2500-2600 toeren bij 60 miles bij 70 al gauw 3000+
het zou fijn zijn als ik met die toeren op een veel hogere snelheid kan rijden want nu heb je wel een hoop herrie van de motor als je 60miles rijd. Hoeveel toeren zou je dan doen bij het aanpassen van het defrentieel of zou je dan kunnen doen.
dus ik zie dit wel als een flinke upgraded die het veel comfortabeler maakt.
Als je het aanpast moet je dan de hele rear end vervangen of gewoon de tandwiel veranderen?
En wat is eventueel de prijs ( liefst zo goedkoop mogelijk )
of kan je op een ander manier minder toeren doen .
ik hoor het allemaal graag.
Mvg
joseph bert.
- Ando
- Donateur 2014
- Contacteer:
Re: zou graag minder toeren maken
Eerlijk gezegd denk ik dat je insteek wat verkeerd is. Als je dingen zo goedkoop mogelijk wilt dan moet je niet gaan verbouwen aan een Mustang. Of gewoon je banden harder oppompen.
Aan de hand van je VIN-code kun je zien welke achteras-overbrenging je hebt als deze inderdaad nog origineel is. Dan kijken wat er voor andere verhoudingen te krijgen zijn en vervolgens aan het rekenen gaan. En dan iemand zoeken die het spul ombouwt en afstelt...
Aan de hand van je VIN-code kun je zien welke achteras-overbrenging je hebt als deze inderdaad nog origineel is. Dan kijken wat er voor andere verhoudingen te krijgen zijn en vervolgens aan het rekenen gaan. En dan iemand zoeken die het spul ombouwt en afstelt...
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Minder gas geven een optie? 
je kan beter om vergiffenis vragen, dan om toestemming
2012 ford mustang GT california special 5.0 V8
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Contacteer:
Ando, aan de vincode heb je niet zo veel.
Met de dataplate kom je verder. Deze hoort aan de slotkant van de bestuurdersdeur te zitten.

Met de dataplate kom je verder. Deze hoort aan de slotkant van de bestuurdersdeur te zitten.

grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
Re: minder toeren maken
Een 8 of 9 inch zegt niets over het aantal toeren maar heeft te maken de diameter van de ringear en dus ook met de sterkte.
Zie de foto, links 8", rechts 9".
De ratio bepaalt de overbrengingsverhouding in de achteras, des te numeriek hoger de ratio is, des te hoger ook het toerental bij een gegeven snelheid zal liggen. Af fabriek zijn de meeste Ford achterassen voorzien van een ratio variërend van 2.80 tot 3:50 staat tot 1 waarbij de 3:50 wagen meer toeren bij een gegeven snelheid zal maken dan de 2.80 en waarbij de 3:50 wagen sneller van zijn plek zal kunnen komen. De 2:80 ratio wagen zal minder toeren maken bij een gegeven snelheid, minder brandstof verbruiken en een ook een hogere topsnelheid hebben mits de motor genoeg vermogen kan leveren.
De meeste Performance uitvoeringen hadden een numeriek hogere rear axle ratio (achteras verhouding).
Om de verhouding te kunnen veranderen zal je een andere ring & pinion moeten plaatsen.
Zie foto.

Een andere optie om minder toeren te maken op de snelweg maar wel de trekkracht te behouden of zelfs te verbeteren is om de vierbak te vervangen door een 5 bak. De meest voordelige bruikbare optie is de T-5 bak uit de '90 up mustang (behalve '94), deze hebben namelijk een 5e overdrive versnelling. De T-5 bakken zijn er in allerlei sterktes en er zijn diverse sterkere aftermarket performance varianten.
Andere opties zijn Tremec bakken als de 3550,TKO, TKO-500 of TKO-600 series of de aangepaste T-45 bakken van Silver Sport Transmissions (voorheen Keisler) welke wel wat meer aanpassingen aan het voertuig vergen.
Michel.
De ratio bepaalt de overbrengingsverhouding in de achteras, des te numeriek hoger de ratio is, des te hoger ook het toerental bij een gegeven snelheid zal liggen. Af fabriek zijn de meeste Ford achterassen voorzien van een ratio variërend van 2.80 tot 3:50 staat tot 1 waarbij de 3:50 wagen meer toeren bij een gegeven snelheid zal maken dan de 2.80 en waarbij de 3:50 wagen sneller van zijn plek zal kunnen komen. De 2:80 ratio wagen zal minder toeren maken bij een gegeven snelheid, minder brandstof verbruiken en een ook een hogere topsnelheid hebben mits de motor genoeg vermogen kan leveren.
De meeste Performance uitvoeringen hadden een numeriek hogere rear axle ratio (achteras verhouding).
Om de verhouding te kunnen veranderen zal je een andere ring & pinion moeten plaatsen.
Zie foto.

Een andere optie om minder toeren te maken op de snelweg maar wel de trekkracht te behouden of zelfs te verbeteren is om de vierbak te vervangen door een 5 bak. De meest voordelige bruikbare optie is de T-5 bak uit de '90 up mustang (behalve '94), deze hebben namelijk een 5e overdrive versnelling. De T-5 bakken zijn er in allerlei sterktes en er zijn diverse sterkere aftermarket performance varianten.
Andere opties zijn Tremec bakken als de 3550,TKO, TKO-500 of TKO-600 series of de aangepaste T-45 bakken van Silver Sport Transmissions (voorheen Keisler) welke wel wat meer aanpassingen aan het voertuig vergen.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
- Ando
- Donateur 2014
- Contacteer:
Inderdaad...die bedoelde ik ook...1970TwisterSpecial schreef:Ando, aan de vincode heb je niet zo veel.
Nou, dit is bij een mustang toch wel heel moeilijkaart schreef:Minder gas geven een optie?
Ando schreef:Eerlijk gezegd denk ik dat je insteek wat verkeerd is. Als je dingen zo goedkoop mogelijk wilt dan moet je niet gaan verbouwen aan een Mustang. Of gewoon je banden harder oppompen.
Nou ja, het is niet dat ik echt heel gedkoop wil maar als het kan en jha liefst wel natuurlijk,
maar anders ook wel hoor
Bedankt ik zal eens kijken
joseph67 schreef:Ando schreef:Eerlijk gezegd denk ik dat je insteek wat verkeerd is. Als je dingen zo goedkoop mogelijk wilt dan moet je niet gaan verbouwen aan een Mustang. Of gewoon je banden harder oppompen.
Nou ja, het is niet dat ik echt heel gedkoop wil maar als het kan en jha liefst wel natuurlijk,
maar anders ook wel hoor
Bedankt ik zal eens kijken
ik heb het er staat bij axle nummer 1 , maar op de marti report staat ook de ratio en dat is namelijk 3.00
Re: minder toeren maken
bedankt voor je leerrijke uitleg!Gearz schreef:Een 8 of 9 inch zegt niets over het aantal toeren maar heeft te maken de diameter van de ringear en dus ook met de sterkte.
![]()
Zie foto.
Michel.
Een andere versellingsbak ga ik toch niet pakken denk ik , het is misschien zonde om de originele bak te vervangen door een nieuw en aangezien mijn mustang bijna helemaal origineel is weet ik het toch niet , maar toch bedankt voor je uitleg want ik ken iemand die een 68 mustang heeft en die is namelijk opzoek naar een nieuwe versnellingsbak k en dan kan ik het gelijk vertellen.
een 2.80 lijkt me een redelijk goeie optie, maar ik denk ook dat het niet zoveel verschilt met een 3.00 ofwel? Is 2.80 de kleinste die je kan krijgen? Het is ook niet dat ik altijd race met mijn mustang, meestal eigenlijk gewoon cruisen met soms is een beetje gas.
Om de ring en pinion te bestellen lijkt me niet duur, maar ik denk wel dat het moeilijk is om te veranderen en dat arbeidskosten heel duur zal zijn , of is dit niet zo moeilijk?
Gr joseph
Avond.
Zon 7% in toeren zal het schelen.
Of ging het daar niet meer om
Tis wel een secuur werk!
gr
remco
Zon 7% in toeren zal het schelen.
Of ging het daar niet meer om
Tis wel een secuur werk!
gr
remco
Ivm slijtage heb ik die van mij een paar jaar geleden vervangen. Als ik me goed herinner is het een bedrag tussen €1000,- en €1200,-.
En als het je te doen is om minder toeren te rijden, dan is dit je oplossing niet. Van 3.00 naar 2.80 is niet de wereld. Dan moet je, mijn inziens, echt naar een 5 bak of OD.
En als het je te doen is om minder toeren te rijden, dan is dit je oplossing niet. Van 3.00 naar 2.80 is niet de wereld. Dan moet je, mijn inziens, echt naar een 5 bak of OD.
Mvrgr, Marc
1964 1/2, Coupe, V8, 289, C4, LPG, PB, PS.
1964 1/2, Coupe, V8, 289, C4, LPG, PB, PS.
Ik weet het, lukt mij namelijk ook niet. Maar in ieder geval succes met de juiste oplossingjoseph67 schreef:Nou, dit is bij een mustang toch wel heel moeilijkaart schreef:Minder gas geven een optie?
je kan beter om vergiffenis vragen, dan om toestemming
Grappig, ik ga nu juist mijn 2.80 vervangen voor een 3.40. Maar ik heb een AOD wat enorm in toeren scheelt op de snelweg.
Je zou kunnen overwegen een Gear Vendors overdrive te (laten) installeren. Dat is een extra overdrive die je achter op je eigen versnellingsbak monteert. https://www.gearvendors.com/
Je zou kunnen overwegen een Gear Vendors overdrive te (laten) installeren. Dat is een extra overdrive die je achter op je eigen versnellingsbak monteert. https://www.gearvendors.com/
1967 restomod
bodemloze put == eindeloos plezier
bodemloze put == eindeloos plezier
- Mustengske
of grotere wielen.