Opgelost: Flexplaat raakt starter

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

66hipowannebee
Donateur 2014

Re: Flexplaat en transmission separator plate issue

Bericht door 66hipowannebee »

peer schreef:Die kan er toch maar op 1 manier op door het gaten patroon?
Nopens,niet waar

Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death."
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.
Wouter

Bericht door Wouter »

edgar schreef:Wacht even, je zegt dat het gewicht schraapt tegen de separator plate. Zit je flexplate dan niet verkeerd om? Gewicht gaat toch aan transmissie kant en niet aan blok kant?
Als ik op ford flexplate zoek zie ik allemaal flexplates met het gewicht aan de motor kant. Lijkt me ook wel kloppen.

Op het moment dat de motor loopt en je zet de bak in een versnelling zal de vloeistofdruk in de converter deze van de bak af willen drukken. De flexplate is er voor om deze beweging op te vangen (te flexen/buigen) en dus wordt de ruimte tussen de flexplate en het blok kleiner.

Overmatige druk kan er voor zorgen dat het axiaal lager stuk loopt. Er ontstaat dan meer axiaal speling op de krukas.

Heb je de axiaal speling op de krukas gemeten? Liefst met een klok op de poelie/demper en dan met twee wringijzers om beurten danwel aan de balancer kant dan aan de flexplate kant de krukas naar buiten duwen.

Afbeelding

De spec is voor een standaard 289/302 meen ik tussen de 0.10 - 0.20 mm. Meer dan 0.30 duidt op een probleem met het axiaal lager.
1967 restomod
bodemloze put == eindeloos plezier
okp
Donateur 2013
Contacteer:

Bericht door okp »

hmmm, interessante materie. Ik zal eerst eens kijken of de flexplaat inderdaad correct gemonteerd is op de torq convertor en zien of de drainholes overeen komen. De rest volgt later wel.

grtz

Eric
peer

Bericht door peer »

66hipowannebee schreef:
peer schreef:Die kan er toch maar op 1 manier op door het gaten patroon?
Nopens,niet waar

Tonie

huh, loopt naar garage, houd flexplate tegen blok, draaid 6x en concludeerd, Wel waar.... op mijn 302 in ieder geval. (alle drie ik heb staan en alle 2 de flexplates en 1 voor een handbak.)

google leert hetzelfde: http://classicbroncos.com/forums/showth ... p?t=188465
quote: 'The flexplate to crankshaft will only bolt up one way. There is an odd bolt spacing to ensure this.'
66hipowannebee
Donateur 2014

Misschien wat er overheen gelezen, maar de convertor kan wel verkeerd op de flexplate, dat bedoel ik

Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
The guy who invented the first wheel was an idiot. The guy who invented the other three, he was the genius.
okp
Donateur 2013
Contacteer:

Bericht door okp »

Ondertussen ben ik bezig de bak weer aan het los halen.
De startmotor heb ik eraf gehaald. Nu valt het mij op dat aan een kant de behuizing behoorlijk is afgesleten. Dit lijkt me toch niet normaal?
Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Te grote flexplate? Er zit een 157 tanden in, lijkt me toch correct. De startmotor zelf zit ook goed op zijn plek.
En zou dit dan de oorzaak kunnen zijn van het metaalachtige geluid dat ik heb? (trouwens enkel in drive of R)
Ik ben eens benieuwd hoe de transmission separator plate er uit ziet aan de binnenkant.
Hier de foto's van de start motor. Dat lijkt me toch een correct model voor een 302 van 68?

Afbeelding

Afbeelding

grtz

Eric
1970TwisterSpecial
Moderator
Contacteer:

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Is de flexplate niet gescheurd ?
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
66hipowannebee
Donateur 2014

Aan het slijtpatroon te zien gok ik toch nog steeds op een slingerende flexplate omdat de convertor niet goed er op zat

Tonie
66 restomod
GSX-R750 K3
okp
Donateur 2013
Contacteer:

Bericht door okp »

bedankt voor de reacties heren. Vanavond zullen we meer weten als de bak los komt.

grtz

Eric
okp
Donateur 2013
Contacteer:

Bericht door okp »

De bak is los. alles is er af. De tussenplaat is volledig onbeschadigd.
Het geluid komt dus van de flerxplate die tegen de startmotor aan komt. Bij nader onderzoek ziet het er naar uit dat de flexplate niet helemaal recht staat. Hij is niet gescheurd. (er staat op "made in Mexico") Ziet er naar uit dat de tandwiel rand er niet helemaal recht op staat..
Dat lijkt de oorzaak te zijn. Er zit geen speling op de krukas. De torq convertor zit er correct in. Zojuist dus een nieuwe flexplate besteld bij JW.

Rare is wel dat er helemaal niks vermeld staat qua type op de startmotor. Hoe kan ik achterhalen of de juiste er wel op zit? Hij ziet er precies hetzelfde uit als een originele als ik de foto's bekijk.

to be continued.

Eric
Gearz
Super User

Re: Oorzaak dan toch gevonden? Flexplaat en transmission separator plate issue

Bericht door Gearz »

Kan zijn dat men er ooit eens een andere starterkrans opgezet heeft.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
66hipowannebee
Donateur 2014

Gearz schreef:Kan zijn dat men er ooit eens een andere starterkrans opgezet heeft.
Dat zou heel goed mogelijk kunnen zijn,had ik nog niet aan gedacht :mrgreen:

ook is het slim om vantevoren te checken of de bendix op de juiste plaats komt tegen de krans,zoniet uitshimmen..

Tonie

PS ;;mochten jullie verschillende diktes shims voor de starter nodig hebben,weten jullie me te vinden :lol: :lol:
66 restomod
GSX-R750 K3
richard66coupe

Bericht door richard66coupe »

Dus het ligt toch niet aan het balanceer gewicht. Ik heb eigenlijk hetzelfde gehad met mijn nieuwe starter, die er op het oog hetzelfde uit ziet als die van jou.
Vooral vlak na het starten had ik metaal achtige geluiden en soms bij hogere toeren, hard optrekken. Als je met een fel zaklampje via de inspection cover naar het bendix tandwiel schijnt kun je zien hoe ver de bendix van het flexplate tandwiel af zit. Deze zat er bij mij bijna tegenaan. Ik heb een dikke pakking (1,5 mm) gesneden en tussen startmotor en flexplate gedaan. Dit was genoeg om het op te lossen. Een shim werkt natuurlijk ook prima. Sinds de starter heb ik in tussentijd een gereviseerd blok en een nieuwe flexplate geplaatst maar moest nog steeds de starter shimmen. Dus het zit bij mij gewoon in de starter denk ik maar ik vind het prima zo.
okp
Donateur 2013
Contacteer:

Bericht door okp »

Ik heb inmiddels een nieuwe flexplate besteld, die zou normaal gezien dinsdag moeten toekomen. We zullen dan zien of het is iopgelost.

Grtz

Eric
okp
Donateur 2013
Contacteer:

Re: Nog niet opgelost: Flexplaat raakt starter

Bericht door okp »

OK, de nieuwe flexplate is (correct) gemonteerd. Bak (correct) terug op de motor. Gisteren gestart, en toch hoor ik nog af en toe een licht slijpend geluidje. Dat komt waarschijnlijk van de tanden vd flexplate die net tegen de behuizing vd startmotor aanschuurt.
Blijft een vreemde zaak. Deze week eens de startmotor loshalen en zien wat het probleem is.

Torqconvertor zit er correct op, flexplate is nieuw, zit er correct op volgens specs. Wat nu nog? Een nieuwe startmotor??

grtz

Eric
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”