Firezone Competition 102 benzine: octaangehalte 102

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1646
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Firezone Competition 102 benzine: octaangehalte 102

Bericht door saf1908 »

Nice!
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: Firezone Competition 102 benzine: octaangehalte 102

Bericht door Mack »

Dus wat ik hier eigenlijk lees (vooral uit Michel's post) is dat met een normale moderne Mustang er weinig verschil is tussen een 98 (zoals van BP) en de 102. Het enige dat belangrijk is dat je geen 95 tankt vanwege de ethanol.

Is er nog een voordeel te behalen door een enkele keer 102 te tanken om je motor "schoon te branden"? Dat was vroeger namelijk hét argument voor "normale" automobilisten om 98 te tanken i.p.v. 95.
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5534
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Firezone Competition 102 benzine: octaangehalte 102

Bericht door Gearz »

Mack schreef:Is er nog een voordeel te behalen door een enkele keer 102 te tanken om je motor "schoon te branden"? Dat was vroeger namelijk hét argument voor "normale" automobilisten om 98 te tanken i.p.v. 95.
Dat schoon branden is volgens mij een beetje een broodje aap verhaal, sterker nog het beste kun je juist gewoon de door de fabrikant voor de motor geadviseerde brandstof gebruiken met het daarbij behorende octaan getal. Er zit ook niet meer power of energie in een brandstof met een hoger getal, enkel de neiging tot zelfontbranding onder druk is verschillend. Een motor met een hogere compressie (druk) verlangt dus een benzine met een mindere mate van zelfontbranding. Gebruik je in een hoog compressie motor benzine met een te laag octaan getal, dan neigt deze motor eerder tot pingelen/detoneren onder belasting.

Hoe hoger het octaangetal van de benzine, des te trager juist de ontbranding, 95 ontbrand eerder dan 98 of 100+
Bij een motor ontwikkeld voor 95 benzine (lagere compressie ratio) verloopt de ontbranding dus juist sneller dan bij een motor ontwikkeld voor 98 benzine.
Ga je in een voor 95 ontwikkelde motor 98 benzine gebruiken dan moet je dus eigenlijk het ontstekingstijdstip iets vervroegen, hetzelfde gaat op voor LPG wat een octaan getal van 108 tot 110 heeft. Uiteraard zullen de modernere Mustangs met een knock sensor hun ontstekingstijdstip er middels computer ingrijpen op aanpassen zonder dat je er veel van merkt.
Het tanken van brandstof met een hoger octaangetal dan voorgeschreven voor de motor zal zonder aanpassing van het ontstekingstijdstip ook leiden tot een hogere bedrijfstemperatuur.

Tot een compressie verhouding van 9.5:1 is gewoon 95 (liefst zonder E5) tanken prima, daarboven is 98 al snel noodzakelijk.
Je gebruikt dus feitelijk enkel een benzine met hoger octaangetal om pingelen bij een hoog compressiemotor te voorkomen.


Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: Firezone Competition 102 benzine: octaangehalte 102

Bericht door Mack »

Ik heb altijd begrepen dat in Amerika de octaangehalten lager zijn (86, 91), is het dan juist beter 95 te tanken omdat de motor daarop gebouwd is?
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5534
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Firezone Competition 102 benzine: octaangehalte 102

Bericht door Gearz »

Mack schreef:Ik heb altijd begrepen dat in Amerika de octaangehalten lager zijn (86, 91), is het dan juist beter 95 te tanken omdat de motor daarop gebouwd is?
De Octaangetallen zijn niet zozeer lager in Amerika, wel worden ze anders aangeduid.
In de states gebruikt men het "Pump Octane Number" (PON) ookwel aangeduid als AKI (Anti Knock Index) om het Octaangetal aan te duiden terwijl men in Europa het "Research Octane Number" (RON) gebruikt.

Twee vaak voorkomende manieren om een brandstof octaan getal aan te duiden zijn middels het "Research Octane Number" (RON) en "Motor Octane Number" (MON) , bij vaststelling van het MON getal wordt de motor echter zwaarder belast op een hoger max. toerental met een verwarmd mengsel bij een varierend toerental, zodoende krijg je dus twee verschillende waardes van één en dezelfde kwaliteit brandstof.

PON/AKI is het gemiddelde van "Motor Octane Number" (MON) en "Research Octane Number" (RON) --> (R+M/2).
Een PON 91 in de US is dus vergelijkbaar met een Euro 95 in Europa.



Nogmaals simpel en mondeling uitééngezet door een sympathieke doch ietwat nerderige Amerikaan :smart: :mrgreen:

https://youtu.be/zf-OYXlhJis
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: Firezone Competition 102 benzine: octaangehalte 102

Bericht door Mack »

Gearz schreef:Een PON 91 in de US is dus vergelijkbaar met een Euro 95 in Europa.
Maar PON91 is in Amerika een kwalitatieve brandstof. Dus als dat gelijk is aan 95 bij ons, en jij zegt dat een motor gebouwd voor 95 (of equivalent) beter loopt op 95 dan op 98, moet je bij een Mustang dan beter 95 tanken?
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Gebruikersavatar
fuel66
Berichten: 2670
Lid geworden op: za 22 sep, 2007 14:35
Locatie: tatooine

Re: Firezone Competition 102 benzine: octaangehalte 102

Bericht door fuel66 »

Topfoto!

Ik tank ook altijd BP 98, houd de wagen gezond.
You`re going to need a bigger boat......Cadillac CTS-V horsepower.
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5534
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Firezone Competition 102 benzine: octaangehalte 102

Bericht door Gearz »

Mack schreef:Maar PON91 is in Amerika een kwalitatieve brandstof. Dus als dat gelijk is aan 95 bij ons, en jij zegt dat een motor gebouwd voor 95 (of equivalent) beter loopt op 95 dan op 98, moet je bij een Mustang dan beter 95 tanken?
Kort gesteld, ja !



Maarrrr... Het is uiteraard niet allemaal heel erg zwart/wit te stellen wat dus zelfs een simpele "suske & Wiske" uitleg al heel moeilijk maakt.

Je kunt niet pertinent met stellige zekerheid zeggen dat een motor er altijd beter op loopt, dat is namelijk van velerlij andere factoren afhankelijk. Heb je bijvoorbeeld een motor welke te rijk gelopen heeft en daardoor koolafzetting op zuigers en in cilinderkoppen heeft dan zal deze tengevolge van de hierdoor kleiner geworden ontbrandingsruimte een hogere compressie hebben en dus eerder gaan pingelen bij gebruik van een lager octaan brandstof.
Over het algemeen genomen, en bij gezonde en goed onderhouden atmosferische motoren (dus zonder drukladers) is de brandstof met het laagst mogelijk voorgeschreven octaangetal voor betreffende specifieke motor het beste voor de performance. Schrijft een fabrikant 95 voor dan zal de auto hier het beste op lopen (en dus niet op 98 of hoger). Hij zal niet altijd in alle gevallen slechter lopen op een licht hoger octaan getal brandstof maar het heeft verder totaal geen voordelen.


Het is echter wel heel belangrijk om een paar zaken niet verwarren, :!:

-Het octaan getal zegt enkel iets over de mate en neiging tot zelfontbranding van de brandstof (klopvastheid).
Hoe lager het octaan getal, des te eerder het onder druk samengeperste brandstof/lucht mengsel spontaan (dus zonder ontsteking) zal ontbranden, het zegt dus niet pertinent iets over de kwaliteit van de brandstof ! Ook loopt een auto niet ineens beter als je een hoger octaangetal brandstof dan voorgeschreven gaat tanken.

-In benzine zit geen octaan (!), men spreekt van octaangetal en niet van octaangehalte.
Het octaangetal van benzine meet men wetenschappelijk door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van n-heptaan en iso-octaan waarbij het makkelijk ontbrandbare n-heptaan staat voor de waarde 0 en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan staat voor de waarde 100.


Een hoger octaan getal benzine laat dus het bouwen van een motor met een hogere compressieverhouding toe, welke per gelijke cilinderinhoud dus meer vermogen op zal leveren.

dus,
-Motor met hogere compressie verhouding - hoger octaangetal brandstof tanken om pingelen te voorkomen.
-Motor met lagere compressie verhouding - lager octaangetal brandstof tanken aangezien hier geen direct pingel gevaar bestaat en hoger octaan getal brandstof geen directe voordelen biedt.


Ga je in een motor waar 98 is voorgeschreven 95 tanken stijgt de neiging tot detoneren/pingelen (de totale ontbranding van het mengsel voordat de zuiger op zijn hoogste punt is) aanzienlijk .
Ga je in een motor waar 95 is voorgeschreven 98 tanken dan zal de motortemperatuur licht stijgen (tenzij het ontstekingstijdstip wordt aangepast) verder is er echter geen voordeel.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: Firezone Competition 102 benzine: octaangehalte 102

Bericht door Mack »

Check :ok:

No more questions, your honor! 8)
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Gebruikersavatar
fuel66
Berichten: 2670
Lid geworden op: za 22 sep, 2007 14:35
Locatie: tatooine

Re: Firezone Competition 102 benzine: octaangehalte 102

Bericht door fuel66 »

Goede uitleg :ok:
You`re going to need a bigger boat......Cadillac CTS-V horsepower.
Gebruikersavatar
convertible70
Berichten: 280
Lid geworden op: ma 23 mar, 2009 21:43
Locatie: Haarlem

Re: Firezone Competition 102 benzine: octaangehalte 102

Bericht door convertible70 »

Sorry,
Werd flink afgeleid door de grote avatar van Michel.
Tja, mijn eerste foto sessie moet nog komen maar als iemand een Candy Apple red 1970 convertibel zoekt als achtergrond voor enig (vrouwelijk) model, moet er zeker wat te regelen zijn.
Voor de rest tank ik in Bloemendaal 102 bij Firezone of 98 super plus bij Texaco in Castricum/ Heemskerk.
Voeg bij 98 ook nog lood vervanger toe.
Sluit mij geheel aan bij de eerdere uitleg.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”