wheelstuds wiel bouten

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
pmadelis
Berichten: 55
Lid geworden op: di 26 mei, 2015 19:51
Locatie: Sittard-Geleen

wheelstuds wiel bouten

Bericht door pmadelis »

Hoi,

volgend project; velgen en banden gekocht op marktplaats, met spacers..."past allemaal!!"...m.a.w...ik had beter moeten opletten :( ...
mustang v8 289, 1967 coupe...trommelrem

De wheelstuds zijn nu origineel, maar om spacers en velgen passend te krijgen moeten er langere "wheelstuds"in..na meten blijkt dat ze minimaal 4 cm lang moeten zijn anders heb ik niet genoeg schroefdraad om de velg vast te zetten, en dit bij alleen de voorkant..

achterkant passen de velgen met spacers wel maar heb ik gemerkt dat de originele wheelstuds flink afgesleten zijn, dus daar zullen ook nieuwe op moeten. deze wheelstuds zijn originele lengte.

Vraag 1; hoe moeten die wheelstuds eruit ?
vraag 2: maar nog belangrijker ; welke/waar krijg ik de juiste lengte wheelstuds.....

gr, Patrick
Gebruikersavatar
SanQ
Berichten: 453
Lid geworden op: vr 23 mei, 2014 09:21
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: wheelstuds wiel bouten

Bericht door SanQ »

Ik denk dat je spacers hebt voor wielbouten en je hebt ze nodig met wielmoeren, zie plaatje op : https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 2067563082
Ticking away the moments that make up a dull day......
Gebruikersavatar
pmadelis
Berichten: 55
Lid geworden op: di 26 mei, 2015 19:51
Locatie: Sittard-Geleen

Re: wheelstuds wiel bouten

Bericht door pmadelis »

ok, zal me wat meer moeten verdiepen in wat allemaal mogelijk is.

de spacer zet ik nu over de bestaande wheelstuds en vervolgens draai ik moeren op deze studs om de spacer vast te zetten op de naaf. Wanneer ik nu de velg erop probeer te zetten , valt de velg niet over de moeren heen, je zou de zeskanten als het ware iets moeten afslijpen.....moeren zijn nu maat "17" , indien deze kleiner zouden zijn zou de velg wel erop passen.( om vervolgens de velg weer met bouten aan de spacer vast te zetten) Maar kleiner dan maat "17" zou er niet zijn?? vertelt de garage mij...dus zou een oplossing zijn om langere wheelstuds erin te persen (oude eruit.) zodat je de spacer niet meer apart hoeft vast te zetten....
Gebruikersavatar
SanQ
Berichten: 453
Lid geworden op: vr 23 mei, 2014 09:21
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: wheelstuds wiel bouten

Bericht door SanQ »

Bouten gebruiken lijkt mij niet aan te raden, ik denk dat je simpelweg de verkeerde spacers hebt......
Ticking away the moments that make up a dull day......
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: wheelstuds wiel bouten

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Eruit persen, en nieuwe erin persen is niet zo moeilijk.
Met een hamer eruit meppen kan het ook nog wel lukken.

Of het nou zo verstandig is om er een 4 cm dikke spacer tussen te doen, met studs door-en-door ?
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
willem_nog_niks
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29

Re: wheelstuds wiel bouten

Bericht door willem_nog_niks »

Hallo Patrick
Ben je niet bang dat je stuurgedrag en je bandenslijtage negatief worden be-invloed?
Bij mijn 69'er had ik voor noodgedwongen spacers zitten van 12 mm (noodgedwongen want ik had 67'er wielen erop gezet en die schampten de remklauwen van de schijfremmen) .
Sturen was (ondanks de aanwezigheid van stuurbekrachtiging) een ramp ;) met name bij lage snelheden.
Pin me daar niet op vast, maar volgens mij wordt met name door garages aangeraden om spacers te gebruiken van maximaal 5 mm dik.
Groetjes Willem
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: wheelstuds wiel bouten

Bericht door Gearz »

pmadelis schreef: wo 11 jul, 2018 12:04 moeren zijn nu maat "17" , indien deze kleiner zouden zijn zou de velg wel erop passen.( om vervolgens de velg weer met bouten aan de spacer vast te zetten) Maar kleiner dan maat "17" zou er niet zijn??
Bij een Mustang betreft het "engelse" Inch maten, dus geen 17mm ook al lijkt het er misschien wel op, een goede garage zou dat meteen moeten zien of weten ! Als je er Metrische maat moeren op draait dan draai je de draad kapot en kan er gevaar ontstaan !
Daarnaast is het de vraag of je naafgecentreerde spacers hebt of op de velg gecentreerde spacers met de juiste daarbij horende conische of shank style wielmoeren. Als je dit niet juist doet ontstaat er vibratie of ontstaan er gevaarlijke situaties.

Wheelstuds kun je er uit persen of tikken, als de velgen echter niet goed passen of geschikt zijn dan beter de juiste maat en backspacing velgen aanschaffen als gaan lopen klooien met dikke spacers.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2328
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: wheelstuds wiel bouten

Bericht door Eric »

Als je een goede kwaliteit hubcentric schroefspacers gebruikt maakt de dikte niet uit.
Gebruikersavatar
willem_nog_niks
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29

Re: wheelstuds wiel bouten

Bericht door willem_nog_niks »

Dat ben ik niet helemaal met je eens Eric ;) .
Achter maakt de dikte van de spacer niet veel uit (afgezien van het feit dat als je een te dikke spacer gebruikt je auto niet meer door de APK komt ;) ) .
Voor zeker wel omdat de stuurgeometrie bij gebruik van spacers verandert.
De hartlijn van het wiel hoort op grondnivo samen te vallen met de hartlijn die door de kogelgewrichten van de onderste en bovenste draagarm te lopen.

https://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Wi ... metrie.htm

Maarre Patrick. Waarom heb je eigenlijk spacers nodig?

Groetjes Willem
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
Gebruikersavatar
pmadelis
Berichten: 55
Lid geworden op: di 26 mei, 2015 19:51
Locatie: Sittard-Geleen

Re: wheelstuds wiel bouten

Bericht door pmadelis »

willem_nog_niks schreef: do 12 jul, 2018 17:47 Dat ben ik niet helemaal met je eens Eric ;) .
Achter maakt de dikte van de spacer niet veel uit (afgezien van het feit dat als je een te dikke spacer gebruikt je auto niet meer door de APK komt ;) ) .
Voor zeker wel omdat de stuurgeometrie bij gebruik van spacers verandert.
De hartlijn van het wiel hoort op grondnivo samen te vallen met de hartlijn die door de kogelgewrichten van de onderste en bovenste draagarm te lopen.

https://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Wi ... metrie.htm

Maarre Patrick. Waarom heb je eigenlijk spacers nodig?

Groetjes Willem
Spacers zijn nodig omdat ik wielen heb gekocht met naar nu blijkt een verkeerde ET waarde. Verkoper (marktplaats)had me verzekerd dat het precies zou passen met de spacers die hij erbij had gedaan..spacers van 10mm...maar passen niet omdat wielen voor tegen de upper control arm aan komen...
Gezien de reacties denk ik dat het probleem opgelost kan worden met andere spacers met bouten...zoals deze www.cjponyparts.com/wheel-spacer-hub-ce ... /p/WHSP24/
Het compleet vervangen van de wielbouten lijkt me bij nader inzien ook te rigoreus...ik denk dat ik langs Carmar deurne ga om te kijken voor de juiste oplossing....
Gebruikersavatar
willem_nog_niks
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29

Re: wheelstuds wiel bouten

Bericht door willem_nog_niks »

Oei dat is niet zo mooi.
Als ik je blij kan maken met een set zwarte American Racing AR767 wielen (15") hoor ik het wel. Misschien dat die wel een goede ET waarde hebben.
Bij mijn 69'er Grande had ik een dergelijk probleem.
Ik had wielen van een 67'er gemonteerd, maar die schampten de remklauwen.
Toen ik spacers van 12 mm had gemonteerd was het opgelost, maar het sturen was een ramp (vooral bij lage toerentallen en scherpe bochten ;) ) .
Het grappige was dat later bleek dat wielen van een 69'er een iets andere geometrie hebben die wel langs de remklauwen pasten ;) .
Maar als de ET waarde uitdaging kan worden opgelost met een goede set spoorverbreders is het ook goed, toch ;) .
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
Gebruikersavatar
Mustangflip
Berichten: 946
Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:48
Locatie: Kop van Noord-Holland

Re: wheelstuds wiel bouten

Bericht door Mustangflip »

Hoi,

Ik heb mijn velgen via Carmar besteld en niks meer dan lof over de heren daar. Kennis van zaken en een goede service. Dus ik denk dat je daar aan het juiste adres bent als je geholpen wil worden.

Echter ben ik wel van mening dat je de verkeerde beslissing maakt door je probleem op te lossen met spacers. Ik zou mijn verlies nemen en de velgen verkopen en (nieuwe) andere velgen uit gaan kiezen. Je raakt op deze manier van de regen in de drup en met je wielen moet je niet gaan zitten rommelen. Neem je verlies en leer een les en ga voor veilig. Dat is uiteindelijk altijd goedkoper.

Groet Flip
-Mustang Mach 1 1969 V8 429

Live is not about miles to the gallon but smiles to the gallon !
Gebruikersavatar
pmadelis
Berichten: 55
Lid geworden op: di 26 mei, 2015 19:51
Locatie: Sittard-Geleen

Re: wheelstuds wiel bouten

Bericht door pmadelis »

update;

Inmiddels bij de heren van Carmar langsgeweest. Niets dan lof! Ze nemen de tijd en hebben verstand van zaken...bestaande spacers achterkant worden iets aangepast en aan de voorkant komen nieuwe spacers met studs van aluminium. Al met al moeten de wielen er dan mooi en vooral ook veilig onder zitten.

Het zijn nu eenmaal die wielen die ik graag wil en helaas niet meer leverbaar zijn...dus zal het probleem moeten oplossen met spacers..

Wat we nu wel gemerkt hebben is dat met de bredere maat banden achter je nu goed ziet dat de bijrijders kant meer uitsteekt dan de rijders kant...maw..de achteras schijnt niet gecentreerd te zijn/recht te zitten onder de auto heeft men mij verteld...dus weer volgend "probleem"....

advies; wil je het goed doen zul je de achteras moeten laten rechtzetten.... Geen enkele idee dusver of dit überhaupt mogelijk is...zal het forum maar eens afzoeken of meerdere mensen dit probleem hebben...
Een beetje off-center schijnt vrij normaal te zijn, maar bij is er aan de rechterkant een verschil van 3.4cm en links een verschil van 0.9mm....als je dus achter de auto staat zie je duidelijk de rechterband een stuk meer naar buiten steken dan de linkerband...
Gebruikersavatar
willem_nog_niks
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29

Re: wheelstuds wiel bouten

Bericht door willem_nog_niks »

Hallo Patrick.
Goed om te horen dat Carmar je is bevallen ;) .
Waarom leg je er niet iets grotere wielen (15 of 16 inch) op. Misschien zijn de wel leverbaar in het model wat je zoekt.
Groetjes Willem
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2328
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: wheelstuds wiel bouten

Bericht door Eric »

pmadelis schreef: vr 03 aug, 2018 19:33 advies; wil je het goed doen zul je de achteras moeten laten rechtzetten.... Geen enkele idee dusver of dit überhaupt mogelijk is...
Zou daar geen Panhardstang voor te krijgen zijn? Die zijn er voor de S197 iig wel.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”