brief van Loubann cars mag dat nog wel na de AVG/GDPR wet?

Van alles en nog wat Ford/Mustang gerelateerd.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Roswinkel
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 26 jun, 2006 13:22

Re: brief van Loubann cars mag dat nog wel na de AVG/GDPR wet?

Bericht door Roswinkel »

Roswinkel schreef: zo 17 jun, 2018 10:45 Ik bedoelde auto gegevens en voor wat betreft mustang valley, dat was de eerste keer in 4 jaar tijd dat de auto de openbare weg opging.De enige instanties die het wel kunnen is :cop: en de verzekering. Dus hoe loubann Cars het doet :?:
En voor de liefhebbers
De Raad van State sluit aan bij een arrest van de Hoge Raad van 24 februari 2017. De Raad van State benadrukt net als de Hoge Raad dat voor de verwerking van persoonsgegevens een wettelijke grondslag nodig is, nu het verwerken een inbreuk maakt op de persoonlijke levenssfeer. De eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer is in Nederland een grondrecht. Daarnaast bepaalt artikel 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) dat inmenging in iemands privéleven alleen mag als dit bij wet is voorzien. De Raad benadrukt dat daarbij: “de burger met voldoende precisie kan opmaken welke op zijn privéleven betrekking hebbende gegevens met het oog op de vervulling van een bepaalde overheidstaak kunnen worden verzameld en vastgelegd, en onder welke voorwaarden die gegevens met dat doel kunnen worden bewerkt, bewaard en gebruikt.”

Volgens de Raad van State heeft de Belastingdienst geen specifieke wettelijke grondslag om de ANPR-gegevens van X te verzamelen. De Belastingdienst is in zijn algemeenheid belast met de heffing en invordering van rijksbelastingen, maar een specifieke grondslag ontbreekt. De Raad oordeelt daarom dat de persoonsgegevens van voor de bewaarplicht van vijf jaar moeten worden verwijderd.

Conclusie
Deze uitspraak leert ons dat kentekens inderdaad persoonsgegevens kunnen zijn als ze herleidbaar zijn tot een individu. De Raad benadrukt ook dat er een wettelijke grondslag moet zijn voor de verwerking van persoonsgegevens. De wettelijke bevoegdheden van de Belastingdienst zijn volgens de Raad te algemeen geformuleerd, zodat het bewaren van de ANPR-gegevens niet is toegestaan.
Ford Mustang coupe 289 V8 1966
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: brief van Loubann cars mag dat nog wel na de AVG/GDPR wet?

Bericht door Mack »

De meeste mensen zijn niet echt zuinig met persoonsgegevens dus een beetje goede surfer achterhaalt binnen no-time alle info die hij/zij wil hebben.

Bijv. Facebook zit op elke webwinkel waar jij ooit je adres hebt ingevuld. Facebook kan ook het kenteken lezen van elke autofoto die jij plaatst. Dus die weet ook precies wat je hebt. Facebook verdient zijn geld met het verkopen van die info aan iedereen die dat wil.

De overheid kan doen wat ze willen met de AVG/GDPR maar zolang het merendeel van de sites nog vrijwel onbeveiligd is en iedereen zijn gegevens overal maar invult en niemand de site-voorwaarden leest, is die informatie gewoon vrij verkrijgbaar voor iedereen die het wil hebben.
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Gebruikersavatar
78ghiaT5
Super User
Berichten: 7053
Lid geworden op: do 07 apr, 2005 15:09
Locatie: Den Haag

Re: brief van Loubann cars mag dat nog wel na de AVG/GDPR wet?

Bericht door 78ghiaT5 »

jullie ook al! heb er ook een gehad. ik heb die snaken meteen opgebeld dat ik niet gediend ben van hun/dat soort post. ze zeiden me dat mijn info van de RDW kwam, wat ik al dacht. ik moet de er RDW er nog op aanspreken, nog niet van gekomen overigens.

harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: brief van Loubann cars mag dat nog wel na de AVG/GDPR wet?

Bericht door Eric »

78ghiaT5 schreef: do 12 jul, 2018 17:06 ik moet de er RDW er nog op aanspreken, nog niet van gekomen overigens.
Ondenkbaar dat die info van de RDW afkomstig is, in ieder geval niet in de laatste 7-8 jaar.
Plaats reactie

Terug naar “Lounge”