Verhuizen Mustang van US naar Nederland

Voor de nieuwe leden,kijk deze topic's even door...

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
SteveS550
Berichten: 5
Lid geworden op: za 06 okt, 2018 17:30

Verhuizen Mustang van US naar Nederland

Bericht door SteveS550 »

Hallo allemaal,

Begin volgend jaar verhuis ik vanuit de US (New York regio) terug naar Nederland. Ik heb hier een tijdje gezeten voor m'n werk en heb in de tussentijd een 2017 Convertible GT 5.0 V8 opgepikt (zie welkom topic voor foto's en details over de auto).

De twee zaken die ik nu moet gaan organiseren zijn 1. het verschepen van de auto en 2. het inklaren ervan bij de RDW. Ik heb hier geen ervaring mee, maar wel al veel over gelezen. Wie kan helpen met advies over de volgende vragen:

De Douane laat me de auto BPM, BTW en invoerbelasting vrij Nederland invoeren als ik aan een aantal voorwaarden voldoe. Aan alles voldoe ik zonder meer, maar de voorwaarde dat de wagen minimaal 6 maanden in bezit en gebruik is kan wat krap worden.
- Aankoopdatum: 7 juli 2018 (Bill of Sale en Certificate of Title geven dit beide aan)
- Issue date of Certificate of Title: 23 juli 2018 (staat op Certificate of Title)
- Gepland vertrek uit de US: 1 feb 2019
- Wat definieert de 6 maanden die de Douane hanteert? Is dat het verschil tussen aankoopdatum en vertrekdatum? Het verschil tussen Issue date van het Certificate of Title en de vertrekdatum? Of speelt de vetrekdatum geen rol, maar iets anders dat het 'eind' in de US of het 'begin' in Nederland definieert?

Moet de Mustang via dezelfde verhuizer gedaan worden als de rest van de inboedel of kan dit door twee verschillende partijen gebeuren?

Er zijn verschillende partijen die een all-in pakket bieden waarbij het verschepen, het inklaren en het ombouwen door hen wordt verzorgd (Lek Import Cars, SCL Rotterdam, USA Car Import om er een paar te noemen). Heeft iemand hier ervaring mee en/of een advies over? Of raadt men aan om het zelf te organiseren?

Bij aankomst in Nederland moet de Mustand door de RDW goedgekeurd worden. Ik heb al veel gelezen hierover, maar er zijn wat tegenstrijdige berichten over wat er wel en wat er niet aangepast moet worden voor deze op NL kenteken kan:
- Mistachterlicht lijkt unaniem te zijn: die zit er niet op, dus die moet er nog bij op
- Sequentiele rode knipperlichten achter: heerst verdeling over, sommigen zeggen wel, sommigen zeggen niet (ik zou ze graag houden zoals ze zijn)
- Sproeiers op (Xenon) koplampen: heerst verdeling over, sommigen zeggen wel, sommigen zeggen niet
- Andere zaken die ik over het hoofd zie?

Dankjewel!
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Verhuizen Mustang van US naar Nederland

Bericht door Eric »

Allereerst gefeliciteerd met je toffe aankoop en mooi dat je hem meeneemt.

Er rijden hier inmiddels bosjes US versies rond met sequentiële achterlichten en zonder sproeiers, dus ik zou me daar geen zorgen over maken.

Veel VS auto's van leden hier zijn door Lek op kenteken gezet en hij doet ook zeer regelmatig inboedel auto's dus dat is een vertrouwd adres. Hij heeft de originele EU gecombineerde achteruirij/mistlamp op voorraad en regelt dat je gegarandeerd je rode sequentials behoudt en niet aan de sproeiers hoeft.
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: Verhuizen Mustang van US naar Nederland

Bericht door Mack »

Eric schreef: za 06 okt, 2018 20:35met sequentiële achterlichten
Ik rijd al 8 jaar met sequentiële rode achterlichten, nooit een opmerking over gehad bij de apk
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
SteveS550
Berichten: 5
Lid geworden op: za 06 okt, 2018 17:30

Re: Verhuizen Mustang van US naar Nederland

Bericht door SteveS550 »

Dank voor de reacties, klinkt positief dat er relatief weinig aan hoeft te gebeuren.

Vanmiddag het 'gedrag' van de verlichting op de auto nog eens goed bekeken. Blijkt dat de oranje knipperlichten voor aan staan op het moment dat de gewone verlichting gevoerd wordt. Ze branden dan wel op halve kracht. Zodra ik richting aan geef, gaat het knipperlicht knipperen tussen halve en volle kracht. De kant waar geen richting op aan gegeven wordt blijft wel continue op halve kracht oranje voeren. Dit is hetzelfde gedrag als de achterlichten vertonen als er richting aangegeven wordt, maar die zijn dan rood. Is dit een probleem voor de Nederlandse APK?

Ook zijn de knipperlichten voor zover ik kan zien witte lampjes achter een oranje kap. Mag dit in Nederland, of moet het daar met oranje lampjes en transparante kappen?
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: Verhuizen Mustang van US naar Nederland

Bericht door Mack »

Volgens mij mogen oranje lampen als stadslicht niet. Dat moet wit zijn.
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Plaats reactie

Terug naar “Meest gestelde vragen”