69 mach 1 survivor; the story so far
Moderator: Shelby GT-H
Re: 69 mach 1 survivor; the story so far
De finish van dit product is gewoon glad, zoals lak. Het is in feite een epoxy primer met roestomvormende eigenschappen. Deze moet dan nog verder afgewerkt worden met een laksysteem zoals iedere primer.
De grove laag is een laag steenslagbescherming die is aangebracht met een speciale spuit die op een blik gedraaid wordt waarmee dan het product wordt aangebracht. Beter bekend als; tectyl; bodyschutz en nog wat namen. Verkrijgbaar van diverse merken ook. Ik heb motip gebruikt. Kan overspuitbaar en niet overspuitbaar gekocht worden. Verkrijgbaar bij iedere Autovakhandel.
Resultaat is een grove rubberachtige laag die weerstand biedt aan opspringende stenen zonder dat je lak beschadigd wordt met roest als gevolg.
Ik zal komende dagen nog wel wat fotos plaatsen van de blik en de spuit ter verduidelijking.
De grove laag is een laag steenslagbescherming die is aangebracht met een speciale spuit die op een blik gedraaid wordt waarmee dan het product wordt aangebracht. Beter bekend als; tectyl; bodyschutz en nog wat namen. Verkrijgbaar van diverse merken ook. Ik heb motip gebruikt. Kan overspuitbaar en niet overspuitbaar gekocht worden. Verkrijgbaar bij iedere Autovakhandel.
Resultaat is een grove rubberachtige laag die weerstand biedt aan opspringende stenen zonder dat je lak beschadigd wordt met roest als gevolg.
Ik zal komende dagen nog wel wat fotos plaatsen van de blik en de spuit ter verduidelijking.
Groetjes, Robin
Re: 69 mach 1 survivor; the story so far
Als ik enkele kleine puntjes van opbouwende kritiek mag toevoegen..
(ik hoop dat ik het enigszins goed verwoord na alle nieuwjaars spiritualia van afgelopen nacht).
De druk op de nokkenas wordt hoofdzakelijk bepaald door de klepveer waar je je in het geval van een niet al te wilde cam en veerdruk geen zorgen over hoeft te maken. (bij een high performance cam haalt men soms de binnenste klepveer er uit tijdens de inloopprocedure om de druk te verlagen).
Als je de rail hebt los gehad, let er dan heel goed op (!) dat je de bevestigingsbouten weer op de juiste plek terug zet, 2 er van maken namelijk deel uit van het smeersysteem en voeren de olie aan, zet je ze op de verkeerde plek, dan heb je geen smering.
Het gevaar wat echter bestaat is dat de wrijvingstemperatuur te hoog wordt en de boel op elkaar gaat invreten doordat de zaak te heet wordt, om dit te voorkomen moet de motor op een verhoogd toerental draaien zodat er spatsmering ontstaat in het carter, door de rondgeslingerde olie en het ontstaan van een z.g.n. oilmist behoud je extra smering en daarnaast ook koeling van de op elkaar inlopende delen.
Zorg dat je na een minuut of vijf langzaam varieert in toerental zonder te laag te komen.
Zorg dat je het koelsysteem tot de max afvult en laat de dop er af, zet een bak onder de radiateur zodat als tijdens het draaien de thermostaat open gaat de lucht uit het systeem kan. Laat iemand de radiateur vervolgens op niveau brengen en draai de dop er weer op. De motor wordt aanzienlijk heter dan normaal en temperaturen welke de meter tegen het rood jagen zijn vrij normaal.
eventueel kun je een grote fan voor de radiateur zetten voor extra airflow.
Michel.
(ik hoop dat ik het enigszins goed verwoord na alle nieuwjaars spiritualia van afgelopen nacht).
De nieuw geplaatste lifters pompen zelf in no-time op, no worries.
De druk op de nokkenas wordt hoofdzakelijk bepaald door de klepveer waar je je in het geval van een niet al te wilde cam en veerdruk geen zorgen over hoeft te maken. (bij een high performance cam haalt men soms de binnenste klepveer er uit tijdens de inloopprocedure om de druk te verlagen).
Lifters en klepstoters zijn 1 en hetzelfde onderdeel (in een andere taal), de veerdruk in de lifter zorgt er voor dat de boel goed functioneert en oppompt. In het geval van een FE motor hoef je geen kleppen te stellen aangezien de pushrod (stoterstang) lengte de speling bepaald. Enkel als je het cilinderblok tijdens revisie hebt laten decken (een laag er af hebt gefreesd) en de koppen hebt laten vlakken, dien je de pushrodlength te veranderen middels plaatsen van pushrods met de juiste lengte naar gelang de veranderde deckheight. Volgens mij heb je dit niet gedaan dus je bent "good to go".
Vergeet de oliedrukmeter in de cockpit,dit is enkel van belang als de motor eenmaal draait. Als er tijdens het primen olie uit de valve rocker rail komt heb je overal oliedruk, dit zit namelijk als laatste in de oil routing.
Als je de rail hebt los gehad, let er dan heel goed op (!) dat je de bevestigingsbouten weer op de juiste plek terug zet, 2 er van maken namelijk deel uit van het smeersysteem en voeren de olie aan, zet je ze op de verkeerde plek, dan heb je geen smering.
Je moet de motor juist niet rond draaien en telkens de oliepomp ronddraaien tijdens het primen! Als je dit doet, dan spoel je de aangebrachte camlube (montage pasta) van de nokkenas. Deze camlube is essentieel voor de eerste 30 seconden van de break-in !
Dat begrijp je lichtelijk verkeerd, het is juist de bedoeling dat er (gecontroleerde) slijtage optreed, de nieuwe lifters en de nokken moeten namelijk op elkaar inlopen/inslijten.
Het gevaar wat echter bestaat is dat de wrijvingstemperatuur te hoog wordt en de boel op elkaar gaat invreten doordat de zaak te heet wordt, om dit te voorkomen moet de motor op een verhoogd toerental draaien zodat er spatsmering ontstaat in het carter, door de rondgeslingerde olie en het ontstaan van een z.g.n. oilmist behoud je extra smering en daarnaast ook koeling van de op elkaar inlopende delen.
Stationairschroef indraaien heeft geen zin, het beste kun je na het aanslaan de motor meteen met een handmatige bediening van de gasstang het toerental naar de 3000RPM jagen en daar enkele minuten vasthouden, evt. vastzetten met een ti-rip (kniptang bij de hand houden)
20 minuten is meer dan voldoende voor een relatief std. FE. welke geen volledige revisie gehad heeft.
Zorg dat je na een minuut of vijf langzaam varieert in toerental zonder te laag te komen.
Ik zou de klepdeksels er gewoon opzetten, zeker achteraan wil er nog wel eens olie uitlopen met de nodige rookeffecten en rommel ten gevolge. Voor de juiste break in procedure is het echt belangrijk dat alles in 1 keer wordt uitgevoerd dus stoppen is een no go tenzij er echt een serieus probleem optreed. Het enige waar je jezelf op moet focussen is toerental en oliedruk gedurende 20 minuten, daar ben je echt al druk genoeg mee Aan te raden is om een externe toerenteller aan te sluiten op de ontsteking en deze onder de motorkap te plaatsen zodat je e.e.a in de gaten kan houden.Robinski schreef: ↑ma 31 dec, 2018 18:59 Ik hoop het hiermee te gaan doen. Naar mijn gevoel zou dit goed moeten gaan. Het voordeel van een FE blok is dat de kleppendeksels eraf kunnen blijven zonder dat er olie rondgesmeten wordt. Dus ik kan zien of de klepstoters ook mooi ronddraaien. Dat is blijkbaar de controle van het geheel.
Succes !
Zorg dat je het koelsysteem tot de max afvult en laat de dop er af, zet een bak onder de radiateur zodat als tijdens het draaien de thermostaat open gaat de lucht uit het systeem kan. Laat iemand de radiateur vervolgens op niveau brengen en draai de dop er weer op. De motor wordt aanzienlijk heter dan normaal en temperaturen welke de meter tegen het rood jagen zijn vrij normaal.
eventueel kun je een grote fan voor de radiateur zetten voor extra airflow.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: 69 mach 1 survivor; the story so far
Hey Michel, ben ik ff blij dat jij dit toelicht!!
Dus alleen oliepomp draaien totdat er olie uit de tuimelaaras komt. Duidelijk. Dat was de grootste vraag.
Ik weet wat me te doen staat. Alleen nog ff een toerenteller ergens oppikken.
Nogmaals, bedankt voor de uitleg. Weer eea geleerd!
Dus alleen oliepomp draaien totdat er olie uit de tuimelaaras komt. Duidelijk. Dat was de grootste vraag.
Ik weet wat me te doen staat. Alleen nog ff een toerenteller ergens oppikken.
Nogmaals, bedankt voor de uitleg. Weer eea geleerd!
Groetjes, Robin
Re: 69 mach 1 survivor; the story so far
Tijdje geleden alweer dat ik een update plaatste.
Druk geweest met vanalles en nog wat maar niet stil gezeten
De actielijst ziet er als volgt uit:
-camshaft is ingelopen, zonder problemen, door goede voorbereiding viel het gelukkig allemaal mee(Gearz, bedankt voor de tips)
-olie en filter gewisseld na inlopen
-edelbrock 1406 gereviseerd ( overgekocht zonder de staat te kennen, revisie was nodig...) als iemand weet wat ik nog nodig heb om de gaskabel aan te kunnen sluiten, mag die het zeggen.
-ophanging klaar! Roller spring perches! ( wederom thanx to Gearz)
-bedrading klaar
-ruitenwisser assy is klaar voor montage. Eerst wordt de cowel en de ruimte achter de deuren/ spatborden nog gespoten in de uiteindelijke kleur.
-claxons gemonteerd
-transmissie koelleidingen gemonteerd
En nog veel kleine zaken, te zien op de foto’s. Wederom in no particular order
Tot do komende weken:
-motor afstellen; carb en ontsteking
-deuren demonteren tbv spuitwerk
-na spuitwerk deuren er weer in en uitlijnen
-fenders binnenkant, antisteenslag aanbrengen en monteren
-motorkap
-grill
-etc.
Dus hier weer wat foto’s enneuh voor al die mensen die dit kunnen waarderen maar nooit reageren, ik snap dat als geen ander maar het is toch wel leuk als poster van een dergelijk topic, om ook wat reacties te zien, Dat motiveert toch iets meer om te blijven posten.
Druk geweest met vanalles en nog wat maar niet stil gezeten
De actielijst ziet er als volgt uit:
-camshaft is ingelopen, zonder problemen, door goede voorbereiding viel het gelukkig allemaal mee(Gearz, bedankt voor de tips)
-olie en filter gewisseld na inlopen
-edelbrock 1406 gereviseerd ( overgekocht zonder de staat te kennen, revisie was nodig...) als iemand weet wat ik nog nodig heb om de gaskabel aan te kunnen sluiten, mag die het zeggen.
-ophanging klaar! Roller spring perches! ( wederom thanx to Gearz)
-bedrading klaar
-ruitenwisser assy is klaar voor montage. Eerst wordt de cowel en de ruimte achter de deuren/ spatborden nog gespoten in de uiteindelijke kleur.
-claxons gemonteerd
-transmissie koelleidingen gemonteerd
En nog veel kleine zaken, te zien op de foto’s. Wederom in no particular order
Tot do komende weken:
-motor afstellen; carb en ontsteking
-deuren demonteren tbv spuitwerk
-na spuitwerk deuren er weer in en uitlijnen
-fenders binnenkant, antisteenslag aanbrengen en monteren
-motorkap
-grill
-etc.
Dus hier weer wat foto’s enneuh voor al die mensen die dit kunnen waarderen maar nooit reageren, ik snap dat als geen ander maar het is toch wel leuk als poster van een dergelijk topic, om ook wat reacties te zien, Dat motiveert toch iets meer om te blijven posten.
Groetjes, Robin
Re: 69 mach 1 survivor; the story so far
Hij gaat lekker.
Heb je de brandstofleiding en transmissie leidingen zelf gebogen? Ziet er netjes uit.
Gr Roy
Heb je de brandstofleiding en transmissie leidingen zelf gebogen? Ziet er netjes uit.
Gr Roy
-Mustang Coupe 1966 289 V4 -- 4 Speed Toploader. (Sold)
Er zijn vele ogen die het beter zien,slechts weinig handen die het maken.
Er zijn vele ogen die het beter zien,slechts weinig handen die het maken.
Re: 69 mach 1 survivor; the story so far
Brandstofleiding is de originele, geschuurd en gespoten, meer niet. Transmissie koeling komt van adams cc. Voor die prijs kon ik het zelf niet maken, noch in de states bestellen. De retourleiding pastte wel niet helemaal maar met wat wurgen en wringen en een stukje rubber slang heb ik em der toch netjes ingekregen
Groetjes, Robin
Re: 69 mach 1 survivor; the story so far
Keep on posting,
groeten,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Re: 69 mach 1 survivor; the story so far
Haha dank je Jack!
Alweer te lang geleden. Ik zal je binnenkort wel weer ergens op een meeting tegenkomen, kunnen we ff bijkletsen
Alweer te lang geleden. Ik zal je binnenkort wel weer ergens op een meeting tegenkomen, kunnen we ff bijkletsen
Groetjes, Robin
- grandmaster n
- Berichten: 1528
- Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14
Re: 69 mach 1 survivor; the story so far
Mooi wark!!
gr
gr
Re: 69 mach 1 survivor; the story so far
Ziet er tip top uit Robin
Wat is het probleem met de gaskabel naar carb ?
Michel.
Wat is het probleem met de gaskabel naar carb ?
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: 69 mach 1 survivor; the story so far
Om eerlijk te zijn weet ik het zelf niet, ben er nog niet genoeg ingedoken. De gaskabel lijkt te lang maar het is een kabel met vaste lengte en origineel dus dat kan eigenlijk niet. Ik kan hem ook niet bevestigen maar heb inmiddels de benodigde balljoints besteld hiervoor. Als ik die binnen heb kan ik meer zeggen.
Groetjes, Robin
Re: 69 mach 1 survivor; the story so far (edelbrock carb)
Update: ombouw naar de Edelbrock carb....
Dat is nog niet zo simpel.
Ik dacht, tik een 1406 op de kop en reviseer em, monteren en that’s it! NOT!
Het lijkt verdorie wel of die dingen speciaal voor GM gemaakt zijn. Ben er al weken mee bezig, af en aan, maar er lijkt geen einde te komen aan alle aanpassingen.
-gaskabel kan niet zomaar aangesloten worden, hiervoor heb ik dan kogelgewrichten besteld maar dan ben je er nog niet. Als je dan uitgezocht hebt hoe en waar je dat gewricht gaat installeren kom je erachter dat je gaskabel te lang is en dat de gaskleppen niet voldoende openen. Aangezien de originele kabel niet verstelbaar is blijft er maar 1 ding over, de throttle bracket naar achteren verplaatsen. Hiervoor heb ik dan plaatjes met sleufgaten gemaakt zodat het zaakje ook versteld kan worden en alles verder origineel blijft. Te ver stellen=gaspedaal te hoog....
-dan de kickdown, ook hier een aparte beugel voor besteld en tegen de bestaande hendel aan gemonteerd, hierbij opletten dat alles vrij kan bewegen, met choke dicht en open, geldt trouwens ook voor de gaskabel.
-benzineaansluiting zit aan de verkeerde kant; ook hier kan er een leidingstuk besteld worden (allemaal bij edelbrock uiteraard...) waarmee het probleem deels wordt opgelost, de rest dan maar met slang gemonteerd
-aansluiten van de e-choke, verder niet zo een probleem en wist ik vantevoren.
- na heel veel passen en meten, uitproberen, checken of de carb ook volledig opengaat en 100% veilg kan werken, zonder dat kabel of kickdown ergens achter blijft hangen, lijkt dat deel in orde te zijn.
- luchtfilter.....laatste stap denk je dan, easy? Vergeet het! De originele past er simpelweg niet op!
Komt enerzijds tegen het chokehuis aan en aan de andere kant tegen de acceleratiepomp, aaaarghh
Dus kan ik ook uit mijn hoofd zetten.
Verder wil ik een monte carlo bar monteren, ook dit is niet compatible met de originele luchtfilter.
Dussss kortom, ik ben op zoek naar een oplossing! Wie het weet mag het zeggen. Iemand ervaring hiermee?
After market filter plaatsen? Iemand iets te koop? Wordt gespoten dus kleur of roest is geen issue.
Hieronder ligt de filter er losjes op, om de look ff te bekijken.
Dat is nog niet zo simpel.
Ik dacht, tik een 1406 op de kop en reviseer em, monteren en that’s it! NOT!
Het lijkt verdorie wel of die dingen speciaal voor GM gemaakt zijn. Ben er al weken mee bezig, af en aan, maar er lijkt geen einde te komen aan alle aanpassingen.
-gaskabel kan niet zomaar aangesloten worden, hiervoor heb ik dan kogelgewrichten besteld maar dan ben je er nog niet. Als je dan uitgezocht hebt hoe en waar je dat gewricht gaat installeren kom je erachter dat je gaskabel te lang is en dat de gaskleppen niet voldoende openen. Aangezien de originele kabel niet verstelbaar is blijft er maar 1 ding over, de throttle bracket naar achteren verplaatsen. Hiervoor heb ik dan plaatjes met sleufgaten gemaakt zodat het zaakje ook versteld kan worden en alles verder origineel blijft. Te ver stellen=gaspedaal te hoog....
-dan de kickdown, ook hier een aparte beugel voor besteld en tegen de bestaande hendel aan gemonteerd, hierbij opletten dat alles vrij kan bewegen, met choke dicht en open, geldt trouwens ook voor de gaskabel.
-benzineaansluiting zit aan de verkeerde kant; ook hier kan er een leidingstuk besteld worden (allemaal bij edelbrock uiteraard...) waarmee het probleem deels wordt opgelost, de rest dan maar met slang gemonteerd
-aansluiten van de e-choke, verder niet zo een probleem en wist ik vantevoren.
- na heel veel passen en meten, uitproberen, checken of de carb ook volledig opengaat en 100% veilg kan werken, zonder dat kabel of kickdown ergens achter blijft hangen, lijkt dat deel in orde te zijn.
- luchtfilter.....laatste stap denk je dan, easy? Vergeet het! De originele past er simpelweg niet op!
Komt enerzijds tegen het chokehuis aan en aan de andere kant tegen de acceleratiepomp, aaaarghh
Dus kan ik ook uit mijn hoofd zetten.
Verder wil ik een monte carlo bar monteren, ook dit is niet compatible met de originele luchtfilter.
Dussss kortom, ik ben op zoek naar een oplossing! Wie het weet mag het zeggen. Iemand ervaring hiermee?
After market filter plaatsen? Iemand iets te koop? Wordt gespoten dus kleur of roest is geen issue.
Hieronder ligt de filter er losjes op, om de look ff te bekijken.
Groetjes, Robin
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Berichten: 5531
- Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
- Locatie: net ff buituh ut Westland
- Contacteer:
Re: 69 mach 1 survivor; the story so far
Was alles maar zo simpel als orgineel, hè.
- Hoeveel hoger moet het filter om vrij te liggen ?
er zijn opvulringen die je tussen de carb en filter kunt leggen. Ik heb er zelf ook 1 van 2 mm tussen zitten.
- Is het filter wel de juiste, gezien de gaten in de motorkap (Ram-Air) ?
- Monte Carlo bar gaat alleen passen als je een "curved" neemt ipv een rechte, en dan iets verzint voor de snorkel.
http://www.mustangsunlimited.com/Mustan ... ustang.axd
Omdat ik een shaker heb, was de keuze makkelijk --> block off plate
https://www.ebay.com.au/itm/Concours-XY ... SwiHpaLwXU
- Hoeveel hoger moet het filter om vrij te liggen ?
er zijn opvulringen die je tussen de carb en filter kunt leggen. Ik heb er zelf ook 1 van 2 mm tussen zitten.
- Is het filter wel de juiste, gezien de gaten in de motorkap (Ram-Air) ?
- Monte Carlo bar gaat alleen passen als je een "curved" neemt ipv een rechte, en dan iets verzint voor de snorkel.
http://www.mustangsunlimited.com/Mustan ... ustang.axd
Omdat ik een shaker heb, was de keuze makkelijk --> block off plate
https://www.ebay.com.au/itm/Concours-XY ... SwiHpaLwXU
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Re: 69 mach 1 survivor; the story so far
Hey Ronald, bedankt voor je reactie!
Hoeveel hoger? Is een goede vraag en moet ik uitproberen. Ik heb gisteren gezien dat ook de kickdown tegen de filter komt als deze ingedrukt wordt.
Aan de hand daarvan schat ik een mm of 3.
Waar kan ik die vulringen krijgen? Of moet ik ze maken?
Filter is wel de juiste voor zover bekend. De gaten in de kap, daar hebben meer mensen al op gereageerd. Schijnt zeldzaam te zijn maar wel voor te komen, ook bij niet ram air uitvoeringen. Wellicht is het op een later moment interessant om die idd iets mee te doen.
- monte carlo bar, dat wist ik maar die snorkel wist ik niet... en daaar ben ik dan ook nog klaar mee. Voorlopig heb ik de snorkel er wel afgehaald. Ik heb de mc bar trouwens al in huis.
Hoeveel hoger? Is een goede vraag en moet ik uitproberen. Ik heb gisteren gezien dat ook de kickdown tegen de filter komt als deze ingedrukt wordt.
Aan de hand daarvan schat ik een mm of 3.
Waar kan ik die vulringen krijgen? Of moet ik ze maken?
Filter is wel de juiste voor zover bekend. De gaten in de kap, daar hebben meer mensen al op gereageerd. Schijnt zeldzaam te zijn maar wel voor te komen, ook bij niet ram air uitvoeringen. Wellicht is het op een later moment interessant om die idd iets mee te doen.
- monte carlo bar, dat wist ik maar die snorkel wist ik niet... en daaar ben ik dan ook nog klaar mee. Voorlopig heb ik de snorkel er wel afgehaald. Ik heb de mc bar trouwens al in huis.
Groetjes, Robin
Re: 69 mach 1 survivor; the story so far
Ben er vandaag nog maar es mee bezig geweest.
Ik heb uit karton 2 “spacers” geknipt om tussen filterhuis en carb te leggen. Totaal een mm of 7.
Dit lost een paar dingen, zolang ik de kickdown niet gebruik. Deze blijft er aan de onderkant tegenaan schuren en springt daardoor ook niet terug. Niet wenselijk dus.
Ik schat dat ik 1 á 1,5 cm omhoog moet om alle problemen op te lossen.
Heb voorlopig de kickdown maar ff gedemonteerd.
Dan de monte carlo bar, inderdaad, zonder snorkel past het maar het ziet er niet uit, vind ik.
Tis jammer voor de originele look maar ik denk er toch aan om tzt een edelbrock filter oid te plaatsen. Dat lost denk ik alle problemen op.
Ik heb uit karton 2 “spacers” geknipt om tussen filterhuis en carb te leggen. Totaal een mm of 7.
Dit lost een paar dingen, zolang ik de kickdown niet gebruik. Deze blijft er aan de onderkant tegenaan schuren en springt daardoor ook niet terug. Niet wenselijk dus.
Ik schat dat ik 1 á 1,5 cm omhoog moet om alle problemen op te lossen.
Heb voorlopig de kickdown maar ff gedemonteerd.
Dan de monte carlo bar, inderdaad, zonder snorkel past het maar het ziet er niet uit, vind ik.
Tis jammer voor de originele look maar ik denk er toch aan om tzt een edelbrock filter oid te plaatsen. Dat lost denk ik alle problemen op.
Groetjes, Robin