Afstellen automatische choke autolite 2100

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Afstellen automatische choke autolite 2100

Bericht door sjirafje »

Al sinds ik mijn mustang heb stond de choke dusdanig afgesteld dat hij altijd helemaal open stond. Dat had tot gevolg dat een koude start altijd wat lastig was. Nu heb ik de carburateur eens bekeken en ben tot de conclusie gekomen dat hij wel helemaal compleet is dus het zou mogelijk moeten zijn om de choke zo af te stellen dat hij wel automatisch open en dicht gaat.
Ik heb een 2V 289 uit 1965 en heb als ik mij niet vergis de originele carburateur en dat zou dan een Autolite 2100 moeten zijn.

Dus ben ik afgelopen dagen vol goede moed aan de slag gegaan. Filmpje gekeken (ja dat is een 4100) en handleiding uitgeprint.

Omdat de mustang opzich goed liep als hij warm is heb ik dry float level en pump rod overgeslagen. De choke Pull Down adjustment is me volgens mij gelukt maar het afstellen van de Fast Idle cam lukt me niet.
Afbeelding
CHOKE VALVE PULL DOWN ADJUSTMENT must be made prior to this adjustment!
1. Temporarily turn choke cover 90 degrees rich.
2. Position index screw on index mark of fast idle cam. [...]
3. Measure distance as specified in chart above between wall of air horn and lower edge of choke valve.
4. Make adjustment at point #4 as required.
5. After completion recheck and adjust auto choke setting if required.
Zoals ik het begrijp moet je de choke cover een kwartslag tegen de klok in draaien. Maar stap 2 begrijp ik niet. Moet je de fast idle cam zo houden dat het V-tje naar de position index screw wijst? En dan schroef 4 zo draaien dat de klep 1/8"open staat? Want als ik dat probeer is het schroefje 4 een stuk te kort. Dus dat lijkt niet te kloppen. Een uurtje googlen maakt me helaas ook niet wijzer.
Kan iemand me uitleggen hoe het wel hoort? Bijvoorkeur met een duidelijke afbeelding/foto.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Afstellen automatische choke autolite 2100

Bericht door Dakloos »

Heb al diverse 2100's en 4100's gereviseerd en afgesteld en dat ging altijd prima. Afgesteld volgens de shopmanual. Het enige onduidelijke qua beschrijving is het omhoog trekken van het zuigertje met behulp van b.v. een paperclip. Originele automatische choke werkt altijd perfect bij mij. Chokemechanisme van een 2100 is hetzelfde als die van een 4100.

Heb je wat aan deze foto?

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Afstellen automatische choke autolite 2100

Bericht door sjirafje »

Bedankt voor je foto. Het lijkt er op dat het schroefje bij jou een stuk langer is. Bovendien is het bij mij een boutje.

Mag ik hier uit concluderen dat ik de stappen goed begrepen heb maar dat er bij mij een verkeerd/tekort schroefje is gebruikt?

Btw de code op het label is:
C5ZF B
A 5CE

Afbeelding
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Afstellen automatische choke autolite 2100

Bericht door Dakloos »

Heb nog eens verder gezocht....op een andere 4100 heb ik hetzelfde boutje als in jouw afbeelding. Choke werkt prima dus aan de lengte kan het niet liggen :D .

Afbeelding

Heb je deze instelling al gecontroleerd:

Afbeelding

En dat wil ik je dit nog meegeven. Juiste manier om het choke zuigertje met b.v. een paperclip omhoog te trekken voor de "choke plate clearance". Dit is voor een Holley maar Autolite is nagenoeg gelijk. Vind deze tekeningen iets duidelijker dan in de shopmanual:

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Afstellen automatische choke autolite 2100

Bericht door sjirafje »

Dakloos schreef: zo 10 feb, 2019 18:04 Heb nog eens verder gezocht....op een andere 4100 heb ik hetzelfde boutje als in jouw afbeelding. Choke werkt prima dus aan de lengte kan het niet liggen :D .

https://i.postimg.cc/R08RTFPy/P1010454.jpg

Heb je deze instelling al gecontroleerd:

https://i.postimg.cc/J0KKZQSc/P1010818.jpg

En dat wil ik je dit nog meegeven. Juiste manier om het choke zuigertje met b.v. een paperclip omhoog te trekken voor de "choke plate clearance". Dit is voor een Holley maar Autolite is nagenoeg gelijk. Vind deze tekeningen iets duidelijker dan in de shopmanual:

https://i.postimg.cc/PrJrZ5w1/Choke.jpg
De afstelling met de paperclip die het zuigertje moet tegenhouden (=Choke Pull Down Adjustment?) en het kunststofmoertje heb ik als eerst gedaan. Die ging redelijk gemakkelijk.

Het boutje op jouw foto lijkt inderdaad gelijk aan het boutje op mijn carb, die van mij is alleen iets minder mooi :lol:. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat het nodig zou zijn om hem bijna helemaal in te draaien voor een juiste afstelling.

In de haynes manual kan ik deze stap niet duidelijk terugvinden. Wel een afbeelding op P70 (de bovenste). Ik beweeg de Fast idle cam zo dat het V-tje naar de Fast idle adjusting screw wijst en dan wil ik de opening van de choke afstellen door aan het eerder genoemde boutje te draaien.

De shopmanual zegt het volgende:
2. Position the fast idle (rpm) adjustment screw on the index mark of the fast idle cam (fig. 9).
3. Turn the choke thermostatic spring housing cover 90’ rich (counterclockwise) and check the clearance between the front of the choke plate and the airhorn (fig. 9). Adjust the clearance to specification (Part 10-8), if required. Turn the fast idle cam lever adjusting screw clockwise (inward) to increase the clearance and counterclockwise (outward) to decrease the clearance. Make certain the fast idle screw remains on the index mark (kickdown step) of the fast idle cam during the adjustment procedure.
Ik heb van Swordfish79 een handleiding toegestuurd gekregen:
The first that needs to be set is the choke over-travel lever, which is the screw in the plastic piece behind the main choke housing.
o Set the fast idle speed screw (under choke housing) such that it comes in contact with the V mark on the fast idle cam. Make sure it doesn't move from that position.
o Hold the choke in the rich position. This can be done by temporarily putting the black spring housing with the spring back on the choke and turning it counterclockwise or by pushing the lever manually inside the choke housing counterclockwise.
o Place a drill bit (check specs or shop manual for proper size) between the choke plate on top of the carb and the carb base.
o Adjust the screw such that the coke plate just begins to touch the drill bit.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”