Raam lijmen 1969 convertible

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ngauruhoe
Berichten: 22
Lid geworden op: za 18 mar, 2017 19:37

Raam lijmen 1969 convertible

Bericht door Ngauruhoe »

Hoi,

Raam links voor wiebelde. Bleek dat lijmverbinding voorste bracket had losgelaten. Heb veel opgestoken van deze clip https://www.youtube.com/watch?v=xoTKxAwmnCc en demontage ging redelijk vlot. Of ik het ook allemaal weer zo netjes in krijg..... No guts, no glory :-)

Maar zit nu met het volgende dingetje. In de clip wordt nadrukkelijk gezegd dat elk van de brackets 1 inch van de rand van het raam moet worden vastgelijmd. Echter de bracket die nog aan het raam is vastgelijmd zit precies 4cm van de rand (1,6 inch dus) en de andere bracket is los dus kan ik niet meer controleren. Geen idee waarom het bij mij anders is maar mechanisme heeft altijd wel soepel gewerkt.

Wie weet een goede manier om de locatie (afstand vd rand raam dus) te bepalen van de bracket die ik nu opnieuw moet lijmen?

En een 2e vraag is welke lijm. De in de clip genoemde (https://secure.cougarpartscatalog.com/1 ... attribs=88) 3m lijm kan ik hier in Nl niet vinden.

Alvast dank voor jullie hulp!

Mvg, Michel
Met vriendelijke groet,

Michel
Gebruikersavatar
willem_nog_niks
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29

Re: Raam lijmen 1969 convertible

Bericht door willem_nog_niks »

Hallo Michel
Een tijd geleden had ik ongeveer hetzelfde probleem.
Destijds een en ander opgemeten en gietstukken op het raam gelijmd.
Helaas losgekomen :( .
Maar ik heb wel een maatschetsje gevonden op Facebook

https://www.facebook.com/groups/9715273 ... on_generic

Waar het op neerkomt: het voorste gietstuk zit idd 1 inch verwijderd van de kopse kant van het glas.
Mij staat bij dat dat bij mij ook zo was ;) .

Op het maatschetsje is de maat van de kopse kant van de ruit naar de linker kant van de beugel die over glijstangen gaat 36 1/4 inch (dus niet het gietstuk waar deze beugel op zit ;) ) .

Over het maatverschil: misschien dat het binnen de fabriekstolerantie valt. Of misschien heb je het raam van een 70'er.
Ik moet zeggen dat ik aan het twijfelen ben of deze groter of kleiner zijn dan het raam van een 69'er ;) .
Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel.
Groetjes Willem
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
Gebruikersavatar
Ngauruhoe
Berichten: 22
Lid geworden op: za 18 mar, 2017 19:37

Re: Raam lijmen 1969 convertible

Bericht door Ngauruhoe »

Hi Willem,

dank voor je reactie. Ongeduldig als ik ben was ik intussen toch maar begonnen. Poging gewaagd om zo goed/kwaad als mogelijk alles weer (ongelijmd) gemonteerd en geprobeerd zo te achterhalen waar die bracket op het glas moest komen. Afgetekend. Vervolgens op zoek naar lijm. Van Adams classic cars ontving ik een suggestie van een bepaalde bison lijm maar op advies van een automateralenzaak heb ik gekozen voor deze https://www.3mnederland.nl/3M/nl_NL/nex ... 85&rt=rud lijm. In combinatie met een heel klein potje zwarte 3m primer.

Ruit zit nu goed vast in de bracket. De tijd zal leren of het langere tijd houdt. Ik heb geen facebook account en eigenlijk wil ik dat ook zo houden. Maar dat malletje zou ik toch nog wel graag willen. Mss op een andere manier aan te komen?

Na alles weer op z'n plaats te hebben gemonteerd ben ik niet heel enthousiast over het resultaat. De ruit beweegt nl een beetje naar voor/achter omdat de schaar op 2 plaatsen naar links/rechts kan bewegen. Rechts (op de foto) omdat het wieltje daar in het gootje (aan de achterkant) van de bracket links/rechts kan bewegen. En links omdat die constructie (ook volgens ontwerp) een paar cm links/rechts speling heeft. Om e.o.a. reden geven de vaste punten van de schaar onvoldoende stijfheid aan de constructie. De foto is overigens niet van mijn auto maar dat was wel duidelijk hoop ik. Wel hetzelfde mechanisme dus.

Ik zat te denken dat er misschien nog, naast de stoppen om te voorkomen dat jet raam eruit draait, er nog iets zou moeten zitten om het raam horizontaal wat te kunnen stellen. Ik heb daar echter niks over kunnen vinden. Mijn schaar ziet er nog als nieuw uit dus ik denk ook niet dat het daar aan ligt. Misschien ga ik binnenkort maar 's een keer naar The Mustang Garage, hier niet zo ver over de grens in België om 's te vragen.

Image
Met vriendelijke groet,

Michel
Gebruikersavatar
willem_nog_niks
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29

Re: Raam lijmen 1969 convertible

Bericht door willem_nog_niks »

He Michel
Als je wilt kan ik een printscreentje mailen.
Mijn mailadres is willem_nog_niks@hotmail.com
Over die wiebelende ruit: dat heb ik ook gehad.
Controleer maar eens de vorken die over de glijstangen schuiven ;) .
Bij mij was 1 poot afgebroken.
Groetjes Willem
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
Gebruikersavatar
Ngauruhoe
Berichten: 22
Lid geworden op: za 18 mar, 2017 19:37

Re: Raam lijmen 1969 convertible

Bericht door Ngauruhoe »

Ha Willem,

Een screenshot graag als het niet te veel moeite is. Ik zal je dadelijk een mailtje sturen.

En verder heb ik nog 's goed gespeurd op allerlei fora en ik vond de gouden tip. Daarbij werd het meteen ook duidelijk dat mijn technisch inzicht nog wel wat te wensen over laat. Wat ik dacht dat 'by design' links/rechts kon bewegen is in werkelijkheid een 'fore-after adjustment nut'. Zie foto. Dus het raam in de juiste positie gezet en toen de moer stevig aangedraaid.

Het is niet perfect maar ik ben tevreden met het resultaat. De reden dat het niet perfect is, ligt, denk ik, aan de ongelijke hoeveelheid kit in de twee brackets. De bracket die nog vast zat rust op een kitlaag (op de bodem) van ongeveer een cm dik. De bracket die ik gelijmd heb hooguit een paar milimeter. Had ik natuurlijk vooraf moeten zien en iets aan doen, tja...... Resultaat is dat als de ruit aan de kant van de portiergreep boven is dat niet helemaal het geval is aan de kant van de voorruit. Als ik dan toch wat doordraai komt die toch ook nog omhoog (en blijft dan ook zitten). Vervolgens sluit het allemaal redelijk mooi (stuk beter dan eerst) aan bij het quarter window en dak.

In ieder geval bedankt voor je reactie en hulp!

Mvg, Michel

Image
Met vriendelijke groet,

Michel
Gebruikersavatar
willem_nog_niks
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 11 mar, 2008 18:29

Re: Raam lijmen 1969 convertible

Bericht door willem_nog_niks »

Hallo Michel
Toen ik mijn raam probeerde te lijmen heb ik eerst de kit weggehaald.
Achteraf niet zo slim maar goed ;) .
En ja. Die laag was idd behoorlijk dik.
Daarna had ik hem opgevuld met kapotgeknipte fietsbanden.
Het glas had ik opgeruwd en daarna vastgeplakt me Bisonkit.
Bij de proefpassing het raam een paar keer op en neer gedraaid en het raam kwam los.
Zojuist bedacht ik me nog iets
Een paar jaar geleden wilde ik de binnenspiegel op mijn ruit plakken.
Navraag bij de HAP leerde dat glas gelijmd kan worden met Loctite 319 + 7649
Foto heb ik zojuist gestuurd.
Mocht je nog vragen hebben hoor ik deze wel.
Groetjes Willem
Mijn project:
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=15449&p=172119&hilit=jahoo#p172119
www.dmff.nl/viewtopic.php?f=26&t=16457&hilit=jahoo
www.youtube.com/watch?v=cgPhejaQsWE
http://s809.photobucket.com/user/willem_nog_niks/library/?page=0
Gebruikersavatar
Ngauruhoe
Berichten: 22
Lid geworden op: za 18 mar, 2017 19:37

Re: Raam lijmen 1969 convertible

Bericht door Ngauruhoe »

Thanks again Willem!

We zullen zien hoe lang de 3m kit houdt. Als dat tegenvalt ga ik jouw lijm gebruiken!

Greetz, Michel
Met vriendelijke groet,

Michel
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”